Gå til innhold

Nikon Check & Clean.


Anbefalte innlegg

Har et Nikon D750 som er kjøpt i 2015. Med kamera fulgte det med 3 års Nikon Check & Clean bevis. Har ikke benyttet meg av dette tidligere, og det står man kan gjøre det maks en gang pr.år i 3 år. Ringte litt rundt i sted for å høre hvem som gjorde dette, og fikk da høre at dette var noe Nikon hadde gått bort i fra, og de var usikre på hva som gjaldt for øyeblikket, og at det kunne være dette kostet meg full pris for en slik rens og sjekk. Dette var rundt 2000,-.

 

Noen har benyttet seg av dette nylig og kan bekrefte at dette fortsatt gjelder for kamera innenfor tidsrammen som dette gjelder?

 

Er det kun rens og sjekk for synlige skader de utfører, eller tester de ting som autofokus også når kamera er inne til slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fulgte check og clean med på kjøpet er det ikke ditt problem men Nikon "butikken?" sitt problem, dvs. hvis de ikke holder sin del av avtalen kan du heve kjøpet.

 

Ja det var min tanke også, men håper jo det ikke kommer til så mye styr. Og ble sendt rundt på en ringerunde fra sted til sted, og fikk forskjellige svar bortsett fra at det ikke var de som gjorde det, og at Nikon var gått bort fra dette.

Lenke til kommentar

Du som forbruker skal forholde deg til kjøpstedet uansett hva butikken sier, hvis de ikke er villig og hjelpe deg ved å påta seg sin del av avtalen kan du forlange og heve kjøpet og få tilbake hele kjøpsbeløpet samt renters rente og eventuelle andre utgifter du har hatt angående dette "lønn, transport, etc.".

 

Dette er hva forbrukerloven sier men det er ikke så lett og ta det skrittet opp mot butikken, det du kan foreksempel si " jeg har kjøpt kameraet i den tro at C&C var endel av kjøpsavtalen og hvis dere ikke har mulighet å overholde deres del av avtalen får jeg forhøre meg litt angående videre fremgangsmåten for og få ordnet opp i dette" Det burde ikke være for "slemt" og si det på den måten. Hvis du føler for det kan du også nevne heving av kjøpet siden de ikke overholde sin del av avtalen.

Lenke til kommentar

..med mindre det står/sto noe i salgsinfo/på kvittering eller lignende om at Nikon kunne avslutte programmet (C&C) når som helst? Store firmaer har gjerne helgardert seg. Verdt å sjekke ut, før du eventuelt 'fyrer deg opp' overfor butikken. Er vel opp til butikken å fremskaffe slik info men tenker at jo sikrere du er i din sak, jo bedre.

Lenke til kommentar

Forbeholdt skal ikke stå med liten skrift, skal heller ikke utelates før kjøpet og skal heller ikke stå i brukermanualen som du ikke får lest før etter kjøpet, sannsynligvis så foreligger det bare en kjøpskvittering og ikke mer informasjon utenom det som kunden er informert om før handelen.

Men står det ikke C&C på kvitteringen kan det være noe vanskeligere å få validert dette sålenge butikken ikke vedkjenner seg at dette var endel av handelen.

 

Edit: hvis det følger med et C&C-hefte så kan det stå der, men da har du kjøpt en vare med forbeholdt som det ikke er opplyst om før handelen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Check&Clean ble så langt jeg husker levert av den Norske Nikon importøren; den eksisterer ikke lengre. Så har en mistanke om at det er derfor dette tilbudet ikke er tilgjengelig. Det er jo selvsagt en mulighet å skrive en forespørsel til Nikon support (som håndteres fra Stockholm for hele Norden nå) hvordan dette fungerer nå. Det kan jo være de har tenkt på en overgangsfase; forøvrig finnes de sertifiserte Nikon verkstedene i Norge fortsatt selv om regningen går til Nikon Nordic istedenfor Nikon Norge nå.

 

Edit:

Jeg vil jo tro den er gyldig i 3 år som påpekt, men mener å huske fra betingelser at man selv må sørge for kostnader knyttet til innsending og retur (så dette er ikke butikkens ansvar). Men igjen; sjekk med Nikon - de vet. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Check&Clean ble så langt jeg husker levert av den Norske Nikon importøren; den eksisterer ikke lengre. Så har en mistanke om at det er derfor dette tilbudet ikke er tilgjengelig. Det er jo selvsagt en mulighet å skrive en forespørsel til Nikon support (som håndteres fra Stockholm for hele Norden nå) hvordan dette fungerer nå. Det kan jo være de har tenkt på en overgangsfase; forøvrig finnes de sertifiserte Nikon verkstedene i Norge fortsatt selv om regningen går til Nikon Nordic istedenfor Nikon Norge nå.

 

Edit:

Jeg vil jo tro den er gyldig i 3 år som påpekt, men mener å huske fra betingelser at man selv må sørge for kostnader knyttet til innsending og retur (så dette er ikke butikkens ansvar). Men igjen; sjekk med Nikon - de vet. 

 

Har sendt Nikon en mail så avventer svar fra de. Står ikke noe om forbehold om at det er noe tidsbestemt kampanje eller lignende, så regner med det vil ordne seg. Akkurat rensen skal jeg uansett klare selv, men har mistenkt at autofokusen min ikke er helt som den skal om dagen, men det skjer såpass sjelden at jeg blir usikker på om det bare er meg som føler det er noe galt, eller om det virkelig er noe feil. Autofokusen sliter selv i enkle forhold å treffe fokus, og danser bare frem og tilbake, og tenkte at om de tok en grundig test av kamera på check & clean ville de finne det ut der, og jeg slapp å sende den inn som en reklamasjonsak om det skulle vise seg å bare være meg som tuller. Derfor var jeg mest interessert i om noen hadde benyttet seg av dette, og visste hva de evt gjorde mens de hadde kamera inne på check and clean. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et Nikon D750 som er kjøpt i 2015. Med kamera fulgte det med 3 års Nikon Check & Clean bevis. Har ikke benyttet meg av dette tidligere, og det står man kan gjøre det maks en gang pr.år i 3 år....

Et viktig tilbud som du burde benyttet tidligere....uansett følger avtalen kjøpet ditt og du kan benytte 1. check & clean nå(i dag) og den neste(siste) tidligst 2. august 2018.

Både Interfoto, JP og Scandinavian Photo(FotoVideo) følger dette programmet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...