Gå til innhold

Hvilke typer sivinger/ingeniører får lettest jobb?


VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken linje på høgskolen/NTNU bør man velge hvis man er opptatt av å kunne velge blant mange jobber, både i Norge og utlandet? 

 

Bygg, spesielt med spesialisering innen enten VA eller samferdsel. Andre retninger med gode muligheter er nok elektronikk og teknisk kybernetikk, samt energi og miljø. Men her er det litt avhengig av hvilken spesialisering man velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du anbefaler altså i første omgang en treåring BSc i IT-operasjoner og informasjonssikkerhet, eventuelt en femårig MSc i kommunikasjonsteknologi.

Ta dog i betraktning at selv om utdannelsen her er god ("ledende i Europa", joda), så krever det også en god del arbeid, ihvertfall for å komme igjennom det.

 

Et annet råd kan være å bare ta en enklere økonomisk utdannelse - jobbene hvor man kan bli utplassert internasjonalt har tradisjonelt vært begrenset til petroleumsindustrien og den vinker nå farvel - mens det alltid vil være behov for revisjon og regnskap for diverse små næringer.

 

Stabil inntekt, reise kan du igrunnen gjøre på fritida og å sitte å steike på et kontor i Barcelona hele dagen lang en sommer er ikke det samme som å sitte på stranden.

Endret av Gunnm
Lenke til kommentar

 

Hvilken linje på høgskolen/NTNU bør man velge hvis man er opptatt av å kunne velge blant mange jobber, både i Norge og utlandet? 

 

Bygg, spesielt med spesialisering innen enten VA eller samferdsel. 

 

Velger man slike spesialiseringer på BSc, eller er det mer relevant for folk med MSc? Er det i det hele tatt bedre jobbmarked for byggsivinger enn for byggingeniører?

Lenke til kommentar

 

Et annet råd kan være å bare ta en enklere økonomisk utdannelse - jobbene hvor man kan bli utplassert internasjonalt har tradisjonelt vært begrenset til petroleumsindustrien og den vinker nå farvel - mens det alltid vil være behov for revisjon og regnskap for diverse små næringer.

 

 

 

Ikke noe dumt forslag det heller. Tenkte i utgangspunktet at ingeniør er det tryggeste, men økonomer er vel også alltid ettertraktet. 

Lenke til kommentar

Ikke noe dumt forslag det heller. Tenkte i utgangspunktet at ingeniør er det tryggeste, men økonomer er vel også alltid ettertraktet.

Skulle jeg vært kreativ, hadde jeg sagt kombiner noe med landbruk (agronom) og kybernitikk. Er nå rundt 38.000 småbruk som skal reduseres med en halvt tusen i året, der blir det snakk om å ta i bruk landbruksroboter. Hvis du vil reise omkring i landet. Reise internasjonalt kan du som sagt glemme.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilken linje på høgskolen/NTNU bør man velge hvis man er opptatt av å kunne velge blant mange jobber, både i Norge og utlandet? 

 

Bygg, spesielt med spesialisering innen enten VA eller samferdsel. 

 

Velger man slike spesialiseringer på BSc, eller er det mer relevant for folk med MSc? Er det i det hele tatt bedre jobbmarked for byggsivinger enn for byggingeniører?

 

 

Jo, tror man velger allerede på bachelor. Ser iallfall slik ut på NTNU hvor du kan velge dette 3.året under bacheloren.

 

Tror det er en fordel med siv.inggrad innen bygg. Iallfall om man skal jobbe med konstruksjon. Men det er sjelden noen entydig fasit på dette.

 

PS: Det  er forøvrig endel som hevder at det utdannes for mange økonomer i Norge. Antall studier innen dette har økt kraftig de siste 10-15 årene, og jeg kan vanskelig skjønne at alle klarer å skaffe seg gode og relevante jobber i fremtiden.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Kan nettstudier være aktuelt, slik at man kan studere på kveldstid etter jobb? Greit å tjene litt penger samtidig og investere disse. 

 

Vet ikke om nettstudier ses på som useriøst av arbeidsgivere?

 

Nja, det skal ikke jeg svare for sikkert på. Vet at det finnes noen slike bachelorstudier, som typisk er samlingsbasert med nettstudier innimellom samlingene. Hadde inntrykk av at disse var vanlige for de som allerede har fagbrev og er i jobb, og at utgiftene ofte dekkes av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Et annet råd kan være å bare ta en enklere økonomisk utdannelse - jobbene hvor man kan bli utplassert internasjonalt har tradisjonelt vært begrenset til petroleumsindustrien og den vinker nå farvel - mens det alltid vil være behov for revisjon og regnskap for diverse små næringer.

 

 

 

Ikke noe dumt forslag det heller. Tenkte i utgangspunktet at ingeniør er det tryggeste, men økonomer er vel også alltid ettertraktet. 

 

Nei, typisk i lavkonjukturer så synker etterspørselen etter økonomer.

 

Som sivilingeniør selv så vet jeg at det er stor etterspørsel etter VA(vann og avløp), veiingeniører, geoteknikk og geomatikk. 

Lenke til kommentar

Godt poeng, Kubjelle. 

 

Er VA, vei, geoteknikk og geomatikk godt betalt?

 

Jeg er selv VA-ingeniør og min opplevelse er at lønnen for VA-ingeniører er høyere enn gjennomsnittet. De andre fagfeltene kan jeg ikke si noe om for sikkert, men kan ikke tenke meg at de skal tjene noe spesielt dårligere enn andre ingeniører. Teorien tilsier at hvis etterspørselen er stor så vil også lønningene presses høyere.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...