Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu kontroll og blinklys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke en ekspert på hvilke forskrifter som gjelder bilen din, men utifra at det er en 70talls boble er det langt mindre krav til den bilen en eksempelvis en splitter ny 2017 modell..

 

Prøvde å finne noe lurt ut av dette, men ble bare enda mer forvirret.. Utifra det jeg kan se er bare kravene at blinklysene virker, det at blinklysene slår seg av må ha vært ett ganske fancy ekstrautstyr, da for biler fra 68/69 er det ikke en gang krav til å ha blinklys om det ikke vært montert orginalt...

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

 

EDIT: Men jeg ville ha sjekket med biltilsynet personlig for å dobbeltsjekke.. Men personlig tror jeg du vil ha null stress med en EU kontroll..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Redigeringskollisjon med Krozmar - men med samme konklusjon:

 

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften):
 

§ 28-3.Generelt om lysutstyr 

 

...

 

RETNINGSLYS

 

...

 

5.6 Retningslys skal være sammenkoplet med kontrollampe og/eller lydsignal som skal kunne sees og/eller høres fra førerens plass, og tre i funk sjon samtidig med retningslysene og vise om disse fungerer korrekt.

 

5.7 Blinkfrekvensen for retningslysene skal være 90 ± 30 blink pr. minutt.

 

5.8 Betjeningsinnretningen for retningslyset må være slik innrettet at lysene på høyre side settes i funksjon når den beveges i urviserens dreinings retning eller mot høyre, og at lysene på venstre side settes i funksjon når den beveges mot urviserens dreiningsretning eller mot venstre.
 

 

.. og så stopper det der.

Ikke noe om automatikk.

 

/Ole

Endret av Ole3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk 2'er-feil på EU-kontroll i 2016 da blinklyset ikke slo seg av ved å vri rattet tilbake etter sving.

Da burde du ha reist til biltilsynet og klaget på den kontrollen, for som andre før meg har poengtert så er det ingen krav til automatisk deaktivering av blinklys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...