Gå til innhold

Elon Musk: – Første Tesla Model 3 ferdigstilles på fredag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel litt idiotisk å vurder å kjøpe bil i dag da det snakkes om i fremtiden kanskje 5-10 år vil det være mest vanlig å leie bil?

Håper taxi selskapene og ruter har bestilt tesla model 3 for selvkjørt biler.

 

Er model 3 like driftsikker om model x eller D? Så den kan fint brukes til taxi?

Lenke til kommentar

Er vel litt idiotisk å vurder å kjøpe bil i dag da det snakkes om i fremtiden kanskje 5-10 år vil det være mest vanlig å leie bil?

 

 

Vet at delingsøkonomi er et moteord, men hvor får en disse estimatene fra? Ingenting som tyder på at millioner av privatbiler skal vrakes i løpet av 5 år. Ikke 10 heller. Også spent på hvordan de skal løse hele "tragedy of the commons"-problematikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel litt idiotisk å vurder å kjøpe bil i dag da det snakkes om i fremtiden kanskje 5-10 år vil det være mest vanlig å leie bil?

Håper taxi selskapene og ruter har bestilt tesla model 3 for selvkjørt biler.

 

Er model 3 like driftsikker om model x eller D? Så den kan fint brukes til taxi?

 

Hvis det skal bli vanlig å leie bil om 5-10 år, er det jo litt essensielt at det fins noen å leie bil av, tror du ikke? :-)

 

Forøvrig tror jeg 5-10 år er litt optimistisk. Teknisk og økonomisk kan det nok gå an, men økonomiske modeller er notorisk dårlige til å forutse den menneskelige faktoren her. Tror nok man minst kan doble antallet år før leie av bil blir "vanligst" (dvs, flere som leier bil enn som eier bil).

 

Men at leie av transport blir mer vanlig, det blir det.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er vel litt idiotisk å vurder å kjøpe bil i dag da det snakkes om i fremtiden kanskje 5-10 år vil det være mest vanlig å leie bil?

 

 

Vet at delingsøkonomi er et moteord, men hvor får en disse estimatene fra? Ingenting som tyder på at millioner av privatbiler skal vrakes i løpet av 5 år. Ikke 10 heller. Også spent på hvordan de skal løse hele "tragedy of the commons"-problematikken.

Hvilken "tragedy of the commons"-problematikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som du ser selv blir jo Tesla Model 3 solgt med alt utstyr som er nødvendig for å være fullstendig selvkjørende, så dette er et "ikke" problem. 

 

Dessuten blander du 2 kort her:

 

1. Leasing/leie av biler: Du henviser til en artikkel hvor det spås økning i leasingavtaler. Leasingavtaler er sjeldent billigere enn å kjøpe bil, men det er enklere. Så du kan ikke basere deg på at det er dumt å kjøpe bil nå fordi leasingavtaler øker i fremtiden.

 

2. Taxi/kollektiv/privatutleid transport med selvkjørende biler: Dette kommer neppe til å være godt etablert før om minimum 10 år, og i de første årene kommer det antakeligvis bare til å være et billigere alternativ for de som ikke er avhengig av bil daglig. Du kan nedskrive den Model 3`ern du kjøper i dag før den tid, så heller lite grunnlag for å si at det er dumt å kjøpe bil i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel litt idiotisk å vurder å kjøpe bil i dag da det snakkes om i fremtiden kanskje 5-10 år vil det være mest vanlig å leie bil?

Håper taxi selskapene og ruter har bestilt tesla model 3 for selvkjørt biler.

Både ruter\taxi selskapene snakker veldig om selvkjørte biler, håper virkerlig de går inn for det.

 

Du vet at selvkjørende biler vil være en katastrofe for taxinæringen? Hva trenger vi taxier til hvis man bare kan sende en SMS til bilen sin så kommer den og henter deg?

 

Å leie bil er det faktisk vanlig i dag også, leasing og billån er en form for leie. Det er da en rimelig stor andel av bileiere som leier, så stor at vi faktisk kan kalle det mest vanlig :p

 

Den mest effektive løsningen er å ha en form for kollektivtransport der man bare bestiller en bil og betaler for en billett. De fleste biler står stille mesteparten av tiden. Sløsing å ha privatbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom leasing er ventet å øke veldig, så vil det gå utover bruktbilmarkedet. Det igjen vil gjøre det mer risikabelt å kjøpe nybil i dag.

 

Når det kommer til selvkjørende biler, så vil det være fantastisk for drosjenæringen men katastrofalt for drosjesjåfører. En selvkjørende drosje, med et godt logistikk program i ryggen, vil kunne være i drift store deler av døgnet. Det igjen gjør at man får en langt bedre avskrivning pr. km enn en privateid bil oppnår. Derfor vil aldri selvkjørende private biler være i nærheten av like rimelige pr. km som drosjer i fremtiden.

Det igjen vil gå utover bruktmarkedet.

 

Jeg tror markedet vil snu veldig fort når det først skjer, derfor kan det skje innen fem år men det kan også gå femten år.

 

Husk også at gigantiske selskaper jobber massivt med teknologien rundt selvkjørende biler, og dette er selvskaper med makt og ressurser.

Lenke til kommentar

 

Er vel litt idiotisk å vurder å kjøpe bil i dag da det snakkes om i fremtiden kanskje 5-10 år vil det være mest vanlig å leie bil?

Håper taxi selskapene og ruter har bestilt tesla model 3 for selvkjørt biler.

Både ruter\taxi selskapene snakker veldig om selvkjørte biler, håper virkerlig de går inn for det.

 

Du vet at selvkjørende biler vil være en katastrofe for taxinæringen? Hva trenger vi taxier til hvis man bare kan sende en SMS til bilen sin så kommer den og henter deg?

 

Å leie bil er det faktisk vanlig i dag også, leasing og billån er en form for leie. Det er da en rimelig stor andel av bileiere som leier, så stor at vi faktisk kan kalle det mest vanlig :p

 

Den mest effektive løsningen er å ha en form for kollektivtransport der man bare bestiller en bil og betaler for en billett. De fleste biler står stille mesteparten av tiden. Sløsing å ha privatbil.

Synes du på en måte svarer deg selv. Som du selv skriver;

 

"Den mest effektive løsningen er å ha en form for kollektivtransport der man bare bestiller en bil og betaler for en billett. De fleste biler står stille mesteparten av tiden. Sløsing å ha privatbil."

 

Så om du vil ha friheten det er å ha egen bil, men ikke vil ta kostnaden og slitet med å finne sted å sette den, hvem skal da orke å eie bilen du vil disponere? Jo, nettopp de samme taxi-selskapene som gjerne sparer seg for kostnaden med å ha levende sjåfører, og kravene til pauser og kjøretider, og logistikken rundt sjåførbytte og fravær pga sykdom, forsovelse eller trøtte sjåfører, kanskje med litt sliten form etter kvelden før.

 

Og selv i rushtiden, vil dette hovedsaklig være snakk om logistikk. Noen starter 7, andre 8 og atter andre starter først klokken 9. Og noen i de halve timene i mellom. Så her kan en bil betjene opp til 6 personer samme dag, uten at noen føler at de taper noe på at bilen er i bruk.

 

Og rekker ikke "din" bil tilbake, så er ikke det et problem siden ingen direkte er dine, men de sender en annen bil som er ledig og i ditt område.

 

EDIT: Og da snakket jeg om 6 personer innenfor rushtiden om morgenen. Potensielt erstatter den langt flere biler, da ikke alle trenger bil hver eneste dag til samme tid.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Er vel litt idiotisk å vurder å kjøpe bil i dag da det snakkes om i fremtiden kanskje 5-10 år vil det være mest vanlig å leie bil?

 

Det er allerede blitt vanlig å leie bil. Privatleasing/privatleie benyttes mer og mer. Har to biler selv som jeg leier over 3 år. Mest geniale jeg noen gang har gjort.

 

Pass på å få fast lav rente, god restverdi og benytt en forhandler du stoler på, så vil du ha et veldig forutsigbart og rimelig bilhold utem masse utgifter på siden.

Lenke til kommentar

*snip*

*mer snip*

 

Så om du vil ha friheten det er å ha egen bil, men ikke vil ta kostnaden og slitet med å finne sted å sette den, hvem skal da orke å eie bilen du vil disponere? Jo, nettopp de samme taxi-selskapene

 

Det er forsåvidt sant, men da må det bli mye billigere. Koster mindre å ta en busstur en å bestille taxi. Jeg tenkte hovedsakelig på at det skal bli omtrent busstakster for turen med en autonom bil. Det funker dårlig med taxipriser da det vil bli billigere å ha egen bil alikevel.

 

Men det er jo bare spekulasjon. Tiden vil vise hva som skjer :)

Lenke til kommentar

 

*snip*

*mer snip*

 

Så om du vil ha friheten det er å ha egen bil, men ikke vil ta kostnaden og slitet med å finne sted å sette den, hvem skal da orke å eie bilen du vil disponere? Jo, nettopp de samme taxi-selskapene

 

Det er forsåvidt sant, men da må det bli mye billigere. Koster mindre å ta en busstur en å bestille taxi. Jeg tenkte hovedsakelig på at det skal bli omtrent busstakster for turen med en autonom bil. Det funker dårlig med taxipriser da det vil bli billigere å ha egen bil alikevel.

 

Men det er jo bare spekulasjon. Tiden vil vise hva som skjer :)

 

 

Må vel kunne forvente at lavere kostnader vil føre til lavere priser. Dog mesteparten av profitten vil de vel prøve å beholde selv.

 

Regner med at løyvesystemet da er forsvunnet, slik at Über og kanskje bilprodusentene/importørene selv vil ta opp konkurransen. Vinneren blir vel de som både kan holde høyest avkastning, best pris og best logistikk/tilgjengelighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...