Gå til innhold

Spørsmål rundt førerkort-tap


Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Anbefalte innlegg

 

Når en blir tatt for å kjøre i 100 i 80 sone, så viser speedometret mest sannsynlig rundt 110( Feilvisning på speedometret pluss at politiet trekker fra 3% på hastighet over 100.) Da velger en å kjøre fort og tar sjansen på å bli tatt. Da kan en ikke kalle det uhell eller uflaks. Uflaks er å bli tatt i å kjøre fem-seks kilometer over grensa i åtti sone.

Det var da voldsomt til synsing.

Politiet forholder seg til instruksen sin, ikke dine 3%.

 

Nå vet jeg ikke hva instruksen sier, men det er ett faktum at laseren trekker fra 3% ved hastigheter over 100 km/t. Under 100 km/t trekker den fra 3 km/t. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Når en blir tatt for å kjøre i 100 i 80 sone, så viser speedometret mest sannsynlig rundt 110( Feilvisning på speedometret pluss at politiet trekker fra 3% på hastighet over 100.) Da velger en å kjøre fort og tar sjansen på å bli tatt. Da kan en ikke kalle det uhell eller uflaks. Uflaks er å bli tatt i å kjøre fem-seks kilometer over grensa i åtti sone.

Det var da voldsomt til synsing.

Politiet forholder seg til instruksen sin, ikke dine 3%.

Nå vet jeg ikke hva instruksen sier, men det er ett faktum at laseren trekker fra 3% ved hastigheter over 100 km/t. Under 100 km/t trekker den fra 3 km/t.

Da er vi enige om at ikke politiet trekker fra noe som helst ved lasermåling da?

 

Ved andre målemetoder er det andre måter å trekke fra på, men 3% kan jeg ikke huske å ha lest

Lenke til kommentar

 

 

 

Når en blir tatt for å kjøre i 100 i 80 sone, så viser speedometret mest sannsynlig rundt 110( Feilvisning på speedometret pluss at politiet trekker fra 3% på hastighet over 100.) Da velger en å kjøre fort og tar sjansen på å bli tatt. Da kan en ikke kalle det uhell eller uflaks. Uflaks er å bli tatt i å kjøre fem-seks kilometer over grensa i åtti sone.

Det var da voldsomt til synsing.

Politiet forholder seg til instruksen sin, ikke dine 3%.

Nå vet jeg ikke hva instruksen sier, men det er ett faktum at laseren trekker fra 3% ved hastigheter over 100 km/t. Under 100 km/t trekker den fra 3 km/t.

Da er vi enige om at ikke politiet trekker fra noe som helst ved lasermåling da?

 

Ved andre målemetoder er det andre måter å trekke fra på, men 3% kan jeg ikke huske å ha lest

 

 

Ja upresist å si at politiet trekker fra, når det skjer automatisk. Du kan lese her om hvordan laseren virker. 

Lenke til kommentar

Kan prøve kalibrering av laser i retten ved førerkort beslag. En politimann som ble tatt i kontroll på Meheia for noen år siden gjorde det og gikk ut av rettssalen med førerkortet i lomma.

Og hvis den er kalibrert riktig og alt loggført etter instruks så får du motsatt resultat i rettssalen :-P

 

Men ja. Alle har rett til å få saken prøvd for retten. Men er ikke alltid man vinner frem der.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For 2 uker siden tok jeg en forbikjøring. Det var 70 sone og bilen forran meg kjørte i 50. Det var lovlig å forbikjøre der jeg tok forbikjøring. Akuratt da jeg skulle kjøre forbi bilen forran meg så begynte han også å akselere, så klarte jeg tilslutt å forbikjøre han. Etter 5 km ser jeg 2 politi biler vente på meg. han jeg tok forbikjøring av annmeldte meg og politiet ga meg midlertidlig førerkort beslag bare pga en som ringte og annmeldte meg. De har ingen bevis. Jeg samtykket selvfølgelig ikke. Det har gått 2 uker nå og jeg har fortsatt ikke fått noe informasjon. Jeg hadde fått jobb hos bring, takket være politiet så har mista den..

 

Hva vil skje videre..?

Lenke til kommentar

For 2 uker siden tok jeg en forbikjøring. Det var 70 sone og bilen forran meg kjørte i 50. Det var lovlig å forbikjøre der jeg tok forbikjøring. Akuratt da jeg skulle kjøre forbi bilen forran meg så begynte han også å akselere, så klarte jeg tilslutt å forbikjøre han. Etter 5 km ser jeg 2 politi biler vente på meg. han jeg tok forbikjøring av annmeldte meg og politiet ga meg midlertidlig førerkort beslag bare pga en som ringte og annmeldte meg. De har ingen bevis. Jeg samtykket selvfølgelig ikke. Det har gått 2 uker nå og jeg har fortsatt ikke fått noe informasjon. Jeg hadde fått jobb hos bring, takket være politiet så har mista den..

 

Hva vil skje videre..?

Ta kontakt med din nærmeste politistasjon/lensmannskontor og spør der. Ingen her på diskusjon kan gi deg svaret.

 

Si hva du heter og personnummer så skal de få opp saken din og der skal det være dokumentert. Har ikke beslaget blitt prøvd for retten innen 3 uker (siden du ikke samtykket) så krever du førerkortet ditt tilbake. Jamfør gjerne med vegtrafikkloven § 33, 3. Pkt.:

 

"Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse."

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Si hva du heter og personnummer så skal de få opp saken din og der skal det være dokumentert. Har ikke beslaget blitt prøvd for retten innen 3 uker (siden du ikke samtykket) så krever du førerkortet ditt tilbake. Jamfør gjerne med vegtrafikkloven § 33, 3. Pkt.:

"Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse."

 

 

Her tror jeg du må lese sitatet ditt litt mer nøye. Saken må oversendes retten for behandling innen tre uker. Retten har sin egen saksbehandlingstid som kommer i tillegg. 

 

Det som skjer videre er at du vil få et brev fra politiet når de har oversendt saken til retten eller besluttet å henlegge saken. Blir den sendt til tingretten vil du få innkalling til et rettsmøte der det avgjøres om politiet kan beholde førerkortet under etterforskning av saken. I et slikt rettsmøte er det vanligvis bare deg og en dommer, men politiet kan møte dersom de mener det er nødvendig for å belyse saken bedre. Du kan også ha med forsvarer eller eventuelle andre personer. Det tas ikke stilling til selve straffesaken mot deg, kun om du får beholde førerkortet under etterforskningen. Et slikt rettsmøte tar sjelden mer enn én time. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

At Poltiet sier de skal gi deg strafferabatt er bare pisspreik for å gjøre deg samarbeidsvillig.

 

Du gjør bare dagens dems mye enklere ved å være ærlig og sammarbeidsvillig, men du får aldri noe igjen for det. Man blir eller straffa hardere fordi du prater for mye.

 

Det er viktig å være vanskelig kunde mot Politiet, nekt på alt å vær kranglete fordi da kommer du alltid bedre ut av det.

 

Hvis jeg mister førerkortet så forblir det min lille hemmelighet. Ingen får vite det og jeg kjører bare videre som før.

Det du skriver her er bare rør. Ved å vedta forelegg på stedet slipper han at det går videre til rettssalen. Hvis han velger å ta det videre, vil han måtte betale mer på grunn av blant annet saksomkostninger.

 

Så dette med strafferabatt er 100% korrekt.

Lenke til kommentar

 

Si hva du heter og personnummer så skal de få opp saken din og der skal det være dokumentert. Har ikke beslaget blitt prøvd for retten innen 3 uker (siden du ikke samtykket) så krever du førerkortet ditt tilbake. Jamfør gjerne med vegtrafikkloven § 33, 3. Pkt.:

"Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse."

 

Her tror jeg du må lese sitatet ditt litt mer nøye. Saken må oversendes retten for behandling innen tre uker. Retten har sin egen saksbehandlingstid som kommer i tillegg.

 

Det som skjer videre er at du vil få et brev fra politiet når de har oversendt saken til retten eller besluttet å henlegge saken. Blir den sendt til tingretten vil du få innkalling til et rettsmøte der det avgjøres om politiet kan beholde førerkortet under etterforskning av saken. I et slikt rettsmøte er det vanligvis bare deg og en dommer, men politiet kan møte dersom de mener det er nødvendig for å belyse saken bedre. Du kan også ha med forsvarer eller eventuelle andre personer. Det tas ikke stilling til selve straffesaken mot deg, kun om du får beholde førerkortet under etterforskningen. Et slikt rettsmøte tar sjelden mer enn én time.

Presiserte meg dårlig her ja. Oversendt retten innen 3 uker. Men her har trådstarter ikke hørt noe fra dem. Men vet av personer som har fått igjen førerkortet fordi det ikke har blitt sendt i tide til retten. Skjer sjeldent da politiet har fått bedre rutiner på dette, men det skjer.

Lenke til kommentar

Mista førerkortet pga en som annmeldte meg for farlig forbikjøring. Jeg samtykket ikke og det har gått 3 uker uten svar fra politiet nå. Kan jeg bare dra til politistasjonen og hente førerkortet mitt?

Igjen. Ingen på diskusjon.no som kan svare deg. Du må ringe nærmeste politistasjon og høre hvordan saken står.

Lenke til kommentar

Mista førerkortet pga en som annmeldte meg for farlig forbikjøring. Jeg samtykket ikke og det har gått 3 uker uten svar fra politiet nå. Kan jeg bare dra til politistasjonen og hente førerkortet mitt?

Du er en av de som kommer i avisen med forbikjøringene dine? Tror det er best du holder deg vekke fra bil jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...