Gå til innhold

Windows 10 - Redigere "HOSTS" i System32\drivers\etc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du tatt eierskap på filen?

Ellers lagre et annet sted først og kopier tilbake.

Eierskap?

Lagre den et annet sted går jo bra, men jeg får jo ikke kopiert den tilbake - for når jeg vil overskrive den som da ligger der, sier den jo NJET - fordi den er i bruk.

Endret av Oslo-4
Lenke til kommentar

Har du et antivirus program som kanskje låser denne filen?

 

Du kan jo laste ned SysInternals Process Explorer og søke etter filen for å se hvilken prosess som låser den.

https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653

 

EDIT: Process Explorer må kjøres som administrator ellers kan det hende du ikke ser prosessen.

Endret av Kaptein Snus
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å være pålogget som admin bruker. Programmene windows utforsker, notepad m.m kjører med user privilegier.

 

Når jeg skal redigere host fil på workstations og servere gjør jeg følgende:

Trykk start/søkeknapp

Søk etter Notepad

Når den kommer i søkerlisten høyreklikker jeg på notepad og velger "run as administrator"

Så bruker jeg menyen i notepad Fil-Åpne- browser til windows\system32\drivers\etc og hosts.

 

Om du har en prosess som locked host filen har du et tredje parts program installert som gjør det (antivirus,proxy,firewall,e.l) eller en trojaner.

En normal windows installasjon holder ingen file lock på hosts filen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Start notepad som admin ved å høyeklikke på notepadikonet og velg kjør som admin.

 

Selv en buss full av bussjåfører, er det bare han som kjører bussen som er bussjåfør... he he

Lenke til kommentar

Prosessmanager hjelper ikke. Det er kun kjørende filer som vises der, ikke filer som er låst av kjørende filer. Og jeg kjører som admin og har prøvd alt, men får beskjed at HOSTS er låst av en annen prosess. Ok ikke har jeg noen trojaner i hvert fall, dette er en helt ny og nyoppstartet PC Skjønner ikke noe her....?

 

Evt. hvordan lager jeg en oppstart-USB så jeg får slettet den fila via en sidevei?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å få åpnet og redigert fila, men jeg får ikke lagret den. Ikke fordi jeg ikke har admin-tilgang, men fordi jeg får en melding om at "system" allerede har fila "åpen" Og jeg aner ikke hva det er for noe.... Så tenkte jeg at jeg kanskje kunne lage en boot-USB, men det ser ikke ut som om den dritt PC`n støtter boot fra USB.

Lenke til kommentar

Det finnes et program som heter Unlocker som kan låse opp låste filer. Jeg har ikke brukt dette på noen år, så kan ikke si noe hvordan det virker. 

 

Ellers har rett, søk opp notepad, høyreklikk, velg "Run as Admin/Kjør som administrator". Velg åpne, bla deg frem til hostsfilen. 

Lenke til kommentar

"Ellers har rett, søk opp notepad, høyreklikk, velg "Run as Admin/Kjør som administrator". Velg åpne, bla deg frem til hostsfilen."

 

Det har jeg da prøvd på, men som sagt, jeg får ikke lagret fordi filen er åpen i en annen prosess.

Lenke til kommentar
Oslo-4 skrev (På 12.7.2017 den 20.19):

"Ellers har rett, søk opp notepad, høyreklikk, velg "Run as Admin/Kjør som administrator". Velg åpne, bla deg frem til hostsfilen."

 

Det har jeg da prøvd på, men som sagt, jeg får ikke lagret fordi filen er åpen i en annen prosess.

Så finn ut hvilken prosess det er da. Og rapporter tilbake.

Jeg har fortalt om fileassasin, andre om process explorer (den kan brukes å vise prosess som låser fil) , andre hjelpemidler er WhoLockedMe.

 

 

Med Process Explorer ( https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx ) :

Sitat

Use Process Explorer from Sysinternals.

When open, use the icon that resembles a pair of Binoculars... or use the Hotkey Ctrl+F(find)

Type the name of the file... it will show you which process is presently running and has locked the file for use.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...