Gå til innhold

Elon Musk: – Har fått godkjent planer om å bygge Hyperloop-bane


Anbefalte innlegg

Ja tenkte det samme. Musk påstår han har fått muntlig tillatelse (som ikke egentlig er en tillatelse). Myndighetene nekter for dette. Tek tolker dette som om det er bekreftet at Hyperloop nå skal bygges. Her driver TEK.no med fake news!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Fantastisk å se media skrive om dette uten noen som helst kritisk tenking. Det er mange grunner til at dette ikke kommer til å fungere slik de opprinnelig beskriver hyperloopen.

 

Tek: Navnet "Hyperloop" er det eneste som Musk har unnfanget, om enn det. Dette er et gammelt konsept som ikke har blitt gjort noe med av ganske innlysende grunner. De prøver å lage et vakuumsystem som er evig mange ganger større enn det største vakuumrommet vi har på jorda, og de skal bruke tynne stålrør for å holde på det. Resten klarer dere sikkert å tenke dere til. Hvis ikke, så kan dere sjekke ut Thunderf00t på Youtube.

 

Ja. Hør heller på en videoblogger som ikke har noe fysikk-utdannelse (han har utdannelse i kjemi).

De som faktisk lager prototyper av hyperloop vet ikke hva de holder på med.

 

"Philip E. Mason, bedre kjent som Phil Mason og under pseudonymet Thunderf00t, er en britisk videoblogger. Han lager videoer på YouTube som kritiserer kreasjonisme, religion, pseudovitenskap og radikalfeminisme"

Han har nok uendelig mye mer peiling på dette enn Elon Musk ja. Man trenger heller ikke være et geni for å skjønne at det røret de bygger aldri kommer til å fungere etter hensikten. En platearbeider kan avfeie hele greia bare basert på at metall utvider og trekker seg sammen ganske mye pga. temperatursvinginger. Har du flere mil rør så må jo endestasjonene være evig lange. Eventuelt må de ha fleksible ledd som klarer å holde på et vakuum, og selv om det ikke er et 100% vakuum så snakker vi likevel om mer enn 90%. Mtp. volumet til røret så kommer det til å ta lengere tid å dekomprimere enn en vanlig togreise/flyreise totalt tar, for ikke å snakke om følgene en lekkasje i systemet får for de stakkarene inni loopen.

 

Det nye nå er å avfeie alle som er uenige med at de troller, men sett dere inn i greiene selv og kom med gyldige motargumenter i stedet.

menne, det røret skal jo konstant ha bare 0.1 bars trykk? hvorfor er det ett problem at det tar tid å suge ut atmosfæren?er jo bare energi. luft må flytte på seg i en tunell når lastebiler kjører igjennom også.

 

siden dette fungerer med brevpost, vil det fungere med containere også. ingen logisk grunn til at å øke størrelsen får noe til å gå galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

menne, det røret skal jo konstant ha bare 0.1 bars trykk? hvorfor er det ett problem at det tar tid å suge ut atmosfæren?er jo bare energi. luft må flytte på seg i en tunell når lastebiler kjører igjennom også.

 

siden dette fungerer med brevpost, vil det fungere med containere også. ingen logisk grunn til at å øke størrelsen får noe til å gå galt.

 

Dette ga lite til ingen mening. Det de til nå har vist fram krever at man må suge ut luft før toget kan starte ferden, for så å slippe den inn igjen når toget er framme. Man kan ikke lage et tog som tetter loopen før og etter. Friksjonen vil forhindre hastighetene mer enn luftmotstanden, for ikke å snakke om at det hele kommer til å ta fyr.

Det er ufattelige krefter i en atmosfæres trykk, og utfordringene blir større jo større vakuumkammer man har med å gjøre, og disse karene prøver intet mindre enn å lage et lammer som er flere hundre ganger større enn det NASA har bygget.

Lenke til kommentar

Vil bare understreke at Elon ikke, har fått godkjent om å bygge Hyper-Loopen. Men han har fått en verbal godkjennelse, som tilsier at han har vært i møte med en viktig person i staten, som tilsier at dette kan la seg gjøre.

 

Ingen offisiell godkjennelse! :) Men gleder meg til å følge denne mannens prosjekter videre! Vi trenger fler som han!

Lenke til kommentar

Dette ga lite til ingen mening. Det de til nå har vist fram krever at man må suge ut luft før toget kan starte ferden, for så å slippe den inn igjen når toget er framme. Man kan ikke lage et tog som tetter loopen før og etter.

Kan man lage en båt som stenger sluser bak og åpner sluser foran? Jeg mener, jeg trodde at dette hadde vært gjort i hundrevis av år, så jeg synes det er litt spennende å lese at det faktisk ikke er mulig.

 

Med andre ord; trykket i hoveddelen av tunnelen holdes relativt konstant, mens stasjonene har en sluse som toget kjører inn i før det går inn i hovedtunnelen. Så stenger stasjonen tunnelen bak toget, suger ut luften, åpner tunnelen foran og toget kan peise på.

 

Du mener at dette ikke kan gjøres med tog? Luftsluser kan ikke bygges?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fantastisk å se media skrive om dette uten noen som helst kritisk tenking. Det er mange grunner til at dette ikke kommer til å fungere slik de opprinnelig beskriver hyperloopen.

 

Tek: Navnet "Hyperloop" er det eneste som Musk har unnfanget, om enn det. Dette er et gammelt konsept som ikke har blitt gjort noe med av ganske innlysende grunner. De prøver å lage et vakuumsystem som er evig mange ganger større enn det største vakuumrommet vi har på jorda, og de skal bruke tynne stålrør for å holde på det. Resten klarer dere sikkert å tenke dere til. Hvis ikke, så kan dere sjekke ut Thunderf00t på Youtube.

 

Jeg er generelt en fan av Thunderf00t, og er enig mye av det han sier. Men ofte så graver Thunderf00t sin egen bunker med sine tanker. Og det virker som han har lite fantasi når det gjelder ingeniør-problemer. Som dette nettopp er, ingeniør-problemer. I tillegg så blir dette nå lagt i en tunnel, og ikke over bakken som Thunderf00t regnet med (ikke så rart etter som konsepter er tegnet over bakken). Som vil minimere termisk ekspansjon, og skader fra andre kilder.

Lenke til kommentar

menne, det røret skal jo konstant ha bare 0.1 bars trykk? hvorfor er det ett problem at det tar tid å suge ut atmosfæren?er jo bare energi. luft må flytte på seg i en tunell når lastebiler kjører igjennom også.

 

siden dette fungerer med brevpost, vil det fungere med containere også. ingen logisk grunn til at å øke størrelsen får noe til å gå galt.

 

Dette ga lite til ingen mening. Det de til nå har vist fram krever at man må suge ut luft før toget kan starte ferden, for så å slippe den inn igjen når toget er framme. Man kan ikke lage et tog som tetter loopen før og etter. Friksjonen vil forhindre hastighetene mer enn luftmotstanden, for ikke å snakke om at det hele kommer til å ta fyr.

Det er ufattelige krefter i en atmosfæres trykk, og utfordringene blir større jo større vakuumkammer man har med å gjøre, og disse karene prøver intet mindre enn å lage et lammer som er flere hundre ganger større enn det NASA har bygget.

 

øøø nei

det er et langt rør, men ikke en umulig dimensjon. det største vakumkammeret til nasa hadde plass til hele motoren og drivstofftanken, tipper ca 90 -120 meter høyt.

Lenke til kommentar

 

Fantastisk å se media skrive om dette uten noen som helst kritisk tenking. Det er mange grunner til at dette ikke kommer til å fungere slik de opprinnelig beskriver hyperloopen.

 

Tek: Navnet "Hyperloop" er det eneste som Musk har unnfanget, om enn det. Dette er et gammelt konsept som ikke har blitt gjort noe med av ganske innlysende grunner. De prøver å lage et vakuumsystem som er evig mange ganger større enn det største vakuumrommet vi har på jorda, og de skal bruke tynne stålrør for å holde på det. Resten klarer dere sikkert å tenke dere til. Hvis ikke, så kan dere sjekke ut Thunderf00t på Youtube.

 

Ja. Hør heller på en videoblogger som ikke har noe fysikk-utdannelse (han har utdannelse i kjemi).

De som faktisk lager prototyper av hyperloop vet ikke hva de holder på med.

 

"Philip E. Mason, bedre kjent som Phil Mason og under pseudonymet Thunderf00t, er en britisk videoblogger. Han lager videoer på YouTube som kritiserer kreasjonisme, religion, pseudovitenskap og radikalfeminisme"

Musk er jo fysiker...

Lenke til kommentar

Gammel idé som nevnt tidligere.

 

Men hva angår vakuum og størrelser - støvsuger vs campingvogn.

 

 

Lavt trykk og varetransport derimot, denne greia kan jo gå konstant med vogner som kobler på og av hele tiden med sluser, siderør og pensesystemer, vognene behøver ikke engang kobles sammen fysisk.

 

Men å frakte mennesker, det er likefremt dørgende kjedelig å reise fra A til B i skarve 1000km/t. Rundt jorda på 2 timer, da begynner vi å snakke. Enda bedre når det skjer ulykker, for det kommer til å gå så fort at man rekker ikke pisse på seg engang, supert.

Endret av hekatombe
Lenke til kommentar

menne, det røret skal jo konstant ha bare 0.1 bars trykk? hvorfor er det ett problem at det tar tid å suge ut atmosfæren?er jo bare energi. luft må flytte på seg i en tunell når lastebiler kjører igjennom også.

 

siden dette fungerer med brevpost, vil det fungere med containere også. ingen logisk grunn til at å øke størrelsen får noe til å gå galt.

 

Dette ga lite til ingen mening. Det de til nå har vist fram krever at man må suge ut luft før toget kan starte ferden, for så å slippe den inn igjen når toget er framme. Man kan ikke lage et tog som tetter loopen før og etter. Friksjonen vil forhindre hastighetene mer enn luftmotstanden, for ikke å snakke om at det hele kommer til å ta fyr.

Det er ufattelige krefter i en atmosfæres trykk, og utfordringene blir større jo større vakuumkammer man har med å gjøre, og disse karene prøver intet mindre enn å lage et lammer som er flere hundre ganger større enn det NASA har bygget.

Jeg aner ikke hvordan de tenker stasjonene. Men hvis problemstillingen er å bevare trykket så er det ikke snakk om å tømme banen hver gang, det gjør man en gang. Når toget stopper kan man enten tette røret med en muffe fra togets kropp og ut mot tunellveggen, eller motsatt vei. Man kan så utjevne området i togets lengde og åpne både tunell og tog. Man kan også ha en sluse fra tunellvegg inn mot togets dører slik som de gjør når de dokker romfergen mot ISS etc. Dette er en ganske vellprøvd og enkel teknologi.

Lenke til kommentar

Morro!

Blir nok mye å se til denne mannen i årene som kommer om han fortsetter like hardt med det han har tro på :)

 

Men, smart valg av undergrunnsopplegg. Mindre sjanse for sabotasje, bedre vilkår dersom de skummer rundt rørets utside dersom implosjon.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...