Gå til innhold

Skru av fjernlysene for gående?


Mauritz0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uenig med svar over. Er det mørkt ute og behovet for fjernlys er der, skal du for all del ikke skru av lyset for all slags mennesker som ferdes. En bilist i motsatt kjørefelt har ikke noe annet valg enn å se framover på veien, altså rett i fjernlyset ditt, da må du skru av. Men en skal ikke kjøre rundt og skru av fjernlysa for alle de ''stakkars'' menneskene som befinner seg rundt veien, er nok heller de som skal respektere trafikken, og la være å stirre inn i fjernlysa på bilene, om de synes det er så forferdelig ubehagelig. 

Endret av Kaneltryne
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) (paragraf 15.2) sier:

 

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

I paragraf 2.1 står det også at Trafikkreglene gjelder for all trafikk på veg.

 

I tillegg sier Vegtrafikklovens paragraf 3 at Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Å blende en fotgjenger med fjernlys kan føre til at det oppstår fare. I tillegg er det hensynsfullt å blende ned for fotgjengere, slik at de ikke blir blendet.

 

Altså, slik jeg tolker det, gående regnes også som trafikk, og dermed skal ikke gående blendes av fjernlys. Med andre ord: Vis hensyn, blend ned når du ser gående og det er åpenbart at de får fjernlysene dine rett i fleisen.

 

Disclaimer: jeg er ikke jurist.

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må vel være mer ubehagelig å bli påkjørt enn å bli blendet?

Fotgjengere skal benytte venstre side av veien, dvs de går i samme felt som motgående trafikk.

Hvis en bilist oppdager en fotgjenger foran seg og dimmer ned så vil jo bilisten være oppmerksom på fotgjenger, ingen fare for å bli påkjørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, slik jeg tolker det, gående regnes også som trafikk, og dermed skal ikke gående blendes av fjernlys. Med andre ord: Vis hensyn, blend ned når du ser gående og det er åpenbart at de får fjernlysene dine rett i fleisen.

Enig. Dette har vært min tolkning i alle de år jeg har kjørt bil/MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Må vel være mer ubehagelig å bli påkjørt enn å bli blendet?

Fotgjengere skal benytte venstre side av veien, dvs de går i samme felt som motgående trafikk.

Hvis en bilist oppdager en fotgjenger foran seg og dimmer ned så vil jo bilisten være oppmerksom på fotgjenger, ingen fare for å bli påkjørt.

 

 

Dette stemmer ikke. Når forgjengeren benytter venstre side av veien (fra fotgjengerens perspektiv, som er det man går ut i fra) vil de komme gående i samme felt som bilene som kommer imot.

Lenke til kommentar

 

Fotgjengere skal benytte venstre side av veien, dvs de går i samme felt som motgående trafikk.

Hvis en bilist oppdager en fotgjenger foran seg og dimmer ned så vil jo bilisten være oppmerksom på fotgjenger, ingen fare for å bli påkjørt.

 

Dette stemmer ikke. Når forgjengeren benytter venstre side av veien (fra fotgjengerens perspektiv, som er det man går ut i fra) vil de komme gående i samme felt som bilene som kommer imot.

Hvorfor sier du at dette ikke stemmer, når dere sier det samme?

Lenke til kommentar

En skal (være hensynsfull og) blende ned for gående som også er en del av trafikkbildet.

 

Gående skal gå på venstre side av veien (i den retningen de skal) slik at de går i mot kjøreretningen i det kjørefeltet de går i, og skal ha refleksen på sin høyre side (ut mot trafikken). 

 

 

EDIT:

La til litt tekst slik at det er færre muligheter til å misforstå dette med hvilken side av veien gående skal gå på.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Fotgjengere kan lukke øynene eller se bort, motgående bilister og syklister kan ikke dette. Balansen mellom sikkerhet og behagelighet forteller meg altså at fotgjengere heller må leve med å få fjernlysene på seg, fremfor å ikke bli sett, eller sørge for at andre i trafikken ikke blir sett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Må vel være mer ubehagelig å bli påkjørt enn å bli blendet?

 

Fotgjengere skal benytte venstre side av veien, dvs de går i samme felt som motgående trafikk.

Hvis en bilist oppdager en fotgjenger foran seg og dimmer ned så vil jo bilisten være oppmerksom på fotgjenger, ingen fare for å bli påkjørt.

 

Dette stemmer ikke. Når forgjengeren benytter venstre side av veien (fra fotgjengerens perspektiv, som er det man går ut i fra) vil de komme gående i samme felt som bilene som kommer imot.

Tror du misforstod. Jeg skriver at fotgjenger går i samme felt som motgående trafikk, altså motgående trafikk for fotgjengeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...