AfterGlow Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Den første, vellykkede Hyperloop-testen er gjennomført.Elon Musks futuristiske supertog-konsept har endelig blitt testet – og det funker! Siter Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 (endret) 5.12.17, er denne nyheten fra 12. mai? Endret 13. juli 2017 av tommyb Siter Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Røret som farkosten ble sendt gjennom var cirka 30 meter langt...XP-1 kom riktignok kun opp i cirka 112 kilometer i timen i løpet av den 5,2 sekunder lange testen, men det er hovedsakelig på grunn av den korte av avstanden som ble tilbakelagt denne gangen. Hyperloop One skal nå fortsette å installere magnetteknologien i røret, som til sammen er 500 meter langt... Ikke helt rett fram å skjønne hvor langt dette røret faktisk var. 5 Siter Lenke til kommentar
Niklasp Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Røret som farkosten ble sendt gjennom var cirka 30 meter langt... XP-1 kom riktignok kun opp i cirka 112 kilometer i timen i løpet av den 5,2 sekunder lange testen, men det er hovedsakelig på grunn av den korte av avstanden som ble tilbakelagt denne gangen. Hyperloop One skal nå fortsette å installere magnetteknologien i røret, som til sammen er 500 meter langt... Ikke helt rett fram å skjønne hvor langt dette røret faktisk var. Hei! Helt enig. Fikset litt i teksten nå for å gjøre det tydeligere. - Testtuben er totalt 500 meter lang. - De har lagt opp 300 meter med maglev-skinner inne i røret. - Denne gangen testet testet de bare 30 meter av de 300 meterne. - Niklas 1 Siter Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Funker gjør det ikke... Og hvorfor er aerodynamikken relevant for vogna om den skal reise i vacuum? Siter Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Funker gjør det ikke... Og hvorfor er aerodynamikken relevant for vogna om den skal reise i vacuum? Fordi det ikke er vakuum, men bare veldig mye lavere lufttrykk enn utenfor rørene. 2 Siter Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Røret som farkosten ble sendt gjennom var cirka 30 meter langt... XP-1 kom riktignok kun opp i cirka 112 kilometer i timen i løpet av den 5,2 sekunder lange testen, men det er hovedsakelig på grunn av den korte av avstanden som ble tilbakelagt denne gangen. Hyperloop One skal nå fortsette å installere magnetteknologien i røret, som til sammen er 500 meter langt... Ikke helt rett fram å skjønne hvor langt dette røret faktisk var. Hei! Helt enig. Fikset litt i teksten nå for å gjøre det tydeligere. - Testtuben er totalt 500 meter lang. - De har lagt opp 300 meter med maglev-skinner inne i røret. - Denne gangen testet testet de bare 30 meter av de 300 meterne. - Niklas Vell, forklaringen her er bedre enn den i artikkelen over De akselererte vell bare på 30 av de 300 meterne tilgjengelig maglevskinne, men jeg går ut i fra at farkosten brukte mer av røret enn det. Slik det er nå virker det som de stoppet etter 30m, en rimelig brutal opplevelse om de skal gå fra 0 til 120 til 0 på 30m. 2 Siter Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Å nå 112 km/t på 30 meter er jo ganske bra for en test. Venter bare på at dette blir bygget i Norge! Tromsø - Narvik - Fauske (Bodø) - Mo - Steinkjer - Trondheim - osv Det hadde virkelig revolusjonert transport i Norge! Siter Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 5.12.17, er denne nyheten fra 12. mai? 5 Desember 2017. Artikkelen er like futuristisk som Hyperloop. 5 Siter Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Funker gjør det ikke... Og hvorfor er aerodynamikken relevant for vogna om den skal reise i vacuum? Fordi det ikke er vakuum, men bare veldig mye lavere lufttrykk enn utenfor rørene. Hvis det bare er noe lavere lufttrykk en utenfor røret fungerer jo denne teknologien dårlig da de finner seg i et begrenset område med en vogn som er ganske stor relativt til røret det går i noe som betyr at luften ikke har noen plass å gå når det skal forbi vogna, aerodynamisk eller ikke så må du komprimere luften for å bevege deg gjennom den som skaper veldig mye motstand. Siter Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 For det første så har ikke Muskatten noe med dette prosjektet å gjøre. For det andre så kom ideèn om tubetog over 100 år før Muskatten presenterte den. Det er dog bra at han "stjal" ideèn da alt Muskatten sier blir tatt imot med storm 3 Siter Lenke til kommentar
CynicalDuck Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 5.12.17, er denne nyheten fra 12. mai? 5 Desember 2017. Artikkelen er like futuristisk som Hyperloop. Tror ikke Hyperloop slapp informasjon om testen før nå, men selve testen ble gjennført for en stund siden ja. Siter Lenke til kommentar
CynicalDuck Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Gjennomført* Siter Lenke til kommentar
Victor E Fauske Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Tror man burde ta en titt på de her hvor man blir enkelt forklart at Hyperloop er overdrevet og vil nokk aldri fungere slik som de påstår. Jeg har gjerne lyst å se om de klarer å knekke de fysiske nøttene som de faktisk må knekke for å få den igang. Der er 3 andre filmer også som er verdt å se for man lærer faktisk noe utav det. ://m.youtube.com/watch?list=PLQJW3WMsx1q0js6FvjO89H62m60SoHdE6&v=RNFesa01llk 1 Siter Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Så har visst debunkerne blitt debunket og debunk debunkerne har blitt debunket og debunk debunk debunkerne har visstnok blitt debunket de også. Det er liten vits å debunke mer og forskning er uansett flotte greier. Det er bare å sette seg i godstolen og se hva som skjer 3 Siter Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 For det første så har ikke Muskatten noe med dette prosjektet å gjøre. For det andre så kom ideèn om tubetog over 100 år før Muskatten presenterte den. Det er dog bra at han "stjal" ideèn da alt Muskatten sier blir tatt imot med storm Den første tubetog ideen kom faktisk for over 200 år siden, men den og alle senere varianter har svært lite med hyperloop å gjøre, bortsett fra at det går ut på å sende noe i et rør med lavt trykk. Musk og teamet ved SpaceX har løst noen fundamentale problemer som gjør det praktisk og økonomisk mulig å gjennomføre. Det er en grunn til at disse selvskapene har "hyperloop" i navnet. Tror man burde ta en titt på de her hvor man blir enkelt forklart at Hyperloop er overdrevet og vil nokk aldri fungere slik som de påstår. Jeg har gjerne lyst å se om de klarer å knekke de fysiske nøttene som de faktisk må knekke for å få den igang. Der er 3 andre filmer også som er verdt å se for man lærer faktisk noe utav det. ://m.youtube.com/watch?list=PLQJW3WMsx1q0js6FvjO89H62m60SoHdE6&v=RNFesa01llk Helt ærlig. Lar du deg overbevise av det der? Folk må virkelig slutte å poste den tragiske thunderfoot videoen. Han er en kjemiker som tror han kan noe om fysikk, men han gjør så mange blemmer at man kan bli flau av mindre, og han har åpenbart ikke lest SpaceX forslaget overhodet. Se noen av de mange debunkingene av videoene hans på youtube hvis du vil få deg en god latter. 2 Siter Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Funker gjør det ikke... Og hvorfor er aerodynamikken relevant for vogna om den skal reise i vacuum? Fordi det ikke er vakuum, men bare veldig mye lavere lufttrykk enn utenfor rørene. Hvis det bare er noe lavere lufttrykk en utenfor røret fungerer jo denne teknologien dårlig da de finner seg i et begrenset område med en vogn som er ganske stor relativt til røret det går i noe som betyr at luften ikke har noen plass å gå når det skal forbi vogna, aerodynamisk eller ikke så må du komprimere luften for å bevege deg gjennom den som skaper veldig mye motstand. Luft gir motstand, men komprimert luft kan også utnyttes. WIG fartøyer, Wings In Ground effect bruker en pute av komprimert luft som presses inn under fartøyet til å fly på. På samme måte kan komprimert luft i en tunnel brukes til å lage en pute mellom tunnelveggene og fartøyet. Kanskje fortrinnsvis for å holde fartøyet oppe ved bruk av mindre energi. Eksempelvis. Det er ikke snakk om veldig mye lufttrykk i disse tunnelene. Det tilsvarer lufttrykket ca 6 ganger høyere oppe enn passasjerfly flyr, og de flyr forøvrig omkring 1000kmt. Nærmer man seg 8000 meter vil mange slite med å puste, mange vil besvime. Siter Lenke til kommentar
Yopaz Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Funker gjør det ikke... Og hvorfor er aerodynamikken relevant for vogna om den skal reise i vacuum? Fordi det ikke er vakuum, men bare veldig mye lavere lufttrykk enn utenfor rørene.Hvis det bare er noe lavere lufttrykk en utenfor røret fungerer jo denne teknologien dårlig da de finner seg i et begrenset område med en vogn som er ganske stor relativt til røret det går i noe som betyr at luften ikke har noen plass å gå når det skal forbi vogna, aerodynamisk eller ikke så må du komprimere luften for å bevege deg gjennom den som skaper veldig mye motstand. Det er snakk om ekstremt lavt trykk. 100 Pa er ca. 0.1% av atmosfæretrykket. Det er ikke "noe lavere" som du påstår det er, men heller en faktor på 1000. Jeg er skeptisk til om dette noen gang kommer til å bli brukt utenfor isolerte tester, men med hastighetene det er snakk om kan nok dette bli ett fint alternativ til enkelte flystrekninger. Siter Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 (endret) Luft gir motstand, men komprimert luft kan også utnyttes. WIG fartøyer, Wings In Ground effect bruker en pute av komprimert luft som presses inn under fartøyet til å fly på. På samme måte kan komprimert luft i en tunnel brukes til å lage en pute mellom tunnelveggene og fartøyet. Kanskje fortrinnsvis for å holde fartøyet oppe ved bruk av mindre energi. Eksempelvis. Det er ikke snakk om veldig mye lufttrykk i disse tunnelene. Det tilsvarer lufttrykket ca 6 ganger høyere oppe enn passasjerfly flyr, og de flyr forøvrig omkring 1000kmt. Nærmer man seg 8000 meter vil mange slite med å puste, mange vil besvime. Det er snakk om ekstremt lavt trykk. 100 Pa er ca. 0.1% av atmosfæretrykket. Det er ikke "noe lavere" som du påstår det er, men heller en faktor på 1000. Jeg er skeptisk til om dette noen gang kommer til å bli brukt utenfor isolerte tester, men med hastighetene det er snakk om kan nok dette bli ett fint alternativ til enkelte flystrekninger. Ved 0,001 bar har det vel igjen ikke så mye å si om vogna er aerodynamisk. Ei heller vil det være nok luft til å danne noe luft pute den kan sveve på. Endret 13. juli 2017 av Rudde Siter Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 13. juli 2017 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2017 Fint om dere bruker norsk når dere oversetter artikler, verken lengden på farkosten eller datoformatet er norsk standard. 1 Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.