Gå til innhold

Boliglån som uføretrygdet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv med kausjonist er det vel ganske håpløst med dagens boligpriser. SIFO's standardbudsjett er brutalt, og det skal mye til for å finne en bank som lar deg slippe unna. Egenkapital lar seg fikse med tid og stunder... men å låne alene til en grei leilighet i en større by, som ufør? Glem det.

 

Det holder sjelden med startlån, men det kan jo være aktuelt med tilskudd fra husbanken.

 

Selv er jeg nødt til å nå 300-500k-ish i egenkapital og kvitte meg med bilen om jeg skal få det til, sannsynligvis mer enn det og. Men jeg har litt mindre å rutte med enn deg (ung ufør og 17k utbetalt), og jeg er for sta til å godta noe annet enn et helt standard boliglån uten kausjonist. Kan hende jeg forlanger for mye - vil jo beholde bilen for å kunne reise hjem ofte, og på en bekvem måte - meg og katten min. Har innfunnet meg med at jeg aldri kommer meg vekk fra den håpløse bygda jeg kommer fra - skal nok klare å skrape meg til nok til et oppussningsobjekt her - aldri i verden om jeg klarer å få til noe mer enn en trasig leid leilighet i Trondheim.

 

Du har jo ikke all verden til egenkapital. Greit nok at du kan bøte på det med kausjonist, men det har jo mindre å si nå enn tidligere med innstrammingene som har kommet. Er foreldrene dine villige til å hjelpe på andre vis? Medlånetaker? Deleier? Forskudd på arv?

 

Kanskje blir det bedre til neste år? Man får jo rett til å nekte automatisk saksbehandling når EUs nye personvernforordning trer i kraft. Uansett hvilken bank man velger å søke hos så kan man da be om en individuell behandling av en reel person, og nekte å godta et automatisk avslag. (Nå er det vel litt bingo om man har en bank som gidder å se på din situasjon eller ikke.)



Anonymous poster hash: 4fbce...de2
Lenke til kommentar

Hei! Noen som har fått lån som uføretrygdet her? Om så, hvor mye? Bor i Bergen, hvor boligene holder en litt gøy snittpris.

 

Jeg har utbetalt mellom 20-21.500kr hver måned. Jeg kan stille 150-200K i egenkapital, og har foreldre som er villig til å kausjonere med det som trengs.

 

Takk foe svar

 

Anonymous poster hash: 6e3c3...247

Hvorfor ikke bare spørre bankene først som sist?

 

Anonymous poster hash: 64f51...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja, de har sagt seg villig til å stå som medlånetaker.

 

Anonymous poster hash: 6e3c3...247

 

Da bør det gå fint, men det er jo begrenset hva du kan få i lån uansett, både i forhold til hva banken godtar og hva som er fornuftig å ta med inntekten din.

 

Medlånetager er omtrent'ish det samme som kausjonist. Begge er ansvarlige for lånet som medlånetager og som kausjonist så blir personen ansvarlig ved mislighold. I praksis så skjer det samme hvis du ikke kan betale.

 

Som medlånetager så må inntekten til dine foreldre matche lånet. Som kausjonist så må antall kroner kausjon være innenfor en viss verdi, % av lånet.

 

Med andre ord så må du for guds skyld ikke ta for mye lån pga. dine foreldres ansvar hvis noe skjer. Husk også at det er bedre å kjøpe et hjem enn å se på boligen som et investeringsobjekt :)

 

Det var antagelig passe dårlig forklart, men det er ca. slik det fungerer.

Lenke til kommentar

Her er det viktig at du gjør ting riktig.

 

Bankene er trolig ikke riktig sted å høre om lån, gå på kommunen og sjekk hvilke ordninger som finnes for deg.

Dersom du får lån denne veien vil det nok være langt gunstigere enn lån i banken.

 

Jeg kjenner selv uføretrygdede som har fått lån gjennom det offentlige, blant annet i Oslo.

Lenke til kommentar

Nå skriver jeg veldig på generel basis, da jeg ikke vet om reglene for uføre.

 

Vanlige krav for boliglån er:

  • 15% egenkapital av kjøpssum
  • "kontanter" til å dekke avgifter ved kjøp (dokumentavgift etc)
  • 5x årsinntekt = max grense for lån.

Med ca 21.000 utbetalt vil jeg anta du har ca 400.000 i året brutto. Med denne inntekten vil du kunne få 2.000.000 i lån.

 

For og få 2.000.000 i lån trenger du 300.000 i egenkapital + ca 60.000 i avgifter hvis du kjøper selveier.

 

 

Noe du kan gjøre er hvis foreldrene dine kan pantsette en leilighet/ et hus som da vil dekke opp for tapt egenkapital. Dette vil resultere i at du vil få "2" lån. Et egenkapitallån med pant i foreldrene din sin bolig (som de også vil være ansvarlige for, og dette har gjerne 1% høyere rente) og et hovedlån. På denne måten vil du i prinsippet kunne kjøpe en bolig til 2.000.000,- hvis banken ikke er vrien.

 

Jeg har selv gjort det på denne måten, bortsettifra at jeg eier huset selv.

 

Sjekk gjerne med flere banker da det er veldig forskjellig med hvem du snakker med. Min erfaring er at lokalbanker hjelper deg så godt de kan oppunder kravene jeg har stilt over, mens storbanker som DnB gjerne ikke gir lavere igjen. Jeg har fått 2 finansieringsbevis den siste mnden. Differansen på de to var hele 2.000.000,-

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

 

Er man ufør og er gjeldfri så kan man sikkert få 2 mill fra husbanken

Jeg har søkt der og fikk kun avslag fordi jeg har gjeld i bil

Fikk valget om å selge bilen først, noe jeg avslo

 

Da selger du bilen, så kjøper du ny etter du har fått lånet.

 

Da får en ikke råd/lån til bil og det er mye kjappere å betale ned en bil enn et hus

pluss at å selge en ny bil er tapsprosjekt

Lenke til kommentar

 

 

Er man ufør og er gjeldfri så kan man sikkert få 2 mill fra husbanken

Jeg har søkt der og fikk kun avslag fordi jeg har gjeld i bil

Fikk valget om å selge bilen først, noe jeg avslo

Da selger du bilen, så kjøper du ny etter du har fått lånet.

Da får en ikke råd/lån til bil og det er mye kjappere å betale ned en bil enn et hus

pluss at å selge en ny bil er tapsprosjekt

Hvis du selger en bil får du jo gjerne en sum for bilen. Denne setter du jo av til kjøp av ny bil etter du har kjøpt hus/leilighet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er man ufør og er gjeldfri så kan man sikkert få 2 mill fra husbanken

Jeg har søkt der og fikk kun avslag fordi jeg har gjeld i bil

Fikk valget om å selge bilen først, noe jeg avslo

Da selger du bilen, så kjøper du ny etter du har fått lånet.

Da får en ikke råd/lån til bil og det er mye kjappere å betale ned en bil enn et hus

pluss at å selge en ny bil er tapsprosjekt

Hvis du selger en bil får du jo gjerne en sum for bilen. Denne setter du jo av til kjøp av ny bil etter du har kjøpt hus/leilighet.

 

Du skjønner ikke hvordan biler taper seg i verdi

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er man ufør og er gjeldfri så kan man sikkert få 2 mill fra husbanken

Jeg har søkt der og fikk kun avslag fordi jeg har gjeld i bil

Fikk valget om å selge bilen først, noe jeg avslo

Da selger du bilen, så kjøper du ny etter du har fått lånet.

Da får en ikke råd/lån til bil og det er mye kjappere å betale ned en bil enn et hus

pluss at å selge en ny bil er tapsprosjekt

Hvis du selger en bil får du jo gjerne en sum for bilen. Denne setter du jo av til kjøp av ny bil etter du har kjøpt hus/leilighet.

 

Du skjønner ikke hvordan biler taper seg i verdi

 

 

Hvis du kjøper en 2010 modell bil for la oss si 100.000,- Du har den i 1 år, men selger den nå for og få bolig lån. Du får 80.000 kr for den. Det går 3 mnder til du har huset. Tror du at du da må ut med 100.000 for samme bilen, eller får du kjøpt tilsvarende for 80.000 igjen? Hvis ikke gjør det så har du jo solgt langt under markedspris. 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Man kan få startlån fra husbanken som egenkapital og da søke opp lån hos banken. Det er også lurt å snakke med banker på mindre tettstader helst når du bor i store by, de er vanligvis mer villig til å gi boliglån og med høyere sum og bedre renter. That's said from my personal experience. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...