Gå til innhold

Siviløkonom- hvilken skole?


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer mer og mer en utdanning innen økonomi, med sikte på å bli siviløkonom. Spørsmålet blir da hvilken skole jeg skal satse på. NHH er jo åpenbart knallbra, men karakterene når ikke helt opp til denne skolen dessverre. 

 

Da kommer problemstillingen: skal jeg velge BI (som også er svært anerkjent), eller en offentlig skole som NTNU økonomi og administrasjon? 

 

Synest det er litt tullete å bli økonom, og samtidig være så uøkonomisk med tanke på studiegjeld. Det som er litt dumt med NTNU sin linje i økonomi og administrasjon er at det ikke går an å søke på en integrert master, men heller en bachelor og deretter master. Men NTNU sin økonomilinje er vel fortsatt mer anerkjent enn ved Universitetet i Agder eller Stavanger? 

 

Et alternativ er også å ta bachelor på f.eks NTNU "gratis", for deretter å ta master ved BI. Har hørt at det er master som er viktigst når arbeidsgiver ser på din bakgrunn. Da sparer jeg vertfall tre år med skolepenger ( 59 800kr+ 68 200kr+ 68 200kr) noe jeg ikke anser som ubetydelig.

 

Jeg setter stor pris på innspill fra dere, gjerne folk som har erfaring med dette, eller noen som har vert i en lignende situasjon.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, vurderer mer og mer en utdanning innen økonomi, med sikte på å bli siviløkonom. Spørsmålet blir da hvilken skole jeg skal satse på. NHH er jo åpenbart knallbra, men karakterene når ikke helt opp til denne skolen dessverre. 

 

Da kommer problemstillingen: skal jeg velge BI (som også er svært anerkjent), eller en offentlig skole som NTNU økonomi og administrasjon? 

 

Synest det er litt tullete å bli økonom, og samtidig være så uøkonomisk med tanke på studiegjeld. Det som er litt dumt med NTNU sin linje i økonomi og administrasjon er at det ikke går an å søke på en integrert master, men heller en bachelor og deretter master. Men NTNU sin økonomilinje er vel fortsatt mer anerkjent enn ved Universitetet i Agder eller Stavanger? 

 

Et alternativ er også å ta bachelor på f.eks NTNU "gratis", for deretter å ta master ved BI. Har hørt at det er master som er viktigst når arbeidsgiver ser på din bakgrunn. Da sparer jeg vertfall tre år med skolepenger ( 59 800kr+ 68 200kr+ 68 200kr) noe jeg ikke anser som ubetydelig.

 

Jeg setter stor pris på innspill fra dere, gjerne folk som har erfaring med dette, eller noen som har vert i en lignende situasjon.

 

 

Du kan også ta bachelor og så søke deg inn på master på NHH og få hele utdannelsen gratis.

 

Husk at du må ha veldig gode karakterer for å komme inn på NHHs masterprogram (BI ligger kanskje hakket lavere uten at jeg er helt sikker) hvis du velger denne veien. Tror det pleier å ligge rundt 4,0-4,1 på en skala fra 1-5 som betyr at du trenger å få B-er på stort sett alt krydret med noen A-er. BI har minimumskrav på 3,5, men mulig at den egentlige inntaksgrensen er høyere (noen andre må si mer om dette - jeg vet ikke).

 

Å ta hele graden på BI er tryggere på den måten hvis du kommer inn rett fra vgs, siden du ikke blir kastet ut med mindre du ikke klarer å følge studiepogresjonen.

 

Om du tar bachelor et annet sted og masteren på NHH eller BI så ville jeg ikke bekymret meg for skolens rykte (om det f.eks er NTNU eller noe annet sted er omtrent det samme). Masteren veier uansett mye tyngre enn bacheloren i arbeidsmarkedet.

Endret av middelsgod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. 

 

Men ja, er vanskelig å velge. Det tryggeste er som du sier å komme inn på en integrert master, om karakterene ikke skulle nå opp til forventningene (som et slags sikkerhetsnett). Men vil du anbefale å heller ta fem år på BI kontra fem år på NTNU? Tror du at anerkjennelsen fra BI veier opp for ulempen ved å ta på seg en betydelig høyere studiegjeld? Er som sagt ikke helt sikker på hva som er det beste.

Lenke til kommentar

Takk for svar. 

 

Men ja, er vanskelig å velge. Det tryggeste er som du sier å komme inn på en integrert master, om karakterene ikke skulle nå opp til forventningene (som et slags sikkerhetsnett). Men vil du anbefale å heller ta fem år på BI kontra fem år på NTNU? Tror du at anerkjennelsen fra BI veier opp for ulempen ved å ta på seg en betydelig høyere studiegjeld? Er som sagt ikke helt sikker på hva som er det beste.

 

Jeg tror fort at verdien på BI-bacheloren ikke er verdt pengene, masteren derimot er absolutt i topp. Om du tar 3+2 med master på BI eller NHH, tror jeg vil være tilnærmet like "ansett" som en integrert master. 

Lenke til kommentar

Takk for svar. 

 

Men ja, er vanskelig å velge. Det tryggeste er som du sier å komme inn på en integrert master, om karakterene ikke skulle nå opp til forventningene (som et slags sikkerhetsnett). Men vil du anbefale å heller ta fem år på BI kontra fem år på NTNU? Tror du at anerkjennelsen fra BI veier opp for ulempen ved å ta på seg en betydelig høyere studiegjeld? Er som sagt ikke helt sikker på hva som er det beste.

 

Personlig tror jeg at du 'får igjen' disse pengene relativt fort i løpet av dine første år i arbeidslivet.

 

Ja, det er dyrt, men du vil anse det som småpenger 5-10 år etter at du er ferdig.

 

Den eneste økonomilinja jeg kjenner til på NTNU er ind.øk, men antar at du ikke mener denne (hvis det er ind.øk, så ville jeg personlig valgt denne). Noen andre må nesten svare for ryktet til NTNU på økonomifag.

 

Er du interessert i utveksling og internship for eksempel? Jeg vet ikke hvor gode NTNU er på dette, men vet at BI er veldig gode. Kanskje det burde vært en del av vurderingsgrunnlaget også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for svar. 

 

Men ja, er vanskelig å velge. Det tryggeste er som du sier å komme inn på en integrert master, om karakterene ikke skulle nå opp til forventningene (som et slags sikkerhetsnett). Men vil du anbefale å heller ta fem år på BI kontra fem år på NTNU? Tror du at anerkjennelsen fra BI veier opp for ulempen ved å ta på seg en betydelig høyere studiegjeld? Er som sagt ikke helt sikker på hva som er det beste.

 

Jeg tror fort at verdien på BI-bacheloren ikke er verdt pengene, masteren derimot er absolutt i topp. Om du tar 3+2 med master på BI eller NHH, tror jeg vil være tilnærmet like "ansett" som en integrert master. 

 

 

Enig i dette. Hvis man stopper ved bachelor ville jeg heller ikke ha valgt BI med mindre man bor i Oslo og ikke vil flytte f.eks.

 

Vil også nevne at hvis man valgte studiested pga studiemiljø etc, så tror jeg at jeg ville valgt Trondheim over Oslo. Sier dette som en som bor i Oslo og ikke kommer til å flytte herfra. Skulle gjerne ha vært student i Trondheim i noen år :)

Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at TS burde ta med i betraktning hvor h*n vil trives. Studiemiljø er en veldig viktig faktor for å lykkes på studiet. Av det jeg har hørt, så sies det at miljøet på BI er litt "lukket", man må gjerne gjøre en betydelig innsats selv for å "komme inn". Om det er noe hold i det vet jeg ikke, BI er jo en stor skole med flere tusen elever så det burde jo være mulig å finne likesinnede der. 

Lenke til kommentar

Hadde aldri tatt bachelor på BI, men kunne vurdert å ta en mastergrad der. Både med tanke på økonomi og kvalitet. Ser rett og slett ingen argumenter for å ta en bachelorgrad på BI gitt at du skal ta en mastergrad uansett. 

 

Kan forøvrig legge til at jeg tok første året av en bachelorgrad på BI og var ikke spesielt imponert over hverken opplegget eller studiemassen. Men, jeg hører at masterprogrammene ligger på et helt annet nivå og det kan godt være at 2. og 3. år på bachelor også kommer seg litt med tanke på at de svakeste studentene også forsvinner etter første år. 

 

Ta bachelorgraden på en offentlig skole. Jobb knallhardt og sikt mot A i snitt. Fullt mulig på slike studier om du er fokusert og målrettet. Er ikke så veldig vanskelig. Sikt deg inn på en mastergrad på NHH eller BI. Eller kanskje også NTNU?

 

Har forøvrig tre kamerater som alle tok master på NHH med bachelor fra andre skoler, så det er en helt kurant måte å gå frem på. Lykke til! :) 

Lenke til kommentar

Hadde aldri tatt bachelor på BI, men kunne vurdert å ta en mastergrad der. Både med tanke på økonomi og kvalitet. Ser rett og slett ingen argumenter for å ta en bachelorgrad på BI gitt at du skal ta en mastergrad uansett. 

 

Kan forøvrig legge til at jeg tok første året av en bachelorgrad på BI og var ikke spesielt imponert over hverken opplegget eller studiemassen. Men, jeg hører at masterprogrammene ligger på et helt annet nivå og det kan godt være at 2. og 3. år på bachelor også kommer seg litt med tanke på at de svakeste studentene også forsvinner etter første år. 

 

Ta bachelorgraden på en offentlig skole. Jobb knallhardt og sikt mot A i snitt. Fullt mulig på slike studier om du er fokusert og målrettet. Er ikke så veldig vanskelig. Sikt deg inn på en mastergrad på NHH eller BI. Eller kanskje også NTNU?

 

Har forøvrig tre kamerater som alle tok master på NHH med bachelor fra andre skoler, så det er en helt kurant måte å gå frem på. Lykke til! :)

 

Det eneste argumentet mot dette er at det er risikofritt å gå integrert master på BI siden man da er garantert opptak til master. 

 

Hvis man har evnen og innsatsen til å ta bacheloren et annet sted og så søke seg til BI eller NHH etterpå er jeg helt enig i at det er å foretrekke. Studentmassen på bachelorstudiet øk/ad er svak pga inntakskravene, men dette er så vidt jeg har forstått ikke et alternativ. Den integrerte masteren skal i hvert fall teoretisk sett ha studenter på NHH-nivå (karaktersnittet er noe lavere, men ikke markant).

 

Jeg går forøvrig bachelor på BI og planlegger overgang til master neste år. Helt enig i at studentmassen, spesielt på første året, er veldig svak. Det var en fyr ved siden av meg på forretningsjuss-eksamen som møtte opp uten lovbok f.eks. Strykprosentene var enormt høye. Dette regulerte riktignok seg selv til en viss grad til 2. år. Mange faller fra i begynnelsen.

Endret av middelsgod
Lenke til kommentar

 

 

At 'de beste' studentene er fra en spesifikk skole er ikke fryktelig relevant. At NHH 'alltid' er i toppen er mer relevant sånn jeg ser det. Dessuten er det et utall av disse caseoppgavene med norske og utenlandske arrangører, og det blir en vanvittig jobb hvis man skal finne ut av hvilken skole som er best med hvordan skolens elever har gjort det i casekonkurranser som eneste premiss.

 

BI og NHH har de beste mastergradene - punktum. Så er bachelorstudentene på NTNU sannsynligvis en del bedre enn de på BI, men dårligere (eller på nivå med?) de på NHH på grunn av måten de forskjellige forretningsmodellene til skolene er lagt opp.

 

EDIT: Når jeg sier at BI og NHH har de beste så mener jeg siv.øk og utelater dermed ind.øk fra NTNU, som er litt urettferdig. Om jeg hadde hatt muligheten til å gå ind.øk på NTNU så ville jeg definitivt gjort det, da dette kanskje er den mest spennende mastergraden som tilbys i Norge i dag og svært anerkjent. Men da snakker vi samme inntakskrav fra VGS som medisinstudiet omtrent.

Endret av middelsgod
Lenke til kommentar

Takk for mange gode og reflekterte svar folkens!

 

Hadde aldri tatt bachelor på BI, men kunne vurdert å ta en mastergrad der. Både med tanke på økonomi og kvalitet. Ser rett og slett ingen argumenter for å ta en bachelorgrad på BI gitt at du skal ta en mastergrad uansett. 

 

Kan forøvrig legge til at jeg tok første året av en bachelorgrad på BI og var ikke spesielt imponert over hverken opplegget eller studiemassen. Men, jeg hører at masterprogrammene ligger på et helt annet nivå og det kan godt være at 2. og 3. år på bachelor også kommer seg litt med tanke på at de svakeste studentene også forsvinner etter første år. 

 

Ta bachelorgraden på en offentlig skole. Jobb knallhardt og sikt mot A i snitt. Fullt mulig på slike studier om du er fokusert og målrettet. Er ikke så veldig vanskelig. Sikt deg inn på en mastergrad på NHH eller BI. Eller kanskje også NTNU?

 

Har forøvrig tre kamerater som alle tok master på NHH med bachelor fra andre skoler, så det er en helt kurant måte å gå frem på. Lykke til! :)

 

 

Det eneste argumentet mot dette er at det er risikofritt å gå integrert master på BI siden man da er garantert opptak til master. 

 

Hvis man har evnen og innsatsen til å ta bacheloren et annet sted og så søke seg til BI eller NHH etterpå er jeg helt enig i at det er å foretrekke. Studentmassen på bachelorstudiet øk/ad er svak pga inntakskravene, men dette er så vidt jeg har forstått ikke et alternativ. Den integrerte masteren skal i hvert fall teoretisk sett ha studenter på NHH-nivå (karaktersnittet er noe lavere, men ikke markant).

 

Jeg går forøvrig bachelor på BI og planlegger overgang til master neste år. Helt enig i at studentmassen, spesielt på første året, er veldig svak. Det var en fyr ved siden av meg på forretningsjuss-eksamen som møtte opp uten lovbok f.eks. Strykprosentene var enormt høye. Dette regulerte riktignok seg selv til en viss grad til 2. år. Mange faller fra i begynnelsen.

Ja, er jo deilig med tryggheten av en sikret femårig integrert utdanning på BI. Men som flere av dere sier om NTNU: godt studentmiljø, gratis bachelor, og kan på en måte være positivt at man ikke er sikret master (gir et ekstra insentiv til å jobbe godt med stoffet).

 

Kan noen av dere fortelle litt om hvordan oppbyggingen av de tre første årene er, sånn rent fagmessig? Er det f.eks veldig vanskelig, spennende fag, stor variasjon, mange tall fag osv? Synest det virker spennende, men samtidig litt vanskelig å sette seg skikkelig inn i det, og hva utdanningen omhandler. Liker også at det er en relativt generell utdanning, noe som gir en større fleksibilitet i næringslivet, sammenlignet med andre:)

 

Men setter veldig pris på om noen tar seg tid til å svare. Veldig interessant å høre deres refleksjoner av studiet, kontra BIs aggressive markedsføringsmetoder ;)

Lenke til kommentar

Kan noen av dere fortelle litt om hvordan oppbyggingen av de tre første årene er, sånn rent fagmessig? Er det f.eks veldig vanskelig, spennende fag, stor variasjon, mange tall fag osv? Synest det virker spennende, men samtidig litt vanskelig å sette seg skikkelig inn i det, og hva utdanningen omhandler. Liker også at det er en relativt generell utdanning, noe som gir en større fleksibilitet i næringslivet, sammenlignet med andre:)

Men setter veldig pris på om noen tar seg tid til å svare. Veldig interessant å høre deres refleksjoner av studiet, kontra BIs aggressive markedsføringsmetoder ;)

 

 

Du kan undersøke fagplanen for oppbygning så får du litt mer innblikk. Jeg gikk kun første året på BI. Synes de fleste fagene var veldig interessante, foruten 'Markedsføringsledelse' og 'Organisasjon og Ledelse'. Disse to fikk jeg derfor B i. I øvrige fag fikk jeg A.

 

Jeg hadde lav akademisk selvtillit i forkant fordi jeg ikke var særlig skoleflink (les: jeg jobbet egentlig ikke) på VGS og hele tiden fikk høre fra kamerater at jeg ikke måtte tro det var enkelt å få A på høyere utdanning, men jeg bestemte meg for å gjøre mitt beste. Jobbet jevnt og trutt og det gav heldigvis resultater. Synes ikke det var spesielt vanskelig heller. Det hjalp nok at jeg hadde litt egeninteresse av økonomi og hadde følgt litt med på egenhånd fra før av.

 

Tror du gjør et bra valg om du er interessert i økonomi, men slik jeg har forstått bør man visst nok helst ta en mastergrad og kommer litt til kort med kun en bachelor. Bare slik du er forberedt på det. Men ser jo at du har tenkt å ta master, så da er neppe det et problem. ;) 

 

PS: Sikt på A i snitt, så har du en fin fremtid. Fullt oppnåelig på et slikt studium om du jobber jevnt og målrettet.

Lenke til kommentar

Hvordan er høyere utdanning i forhold til videregående mtp. karakterer? Husker at det var alltid kamp om å få 5'ere og 6'ere på prøver på vgs, men er snakk om bare å stå på eksamener ved universitetet? 

 

F.eks. hvordan er eksamen på VGS ift. eksamen på universitetet? 

Lenke til kommentar

Hvordan er høyere utdanning i forhold til videregående mtp. karakterer? Husker at det var alltid kamp om å få 5'ere og 6'ere på prøver på vgs, men er snakk om bare å stå på eksamener ved universitetet? 

 

F.eks. hvordan er eksamen på VGS ift. eksamen på universitetet? 

 

Nysgjerrig på dette selv ettersom jeg aldri forsøkte å få 5'ere og 6'ere på VGS. Fordelen med høyere utdanning er at man har kun 3-4 fag å konsentrere seg om per semester. Bakdelen er at karakteren ofte står og faller på en eneste eksamen.

 

Både inntrykk og erfaring er at verdien og kravet til en A varierer voldsomt. Noen fag er rett og slett enklere enn andre og noen forelesere gjør det enklere enn andre (ved å lage mer eller mindre identiske eksamener fra år til år). Hvis eksamen har stor variasjon fra år til år så vil selv et enkelt fag kunne gi utfordringer og vice versa. Generelt skal man vel ha 90+ % uttelling for å få en A. Denne grensen kan justeres noe hvis eksamen viser seg å ha vært enten for vanskelig eller for lett. Ideelt sett skal vel snittet være C, men er ikke alltid slik.

Lenke til kommentar

Ja, på enkelte studier er det faktisk slik at bare å bestå er en realistisk målsetning i enkelte fag. Min erfaring tilsier at karakterer i høyere utdanning er veldig påvirket av hvem som retter/hva slags type oppgaver som blir gitt på eksamen. På NHH, siden skolen er nevnt i tråden, så er det viden kjent at det er karakterinflasjon. Unormalt mange får A og B ved ordinære eksamener. Mange vil argumentere for at dette skyldes en god andel flittige elever. Det er jeg tilbøyelig til  være enig i, men hvorfor ser man ikke liknende inflasjon blant siv.ing-studiene på NTNU, som samtlige har tøffere inntakskrav? Min påstand er at det blant annet skyldes karaktersettingskulturen. 

EDIT: jeg kjenner meg også igjen i det posteren over skriver. Krav til måloppnåelse varierer veldig fra sensor til sensor. Jeg fikk selv A i ett fag dette semesteret, hvor jeg egentlig forventet C, kanskje i verste fall D. Min subjektive vurdering var da basert på tidligere erfaringer. Det mest sjokkerende er at dette er innen kvantitative fag, fag man skulle tro var lettere å vurdere enn f.eks typiske "synsefag".

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Det er jeg tilbøyelig til  være enig i, men hvorfor ser man ikke liknende inflasjon blant siv.ing-studiene på NTNU, som samtlige har tøffere inntakskrav? Min påstand er at det blant annet skyldes karaktersettingskulturen. 

 

Jeg tror det er så enkelt som at nivået rett og slett er vanskeligere og fagene på siv.ing er betydelig mer abstrakte, noe som gjør det vanskelig å resonnere og forstå på egen hånd. I økonomifag føler jeg man kommer langt lenger kun med vanlig sunn fornuft og livserfaring. Det er enklere å forstå fagene og hva det faktisk betyr.

 

De fleste oppegående folk forstår intuitivt konseptet om tilbud og etterspørsel selv uten en forklaring. Man kan som regel i tillegg relatere det til erfaringer fra eget liv.

 

Til sammenligning er mange av ingeniørfagene så abstrakte og kompliserte at mange blir tvunget til å memorisere fremgangsmåter og oppskrifter fremfor å faktisk forstå hva de egentlig driver med. Fortell noen om Naviers hypotese om plane tverssnitt eller viktigheten av et duktilt tverrsnitt ved dimensjonering og de fleste sitter igjen som et spørsmålstegn.

 

Har kun 1. året på BI til sammenligning, men det var en betydelig forskjell å gå over til ingeniør på alle måter. 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Gode svar folkens :) tror dere myten om at det er lettere å få gode karakterer på BI Stemmer? Synest økonomi virker interessant, hadde samfunnsøkonomi som valgfag på VGS, men dessverre ikke et rent tallfag, så vet derfor ikke 100% hva jeg går til. Men er av den typen som sjekker e24 og DN Daglig, for å følge med på hva som skjer.

 

Jeg skal også nevne at jeg ikke er et mattegeni. Synest det er helt ok når jeg jobber med det, men dette er som sagt et fag jeg må bruke lit tid med. Har dere noen ressonoment om hva jeg kan forvente på siviløkonom studiet? Jeg kan også nevne at jeg kommer til å gå en retning som vil fokusere på strategi og ledelse. Jeg er selvsagt klar over at finans osv kanskje er mer ettertraktet, men jeg er en naturlig leder og synest dette virker som en spennende retning. Setter som vanlig pris på kommentarer og innspill fra dere som er litt mer rutunert :)

Lenke til kommentar

Ser man rent statistisk på det, så gis det prosentvis mange flere gode karakterer på NHH sammenliknet på BI (da regner jeg BI som ett, ikke bare BI nydalen). Fra 2004-2016 så var fordelingen på BI slik: prosentvis karakter A til F fra venstre til høyre. 

 

145719,0 10,9 335794,0 25,1 369830,0 27,6 189707,0 14,2 149593,0 11,2 149357,0 11,1

 

Sammenliknet med NHH i samme periode:

 

45157,0 16,7 98119,0 36,3 79795,0 29,5 30182,0 11,2 11064,0 4,1 5886,0 2,2

 

Strykprosenten er altså 11.1% på BI sammenliknet med 2.2% på NHH. 

82.5% av alle karakterer som deles ut på NHH er enten A, B eller C. På BI utgjør tilsvarende karakterer 63.6%

 

Kilde.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Tror BI har et ufortjent dårlig rykte egentlig. Har hørt det bli sagt at det kan være enkelt å komme inn, men at man må jobbe for å bli værende. Tror det ligger noe i det.

 

Vi brukte samme pensumbøker som mange andre høyskoler og en kamerat fra en annen høyskole så over eksamenene mine og mente nivået var likt. Det var nok folk jeg kjenner til som fikk dårlige karakterer og til og med strøk. Tallene til Marcus støtter jo også opp dette.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...