Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil stått stille i 8 måneder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en Ford Fusion 2008 modell som har stått stille siden før jul. Den skulle i utgangspunktet bli brukt nå og da, så alt av væsker er ikke blitt tappet. Lurer derfor på hva eventuelle skader den kan ha dratt på seg av å stå helt stille.

Burde ikke ha tatt noen skader :)

Biler tåler å stå uten å bli brukt, det værste som kan skje er kondens i bensinen om tanken er nesten tom når den parkeres. Jeg ville bare fyrt den opp og latt den stå på tomgang til den blir god og varm :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eit halvt år er ikkje så veldig lenge, så det toler dei fleste bilar.

 

Det vill være litt forskjell på om bilen har stått i varm garasje eller på eit jorde med langt gras, men ikkje så dramatisk stor forskjell på såpass kort tid.

 

Så sjølv om det antageligvis er heilt uproblematisk å berre ta den i bruk igjen, så kan det være fornuftig å ta ein liten tilstandskontroll fyrst.

 

Bremseskiver med rust er nevnt, men også dekka bør sjekkast då langvarig belastning kun på ei side kan ha skada gummien. Men akkurat dekka må du vell skifte til sommardekk uansett om den har stått sidan i vinter?

 

Om bilen har stått utandørs der ein eventuell oljelekasje ikkje har gitt synlig flekk på bakken så vil det også være lurt å peile oljen før du startar motoren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nok startreleet som slår inn, men strømtrekket til starteren er større enn batterikapasiteten, derfor skjer det ingenting. Neste gang du skal la bilen stå så lenge, så kjøper du en batterilader med vedlikeholdsfunksjon som du lar stå på hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

8 måneder er ikke krise i det hele tatt, men om en bil står skikkelig lenge så ville jeg byttet drivstoff, sprutet litt olje nedi hullet for tennplugg og vendt om motoren et par ganger før start.

 

Neste gang en bil står så ville jeg bedt noen om å i det minste starte den en gang annen hver måned og la den stå på i noen minutter, bare for å sirkulere drivstoff og olje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nok startreleet som slår inn, men strømtrekket til starteren er større enn batterikapasiteten, derfor skjer det ingenting. Neste gang du skal la bilen stå så lenge, så kjøper du en batterilader med vedlikeholdsfunksjon som du lar stå på hele tiden.

Det er faktisk minst like bra for batteriet å topplades før bilen settes bort, og så bare kobles fra.

På en såpass enkel bil er nok ikke det det helt store problemet heller tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...