Gå til innhold

Hjelp og tips til nytt kamera


Anbefalte innlegg

Hei!
Ser det er utallige slike tråder, men jeg lager en uansett da jeg har en del spørsmål jeg håper noen kan svare på.

 

Har bestemt meg for å begynne å fotografere og filme. Jeg er en ganske aktiv person, og reiser en del. Det medfører at jeg ofte opplever situasjoner der jeg gjerne skulle hatt et kamera. Jeg har sett mye på kompakt systemkamera, og funnet ut at det er vel det jeg bør ha. Tenkte kompaktkamera var tingen for meg, men vil ha muligheten til å bytte objektiv. 

Jeg har noen kriterier til kameraet:
- Lett og smidig. Jeg kommer til å fotografere i all hovedsak sport/ekstremsport, biler i fart og noe landskap, derfor er det greit at det ikke er så alt for stort og tungt å drasse på.

- Mulighet til å filme full-HD 50fps (litt usikker her, kommer spørsmål lengre ned). 4K er et stort pluss. Autofokus ved filming er vel også noe man bør ha om jeg har forstått det riktig?

- Ikke et krav, men at det finnes en gimbal som passer er veldig positivt.
- 20+ megapiksler
- God autofokus
- God brukervennlighet
- Helst ikke så langt over 10.000 kr.

Også har jeg noen spørsmål:
- Speilløst eller speilrefleks? Kan noen forklare meg forskjellen, og hva jeg bør gå for?

- Ved filming har jeg sett forskjellige meninger om fps. noen foretrekker 30fps og noen 60fps. Hva er fordelene og ulempene?

 

Mulig det ble litt mye rot her, men håper dere har en formening om hvilket kamera som passer til meg. Jeg har som dere skjønner ikke så mye peiling enda, men er veldig ivrig på å lære meg mer om dette. 

Edit:
Har sett på dette, noen formeninger?

https://butikk.foto.no/sony/104749/sony-a6300-kit-sort-pz-16-50mm-oss

Endret av Boltzmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mye av teknologien i speilløst og speilrefleks er det samme, men speilrefleks har et speil (natulig nok) rett bak objektivet som sender "søkerbildet" til en optisk søker.

 

Når man tar bilde med et speilrefleks vipper speilet opp slik at lysstrålene treffer sensor i stedet for søker.

 

Speilet gir noen konsekvenser, bade negative og positive.

- Mer mekanikk og mer vibrasjoner, mer som kan ryke. Men tekenologien er så velutviklet nå at dette har minimalt å si.

- Siden speilet sitter bak objektivet og må ha plass til å bevege seg blir speilløse kameraer normalt litt mindre enn speilrefleks.

- Siden speilet må være nede for å få søkerbildet får du en kort blackout i søkeren hver gang det tas et bilde. Litt negativt, men de aller fleste speilløse har tilsvarende (eller mer) blackout når et bilde tas pga prosessering.

- Siden speilet må være nede for å få søkerbildet kan du ikke bruke søker når du tar video med et speilreflekskamera for da må speilet låses i oppe-posisjon slik at sensor får lys hele tiden, men du kan selvsagt bruke LCD-skjermen for å se hva du tar bilde av.

- Da avansert autofokus ble utviklet var speilrefleks i praksis enerådende og autofokus ble designet for å fungere med speilrefleks. Autofokussensorer får lys via en halvgjennomsinnelig del av speilet. Alle autofokusobjektiv frem til ca 2008 ble designet for å fungere optimalt med denne typen autofokus som med en enkelt måling vet eksakt (forhåpentligvis) hvor mye fokus må endres.

- Optisk vs elektronisk søker, smakssak IMO.

 

Siden alt var designet for speilrefelksteknologi startet de speilløse systemene på nytt med autofokus. De tok i bruk teknologi fra kompaktkameraer for autofokus. Det er en metode som er veldig presis, men ikke var like rask som AF for speilrefleks. Siden det ikke er noe speil der kan man ikke bruke same type AF-sensorer som i speilrefleks.

 

Utviklingen har gått raskt og i dag er speilløse like raske til å fokusere som speilrefleks. Det de foreløpig ikke helt har klart er å matche følgefokus, dvs at fokus klarer å holde noe som beveger seg raskt i fokus over lengere tid.

 

Dette blir imidlertid også stadig bedre og Sony sin nye A9 er det flere som hevder er like bra på følgefokus. Jeg har ikke prøvd, ikke minst fordi det er et kamera til vel 50 000.- pluss linser.

 

I og med at du legger stor vekt på action, men også på filming er det vanskelig å gi et entydig svar.

 

Hadde du kun vært opptatt av kun stillbilder og mye action får du i øyeblikket bedre ytelse fra et speilreflekskamera i din prisklasse. Canon speilrefleks har forøvrig også rimelig god autofokus i videomodus på mange av sine nyere modeller, men Canon begrenser video til 60p i Full HD, sannsynligvis for å "beskytte" sine dyrere modeller som også har 4K.

 

Både Panasonic og Sony har bedre videofunksjon enn Canon - med unntak av autofokusen. Du får flere profiler, 4K osv på mange av deres speilløse modeller. To modeller som skiller seg ut er Panasonic GH5 og Sony A6500 (nyere versjon av det du linket til), men begge er en del over ditt budsjett.

 

Både Sony og Panasonic har rimeligere og fortsatt gode modeller som Sony A6300 og Panasonic G80, GX8 og GX80.

 

Av speilrefleks virker Canon 80D som et bra alternativ, men det finnes også et eldre 70D du muligens finner nytt fortsatt. Canon har også 77D og 800D som ligger litt lavere i pris enn 80D. Jeg har ikke sjekket spesifikasjon på alt jeg ramser opp, det er mer modeller som du eventuelt kan sjekke ut.

 

Du bør også tenke over om du har spesielle krav. Noen synes f.eks at hodetelefon ut er viktig, hvor bra slow motion du kan få osv. Personlig synes jeg mangel på 4K er en ulempe i dag. ikke det at du nødvendigvis må ha 4K akkurat nå, men det blir mer og mer den nye standarden.
 

Endret av se#
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først og fremst, tusen takk for et supert svar! Setter virkelig pris på at du tar deg tid til å forklare så dypt.

 

4K er ikke noe jeg MÅ ha, men som du sier blir det mer og mer den nye standarden. Og må innrømme at det hadde vært utrolig kult å fått filme og redigere i 4K. Blir anskaffelse av redigeringsprogram når kamera er kjøpt. 

Har etter jeg skrev det første innlegget forstått at det enkelte nettbutikker kaller "kompakt systemkamera", er speilløst kamera.. lærer fortløpende.

 

Har vel snart sett gjennom det youtube har av anmeldelser av Sony A6300, og der ser jeg det er flere som nevner det du sier om følgefokus som et problem. Jeg tror ikke dette skal bli noe stort problem for meg, ser for meg jeg kommer til å filme korte klipp av landskap og klippe sammen til filmer på 5-10 min. Jeg liker action best på stillbilder og landskap på film, mulig det er en snodig kombinasjon.. Men landskapssnutter av god kvalitet og pen redigering er virkelig kult! 

 

Skal se nærmere på modellene du har nevnt! 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...