Gå til innhold

Beste fotballstadioner?


VRK18

Anbefalte innlegg

En god fotballstadion kjennetegnes av flere ting. Blant annet er det viktig at tribunen er nær gressmatta og at tribunen er relativt bratt slik at de som sitter langt bak også kommer tatt på og har god utsikt. Tak er også et must i dag, enten for å beskytte tilskuerne mot regn eller mot sol. Egen ståseksjon for crazy fans er heller ikke negativt. Alle hjørnene bør være tettet slik at lyden holdes inne på stadion, og det er en fordel for stemningen om tribunene ikke er delt opp i for mange seksjoner. I tillegg er det jo viktig med en viss tilskuerkapasitet, så i denne tråden ser vi bort fra alle som har kapasitet under 40 000. 

 

Jeg mener at en av de desidert beste stadionene i verden er Allianz Arena i München, Tyskland.

 

3d75dc42-585f-4652-9038-2b7915d49680.jpg

 

En annen helt rå stadion er Juventus Arena i Torino, Italia.

 

435de83fda380d2ad7c3479091a9af46.jpg

 

La oss heller ikke glemme Santiago Bernabeu i Madrid, Spania.

 

real_madrid_santiago_bernabeu_wallpaper.

 

Friends Arena i Stockholm, Sverige, er også helt der oppe og kjemper med de beste.

 

friends-arena.jpg

 

Vi bør vel også ta med Old Trafford i Manchester, England.

 

old-trafford-9.jpg

 

Mmabatho Stadium i Mafikeng, Sør-Afrika, må være den rareste stadionen.

 

 

 

 

9a92ce3754933e3a7e440c3453f2bf63--footba

mabopane_odi1.jpgdefault.jpg

 

 

 

The Float i Singapore kommer også høyt på denne listen.

 

 

 

marina-bay-singapour.jpg

 

 

 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier at tak er must, du tenker over tribunene da ikke sant, ikke over hele gressmatten også?

 

Moderne stadioner har en tendens til å bli litt mye syns jeg.

Ser liksom ikke ut som fotballstadioner. 

Ståtribune er must, så det utelukker alle i PL.

Men den sjukeste som finnes må være Westfalenstadion, med en supportersving på en etasje med plass til 25.000 mennesker!

Det skader heller ikke at det faktisk ser ut som en fotballstadio fra utsiden.

1e0c7c103d53cbf96a763a45609ca23b.jpg

 

westfalenstadion.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ærlig talt ikke Allianz arena. Føler den og mange nye stadioner nå for tiden mangler sjarm (spesielt de med sponsornavn), noe som i mine øyne er mye viktigere enn det rent estetiske. Dessuten er setene grå og dystre. Er man på Old Trafford, Anfield, Camp Nou eller San Siro kan man nesten kjenne lukta av fotballhistorie. Rent utseendemessig matcher kanskje ikke alle Allianz, men jeg ville mye heller besøkt en av de fire andre. 

 

Noen av mine favoritter:

 

Old Trafford

San Siro

Santiago Bernabeu

Camp Nou

Parc Olympique Lyonnais

Mestalla

Soccer city

Maracana

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...
VRK18 skrev (På 23.7.2017 den 20.01):

Friends Arena i Stockholm, Sverige, er også helt der oppe og kjemper med de beste.

Syns man kunne bygget et sånt stadion i Norge også. En ny nasjonal-arena, littegrann større enn Friends
 Arena.:tease:
Kanskje ikke så ofte behov for det foreløpig, men sikkert senere. Man sier jo at bare en cupfinale kunne fyllt opp ullevål både 3 og 4 ganger. Og så alt annet en sånn Arena kan brukes til, konserter og litt av hvert. 
 

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (På 29.7.2020 den 18.57):

Stadio San Paolo, hjemmearenaen til Napoli. Den vakreste og mektigste stadion i verden.

 

Nei, uff. Friidrettsbane rundt. Altfor langt fra banen til publikum.

Westfalenstadion er nok den beste. Var der for noen år siden da Dortmund vant 5-0. Helt enorm opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (22 minutter siden):

Nei, uff. Friidrettsbane rundt. Altfor langt fra banen til publikum.

Westfalenstadion er nok den beste. Var der for noen år siden da Dortmund vant 5-0. Helt enorm opplevelse.

Reis ned til Napoli og besøk vår magiske stadion. 

Bedre stemning finner man ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Joeal88 skrev (På 29.7.2020 den 18.57):

Stadio San Paolo, hjemmearenaen til Napoli. Den vakreste og mektigste stadion i verden.

sanpaolo.jpeg

En fotballstadion med løpebaner mellom publikum og gressmatta at per definisjon ræva. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Joeal88 skrev (2 minutter siden):

Absolutt ikke. Har du i det hele tatt besøkt en sk ræva stadion?

Er alltid en helt magisk stemning på San Paolo.

Sorry, det finnes bare én stadion, Westfalen stadion.

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (23 minutter siden):

Reis ned til Napoli og besøk vår magiske stadion. 

Bedre stemning finner man ikke.

Jeg tror fint at stemningen kan være magisk. Selve stadion er det derimot ikke. Det er en VELDIG stor bakdel med friidrettsbane rundt gressmatten. Hvis publikum er så bra i Napoli, ville det jo blitt enda bedre med en mer intim stadion hvor man satt helt innpå spillerne i stedet for å potensielt sitte flere titalls meter fra gressmatten i svingene.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (37 minutter siden):

Sorry, det finnes bare én stadion, Westfalen stadion.

Smak og behag, noen foretrekker blondiner mens andre foretrekker brunetter. ?

OlavEH skrev (25 minutter siden):

Jeg tror fint at stemningen kan være magisk. Selve stadion er det derimot ikke. Det er en VELDIG stor bakdel med friidrettsbane rundt gressmatten. Hvis publikum er så bra i Napoli, ville det jo blitt enda bedre med en mer intim stadion hvor man satt helt innpå spillerne i stedet for å potensielt sitte flere titalls meter fra gressmatten i svingene.

Stemning på San Paolo er helt unik, og innrammingen rundt stadion (med friidrettsbanen) gjør stadion bare enda vakrere.

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (17 minutter siden):

Smak og behag, noen foretrekker blondiner mens andre foretrekker brunetter. ?

Stemning på San Paolo er helt unik, og innrammingen rundt stadion (med friidrettsbanen) gjør stadion bare enda vakrere.

Hva er bra med å sitte flere titalls meter fra gressmatta? Er jo totalt bakvendt argumentasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (Akkurat nå):

Har du vært på San Paolo eller noen andre ræva fotballstadioner? ?

Jeg har vært på fotballstadioner med friidrettsbane. Det er ikke bra utformede stadioner. Det er jo evig mye bedre når tribunene blir trukket helt inn mot gressmatta. Hva i huleste gjør det bedre å ha mye lengre avstand til det som skjer på banen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært på fotballstadioner med friidrettsbane. Det er ikke bra utformede stadioner. Det er jo evig mye bedre når tribunene blir trukket helt inn mot gressmatta. Hva i huleste gjør det bedre å ha mye lengre avstand til det som skjer på banen?

Hvilke stadioner har du itilfelle besøkt? Bislett? ?

Jeg har vært på titalls Napoli kamper på San Paolo, og jeg var på Olympia stadion i Berlin under VM-finalen i 2006. En råere stemning har jeg aldri opplevd på noen andre fotballarenaer.

Det er mer myte enn fakta at det er et minus og ha en friidrettsbane rundt gressmatta.

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (6 minutter siden):

Hvilke stadioner har du itilfelle besøkt? Bislett? ?

Jeg har vært på titalls Napoli kamper på San Paolo, og jeg var på Olympia stadion i Berlin under VM-finalen i 2006. En råere stemning har jeg aldri opplevd på noen andre fotballarenaer.

Det er mer myte enn fakta at det er et minus og ha en friidrettsbane rundt gressmatta.

Jeg har f.eks vært på Olympiastadion i Berlin.

Nei, det er ikke en myte at du får en dårligere opplevelse som publikum om du må sitte flere titalls meter fra matta.

Og denne diskusjonen handlet IKKE om stemingen, men om selve stadionene. Og Sao Paolo og Olympiastadion ville vært enda bedre om friidrettsbanen ble fjernet og tribunene trukket helt inn mot gressmatta.

Stemningen er god på tross av friidrettsbanene, ikke på grunn av dem.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...