Gå til innhold

Salg av bil privat, sikkert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere skaffer en uavhengig mellommann. Selger gir mellommannen utfylt vognkort del 2, kjøper setter inn penger på mellommanns konto når selger har gitt vognkort. Mellommann omregistrerer bilen når penga er på konto. Når bilen er omregistrert utbetales pengene til kjøper.

 

Omtrent som salg av fast eiendom. Dere kan høre med en bank eller en advokat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere går i banken. Til h*n i skranken forklarer dere saken. Du klargjør betalingen hos h*n, mens selger gjør klar kjøpskontrakt og digital salgsmelding. Dere trenger ikke noe papirarbeid her.

Når selger har sendt in sin del av salgsmeldingen må du logge inn og godkjenne denne. Da gir du beskjed til h*n i banken om at betalingen kan sendes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn.no sin løsning for sikker handel er ganske dyrt, 2.5 % - jeg har aldri sett en bankremisse før, så det må isåfall bekreftes av en bank.

Men konkluderer vel med at bankremisse og verifisering er det beste valget for privat salg i denne størelsesordenen.

Lenke til kommentar

Jeg solgte den første bilen min privat for et par år siden etter at jeg kjøpte en nyere bil og gjorde omtrent som mekas foreslo. Kjøper kom og så på bilen og tok seg en prøvetur og vi ble deretter enige om kjøp.

Noen dager senere kom han tilbake for å utføre kjøpet, hvor han lånte PC'en min og overførte pengene via nettbank og viste meg bekreftelsen etter overføring. Så ordnet jeg omregistrering hos biltilsynet.

 

Nå var det snakk om 15.000 og det tok vel noen dager før pengene kom inn på konto, men det fungerte problemfritt.

Lenke til kommentar

Dere skaffer en uavhengig mellommann. Selger gir mellommannen utfylt vognkort del 2, kjøper setter inn penger på mellommanns konto når selger har gitt vognkort. Mellommann omregistrerer bilen når penga er på konto. Når bilen er omregistrert utbetales pengene til kjøper.

 

Omtrent som salg av fast eiendom. Dere kan høre med en bank eller en advokat.

Hmm. "Kjøper setter penger inn på mellompersons konto når selger har gitt vognkort." Er ikke dette å regne som et ekstra risikoelement? Bør det ikke skrives under på en kontrakt hvor mellomperson garanterer å føre over penger etter at alle kritérier er oppfylt av kjøper og selger? Å gi fra seg penger til noen uten at det foreligger en kontrakt som har gjennomslagskraft i en rettssak prøver jeg å innstille meg selv til at aldri er en god idé.

Lenke til kommentar

 

Dere skaffer en uavhengig mellommann. Selger gir mellommannen utfylt vognkort del 2, kjøper setter inn penger på mellommanns konto når selger har gitt vognkort. Mellommann omregistrerer bilen når penga er på konto. Når bilen er omregistrert utbetales pengene til kjøper.

 

Omtrent som salg av fast eiendom. Dere kan høre med en bank eller en advokat.

Hmm. "Kjøper setter penger inn på mellompersons konto når selger har gitt vognkort." Er ikke dette å regne som et ekstra risikoelement? Bør det ikke skrives under på en kontrakt hvor mellomperson garanterer å føre over penger etter at alle kritérier er oppfylt av kjøper og selger? Å gi fra seg penger til noen uten at det foreligger en kontrakt som har gjennomslagskraft i en rettssak prøver jeg å innstille meg selv til at aldri er en god idé.

 

Ikke hvis mellommann er en advokat eller bank

Lenke til kommentar

Det kan da umulig være særlig komplisert?

 

Det er selger som har ansvaret for at bilen blir omregistrert, og derfor selger som skal levere del 2 av vognkortet.

Gi aldri fra deg den delen, uansett, å pass på at kjøper fyller ut sin informasjon riktig, samt har legitimasjon.

 

Når det kommer til betaling, så er det aldri feil med kontanter.

Lær deg sikkerhetsmekanismene på sedler, de fleste forfalskninger er enkle å oppdage, uten at det generelt er et problem som forekommer særlig ofte.

 

Så fremt man har kjøpt/solgt noe, slik som bil, så er det ingen som stiller spørsmålstegn ved innskudd av store beløp i kontanter.

Bankremisse er et alternativ, men disse bør alltid kontrolleres med utsteder ettersom de kan forfalskes.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Hmm. "Kjøper setter penger inn på mellompersons konto når selger har gitt vognkort." Er ikke dette å regne som et ekstra risikoelement? Bør det ikke skrives under på en kontrakt hvor mellomperson garanterer å føre over penger etter at alle kritérier er oppfylt av kjøper og selger?

Kjøper og selger må gi mellommann en felles/omforent oppdragsinstruks. Brudd på denne, eller annet mislighold av betrodde midler, er som regel et alvorlig brudd på reglene for yrkesutøvelsen, og vil kunne lede til erstatningsansvar og tilbakekall av bevilling. Man bør derfor bruke en profesjonell mellommann.

Lenke til kommentar

Kjøper og selger må gi mellommann en felles/omforent oppdragsinstruks. Brudd på denne, eller annet mislighold av betrodde midler, er som regel et alvorlig brudd på reglene for yrkesutøvelsen, og vil kunne lede til erstatningsansvar og tilbakekall av bevilling. Man bør derfor bruke en profesjonell mellommann.

 

Det er vel bare en advokat som kan foreslå å benytte en advokat for å selge en brukt bil.

 

Man er seg selv nærmest.

Lenke til kommentar

Skal man først bruke mellommann, bruk en profesjonell mellommann. Klientmiddelhåndtering er en av kjerneoppgavene advokater har, så selvfølgelig anbefaler jeg det. Skulle jeg anbefalt å bruke en rørlegger som mellommann bare for å komme meg utenfor juristutdannelsen?

 

Noen ganger er ikke kontanter praktisk.

 

Innlegget ditt er tåpelig og tilfører ingenting av verdi til diskusjonen utover å vise at du virker å ha en irrasjonell misnøye med advokater.

Lenke til kommentar

 

Kjøper og selger må gi mellommann en felles/omforent oppdragsinstruks. Brudd på denne, eller annet mislighold av betrodde midler, er som regel et alvorlig brudd på reglene for yrkesutøvelsen, og vil kunne lede til erstatningsansvar og tilbakekall av bevilling. Man bør derfor bruke en profesjonell mellommann.

 

Det er vel bare en advokat som kan foreslå å benytte en advokat for å selge en brukt bil.

 

Man er seg selv nærmest

 

Poenget er vel at man skal bruke en mellommann som er til å stole på pga. at mellommannen vil få konsekvenser hvis h*n ikke gjør jobben skikkelig. Man kan selvfølgelig bruke en annen tilfeldig utenforstående, men jeg antar at det blir mer jobb pga. at man må sette opp kontrakt selv og at personen alikevel vil ha betalt.

 

Finnes sikkert mange gode alternativer, men når jeg tenker etter så er nok en advokat som har gjort det før og har ferdige maler på slike oppdrag det enkleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...