Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sulten på kvelden og om natten.


Yessmann

Anbefalte innlegg

Et problem som har blitt stadig større er stor sultfølelse på kvelden og natten. Hvis jeg ikke spiser nok på kvelden, vil jeg en gang i løpet av natten få voldsom sultfølelse (ikke at jeg har lyst på mat på noen måte, men tarmene skriker etter mat). I de tilfellene må jeg stå opp og spise noe - noe som lett fører til at jeg ikke får sove videre. I "beredskap" har jeg alltid noen bananer liggende på nattbordet i tilfelle sultfølelse - en banan kan jeg raskt gofle i meg og få sove videre.

 

Dette fører til at jeg må spise ganske mye på kvelden. Jeg klarer ikke stoppe en sakte vektøkning og er i disse tider i ferd med å passere BMI 25 (er nå 79 kg og er 1,77 høy). Altså ingen krise, men jeg har ikke lyst å passere 25 i BMI.

 

Begynte med havregrøt som kveldsmat for ca. 1/2 til 1 år siden: ca. 45 g havregryn kokt i vann. Bruker store havregryn (ikke lettkokte) - som jeg ser ble anbefalt. Men det er ikke nok - jeg klarer meg ikke gjennom natten med dette. Så da det blir noe yoghurt og banan i tillegg. Prøver meg med naturell yoghurt (gjerne Synnøve sin med høyt protein) for å unngå sukker.

 

Dette er et problem som har økt betraktelig de siste særlig fem årene (er nå 50).

 

Kan dette skyldes noen underliggende problemer og bør jeg gå til legen?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid vært en kveldsspiser og spiste nattmat hele tiden før, men nå har nattmaten heldigvis gått litt over. Jeg spiser altså rett før jeg legger meg. Jeg har gått ned i vekt de siste par årene selv om jeg fortsatt spiser rimelig mye på kvelden. Dropper frokosten da jeg har energi nok fra kvelden før.

 

Det handler jo om kalorier og hvis du er en kveldsspiser som meg så må du rett og slett droppe frokost og kanskje lunsj også. Jeg klarer ikke å droppe kveldsspisingen selv om jeg har prøvd. Det sies vel at man ikke skal spise 4-6 timer, eller noe slik, før man skal sove.

 

En ting som fungerer er å tvinge seg selv og rett og slett ha noen søvnløse netter, blir omtrent som å snu døgnrytmen vil jeg tro :hmm:

Lenke til kommentar

Spiser du nok til middag og kvelds? Spis deg god og mett 2-4 timer før du legger deg. Hvis du spiser deg halvveis mett vil du bli sulten igjen etter 1-2 timer.

 

Det er normalt å få lyst på snacks/søtsug om kvelden. Spis bananene dine før du legger deg, så du slipper stå opp midt på natten. Bananer skal også hjelpe på nattesøvnen har jeg lest!

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar

Jeg spiser nok til middag og jeg kan ikke skippe hverken frokost eller lunch selv om jeg spiser mye til kvelds.

 

Kan ta igår som et eksempel: spiste bra til middag kl. 18 - ble normalt mett. Var likevel litt ekstra sulten på kvelden. Spiste så havregrøten kl. 22 etterfulgt av naturell yoghurt med litt banan + en bit av en skinke vi hadde liggende i kjøleskapet. Følte meg ganske mett da jeg la meg.

 

Men likevel i 4-5-tiden våknet jeg og var sulten. Tok en banan og klarte heldigvis å sovne igjen. Til frokost var jeg kjempesulten igjen. Spiste 60 g frokostblanding (lav i sukker) med melk. Men allerede 9:30 - 10:00 var jeg ekstremt sulten igjen. Men klarte å holde ut til lunch kl. 11.

 

OK - skal sies at det var litt ekstra ille idag.

 

Men en ting som er pussig: hvis jeg er syk (feber eller lignende) mister jeg jo matlysten og spiser veldig lite. Da har jeg IKKE problemet med sultfølelse på natten - på tross av at jeg har spist lite på dagen og kvelden.

 

Jeg har tenkt på at dette er en vane og at jeg må pine meg igjennom noen netter med sultfølelse og tap av søvn. Men det frister lite....

Lenke til kommentar

Diabetes er vel noe legen kontrollerer når du er der?

Alternativt kan du skaffe deg en måler og se om blodsukkeret er lavt disse periodene på natten.

 

Selv er jeg oppe å spiser, drikker, røyker flere ganger hver natt.

 

Grunnen er at tablettene jeg spiser ikke virker skikkelig om jeg spiser kveldsmat, så må få dem inn i systemet før jeg spiser.

 

Det som er noe dritt og som har satt sine spor er at jeg da tyr til lettvinte løsninger som potetgull, sjokolade og cola. Naturligvis røyker jeg også når jeg først er oppe.



Anonymous poster hash: 65256...08c
Lenke til kommentar

 

Store uenigheter fra faghold:

 

http://www.dagbladet.no/mat/sovnforsker-triksene-som-gjor-at-du-endelig-far-sove-godt/67382332

 

Den ene mener banan er supert, den andre mener det ikke er dokumentasjon på det. Noen mener det er viktig å holde blodsukkeret stabilt, andre mener du skal spise noe søtt før du legger deg.

 

Anonymous poster hash: e543f...2b7

 

Er jo litt forskjellig fra person til person. Jeg får ikke store svinginger i blodsukkeret av en banan, rent sukker derimot gir meg det. I banan har du fiber som hjelper mot det.

Lenke til kommentar

Jeg spiser nok til middag og jeg kan ikke skippe hverken frokost eller lunch selv om jeg spiser mye til kvelds.

 

Hvorfor? Blir litt for dumt å ikke klare å skippe frokost og de kaloriene det medfører når du "må" spise på kvelden og natten. Selv om man har sultfølelse så betyr ikke det at man ikke har nok energi. Jeg har selvfølgelig også sultfølelse om morgenen, men med tanke på kaloriinntaket så dropper jeg det uansett. Jeg har ikke mangel på energi til å gjøre ting og har blitt vant til å være litt sulten på mårningen.

 

Her er det bare din egen disiplin som stopper deg vil jeg si. Du vil noe, men "kan ikke" gjøre noe med det....

 

Pin deg gjennom null nattmat og veldig sen kveldsmat, stå opp når du våkner på natta og pin deg gjennom en dag med mindre søvn, repeter. Til slutt vil kroppen stille seg inn til mønsteret av seg selv.

Lenke til kommentar

 

Jeg spiser nok til middag og jeg kan ikke skippe hverken frokost eller lunch selv om jeg spiser mye til kvelds.

 

Hvorfor? Blir litt for dumt å ikke klare å skippe frokost og de kaloriene det medfører når du "må" spise på kvelden og natten. Selv om man har sultfølelse så betyr ikke det at man ikke har nok energi. Jeg har selvfølgelig også sultfølelse om morgenen, men med tanke på kaloriinntaket så dropper jeg det uansett. Jeg har ikke mangel på energi til å gjøre ting og har blitt vant til å være litt sulten på mårningen.

 

Her er det bare din egen disiplin som stopper deg vil jeg si. Du vil noe, men "kan ikke" gjøre noe med det....

 

Pin deg gjennom null nattmat og veldig sen kveldsmat, stå opp når du våkner på natta og pin deg gjennom en dag med mindre søvn, repeter. Til slutt vil kroppen stille seg inn til mønsteret av seg selv.

 

Tja - det kunne KANSKJE gå. Men når jeg tenker meg om, begynte denne økte kveldsspisingen med at jeg kuttet litt ned på frokost og lunch: gikk ned fra 70 g sukkerholdig frokostblanding til 60 g lavsukker + litt mindre til lunch. Det virket som om dette medførte at jeg ble mer sulten til kvelds.

 

På den annen side har jeg klart å faste helt til ca. kl. 15 på ettermiddagen i forbindelse med undersøkelser på sykehus uten at det var umulig. Jeg var faktisk litt overrasket over at det kunne gå så bra.

Lenke til kommentar

Er du veldig aktiv? Ville gått til legen om det er noe som bekymrer deg.

Nei - ikke veldig aktiv, men prøver å få meg en halvtime med rask gange hver kveld.

 

Får vel bestille en time hos fastlegen for å få sjekket forskjellig. MEN mest sannsynlig er dette er en dårlig vane jeg må tvinge av meg :-(

Lenke til kommentar

Det er nok vanlig med litt vektøkning i din alder, og at kroppen stritter imot med økt sult når en forsøker å redusere det samlede kaloriinntaket. Det virker som om du har problemer med å holde blodsukkeret noenlunde stabilt gjennom natten. Kveldsmåltidet ditt kan bidra til denne blodsukkersvingningen. Hvis du koker grøt av havrekli i stedet for havregryn og bytter ut yoghurt med mager, kesam naturell, samt bananen med f. eks. en stor pære eller bringebær, vil du få en god del mindre sukkerarter og mer fiber og proteiner, noe som vil holde deg mett lengre, og være bedre for helsen.

 

Det er også mange andre gode alternativer med lite sukkerarter og tilstrekkelig proteiner og fiber. Det kan være lurt å studere næringsinnholdet i matvarer og ha dette i bakhodet ved alle måltider døgnet igjennom når en ønsker å stabilisere vekten uten å bli ekstremt sulten fordi blodsukkeret faller.

 

Det er vanlig å ha mindre matlyst når en er syk, kroppen prioriterer da helbredelse framfor fordøyelse.

Lenke til kommentar

Det er nok vanlig med litt vektøkning i din alder, og at kroppen stritter imot med økt sult når en forsøker å redusere det samlede kaloriinntaket. Det virker som om du har problemer med å holde blodsukkeret noenlunde stabilt gjennom natten. Kveldsmåltidet ditt kan bidra til denne blodsukkersvingningen. Hvis du koker grøt av havrekli i stedet for havregryn og bytter ut yoghurt med mager, kesam naturell, samt bananen med f. eks. en stor pære eller bringebær, vil du få en god del mindre sukkerarter og mer fiber og proteiner, noe som vil holde deg mett lengre, og være bedre for helsen.

 

Det er også mange andre gode alternativer med lite sukkerarter og tilstrekkelig proteiner og fiber. Det kan være lurt å studere næringsinnholdet i matvarer og ha dette i bakhodet ved alle måltider døgnet igjennom når en ønsker å stabilisere vekten uten å bli ekstremt sulten fordi blodsukkeret faller.

 

Det er vanlig å ha mindre matlyst når en er syk, kroppen prioriterer da helbredelse framfor fordøyelse.

Takk for svar.

 

Ja, jeg har tenkt på å gå over til proteinrik mat på kveldene. Har tenkt på linser som en mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...