Gå til innhold

Oppfatter vi alle like mye tid per sekund?


Anbefalte innlegg

Etter å ha sett denne sammen med noen venner. Så fant vi ut at jeg ikke så noen forskjell på de tre første dottene. Mens noen av dem påsto de greide å se forskjell på alle sammen! Vi så alle på en 120 hz skjerm bare for å ha sagt det.

http://rebrn.com/re/new-fps-comparison-no-motion-blur-better-frame-sync-53487/

 

Etter litt tenking gikk det opp for meg. Vennene mine må oppleve at ett sekund varer lengre for dem enn for meg og derfor oppfatter dem mer. Er dette et fenomen psykologien har fått med seg?

Endret av Hardrocktarzan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det finnes tilfeller hvor noen kan oppleve at et sekund for deg varer lengre enn et sekund for noen andre (relativitet), så er ikke dette et slikt tilfelle. Jeg ser veldig stor forskjell helt frem til 120 vs. 60. Der ser jeg også klar forskjell, men ikke sammenlignbart med forskjellen mot resten av sirklene. Antakeligvis er dette fordi jeg er trent i å handle på disse få bilde-sekundene, helt fra NES-dagene og til moderne FPS-spill.

Lenke til kommentar

Et interessant spørsmål som i teorien kanskje er umulig å svare på. Filosofisk kan det jo være slik, men i form av ren fysikk er det neppe slik at noen oppfatter tid direkte annerledes, for det tenker jeg at det er fysikken som styrer.

 

I praksis er det nok heller slik at hjernen reagerer annerledes på input eller at man har blitt trent opp til det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tanker skaper følelsen av tid, og den virksomheten binder opp bevisstheten t unødige sysler, og det medfører at en ikke får med seg mer enn det man gjør. Hvis man stopper tankevirksomheten og bare er våken og mottakelig, vil en få med seg mye mye mer enn man aner

 

Dette er helt vanlige fenomen innefor det som kalles mindfulness trening forøvrig

Lenke til kommentar
Oppfatter vi alle like mye tid per sekund?

Nei. Denne evnen svekkes med alder. Det ser man eksempel ved at reaksjonstiden øker dess eldre man blir. 

 

Signalstoffer som adrenalin påvirker også hvor mange "hertz" hjernen vår jobber med. Det går jo opp og ned mange ganger i løpet av et døgn. 

Lenke til kommentar

Tror det var Mythbusters som hadde et innslag om opplevelsen av tid. Man skulle telle inni seg og si fra når det hadde gått 8* sekunder. For 'vanlige' folk var variasjonen stor (flere sekunder.) Så sjekket de med en rodeorytter. 8* er det 'magiske' tallet som rodeorytteren må sitte på oksen for å få godkjent rittet. Mener at han telte korrekt antall sekunder, nærmest ned på hundredelene, også ved gjentatte forsøk.

 

Tenker at med trening kan man bli god på tidspersepsjon. Inndelingen av dagen, ned på sekunder er en skapt, ytre faktor og ikke noe som i sin essens er nødvendig for oss mennesker for å overleve. Og dermed heller ikke noe noe som, for de fleste av oss, er kritisk å få til.

 

Hva vi oppfatter per sekund - En Formel 1 fører har nok iboende egenskaper som gjør at han raskere oppfatter det han ser enn det gjennomsnittet gjør. Vil tro at enkelte har en hjerne som oppfatter, prosesserer og reagerer raskere enn andres. Alder spiller helt klart også inn., som nevnt over.

 

8*: Mener det var 8 sekunder.

Lenke til kommentar

Selv om det finnes tilfeller hvor noen kan oppleve at et sekund for deg varer lengre enn et sekund for noen andre (relativitet), så er ikke dette et slikt tilfelle. Jeg ser veldig stor forskjell helt frem til 120 vs. 60. Der ser jeg også klar forskjell, men ikke sammenlignbart med forskjellen mot resten av sirklene. Antakeligvis er dette fordi jeg er trent i å handle på disse få bilde-sekundene, helt fra NES-dagene og til moderne FPS-spill.

 

 

Et interessant spørsmål som i teorien kanskje er umulig å svare på. Filosofisk kan det jo være slik, men i form av ren fysikk er det neppe slik at noen oppfatter tid direkte annerledes, for det tenker jeg at det er fysikken som styrer.

 

I praksis er det nok heller slik at hjernen reagerer annerledes på input eller at man har blitt trent opp til det.

Altså tanken er at mens jeg og vennene mine så på skjermen så tikket armbåndsurene våre likt, men til tross for det så opplevde noen at tiden gikk saktere enn en annen. Den som oppfattet mest var den som greide å presse mest subjektiv tid inn i et objektivt sekund.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett denne sammen med noen venner. Så fant vi ut at jeg ikke så noen forskjell på de tre første dottene. Mens noen av dem påsto de greide å se forskjell på alle sammen! Vi så alle på en 120 hz skjerm bare for å ha sagt det.

 

http://rebrn.com/re/new-fps-comparison-no-motion-blur-better-frame-sync-53487/

 

Etter litt tenking gikk det opp for meg. Vennene mine må oppleve at ett sekund varer lengre for dem enn for meg og derfor oppfatter dem mer. Er dette et fenomen psykologien har fått med seg?

 

Interessant! Går vel kanskje mer på naturvitenskap enn psykologi?

 

Vi oppfatter nok ikke like mye, nei. Verken av tid eller omgivelsene for øvrig. 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg tror hvor mye tid du får presset inn i et sekund avhenger av vår intelligens (ikke kreativitet), som han over sa adrenalin påvirker hvor mange hertz vi opplever, dvs vår kapasitet. Jeg vil presisere at det er vår potensielle energi eller iboende intelligens som definerer hvor mange hertz vi opplever.

 

Angående mindfullness og våken reseptiv tilstand gir deg mer tid. Jeg har prøvd å meditere hele mitt liv men jeg er en dynamisk person vil jeg si og det har ikke redusert på stresset mitt og roet meg ned slik at jeg 'oppfattet flere hertz'. En Zen lærer sa til meg en gang at det å stoppe hjerneaktivitet er en vidspredt myte, jeg måtte tenke, jeg spurte fordi det gjorde så vondt det var så viktig at det fosset ut av meg.

 

Mindfulness er for å få late folk til å gjøre mer ved 'å ri bølgen/go with the flow.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...