Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å søke Indøk og ser på forskjellige skoler som jeg kan søke på i fremtiden. Forstått at dette studiet tilbys ved bl.a.: 

NTNU

NMBU

UIA. 

 

Disse studiene virker som om de er litt forskjellig. Blant annet er det SIVING krav på NMBU og UIA, men ING4R2 på NTNU. Noen som kan fortelle meg litt om forskjellene på disse tre studielinjene? 

 

Takknemlig for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ING4R2 vil si at du må ha 4 i R2 (snitt av standpunkt og evt. eksamenskarakter), ellers er vel kravet likt som SIVING. Dette er forøvrig kravet til alle siving-linjene på NTNU. Videre er det nok høyest prestisje i NTNU, det er ofte bare den utdannelsen som blir tatt med i sammenligninger med økad fra NHH og BI. Vet ikke om den nødvensigvis er bedre, men jeg antar det er skolen å velge hvis du ønsker å studere dette.

Endret av Buddy Dakota
Lenke til kommentar

Det er forskjeller i forhold til hvilke spesialiseringer du kan velge, både i "ingeniørdelen" og den økonomiske delen. Videre er det en ganske stor prestisjeforskjell, som posteren over skriver. Jeg kjenner til folk som har gått ut fra både NTNU, UiS og UiA. Alle har gode jobber, men det er de fra NTNU som stikker av med kremjobbene i de beste firmaene. 

Lenke til kommentar

Nei, det er forskjeller i innhold også, som jeg skrev over. F.eks på UiS kan man spesialisere seg innen petroleumsfag, det kan man ikke på NTNU. Ser også ved kjapp googling at du kan velge f.eks bygg og kjemi på UiS, det kan du heller ikke på NTNU. På NTNU velger du enten data, maskin, energi og miljø eller marin teknikk som teknologiretning. Tilsvarende vet jeg at det er mulig å velge mekatronikk på UiA, det kan du hverken på NTNU eller UiS.

 

NTNU sin variant (som forøvrig er originalen) er en såkalt integrert master, du går 5 år i ett, mens de andre linjene i landet følger en 3+2 modell. Først ingeniørfag (3), så økonomifag (2). 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

NTNU sin variant (som forøvrig er originalen) er en såkalt integrert master, du går 5 år i ett, mens de andre linjene i landet følger en 3+2 modell. Først ingeniørfag (3), så økonomifag (2). 

Dette er feil. Jeg gikk selv på NMBU og der er det ikke 3 år med ingeniørfag og 2 år med økonomi.

 

https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/master-femarig/industriell_konomi/eksempelplaner

Endret av Phithor
Lenke til kommentar

Det er også et tøffere løp på NTNU med mange eksamener, høyt nivå på studentene som ofte er svært ambisiøse og ikke minst vanskeligere eksamener. 

 

Både UiA og NMBU har et litt svakere nivå enn NTNU. Selv om NMBU har gått skikkelig opp på internasjonale rankinger de siste årene og er nesten pari med ærverdige NTNU. 

 

Men det er det som er grunnen til at NTNU har høyere prestisje. 

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er feil. Jeg gikk selv på NMBU og der er det ikke 3 år med ingeniørfag og 2 år med økonomi.

 

https://www.nmbu.no/studier/studietilbud/master-femarig/industriell_konomi/eksempelplaner

 

Det er mulig, du. Men jeg mener bestemt at det har vært en mulighet for 3+2 ved NMBU, gamle UMB før. Det var også slik ved NTNU frem til en gang på tidlig 2000-tall. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...