Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny V70 eller Xc60 som familiebil


Anbefalte innlegg

Må ha ny bil pga barnevogn og babysete. Det står mellom V70 2012-2014 mod eller Xc60 2010-2011 til under 300.000 kr.

 

Har egentlig mest lyst på V70 pga bagasjerommet. Men er det egentlig så lite i Xc60? Har S60 idag og det er lite. Er det god plass til fremovervendt sete? Forskjell i driftsutgifter (tenker ikke drivstoff men verksted).

 

Noen som har prøvd begge som kan si noe om kjørekomfort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

V70 er samme som S60 bare større bagasjerom

 

Du tenker vel på V60?

 

Bagasjerommet på XC60 er offisielt 490 liter, mens V70 er på 555. Men disse tallene lyver som vanlig litt. De måles opp til hattehylla, som ligger høyere på XC60. I praksis er bagasjerommet dermed atskillig lengre på V70, noe som kan være utslagsgivende for å få med f.eks. barnevogn på langs. Det er også en god del mer rom i høyden i V70 når det skal pakkes ferietur e.l. hvis du har bagasjenett eller grind over baksetet.

 

Når det gjelder baksetet så er det romslig på begge så hvis ikke forsetepassasjerene er ekstremt lange tror jeg ikke det i praksis er særlig forskjell på de to, men det er erfaringsmessig enklere å sette barn i sete i en høy bil som XC60.

 

Jeg har bare kjørt V70, men såvidt jeg skjønner skal comforten være omtrent like god på XC60. Her er det kanskje lurt å prøve selv, da folk vektlegger forskjellig. Og så er det lurt å holde seg unna R-design understell på XC60. :-)  

 

Edit: Offisielle tall på bagasjerom (lxbxh - under hattehylle/bagasjeromsdeksel):

XC60: 95x113x44

V70: 108x114x41

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Jeg eier i dag en 2012 modell V70, og har prøvekjørt XC60 et par ganger.

  • V70en er lavere, men man sitter relativt høyt likevel. Mye høyere enn BMWene jeg har eid tidligere. XC60 er såklart uansett høyere.
  • V70 er mye mer komfortabel. Jeg ble regelrett skuffet av komforten i XC60. V70en vi eier er en Summum utgave, så ingen sportsunderstell, og den er veldig myk. Perfekt til familiebruk, ikke så spenstig på en svingete landevei. XC60en er mye stivere for å kompensere for økt tyngdepunkt, men den er heller ingen sportsbil gjennom svingene.
  • V70 har større bagasjerom. Vi fikk inn en stor Emmaljunga barnevogn på langs i bagasjerommet (!), noe som betyr at man kan pakke trygt å godt ved å plassere ting på gulvet og inntil seteryggen, og ikke oppå vognen. 
  • Bakseteplassen er veldig god i V70. Jeg er 1.83 lang og har et stort bakovervendt barnesete bak meg. Dette har jeg ikke prøvd ut i XC60, så jeg vet ikke hvordan den stiller her.
  • V70 bruker mindre drivstoff
  • Mener også at det var mer veistøy i XC60.

Eneste grunnen til å velge XC60 er bakkeklaring, sittehøyde, bedre utvalg av biler med 4x4 og at man kanskje liker designet bedre. Jeg prøvde XC60 fordi jeg var veldig lysten på litt mer oversikt i trafikken, men jeg ble litt skuffet og fant ut at det ikke var verdt det for meg. Ulempene veide ikke opp for fordelene. Men du må for all del prøve begge bilene. Kan være du får et helt annet inntrykk enn meg. Kan også nevne XC70 oppi det hele. Kanskje det er et greit kompromiss mellom de bilene du ser på.

Lenke til kommentar

Det kan være litt rusk med disse modellene ja. Vi gikk for en D2 modell med manuelt gir. De tidligere DrivE modellene sliter med partikkelfilter og registerreim. D2 modellen har ikke disse problemene. Automatgirene vet jeg lite om, bortsett fra at de ofte er veldig treige. Jeg fikk ikke anbefalt automat i forbindelse med D2 iallefall.

 

Ellers etter 2 år og ca 25.000km så har vi hatt feil med en adaptisk hovedlykt som ble dekket under garanti, ellers bare vanlig vedlikehold. Vår bil har heller ikke gått mer enn 85.000 km, så kanskje det verste er foran oss. Kan være verdt å nevne at Volvo har 5 års garanti fra rundt 2011, en nyere V70 med nybilgaranti kan derfor være å foretrekke foran en eldre XC60 hvis dette er noe som betyr noe for deg.

Lenke til kommentar

De fleste problemene er med D5 og automatkasser, men ikke alle har problemer. Service og bruk spiller en stor rolle. De fleste automatkasser skal ha oljebytte, filter og flush hver 60 tusen km, dette er det langt fra alle som følger da det koster en del, ca 5 tusen.

D2 (PSA motor) hadde vel noe problem med tett oljesil til turbo hvis jeg husker riktig, lang skiftintervall på olje (30 tusen) gjorde dette mye verre. Partikkelfilter er også lagt inn som bytte i service på kmstand rundt 120-140 tusen. Kost ca 10-15 tusen på D2.

Lenke til kommentar

De fleste problemene er med D5 og automatkasser, men ikke alle har problemer. Service og bruk spiller en stor rolle. De fleste automatkasser skal ha oljebytte, filter og flush hver 60 tusen km, dette er det langt fra alle som følger da det koster en del, ca 5 tusen.

D2 (PSA motor) hadde vel noe problem med tett oljesil til turbo hvis jeg husker riktig, lang skiftintervall på olje (30 tusen) gjorde dette mye verre. Partikkelfilter er også lagt inn som bytte i service på kmstand rundt 120-140 tusen. Kost ca 10-15 tusen på D2.

Du har rett i det du sier, men dette gjelder hovedsaklig motoren som varte frem til 2011. I midten av 2011 var det et skifte, og modellen skiftet navn fra drivE til D2. Gamle har ca 109 hk og nye har 115 eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...