Gå til innhold

Samsung KS9505 problemer - rødt flimmer


Anbefalte innlegg

Opplever problemer med Samsung 78KS905.

Opplever at bildet "flimrer" noe, dette kan være enten man ser netflix eller hbo. Man ser det ofte hvis en hånd beveger seg raskt så kommer det en grønn flimmer langs hånden. Hvordan flimmeret kommer, hvor mye, og farge på det varierer ofte. Alt fra lite, til mye. Som et eksempel kan du se video i link under. Ikke et ekstremt godt eksempel, filmet det spontant igår, men du ser hva jeg mener.

 

https://www.dropbox.com/s/2tmiakeccghbtwi/IMG_0759.MOV?dl=0

 

Jeg har testet:
1: Factory reset - Samsung koblet seg til tven gjennom internett og setter den tilbake
2. Smart Hub reset
3. Trukket ut strøm kabler i 10 min
4. Skiftet fra 5g wifi til 2.4g wifi

For øvrig, har koblet til en ekstern mac igjennom hdmi. Problemet dukkker opp på tv, men ikke på mac.

Kan dette være software relatert? Eller er det noe feil med tven?

Endret av DanielEilertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må ærlig talt si jeg ikke så noe grønt flimmer på videoen. 

Prøvd å kalibrere eller i det minste endre på bildeinstillingene. De er på slike TVer ganske crappy, med noe automatisk tull som kan gi litt rare og irriterende sideeffekter. Måtte i alle fall bruke en del timer på å få ting helt bra, men problemet du beskriver kan jeg ikke huske å ha fått. 

Men det høres i alle fall ut som instillingsfeil eller et ikke-optimalt panel. Nettilkobling og slikt skal ikke ha noen innvirkning.

 

Vet ikke hvordan MAC sine autoinstillinger for 4K er, men med visse skjermkort så får du ikke nødvendigvis automatisk RGB eller 4:4:4 bilde, som trengs for korrekt fargefremvisning. Og da vil du kunne se en del rare fargeeffekter om dette har satt seg til 4:2:2 eksempelvis. Må også aktivere HDMI UHD Color på utgangsporten til TVen det gjelder for å få 60 FPS og 4:4:4. Og mener maskinen jeg først prøvde TVen til, så satte den da automatisk 60 FPS og 4:2:2 (dvs. dårlig fargegjengivning), noe jeg måtte endre i kontrollpanelet. Mens jeg mener en annen maskin automatisk satte 30 FPS og 4:4:4. Altrså gode farger, men hakkete bilde til "PC-bruk". 

Merk, det vil ikke ha noen innvirkning på smart-TV delen. Så om det ser slik ut på smart-TV Netflix osv... så er det ikke dette. Da ville jeg nok heller testet ut litt forskjell i instillingene. 

Lenke til kommentar

Må ærlig talt si jeg ikke så noe grønt flimmer på videoen. 

 

Prøvd å kalibrere eller i det minste endre på bildeinstillingene. De er på slike TVer ganske crappy, med noe automatisk tull som kan gi litt rare og irriterende sideeffekter. Måtte i alle fall bruke en del timer på å få ting helt bra, men problemet du beskriver kan jeg ikke huske å ha fått. 

 

Men det høres i alle fall ut som instillingsfeil eller et ikke-optimalt panel. Nettilkobling og slikt skal ikke ha noen innvirkning.

 

Vet ikke hvordan MAC sine autoinstillinger for 4K er, men med visse skjermkort så får du ikke nødvendigvis automatisk RGB eller 4:4:4 bilde, som trengs for korrekt fargefremvisning. Og da vil du kunne se en del rare fargeeffekter om dette har satt seg til 4:2:2 eksempelvis. Må også aktivere HDMI UHD Color på utgangsporten til TVen det gjelder for å få 60 FPS og 4:4:4. Og mener maskinen jeg først prøvde TVen til, så satte den da automatisk 60 FPS og 4:2:2 (dvs. dårlig fargegjengivning), noe jeg måtte endre i kontrollpanelet. Mens jeg mener en annen maskin automatisk satte 30 FPS og 4:4:4. Altrså gode farger, men hakkete bilde til "PC-bruk". 

 

Merk, det vil ikke ha noen innvirkning på smart-TV delen. Så om det ser slik ut på smart-TV Netflix osv... så er det ikke dette. Da ville jeg nok heller testet ut litt forskjell i instillingene. 

 

 

Beklager, jeg mente rødt flimmer lag. Ser du det? Har testet andre samsung tver, de har ikke denne røde laggen.

 

TVen var inne til reparasjon for ikke lenge siden. Fikk et helt nytt panel. Mulig det er det som er grunnen?

 

Jeg har forsøkt å redigere innstillingene. Tror jeg har testet alt. Jeg ser ikke problemet dersom bildet er still, og det vises ikke så ofte. Likevel, det kommer ved jevne mellomrom. 

Noen andre tanker? kan dette være så enkelt som et firmware problem, eller tror du tven er defekt og må byttes?

Lenke til kommentar

Ganske vanlig problem. Kom en update igår.. hjalp den?

Tusen takk for hjelpen. Usikker på om jeg har updaten. Hva heter den? Sist jeg sjekket var jeg på 1169.

 

Hadde vært supert dersom du utdyper problemet noe. kan for øvrig legge ved to nye bidler hvor jeg ringer rundt det jeg mener er problematisk.

 

1. https://www.dropbox.com/s/gljr0bnniggoh8r/1.jpg?dl=0 

 

2. https://www.dropbox.com/s/5z5zi60o8vgufeq/2.jpg?dl=0

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Typisk Samsung feil, og bugs.. Dette gjelder forøvrig Edge mobilene også... Røde flimrende skjærmer Amoled osv.

 

Jeg vet at Samsung kan lage gode skjermer, men driftsikre er de ikke særlig solide.. og skal du ha bra bilde så må du også betale for det.. og når du først skal betale mer for en tv, så vil du gjerne at den har kvalitet til å vare noen år.

 

Men Samsung blir det ikke på meg, jeg liker ikke bevegelses-løsningen dems, jeg liker ikke responsen, jeg liker ikke byggekvalitet. jeg liker ikke lyden...

 

Det er mer anbefalt å velge LG, Panasonic, eller Sony... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...