Gå til innhold

Hvilket dyr flyttet inn i senga vår?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sølvkre?

 

De lever i fuktige miljø. Lufte sengetøyet godt. Tror jeg hadde kastet alt av madrasser og sengetøy. Vasket soverom kjemisk rent. Begynt med en mindre fuktig livsstil på soverommet. Kan godt hende de kryper inn igjen fra tilstøtende rom. Skadedyrbegrensingsfirma?

 

Dersom det er sølvkre så lever de av muggsopper og et eller annet sånn. Så de gnager ikke akkurat på deg vil jeg tro. Men ekkelt å ha kryp rundt seg. Kan i værste fall kile voldsomt?  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Synes bilde er litt utydelig, også var den betydelig mer brun i fargen enn hva jeg hadde forventet av et sølvkre, muligens  :hmm:

 

EDIT:

Etter å ha saumfart noen Google image, så finnes de i brunlig også likevel. Men de følerustikkerne foran og bak viser dårlig på ditt bilde. Ungt sølvkre dette? Eller får ikke foto gjort krypet rettferdighet?

 

Kom over denne på let etter bilder av sølvkre:

 

http://fuktsiden.no/aktuelt-om-fukt/fakta/

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for forslag..! Sølvkre ser det ikke ut til å være, krypet vårt er mer uniformt i tykkelse hele veien, og beina er mer under som på et tusenbein/larve. Den har også to forholdsvis lange "haler" som er delvis gjennomsiktige, som fluevinger. Fargen er gul-oransje vil jeg si.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei! 

Noen år senere, men så denne posten i min jakt på hvilken larvetype som plutselig dukket opp på madrassen min. Oppdaget også ca. 10 på og rundt madrassen, og har i likhet med siste person her googlet meg frem til pelsbillelarver. Fant du ut hva det var, og ble du kvitt det? Litt redd for å måtte kaste hele madrassen (rammemadrass som er skrudd fast i vegg)... 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
marti1908 skrev (På 8.9.2020 den 0.59):

Hei! 

Noen år senere, men så denne posten i min jakt på hvilken larvetype som plutselig dukket opp på madrassen min. Oppdaget også ca. 10 på og rundt madrassen, og har i likhet med siste person her googlet meg frem til pelsbillelarver. Fant du ut hva det var, og ble du kvitt det? Litt redd for å måtte kaste hele madrassen (rammemadrass som er skrudd fast i vegg)... 

 

Jeg tenker at sengen må demonteres og støvsuges kraftig.

En annen ting er at rammemadrasser skal ikke skrues fast i vegg. De bør ikke stå intill vegg i det hele tatt. Dette pga varme og fuktighet fra senga skaper gode forhold for småkryp. 

Endret av Ribo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Artsdatabanken har en APP hvor du tar bilde av dyret, og med en gjenkjennealgoritme som forteller deg hvilket dyr den tror det er.

Edit: Artsorakel

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ribo skrev (På 29.3.2023 den 12.59):

Har du et bedre bilde ?

Nei dessverre.. funnet de i senga.. og på veggene rundt i huset.. bor i et gammelt hus, sliter med mye møll på sommeren men vet ikke om det har noe sammenheng, har ikke lagt merke til noe ødeleggelser i klær eller på noe annet. Har også lest om at noen larver trives med mye fukt, har ett gammelt bad uten vinduer så fuktighet blir det jo. Er ikke mange jeg har sett, men er jo ikke kult at de dukker opp i sengen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...