Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke PCI-E SSD på ny PC som er tuklet med


Anbefalte innlegg

Jeg hadde fra før en helt OK PC som plutselig døde uten at den vær brukt veldig hardt(muligens pga tordenvær). Den hadde imidlertid en god 512 gb SSD med verdifullt innhold som overlevde, den funket bra på et ekstern hardiskkabinett (har OS og alt på den).

​Så kjøpte jeg en ny PC som kunne takle litt spill og sånn, en MSI GS43VR. Den kommer med 256 gb SSD på PCI-ekspress + en vanlig HDD på 1 TB.

​Jeg har alltid gitt blaffen i garanti og altid tuklet med hardware selv, så jeg åpnet denne nye PCen og bare satte inn SSDen fra den gamle PCI på plassen til 1 TB HDDen i den nye. Dette gjorde jeg før jeg i det hele tatt hadde tatt den i bruk.

​Første gang bootet visst den nye PCen på den gamle SDD uten at jeg fikk velge noe annet (Vet sånnsett at er liv i resten av hardware da). Ser ingen måte jeg får velge boot option med den originale nye SSD-en på PCI-E på den nye PCen. I Biosen står det dessuten at PCI-Express slot er "empty". PCI-E-disken ser jo definitivt ut til å være på rett sted og jeg har ikke rørt den (I hvert fall ikke bevisst). Men det er jo denne disken som liksom skal være primærdisken og inneholder vel det som trengs for å komme i gang. (1 TB HDDen er tom)

 

​Noen som hva som er problemet med SSDen på PCI-express? Kan den være defekt? Noe som kan gjøres?

(Ev ødelagt av meg under operasjonen?.. vet jeg uansett ikke får fikset dette på garanti nå. I verste fall får jeg kjøre null-installering på den disken som funker ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende at det har vært noen boot-partisjoner i forbindelse med Windows på den andre HDD-en. Ny installasjon av Windows med med kun PCIe-SSD tilkoblet kan muligens løse problemet.

 

Hvis Windows-installeren ikke finner SSD må du muligens laste ned drivere og/eller lage en boot-USB-stikke med UEFI boot-partisjon. Bruk f,eks, Rufus.

 

Kan også hende at du må skru av alt som heter Legacy i forbindelse med UEFI-boot/CSM i BIOS.

 

Edit: Prøv først å starte uten den gamle eller nye SSD-en. Funker det da så må du bare formatere eller slette boot-partisjonen(e) på den gamle SSD-en.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Sånn ser det ihvertfall ut. Jeg kan ikke så mye detaljer om navn, men det er e plasser. Ene er det jeg kaller vanlig sata, andre er det jeg kaller pci-express.

Det ser ikke ut som å bare starte med ssden på pci-express hjelper. Da hopper det bare rett i bios uten noen boot options. Per nå blir det litt avansert for meg å lage minnepinner å boote fra og sånn, men med litt fordypning skal jeg vel få det til.

Edit: var noe tull med å legge ved bildet, får se om det kommer inn etter litt mer fikling.

post-151828-0-33929700-1500797126_thumb.jpg

Endret av mamobr
Lenke til kommentar

Pcen har en M.2 slot som kan benytte både nvme type drive og m keyed sata drive.

I tillegg til dens 2.5" sata disk/ssd tilkopling/bay.

 

Her er en interessant post kanskje

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=276782.0

 

Det står ikke noe om m.2 slot brukt med sata "stjeler/deler" port med sata koplingen til 2.5" drive.

 

Det skal uansett ikke være problem for deg å beholde 256GB M.2 drive (den var levert med) med en Sata 2.5 tommers 512 GB SSD satt inn som erstatning for harddisken den var levert med.

 

Problemet ditt ligger i at 512GB SSD "tar over" boot og at denne windows installasjonen ikke har nvme driver (slik at 256GB M.2 drive ikke vises).

 

Jeg ville satt den 512GB SSD i et hd kabinett og koplet den til mens original windows var oppe og fjernet aktive boot flagget på den.

Open up cmd as administrator.

Type diskpart and hit enter

Type list disk and enter

Type select disk X and enter <= Disk nummer som representerer din game 512 GB SSD

Type list partition and enter

Type select partition 1 and enter <= Partisjon nummer som er aktive MBR bootable

Type inactive and enter

Type exit

 

Når denne er inaktive vil ikke maskinens bios boote fra denne lengre.

 

Hvis 512GB disken ikke er mbr type men gpt med uefi boot må du fjerne boot efi partisjonen på den.

Lenke til kommentar

Sånn ser det ihvertfall ut. Jeg kan ikke så mye detaljer om navn, men det er e plasser. Ene er det jeg kaller vanlig sata, andre er det jeg kaller pci-express.

Det ser ikke ut som å bare starte med ssden på pci-express hjelper. Da hopper det bare rett i bios uten noen boot options. Per nå blir det litt avansert for meg å lage minnepinner å boote fra og sånn, men med litt fordypning skal jeg vel få det til.

Edit: var noe tull med å legge ved bildet, får se om det kommer inn etter litt mer fikling.

Sett tilbake 1TB disken og ta et screenshot av diskbehandling .

Jeg mistenker at efi boot partisjonen og recovery partisjonen er på 1TB harddisken. Det er en bra oppsett av MSI da det minimerer plassen på M.2 (PCI Express) drive til kun windows.

Da vil ikke maskinen boote uten 1TB disken .

Lenke til kommentar

Pcen har en M.2 slot som kan benytte både nvme type drive og m keyed sata drive.

I tillegg til dens 2.5" sata disk/ssd tilkopling/bay.

Her er en interessant post kanskje

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=276782.0

Det står ikke noe om m.2 slot brukt med sata "stjeler/deler" port med sata koplingen til 2.5" drive.

Det skal uansett ikke være problem for deg å beholde 256GB M.2 drive (den var levert med) med en Sata 2.5 tommers 512 GB SSD satt inn som erstatning for harddisken den var levert med.

Problemet ditt ligger i at 512GB SSD "tar over" boot og at denne windows installasjonen ikke har nvme driver (slik at 256GB M.2 drive ikke vises).

Jeg ville satt den 512GB SSD i et hd kabinett og koplet den til mens original windows var oppe og fjernet aktive boot flagget på den.

Open up cmd as administrator.

Type diskpart and hit enter

Type list disk and enter

Type select disk X and enter <= Disk nummer som representerer din game 512 GB SSD

Type list partition and enter

Type select partition 1 and enter <= Partisjon nummer som er aktive MBR bootable

Type inactive and enter

Type exit

Når denne er inaktive vil ikke maskinens bios boote fra denne lengre.

Hvis 512GB disken ikke er mbr type men gpt med uefi boot må du fjerne boot efi partisjonen på den.

Dette høres jo veldig ut som noe veldig lurt, men hva et originalwindows her? Jeg får jo ikke brukt Windows på PC'en som fulgte med. Men kan jeg ta 512 ssden i eksternt kabinett på hvilken som helst annen Pc, kommer jeg lengre da?

Lenke til kommentar

Får du ikke brukt windowsen som fulgte med om du setter inn det originale ?

 

Første som må løses er å få en "ny" windows installasjon på den nye laptoppen til å funke.

Enten den som fulgte med maskinen eller en ny du installerer selv (ikke å benytte den windows som ligger på din gamle ssd disk)

 

Det er kanskje det enkleste å reinstallere windows fresh med kun M.2 pci drive installert. Da går du glipp av alt MSI driver spesifikt og må eventuelt legge til det du trenger i etterkant. Samt kunne kople til 2,5tommer ssd disk etterpå.

Man trenger ikke tenke på produkt key med ny installasjon da dette er en OEM pc med aktiverings oem key inkludert i bios.

 

Krever at du laster ned og lager en windows 10 Home media installasjons usb . Enten med rufus eller mediacreation tool fra microsoft.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Sånn ser det ihvertfall ut. Jeg kan ikke så mye detaljer om navn, men det er e plasser. Ene er det jeg kaller vanlig sata, andre er det jeg kaller pci-express.

Det ser ikke ut som å bare starte med ssden på pci-express hjelper. Da hopper det bare rett i bios uten noen boot options. Per nå blir det litt avansert for meg å lage minnepinner å boote fra og sånn, men med litt fordypning skal jeg vel få det til.

Edit: var noe tull med å legge ved bildet, får se om det kommer inn etter litt mer fikling.

Sett tilbake 1TB disken og ta et screenshot av diskbehandling .

Jeg mistenker at efi boot partisjonen og recovery partisjonen er på 1TB harddisken. Det er en bra oppsett av MSI da det minimerer plassen på M.2 (PCI Express) drive til kun windows.

Da vil ikke maskinen boote uten 1TB disken .

Ser ut som du kan ha rett at det er en slik partisjon på 1 TB HDDen

 

​Jeg har jo tenkt på dette, men har ikke klart å boote fra denne når denne står i MSI-Pcen. Er vel kanskje bare en liten ting som skal til for å klare det?

 

Edit: dette er altså med originale 1 hdd i eksternt kabinett på en helt annen pc.

post-151828-0-90649700-1500800260_thumb.png

Endret av mamobr
Lenke til kommentar

Den med 256GB har både EFI 100 MB system partisjon og C som er oppstart. Så det burde i teorien funke med kun denne tilkoplet.

Er begge diskene gpt. Sjekk ved å høyreklikke på disk innerst til venstre.

 

 

Om du nå slik du har det i bildet setter din 512GB ssd inn i en usb port (du sa du hadde et disk kabinett) , kan du kjøre prosedyren med diskpart og inactive på den 512GB ssd. Bare påse å selecte rett disk.

Da kunne du igjen prøve med M.2 256GB og 512GB installert å se om det booter.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Skal prøve litt forskjellig og kanskje skaffe en windows-stick for å være sikker på det går . Men blir tidligst til kvelden for nå er det 27°C og sol på Vestlandet.

 

Er det forresten noen som vet hvilken key for å gå inn i bios under oppstart på en slik MSI? (Kommer bare rett i bios så lenge den ikke har noe å boote fra)

Lenke til kommentar

Den med 256GB har både EFI 100 MB system partisjon og C som er oppstart. Så det burde i teorien funke med kun denne tilkoplet.

Er begge diskene gpt. Sjekk ved å høyreklikke på disk innerst til venstre.

 

 

Om du nå slik du har det i bildet setter din 512GB ssd inn i en usb port (du sa du hadde et disk kabinett) , kan du kjøre prosedyren med diskpart og inactive på den 512GB ssd. Bare påse å selecte rett disk.

Da kunne du igjen prøve med M.2 256GB og 512GB installert å se om det booter.

Akkurat slik som nå får jeg ikke sjekket 256 ssd på PCIe siden den aktuelle nye PC'en ikke finner denne og jeg har ikke noen annen pc jeg kan koble den til på noe vis .

Lenke til kommentar

 

Den med 256GB har både EFI 100 MB system partisjon og C som er oppstart. Så det burde i teorien funke med kun denne tilkoplet.

Er begge diskene gpt. Sjekk ved å høyreklikke på disk innerst til venstre.

Om du nå slik du har det i bildet setter din 512GB ssd inn i en usb port (du sa du hadde et disk kabinett) , kan du kjøre prosedyren med diskpart og inactive på den 512GB ssd. Bare påse å selecte rett disk.

Da kunne du igjen prøve med M.2 256GB og 512GB installert å se om det booter.

Akkurat slik som nå får jeg ikke sjekket 256 ssd på PCIe siden den aktuelle nye PC'en ikke finner denne og jeg har ikke noen annen pc jeg kan koble den til på noe vis .

Mulig misforståelser ute å går her.

 

Du sa i første post:

Den hadde imidlertid en god 512 gb SSD med verdifullt innhold som overlevde, den funket bra på et ekstern hardiskkabinett (har OS og alt på den).

 

Har du ikke dette eksterne harddisk kabinettet ?

Det jeg mener er å sette 512 Ssd inn igjen i dette .

Deretter kople den til en pc som er startet og kjører og kjøre diskpart på den , selecte med diskpart usb kabinettet (med 512GB ssd i) gjøre inactive på den.

Lenke til kommentar

Jo du har rett der så var nok jeg som misforsto. Skjønte ikke helt hva gtp betydde, og trodde det var noe jeg måtte gå på diskbehandling for PCI-EXPRESS-ssd ?(som jeg ikke kommer til på) for å finne dette.

 

Problemet bunner jo ut i at jeg hverken får bootet på den originale PCI-EXPRESS-SSD eller originale 1 tb hdd. Men den nye PC'en lar seg jo boote med en 2,5 ssd fra den gamle PC'en.

 

Eksterne kabinett har jeg flere av (til sata)

Lenke til kommentar

"Defaults i cmos" er det samme som "load setup defaults i bios" som jeg kaller det? Har prøvd både defaults og div andre innstillinger der uten å komme lengre.

 

Har prøvd en del forskjellig nå. Ser ikke som jeg kommer noen vei med partisjonsinaktiveringsprosedyren her (nyttig å kjenne til det før senere bruk evt)

 

Neste trinn blir da å installere windows fra scratch (prrøver å lage en usb pinne) og se hvor langt jeg kommer da.

Lenke til kommentar

Lykke til. :)

MSI laptopper starter man recovery med å gjentatt trykke F3 ved start av maskinen (forutsatt at disken med recoverypartisjonen er intakt = din 1TB HDD) .

 

The recovery function can be invoked by restarting your computer and holding the F3 key which will bring up the recovery menu to restore your system to delivery default.

Lenke til kommentar

Ja prøvde det ganske tidlig uten hell (det er faktisk en egen manual i esken som heter "hot key f3 recovery function". Prøvde igjen i dag da, men eneste som skjer er at msi-skjernen fryser (forsøkte å vente 1 time). Trykker jeg en gang til f3 så hopper det rett i bios. Sikkert et eller annet som skjedde med harddiskene da jeg satt inn den gamle ssd første gang.

 

Nå kjørte jeg da en Windows stick. På ledetekst i installasjonen der måtte jeg kjøre clean disk for i det hele å få installere noe. (Da er jo alt håp for original recovery ute)

 

Foreløpig har jeg ihvertfall en MSI maskin som lever og funker med Windows på 1 tb disken. Den originale SATAen på PCIe har jeg foreløpig ikke kontakt med, får se om det hjelper å installere drivere. Evt får jeg bare installere på den gamle sdd.

 

Ellers litt rart det står Lenovo i bakgrunnen på skrivebordet enda, men antar det er Microsoftkontoen som har med over etter jeg kom på nett.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...