Gå til innhold

Du må bruke tommelen hvis politiet ber om det


Anbefalte innlegg

Uten at jeg er jurist eller kjenner lovteksten så høres tolkningen helt rar ut. Jeg vil anta at loven gir politiet rett til å pålegge deg å låse opp enheten, enten det er kode eller biometri, men ikke gi fra deg koden (eller for den saks skyld, tommelen ...) på permanent basis. Jeg vil derfor anta at du må låse opp enheten med koden din og overlevere den i åpen tilstand. Du trenger ikke gi fra deg koden for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er jurist eller kjenner lovteksten så høres tolkningen helt rar ut. Jeg vil anta at loven gir politiet rett til å pålegge deg å låse opp enheten, enten det er kode eller biometri, men ikke gi fra deg koden (eller for den saks skyld, tommelen ...) på permanent basis. Jeg vil derfor anta at du må låse opp enheten med koden din og overlevere den i åpen tilstand. Du trenger ikke gi fra deg koden for det.

 

Hva med å slå av telefonen ?

Lenke til kommentar

 

Flott, det er idiotisk at norsk politi skal ha for mange begrensninger på slikt, for å avdekke alvorlig kriminalitet.

Helt enig. Det viktigste er at politiet finner en de kan straffe! Derfor syns jeg dette er et flott tiltak, men desverre veldig begrenset. Jeg syns man burde åpne for at politiet kan bruke tvang for å få tilståelser av mistenkte, og for å få underskrift på papirer.

 

Når skal politiet få tatt i bruk virkelig effektive midler for å finne skyldige? Tenk på barna!

Håper virkelig det innlegget ditt ikke var seriøst ment, for tilståelser under tvang skal ikke godtas av retten. I et demokrati skal ikke slikt forekomme.

 

Strider også mot menneskerettighetene, noe som jeg mener at denne lovendringen gjør.

 

Det er vel egentlig bare i to tilfeller jeg kan se at dette kan ha noe for seg, og det er i saker der man mistenker terrorvirksomhet og overgrep mot barn.

 

Og selv har jeg prinsipielle motforestillinger mot dette, nettopp fordi man da kan bli bedt om å gjøre noe som kan bidra til å inkrementere seg selv.

Lenke til kommentar

 

Flott, det er idiotisk at norsk politi skal ha for mange begrensninger på slikt, for å avdekke alvorlig kriminalitet.

Helt enig. Det viktigste er at politiet finner en de kan straffe! Derfor syns jeg dette er et flott tiltak, men desverre veldig begrenset. Jeg syns man burde åpne for at politiet kan bruke tvang for å få tilståelser av mistenkte, og for å få underskrift på papirer.

 

Når skal politiet få tatt i bruk virkelig effektive midler for å finne skyldige? Tenk på barna!

"Det viktigste er at politiet finner en de kan straffe!" ??? Du tenker ikke at politiet burde finne RETT PERSON å straffe?

Du mener også at politiet skal få bruke tvang for å få tilståelser fra mistenkte. Hva om politiet da mistenker feil person? Hva tenker du om rettssikkerheten i så fall? Det er kanskje ikke så nøye så lenge de finner en de kan straffe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fingeravtrykk kan være så mangt. Man kan bruke både knokene og håndflaten. Jeg har selv testet at det funker å bruke nesen til å låse opp iPhone. Purken kan ikke teste ut hver eneste bit av alle kroppsdeler.

 

Noen på reddit hadde testa den "ellevte" fingeren og den funka fjell

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Flott, det er idiotisk at norsk politi skal ha for mange begrensninger på slikt, for å avdekke alvorlig kriminalitet.

Helt enig. Det viktigste er at politiet finner en de kan straffe! Derfor syns jeg dette er et flott tiltak, men desverre veldig begrenset. Jeg syns man burde åpne for at politiet kan bruke tvang for å få tilståelser av mistenkte, og for å få underskrift på papirer.

 

Når skal politiet få tatt i bruk virkelig effektive midler for å finne skyldige? Tenk på barna!

"Det viktigste er at politiet finner en de kan straffe!" ??? Du tenker ikke at politiet burde finne RETT PERSON å straffe?

Du mener også at politiet skal få bruke tvang for å få tilståelser fra mistenkte. Hva om politiet da mistenker feil person? Hva tenker du om rettssikkerheten i så fall? Det er kanskje ikke så nøye så lenge de finner en de kan straffe?

 

Det er mulig at det var et forsøk på ironi...

Lenke til kommentar

Nå er det jo sånn at politiet i sarpsborg i allefall nærmest tvinger En person til å åpne opp telefonen selv om den ikke har gjort noe kriminelt som kan bevises. og at politiet ofte tar pc/ mobiler Selv ved minimal mye mindre kriminelle saker. da jeg var mindre ente jeg opp på glattcelle i en liten tid. da jeg hadde stukket av hjemme i fra. Hadde ikke gjort noe galt borsett fra det. men alikavel var dem veldig aggresive og ba meg om å låse opp telefonen alså oppgi pin... jeg valgte til slutt å gi dem den koden fordi det ikke var noe kriminelt bevis. og etter at dem trua med at jeg måtte sitte i cella mye lengere vis jeg ikke ga dem koden.. Så detta er ikke noe NYTT.... skal nok finne noe nytt programvare som sletter alt ved en enkel knapp.. dersom lignene skjer..... faens politi dritt lei slikt hadde dem bare brukt det til saker der det trengs som mord. og voldtagelse og mishandling og pedo saker så hadde det vært helt greit! Men dem kommer til å bruke dette selv med småe saker Tro meg.. Vent å se. Selv det minste som sender der på cella som fyllecella eller no. så kommer dem til å ville bruke det.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ansette en vaktmester, rørlegger eller elektriker så gir du han de verktøyene han trenger for å gjøre jobben.

 

En politimann skal helst utrette underverker uten annet enn gode intensjoner. Eller misforstår jeg folket her inne.

 

Med en gang det er snakk om datalagring og andres tilgang til digital informasjon, så rakner det jo helt for folk her inne.

 

Hvis jeg ble banket opp på byen og dusten hadde tatt bilder av det på sin telefon.......syntes jeg at politiet burde ha anledning til å sjekke dette? Ja selvfølgelig, men hvis jeg ikke hadde fått store skader så er dette et forhold som KUN blir bøtelagt.....burde det hindre politiet i å sikre bevis?

 

Dersom rørleggeren jeg har bestilt dukker opp med gaffa

Tape og Leatherman så bør jeg iallefall ikke forvente at reparasjonen blir veldig holdbar. Spesielt teit blir det hvis han har en firmabil full av verktøy, men han får ikke bruke de fordi sjefen er redd for at han ikke kan bruke de riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på her er at politiet er de som avgjør når de skal bruke tvang. Politiet har en egeninteresse i å få tilgang til så mye materiale som mulig under etterforskning (og ingen egeninteresse i å ivareta personvernet til den mistenkte). 

 

Man kan jo håpe at tingretten blir mer tilbakeholden i å tillate ransakelse, siden det nå innebærer et enda større inngrip i privatlivet, men jeg tviler. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Politiet har alltid truet med et døgn i glattcella hvis du ikke oppgir pincode, helt siden jeg hadde en P1. Dvs 10-15 år siden eller noe.

 

Man visste jo ikke loven da, så man gav de koden da de var agressiv og truet deg. Hvis de oppfører seg som en hæstkuk, og du kaller dem de, så får du bot.

 

Og du blir ransaket hvis en venn av deg har cannabis på seg. Da du er i kontaktlista.

 

Man skal være rimelig idiot for å bruke telefon til noe som helst ulovelig, og da fortjener man boten eller fengselstraffen.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Fingeravtrykk kan være så mangt. Man kan bruke både knokene og håndflaten. Jeg har selv testet at det funker å bruke nesen til å låse opp iPhone. Purken kan ikke teste ut hver eneste bit av alle kroppsdeler.

 

Du har helt sikkert rett, men da tar de bare telefonen i beslag så kommer de seg inn uansett.

Lenke til kommentar

En må jo være siktet i en alvorlig forbrytelse for at de kan gjøre dette

Det gjelder ikke når en blir stoppet på gata så jeg ser i grunnen ikke noe negativt her

 

Feil. Les artikkelen på nytt:

 

– Når det ikke er dokumentert behov for innhenting av slike låsingsdata, kun fingeravtrykksdata, så burde ikke loven vært utformet så generelt.

 

Dietrichson lurer også på hvorfor enhver borger kan rammes av denne typen tvang, og ikke bare de som er under etterforskning for et straffbart forhold, og fremhever at det vi har på telefonene våre både kan være sensitivt og personlig.

 

– Det er en betydelig mangel ved lovforslaget at grensene for den fysiske maktbruken ikke er nærmere trukket opp.

 

Hvis du har fulgt med på lovendringer og lovforslag av denne typen (den som utvider makt til politi/myndigheter for inngrep i borgerenes privatliv) de siste årene, så vil du fort se en trend angående hvordan de er utformet og forumulert. De er nemlig veldig generelle. Dvs. de kan i teorien brukes, lovlig, mye bredere enn det de prøver å selge dem som.

 

Som du ser her, så trenger du ikke være under etterforskning for å tvinges til å låse opp telefonen med biometrisk ID. I tillegg har de utelatt å spesifisere finger-ID. Dermed er *all* biometrisk lås tatt med her. Ei heller er hva "makt" innebærer blitt spesifisert tilstrekkelig.

Som kommer frem av forslagene rundt "Digitalt Grenseforsvar" og Anundsens flaggsak om total overvåkning av Internett, trenger du ikke være kriminell/pedo/cyberwar/kinesisk for å bli overvåket.

 

Alt dette tar samfunnet vårt i en veldig feil retning.

Endret av Lutra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...