Gå til innhold

Ny skjerm - G-sync verdt det?


mossefix

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lenge vært på utkikk etter en ny pc-skjerm, men er veldig usikker på hva jeg skal velge. 

De det har stått i mellom med G-sync er Acer Predator x271HU eller Asus PG279Q.

 

Bruker Nvidia GTX 1070 og er klar over at det ikke er mulig å bruke freesync med dette. 

 

https://www.komplett.no/product/858037/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg279q#

 

https://www.komplett.no/product/859681/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/acer-27-predator-led-g-sync-xb271hu

 

For å oppsummere: Asus PG279Q koster 8595,- og Acer Predator x271HU koster 7490,-. 

 

Ser nå at komplett har tilbud på tilsvarende Asus modell bare med freesync (MG279Q) på tilbud til 5490.

 

Er det da verdt det å legge i to til tre tusen kroner ekstra for G-sync? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har lenge vært på utkikk etter en ny pc-skjerm, men er veldig usikker på hva jeg skal velge. 

De det har stått i mellom med G-sync er Acer Predator x271HU eller Asus PG279Q.

 

Bruker Nvidia GTX 1070 og er klar over at det ikke er mulig å bruke freesync med dette. 

 

https://www.komplett.no/product/858037/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg279q#

 

https://www.komplett.no/product/859681/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/acer-27-predator-led-g-sync-xb271hu

 

For å oppsummere: Asus PG279Q koster 8595,- og Acer Predator x271HU koster 7490,-. 

 

Ser nå at komplett har tilbud på tilsvarende Asus modell bare med freesync (MG279Q) på tilbud til 5490.

 

Er det da verdt det å legge i to til tre tusen kroner ekstra for G-sync? 

 

MG279Q er ikke heeelt tilsvarende PG279Q. MG har bare Freesync range fra 30?-90Hz. For de med AMD skjermkort som får benyttet Freesync på denne modellen, trooor jeg det er mulig å endre range så den går helt opp til 144Hz ved å editere driveren. Men ikke noe bestemor får til altså.

 

Ellers har cdon et svært godt tilbud på Acer skjermen i TN versjon. Man bytter altså ut innsynsvinkel med raskere pixel responstid. Man kan sikkert diskutere mye frem og tilbake angående TN vs IPS.

 

Men om valget er TN med G-Sync vs IPS uten G-Sync. Så bør det være et rimelig enkelt valg..

 

Edit: Jeg kan jo ta med min personlige erfaring også: Jeg har PG278Q som har TN panel veldig likt som i Acer TN skjermen. Når alle begynte å skryte av de nye IPS skjermene som PG279Q, bestemte jeg meg for å teste. Og kjøpte tilsvarende i Acer versjon, siden den var på tilbud. Samme panel som i PG279Q altså. Jeg syntes pixel responstiden på IPS ble for treig. Og jeg var blant de "heldige" som fikk et eksemplar med litt IPS glow i det ene hjørnet (som man risikerer med disse IPS skjermene). Kort sagt; IPS gikk i retur. For gaming synes jeg 4ms IPS blir for tregt. Og fargene var på ingen måte overveldende bedre enn på PG278Q. For meg var det kun innsynsvinkel som var bedre på IPS..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Har lenge vært på utkikk etter en ny pc-skjerm, men er veldig usikker på hva jeg skal velge. 

De det har stått i mellom med G-sync er Acer Predator x271HU eller Asus PG279Q.

 

Bruker Nvidia GTX 1070 og er klar over at det ikke er mulig å bruke freesync med dette. 

 

https://www.komplett.no/product/858037/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg279q#

 

https://www.komplett.no/product/859681/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/acer-27-predator-led-g-sync-xb271hu

 

For å oppsummere: Asus PG279Q koster 8595,- og Acer Predator x271HU koster 7490,-. 

 

Ser nå at komplett har tilbud på tilsvarende Asus modell bare med freesync (MG279Q) på tilbud til 5490.

 

Er det da verdt det å legge i to til tre tusen kroner ekstra for G-sync? 

 

MG279Q er ikke heeelt tilsvarende PG279Q. MG har bare Freesync range fra 30?-90Hz. For de med AMD skjermkort som får benyttet Freesync på denne modellen, trooor jeg det er mulig å endre range så den går helt opp til 144Hz ved å editere driveren. Men ikke noe bestemor får til altså.

 

Ellers har cdon et svært godt tilbud på Acer skjermen i TN versjon. Man bytter altså ut innsynsvinkel med raskere pixel responstid. Man kan sikkert diskutere mye frem og tilbake angående TN vs IPS.

 

Men om valget er TN med G-Sync vs IPS uten G-Sync. Så bør det være et rimelig enkelt valg..

 

Edit: Jeg kan jo ta med min personlige erfaring også: Jeg har PG278Q som har TN panel veldig likt som i Acer TN skjermen. Når alle begynte å skryte av de nye IPS skjermene som PG279Q, bestemte jeg meg for å teste. Og kjøpte tilsvarende i Acer versjon, siden den var på tilbud. Samme panel som i PG279Q altså. Jeg syntes pixel responstiden på IPS ble for treig. Og jeg var blant de "heldige" som fikk et eksemplar med litt IPS glow i det ene hjørnet (som man risikerer med disse IPS skjermene). Kort sagt; IPS gikk i retur. For gaming synes jeg 4ms IPS blir for tregt. Og fargene var på ingen måte overveldende bedre enn på PG278Q. For meg var det kun innsynsvinkel som var bedre på IPS..

 

 

Er 4ms så dårlig da? jeg har nå gått fra 2ms TN til 4ms VA, og jeg kan ikke si VA skjermen på noen måte føles tregere. Om ikke IPS er annerledes da.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Er 4ms så dårlig da?

Neida, det er jo "bare" 4 ganger tregere enn 1ms.  ;)

 

jeg har nå gått fra 2ms TN til 4ms VA, og jeg kan ikke si VA skjermen på noen måte føles tregere. Om ikke IPS er annerledes da.

 

Det er nok viktig å ha i bakhodet at det ikke (meg bekjent ihvertfall) finnes noen industri standard for måling av skjermer. Så det er slett ikke sikkert en gammel 2ms gaming monitor oppleves raskere i bruk enn en ny 4ms monitor. Det kommer rett og slett an på hvordan de har målt. Og når kappløpet mot 1ms var på sitt verste var det nok mange monitorer som i virkeligheten ikke var i nærheten av sin oppgitte pixel responstid.

 

Din observasjon ser ut til å stemme veldig bra overens med mine egne akkurat her. Jeg ble rett og slett forferdet over pixel respons tiden på IPS skjermen jeg testet. Så jeg testet med akkurat samme spill på akkurat samme plass med en eldre 2ms TN panel monitor selv. Og opplevde ikke akkurat 2ms monitoren som noe særlig raskere enn 4ms IPS'en. Og det var en gaming monitor som i sin tid vant det meste av tester.

 

Men jeg merker altså god forskjell på PG278Q's 1ms og PG279Q's 4ms. Og om vi sier at 4ms IPS skjermen er like god som en eldre 2ms TN skjerm. Så er jo "ekte" 1ms fremdeles dobbelt så raskt..

Lenke til kommentar

Jeg kan også føle at TN er raskere, uten at jeg helt kan forklare hvorfor - siden det er noen få ms det er snakk om. Men det er nok til at jeg ikke ønsker noe annet enn TN faktisk, noe som kanskje mange syns er litt rart :p

 

Jeg kan ikke føle det. Det jeg kan SE er at VA har mye bedre farger, kontrast og svart nivå : ) en TN.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Samsung sin HDR er bullshit fra ende til annen.

 

Basert på hva da?

 

 

TV for that money. Oh right, 8 zones, not 16, lol even worse. Thought it's 4x4 but it's actually 4x2. Don't know why Samsung even bothered as any decent local dimming needs at least 8x8 to even start appearing and the upcoming monitors are 384, 512 zones which seems quite usable. I have no idea why they used this edge global dimming for so long and refused to do local, I know, it's cheaper... why improve the products until absolutely necessary. It still seem to be an edge dimming right, with light guide, guess a full surface backlight is too difficult to make uniform or just hell not cost effective. Can't wait for the stripes caused by local dimming that will be forming + signs on the screen.

 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Jeg kan også føle at TN er raskere, uten at jeg helt kan forklare hvorfor - siden det er noen få ms det er snakk om. Men det er nok til at jeg ikke ønsker noe annet enn TN faktisk, noe som kanskje mange syns er litt rart :p

 

Jeg kan ikke føle det. Det jeg kan SE er at VA har mye bedre farger, kontrast og svart nivå : ) en TN.

 

 

Dette er jeg smertelig enig i, særlig sortnivå og innsynsvinkler der TN for blir blass. Meen, sålenge jeg ikke har en VA eller IPS rett ved siden av, så ble jeg fort vant til skjermen igjen :)

 

Lenke til kommentar

LOL

 

Du får fortsatt lys styrken og farge spekteret. Men det er selvklart at dyrere TV'r med lokal dimming og OLED gir et bedre resultat. Noe dem gjorde før HDR kom på markedet også.

 

Du kan LOL'e så mye du vil. Saken er fremdeles at HDR til Samsung er søppel :)

 

8 Soner er hva de disker opp med på skjermen, hvor der bør være betydelig flere..

 

Få opp øya mann.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...