Gå til innhold

Nattevakt og lønn


Anbefalte innlegg

Hei Alle sammen,,

jeg er helt ny her så jeg beklager hvis det ikke passer inn i denne tråden.

Har googlet masse men finner ikke fram til noe konkretsvar.. så jeg håper jeg kunne få litt hjelp av dere før jeg kalger til lønningskontoret.

Jeg jobber som nattevakt med turnus ordning (7 dager på 7 dager fri)
fra: 22.00 til 07.00

Så har resepsjons sjefen spørt om jeg kan ta noen extra vakter i den uken jeg har *Fri*.
og få timebetalt.. (fastlønn dele på dager dele på timer) = 160,- timen
(jeg har fastlønn) som nattevakt 

da jeg lurer på,  di extra vaktene jeg tar er ikke de overtidsbetalt. ?


håper på hjelp

tusen takk



 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kriteriet for å jobbe overtid er vel at man må jobbe mer enn fulltid (153,83 på natt), og det der er ingen fulltidsstilling. Jeg jobber fulltid natt, og vaktene mine går fra 22 til 08, men en av dagene går til 09, og en annen går til 0830 for at jeg skal fylle timene helt opp. Alt jeg jobber uten om dette blir automatisk overtid.  

Lenke til kommentar

Snakk med de andre som jobber der, de burde vite. Ellers får du ikke automatisk overtid som nevnt over, hvis du ikke fyller opp timer tilsvarende en 100% stilling. Det er bare timer utover dette som kan utløse overtidsbetaling, men jeg vet også om fast ansatte som ikke får overtidsbetalt i det hele tatt, da det er forventet at de stiller opp ved behov og at det er en del av den ordinære lønna. Sjekk ansettelsespapirene dine eller kontrakten hvis du er vikar, der burde det stå hvordan du skal lønnes eller hvor du finner slik informasjon.

Lenke til kommentar

Snakk med de andre som jobber der, de burde vite. Ellers får du ikke automatisk overtid som nevnt over, hvis du ikke fyller opp timer tilsvarende en 100% stilling. Det er bare timer utover dette som kan utløse overtidsbetaling, men jeg vet også om fast ansatte som ikke får overtidsbetalt i det hele tatt, da det er forventet at de stiller opp ved behov og at det er en del av den ordinære lønna. Sjekk ansettelsespapirene dine eller kontrakten hvis du er vikar, der burde det stå hvordan du skal lønnes eller hvor du finner slik informasjon.

Takk for svar..

 

stillingen min er 100% natte vakt ..

fast ansatt.

 

i kontrakten nevnes det om høytidgodtgjørelse og overtid skal følge fellesforbundet og riksavtalen paragraf 4.1

 

"for arbeid på ordinære fridager betales: individuell timelønn + 100% x antall arbeidede timer."

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Snakk med de andre som jobber der, de burde vite. Ellers får du ikke automatisk overtid som nevnt over, hvis du ikke fyller opp timer tilsvarende en 100% stilling. Det er bare timer utover dette som kan utløse overtidsbetaling, men jeg vet også om fast ansatte som ikke får overtidsbetalt i det hele tatt, da det er forventet at de stiller opp ved behov og at det er en del av den ordinære lønna. Sjekk ansettelsespapirene dine eller kontrakten hvis du er vikar, der burde det stå hvordan du skal lønnes eller hvor du finner slik informasjon.

Takk for svar..

 

stillingen min er 100% natte vakt ..

fast ansatt.

 

i kontrakten nevnes det om høytidgodtgjørelse og overtid skal følge fellesforbundet og riksavtalen paragraf 4.1

 

"for arbeid på ordinære fridager betales: individuell timelønn + 100% x antall arbeidede timer."

 

 

 

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli fulltid. Er ikke fulltid tydelig beskrevet i arbeidsmiljøloven? 35,5 timers uke (natt) er i overkant av 153 timer i måneden, noe du ikke har.

Lenke til kommentar

 

 

Snakk med de andre som jobber der, de burde vite. Ellers får du ikke automatisk overtid som nevnt over, hvis du ikke fyller opp timer tilsvarende en 100% stilling. Det er bare timer utover dette som kan utløse overtidsbetaling, men jeg vet også om fast ansatte som ikke får overtidsbetalt i det hele tatt, da det er forventet at de stiller opp ved behov og at det er en del av den ordinære lønna. Sjekk ansettelsespapirene dine eller kontrakten hvis du er vikar, der burde det stå hvordan du skal lønnes eller hvor du finner slik informasjon.

Takk for svar..

 

stillingen min er 100% natte vakt ..

fast ansatt.

 

i kontrakten nevnes det om høytidgodtgjørelse og overtid skal følge fellesforbundet og riksavtalen paragraf 4.1

 

"for arbeid på ordinære fridager betales: individuell timelønn + 100% x antall arbeidede timer."

 

 

 

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli fulltid. Er ikke fulltid tydelig beskrevet i arbeidsmiljøloven? 35,5 timers uke (natt) er i overkant av 153 timer i måneden, noe du ikke har.

 

hos oss er er fulltid 100% 14 vakter pr mnd

Lenke til kommentar

 

Snakk med de andre som jobber der, de burde vite. Ellers får du ikke automatisk overtid som nevnt over, hvis du ikke fyller opp timer tilsvarende en 100% stilling. Det er bare timer utover dette som kan utløse overtidsbetaling, men jeg vet også om fast ansatte som ikke får overtidsbetalt i det hele tatt, da det er forventet at de stiller opp ved behov og at det er en del av den ordinære lønna. Sjekk ansettelsespapirene dine eller kontrakten hvis du er vikar, der burde det stå hvordan du skal lønnes eller hvor du finner slik informasjon.

Takk for svar..

 

stillingen min er 100% natte vakt ..

fast ansatt.

 

i kontrakten nevnes det om høytidgodtgjørelse og overtid skal følge fellesforbundet og riksavtalen paragraf 4.1

 

"for arbeid på ordinære fridager betales: individuell timelønn + 100% x antall arbeidede timer."

 

 

 

 

 

 

Så fremt at du er ansatt i en 100% stilling, så står det her ganske greit vil jeg si. Du skal ha individuell timelønn, dvs du blir betalt for de timene du faktisk jobber ekstra om det er 2 eller 8 timer og du skal 100% i tillegg. Helt vanlig overtidsordning dette. Du sier også at du har fastlønn, da skal du ha overtidsbetaling fra første time utover dine ordinære nattvakter. Snakk med sjefen din om dette, gjerne skrive ut paragrafen, kan godt være at det bare er misforståelser av hva han/hun har sagt eller at vedkommende har uttrykt seg dårlig. Ser ut til å være ryddige ordninger når man følger fellesforbundets avtaler. Ellers flott at du følger opp lønnsavtaler og andre rettigheter, mange som ikke gjør det...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli fulltid. Er ikke fulltid tydelig beskrevet i arbeidsmiljøloven? 35,5 timers uke (natt) er i overkant av 153 timer i måneden, noe du ikke har.

 

Arbeidsmiljølova setter kun maksgrensene for arbeidstid, som er maks 40 timer per veke for ordinær arbeidstid, og maks 38 timar per veke for arbeid som hovedsaklig drives om natta, jmf AML § 10-4 1. ledd og 4. ledd punkt d.

 

I tariffavtaler så er det vanlig at ein har inngått avtale om at ei arbeidsveke er på 37,5 timar for ordinært arbeid, og 35,5 timar per veke for arbeid som hovedsaklig drives om natta.

 

Partane lokalt kan også inngå avtale om anna timetall per veke så lenge det ikkje bryt maksgrensene i arbeidsmiljølova.

 

 

Med mindre eg misforstår trådstarters arbeidsordning så kan den være i konflikt med arbeidsmiljølova.

Dersom arbeidsgiver jobbar 9 timar kvar dag i 7 dagar så blir dette 63 timar i veka.

Bestemmelsane i AML 10-11 om nattarbeid seier at arbeidstida ikkje skal overstige 8 timar i løpet av 24 timar, og at dette skal gjennomsnittsbereknast over fire veker.

 

Her kan det derfor være ein idé å få hjelp til å vurdere lovlegheita av din arbeidsordning, dersom du jobbar lengre dagar enn du skal så kan det være at du utan å være klar over det har jobba overtid kvar dag og har rett på å få dette etterbetalt.

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli fulltid. Er ikke fulltid tydelig beskrevet i arbeidsmiljøloven? 35,5 timers uke (natt) er i overkant av 153 timer i måneden, noe du ikke har.

Arbeidsmiljølova setter kun maksgrensene for arbeidstid, som er maks 40 timer per veke for ordinær arbeidstid, og maks 38 timar per veke for arbeid som hovedsaklig drives om natta, jmf AML § 10-4 1. ledd og 4. ledd punkt d.

 

I tariffavtaler så er det vanlig at ein har inngått avtale om at ei arbeidsveke er på 37,5 timar for ordinært arbeid, og 35,5 timar per veke for arbeid som hovedsaklig drives om natta.

 

Partane lokalt kan også inngå avtale om anna timetall per veke så lenge det ikkje bryt maksgrensene i arbeidsmiljølova.

 

 

Med mindre eg misforstår trådstarters arbeidsordning så kan den være i konflikt med arbeidsmiljølova.

Dersom arbeidsgiver jobbar 9 timar kvar dag i 7 dagar så blir dette 63 timar i veka.

Bestemmelsane i AML 10-11 om nattarbeid seier at arbeidstida ikkje skal overstige 8 timar i løpet av 24 timar, og at dette skal gjennomsnittsbereknast over fire veker.

 

Her kan det derfor være ein idé å få hjelp til å vurdere lovlegheita av din arbeidsordning, dersom du jobbar lengre dagar enn du skal så kan det være at du utan å være klar over det har jobba overtid kvar dag og har rett på å få dette etterbetalt.

Det finnes smutthull.

 

Jobber du f.eks torsdag til torsdag, fordeles dette jevnt over to uker, selv om det blir det samme som mandag til mandag, som i praksis ikke er lovlig.

 

Ellers kan man jobbe helt opp til 12,5 timer i løpet av 24 timer, dersom det er avtalt med arbeidstaker og tillitsvalgt.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei Alle sammen,,

 

jeg er helt ny her så jeg beklager hvis det ikke passer inn i denne tråden.

 

Har googlet masse men finner ikke fram til noe konkretsvar.. så jeg håper jeg kunne få litt hjelp av dere før jeg kalger til lønningskontoret.

 

Jeg jobber som nattevakt med turnus ordning (7 dager på 7 dager fri)

fra: 22.00 til 07.00

 

Så har resepsjons sjefen spørt om jeg kan ta noen extra vakter i den uken jeg har *Fri*.

og få timebetalt.. (fastlønn dele på dager dele på timer) = 160,- timen

(jeg har fastlønn) som nattevakt 

 

da jeg lurer på,  di extra vaktene jeg tar er ikke de overtidsbetalt. ?

 

 

håper på hjelp

 

tusen takk

 

 

 

 

Hei. Litt sent å svare nå kanskje, men for andre søkende så vil jeg gjerne svare likevel.

 

 

Jo du har krav på overtid for de timene/dagene du ikke er satt opp på vaktlista.

- Men det er flere faktorer som spiller inn. Etter arbeidsmiljøloven § 10-6.11 har man krav på ett tillegg 40% av lønnen i tillegg til lønnen. Men det kan være at bedriften har avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden etter arbeidsmiljøloven § 10-5.1 dette er evt. en avtale som skal være inngått mellom arbeidsgiveren og hver enkelt arbeidstaker på arbeidsplassen. Dersom det er tariffavtale på bedriften skal det evt. være inngått lignende avtale etter §10-5.2 mellom arbeidsgiveren og fagforeningsklubben hvilket binder opp hele arbeidsstokken. Dersom det er en slik avtale om gjennomsnittsberegning på bedriften vil det være tillatt at det først regnes overtidstillegg etter maksimalt 10 timer.

 

Dersom det er tariffavtale på arbeidsplassen (hvilket i ditt tilfelle er Riksavtalen forstår jeg) så har man krav på 50% overtidstillegg ut over alminnelig arbeidstid, 7.05t. Dvs. de timene du er satt opp på vaktlista. (merk at nettopp her kan gjennomsnittsberegningsavtalen komme inn og dermed har du plutselig ikke krav på overtid før etter 10 timer, da dette er avtalt alminnelig arbeidstid)

 

Men dersom du jobber på det som er ordinære fridager, dvs. dager som er oppført på vaktlista som fridager skal du ha 100% tillegg i tillegg til lønnen. (Merk at her kan gjennomsnittsberegningsavtalen komme inn igjen og du har kun krav på utbetalt 100% tillegget og den ordinære lønnen den dagen kan måtte tas ut som avspassering). Jamfør Riksavtalens § 4.1.3 For arbeid på ordinære fridager betales: Individuell timelønn + 100% x antall arbeidede timer.

 

I ditt tilfelle er det ingen tvil om at det var overtidsarbeid som skulle utføres, og at du dermed hadde krav på 100% tillegg. Dette har man krav på uansett om arbeidsgiver krever at du stiller på, om arbeidsgiver "spør pent" om du kan stille på, eller om du faktisk også maser deg til overtidsarbeide! Arbeidsmiljøloven sier enkelt og greit at dersom det er overtid SKAL det utbetales overtidstillegg. 

- Men så må vi igjen være såpass våkene at dersom vi maser oss til overtid så vil selvfølgelig ikke arbeidsgiver tillate at du jobber overtid dersom du krever overtidstillegg. Dersom arbeidsgiver spør om du kan jobbe, så kan du si ja, og ta krangelen i ettertid eller unngå bråk og si hvor landet ligger på forhånd. Mest sannsynlig vil arbeidsgiver da spørre noen andre...

 

Ser man på satsene for overtid så ser man at det lønner seg å kreve at det blir tariffavtale på arbeidsplassen. Oppfordrer alle til å melde seg inn i fagforening og spørre de om hvordan man kan få tariffavtale på arbeidsplassen!

 

Mvh.

Hotell nattevakt og hovedtillitsvalgt

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...