Gå til innhold

Hvordan lager du kaffe hjemme?


  

28 stemmer

  1. 1. Hva slags kaffe lager du hjemme?

    • Pulverkaffe
      4
    • Traktekaffe
      14
    • Maskinkaffe
      7
    • Drikker ikke kaffe
      3
    • Presskannekaffe
      1


Anbefalte innlegg

Pulverkaffe?

Kaffetrakter?

Kaffemaskin?

Presskannekaffe?

 

Har noen en god trakter/maskin å anbefale? Lager som regel kun én eller to kopper av gangen, så noen stor trakter er ikke nødvendig.

 

Hvordan er denne, for eksempel?

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/PICCOLOWHITE/dolce-gusto-piccolo-kapselmaskin-hvit

 

Stemmer det forresten at det er helsefarlig?

 

http://www.tv2.no/a/3956141/

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aeropress om jeg kun skal ha én kopp. Moccamaster om jeg skal lage mer. Dette, pluss en kaffekvern, er det som for min bruk gir best kaffe med minst mulig styr til en fornuftig pris.

 

Dolce Gusto er helt grei, men modellen du linket er temmelig plagsom i bruk da en må manuelt starte og stoppe vannet. Dette betyr at du må på øyemål vurdere styrken på kaffen, i tillegg til at om du glemmer deg så har du kaffe på hele kjøkkenbenken.  På plussiden kan du faktisk fylle en kaffekopp med én kapsel, i motsetning til for eksempel Senseo og kun gir deg en liten skvett per pute (som i tillegg ikke smaker særlig bra).

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innrtil i forgårs laga jeg traktekaffe på Severin (som er den suverent beste trakteren). I tillegg ei meget god Siemens-maskin (kr 17000) til cappuccino og espresso. Men det er visst ikke mulig å stemme på mer enn én type kaffe. (Ei Senseo-maskin er stua bort. Den lager så elendig kaffe at jeg ikke har samvittighet til å levere den til loppemarked).

Men akk, dette er nå historie. Jeg har fått forbud av legen mot å drikke kaffe (pga. kaliuminnholdet). Men te er lov!

Lenke til kommentar

Tror jeg samler på litt for mye utstyr. Hva jeg bruker kommer ann på dagsformen, ønsket konsentrasjon av koffein og mengde.

 

Moka eksoress for når jeg trenger krutt raskt

Aeropress vist jeg vil ha en good kopp kaffe

Moccamaster når jeg vil ha lit mengder

Presskanne når jeg skal kose meg litt

Lenke til kommentar

Handbryggeutstyr (Kalita, V60, Aeropress)

Comandante-kvern

Kvalitetsbønner frå diverse norske brenneri

 

Har aldri hatt kaffitraktar sidan eg sjeldan lagar til meir enn ein eller to personar om gongen. Ikkje blir det noko god kaffi av Moccamaster ol. heller. Kapslar er noko skvip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper du Aeropress i Norge så er det ca 500. 

Jeg foretrekker Aeropress framfor presskanne, for jeg liker ikke ufiltrert kaffe. For grumsete for min smak. Aeropressen er mye enklere å rengjøre. Aeropress duger ikke hvis man skal lage kaffe til mange, dog.

 

Til daglig bruker jeg Kalita hjemme, Aeropress på jobben og på tur. Vi har også ordentlig espressomaskin på jobben, men det er for mye styr.

 

Moccamasteren tas ut av skapet når foreldre og svigerforeldre er på besøk. Kapselkaffe er ikke kaffe, uansett hvor mye George Clooney forsøker å overbevise folk om det motsatte.

 

Abonnerer på kaffe fra kaffebox.no.

Endret av Snirfle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Handbryggeutstyr (Kalita, V60, Aeropress)

Comandante-kvern

Kvalitetsbønner frå diverse norske brenneri

 

Har aldri hatt kaffitraktar sidan eg sjeldan lagar til meir enn ein eller to personar om gongen. Ikkje blir det noko god kaffi av Moccamaster ol. heller. Kapslar er noko skvip.

 

Lager selv all kaffe med diverse håndbryggemetoder - men må arrestere deg litt på det med moccamaster. En rengjort moccamaster, forvarmet og med fersk kaffe kan bli riktig så kurrant. Drukker flere kopper kaffe fra traktere som har vært bedre enn håndbrygg kjøpt i kafeer.

Lenke til kommentar

Fordelen med filterkaffe er at fettstoffene sitter igjen i filteret. Pulverkaffe er forresten frysetørret filterkaffe.

 

Norsk kaffeinformasjon har oversikt over godkjente traktere ( kaffe.no). Bruker Moccamaster og kaffesort Löfbergs Kharisma (bl.a. Meny), noe mindre syre enn snittet. Også viktig å treffe 100 % i mengdeforhold for optimal smak.

 

Ellers anbefaler jeg ikke å drikke for mange kopper daglig, hver kopp speeder opp hjertet til høyere puls. Drikker maks. 2 krus selv. Finns mye innen te å velge som alternativ.

Endret av GeirHH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Aeropress framfor presskanne, for jeg liker ikke ufiltrert kaffe. For grumsete for min smak.

 

Huh? Jeg bruker presskanne og den er like lite grumsete som traktekaffe eller kaffen på broderns fancy maskin. Enten så har du brukt søppel eller gjort noe rart.

Lenke til kommentar

 

Jeg foretrekker Aeropress framfor presskanne, for jeg liker ikke ufiltrert kaffe. For grumsete for min smak.

 

Huh? Jeg bruker presskanne og den er like lite grumsete som traktekaffe eller kaffen på broderns fancy maskin. Enten så har du brukt søppel eller gjort noe rart.

 

Kverner du veeeldig grovt? Sånn typ, dele bønna i to - ferdig? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...