Gå til innhold

Opptak til medisin 2. år (overgang odontologi/medisin)


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg er utrolig forvirret når det gjelder overgang til medisin. Jeg skal fortsette odontologi studiet ved UiO til høsten (2. året). Ved slutten av 2. semester fant jeg ut at jeg heller vil studere medisin, men det var da for sent til å søke på samordna opptak. Det jeg lurer på er hvis jeg søker medisin via samordna opptak i vår 2018, søker jeg vanlig eller søker jeg på særskilt opptak? (skal søke om å få hoppe til 2. året). Har hørt noe om at særskilt opptak bare er for de som har sykdom som står til hinder. Må jeg ha like mange poeng som ordinær opptak, eller slipper jeg unna med litt mindre ettersom jeg skal søke meg til 2. året? (Regner med at jeg får ca 1 poeng for lite). Har noen erfaring med overgang fra odontologi til medisin? Har også fått med meg at det er flere som ønsker overgang fra odontologi til medisin, hvem er det da som blir prioritert ved begrensede plasser? Er det også noen som har erfaring med hvor mange som dropper ut fra medisin første året, altså hvor mange ledige plasser det pleier å være på 2.året i medisin?

 

hadde virkelig satt pris på utfyllende svar. Tusen takk på forhånd! 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du søker via samordna opptak på helt vanlig måte (ikke særskilt opptak såfremst du ikke har grunn til det). Du får ingen rabatt i forhold til poengkrav for å komme inn, du søker i ordinær kvote, samt evt med førstegangsvitnemål i tillegg dersom du fortsatt går under denne kategorien. Etter at du har kommet inn på medisin på vanlig måte kan du søke om å få 1. året godkjent. Deretter kan du evt søke om opprykk til 2. året dersom det er ledig plass der, ellers må du ta et friår før du kan starte på 2. året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...