Gå til innhold

Samsung har installert verdens første LED-kinoskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ow' timestamp='1500029602' post='23986905']

 

Jeg syntes 4K hørtes litt lite ut. Hva er vanlig oppløsning på prosjektorene som brukes i kinosaler?

De fleste digitale projektorene i kino i dag er 4K, men de aller fleste filmene kommer i 2K.

Er dette noe du vet eller antar du? Det meste av moderne film skytes i 8K nå, dermed regner jeg med at de hvertfall kjører 4K på kino.

Lenke til kommentar

 

ow' timestamp='1500029602' post='23986905']

 

Jeg syntes 4K hørtes litt lite ut. Hva er vanlig oppløsning på prosjektorene som brukes i kinosaler?

De fleste digitale projektorene i kino i dag er 4K, men de aller fleste filmene kommer i 2K.

Er dette noe du vet eller antar du? Det meste av moderne film skytes i 8K nå, dermed regner jeg med at de hvertfall kjører 4K på kino.

KP1 i Bergen vart nettopp oppgradert fra 2K til 4K...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

As of 2017, professional 4k digital film cameras are approximately equal to 35mm film in their resolution and dynamic range capacity, however, digital film still has a slightly different look to analog film. Some filmmakers still prefer to use analogue picture formats to achieve the desired results

 

35mm har vi hatt i over 100 år, men kanskje ikke av samme kvalitet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Jeg syntes 4K hørtes litt lite ut. Hva er vanlig oppløsning på prosjektorene som brukes i kinosaler?

 

Alle filmer her i Norge presenteres i 2K digitalt. Dvs. ca samme oppløsning som full HD. Latterlig, lavt, jeg vet. Og faktisk en nedgradering fra 35mm, som rent teoretisk har "uendelig oppløsning", men noe nærmere 4-5K detaljemessige. Så vi har i over det siste tiåret alle kinoer i Norge har vært digitalt, nytt dårligere bildekvalitet enn det kinogjengere de 100 årene før det gjorde. Kjipt, men sant.

 

Heldigvis vil digitaliseringen snart ta igjen og overgå 35mm i bildekvalitet. Vi har likevel en lang, lang vei å gå før 70mm (ca.10-12K i sammenlignet detaljenivå) utfordres på samme plan. Selv ikke 8K vil klare å tilby samme kvalitet. Når kinogjengere på 60-tallet så filmer som Lawrence of Arabia eller 2001: Space Odyssey, nøt de filmene med en detaljenivå som vi nok må vente 10-15 år til for å kunne ordentlig matche.

 

 

Er dette noe du vet eller antar du? Det meste av moderne film skytes i 8K n

 

Nei, det meste av filmer blir så absolutt ikke tatt opp i 8K. Nesten ingen filmer gjør det. 8K er helt nytt og knapt nok brukt. Per dags dato har Astro bare tre ulike 8K-kameramodeller ment for profesjonell opptak, og den første kom i 2015. 

 

Det er ingen antakelse han gir, men en sannhet. Det er bare å gå inn på Nordisk Film sine nettsider, eller spørre din lokale kino. Mange av dem har 4K-projektorer allerede, men de viser i 2K. Men trenger ikke akkurat et trent øye for å se dette heller når man sitter i kinosalen, da det er nokså opplagt.

 

8K er vel og bra, det, men når den overveldende kinoinfrastrukturen ikke tillater en å projektere bedre enn 2K i de fleste kinoer i verden enda, kan du vente lenge med noe bedre. Selv 4K-projektorer er enda en relativt "ny" ting i Norge. Det blir like dumt, dog den andre veien rundt, som når personer går rundt og betaler for 4K-tver, når verken TV-kanaler eller biblioteket av 4K innhold er på et forsvarlig nivå til at 4K har noe relevans.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Så de har installert en p2.5 led skjerm i kinosal.

Spennende å endelig få de inn i kinosalen også, på tide egentlig.

 

Stemmer, og Sony sin nevnte er i en helt annen klasse. Dette er heller ikke verdens første, i det minste har et par kinesiske produsenter påstått å ha levert til kinosal.

Lenke til kommentar

"Og om du tenker "Men jeg har jo hatt LED-skjerm hjemme siden 2012?", så er ikke dette helt det samme."

 

Nei.. Det tenker jeg ikke og det burde ingen andre heller gjøre! Pr dags dato har ingen en LED TV hjemme!

Man har derimot en LCD skjerm som er bakgrunnsbelyst (somoftest kantbelyst) med LED lysdioder istedenfor katoderør.

Laaaaaaaaaaangt ifra det man kan kalle ett LED display og er 2 helt forskjellige teknologier. Irriterende at butikker reklamerer for f.eks en 65" LED TV når det faktisk er en LCD TV... LED display har RGB dioder som pixler. Ser grusomt ut på nært hold.

OLED blir Organiske LED dioder. Så mer naturlig å sammenligne med OLED og ikke ett LED belyst LCD display.

 

Og ja.. "direktelyst" er det ikke.. Direktebelyst er når LED diodene sitter direkte BAK ett LCD panel!

Her er det mer "direkte" da det er selve LED diodene som danner pixlene slik som med OLED..?

 

Masser av feil å rette på her ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Og om du tenker "Men jeg har jo hatt LED-skjerm hjemme siden 2012?", så er ikke dette helt det samme."

 

Nei.. Det tenker jeg ikke og det burde ingen andre heller gjøre! Pr dags dato har ingen en LED TV hjemme!

Man har derimot en LCD skjerm som er bakgrunnsbelyst (somoftest kantbelyst) med LED lysdioder istedenfor katoderør.

Laaaaaaaaaaangt ifra det man kan kalle ett LED display og er 2 helt forskjellige teknologier. Irriterende at butikker reklamerer for f.eks en 65" LED TV når det faktisk er en LCD TV... LED display har RGB dioder som pixler. Ser grusomt ut på nært hold.

OLED blir Organiske LED dioder. Så mer naturlig å sammenligne med OLED og ikke ett LED belyst LCD display.

 

Og ja.. "direktelyst" er det ikke.. Direktebelyst er når LED diodene sitter direkte BAK ett LCD panel!

Her er det mer "direkte" da det er selve LED diodene som danner pixlene slik som med OLED..?

 

Masser av feil å rette på her ja

 

Jo, jeg har faktisk en hjemme. ikke optimal for å sette i stua, men har det nå uansett. Absen Ai03

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...