Gå til innhold

Nå kan politiet tvinge deg til å låse opp telefonen med fingeravtrykket ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Kan man legge inn en funksjon som låser telefonen fullstendig dersom noen tvinger deg til å låse opp med tvang? F.eks. kan min opplåsningskode være "101039", som er fritt valgt. Hvis IS, politi eller torpedoer tvinger meg til å låse opp telefonen, kan jeg taste inn "449079" (Også fritt valgt), som setter telefonen i vranglås.

 

Ikke le av dette. Noe tilsvarende er foreslått i et låsesystem for tunge kjøretøy, for å hindre *** i å tvinge til seg bilen og deretter pløye ned folkemengder.

 

Edit: høyre pekefinger kan brukes til opplåsning, venstre pekefinger til å sette i vranglås.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Kan man legge inn en funksjon som låser telefonen fullstendig dersom noen tvinger deg til å låse opp med tvang? F.eks. kan min opplåsningskode være "101039", som er fritt valgt. Hvis IS, politi eller torpedoer tvinger meg til å låse opp telefonen, kan jeg taste inn "449079" (Også fritt valgt), som setter telefonen i vranglås.

 

Ikke le av dette. Noe tilsvarende er foreslått i et låsesystem for tunge kjøretøy, for å hindre *** i å tvinge til seg bilen og deretter pløye ned folkemengder.

 

Edit: høyre pekefinger kan brukes til opplåsning, venstre pekefinger til å sette i vranglås.

 

Du kan eventuelt bruke lillefingeren til å låse opp, etter at de har prøvd peke, lang og ringfinger kreves det da kode, denne koden kan være så lang du ønsker og i praksis ikke mulig å bryte.

 

Men nå har vel vertfall apple tidligligere uansett kunne lukke opp sine telefoner på forespørsel fra domstol, vet ikke om android/windows har samme mulighetene da men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Hvordan har de ikke kunnet det tidligere?

Kan ikke skjønne at "mistenkte" har kunnet nekte å åpne enheten sin for å skjule bevis frem til nå..

Jaja, må jo være idiot for å forstå jussen.

 

Det et påtalemyndigheten sin oppgave å skaffe bevis - ikke tiltalte. Hvilken form for bevis er det egentlig hvis påtalemyndighetene tvinger deg til å fremlegge de? Dette kunne f.eks. Være "vi tvinger deg til å skaffe bevis for at du drepte vedkommende" tillater man dette, vil man også tillate å tvinge frem tilståelser som ikke er reelle.

Derfor er det et vanskelig tema om påtalemyndigheten kan tvinge folk til å låse opp sin telefon for dette rokker ved grunnprinsippene til en rettstat, nemlig at du er uskyldig til det motsatte er bevist og at det er politiets oppgave å skaffe beviser, ikke din.

Lenke til kommentar

Og der tok jeg vekk biometrisk info fra mine enheter til fordel for lengre kryptiske 2 stegs passord, sånn at tvang ikke lengre holder med å holde en finger på enhetene. Ikke det at jeg har noe å skjule eller har gjort noe galt, men det er en prinsipp sak. Innholdet representerer MINE ideer, tanker og ord, og de er PRIVATE.

 

Og ikke nok med det, så er det mine handlinger som eventuelt gjør meg skyldig i noe, ikke mine ord, og det som er på mobilen (mm) er nettopp det, ord uten handling og det fins ingen spor som kan koble noen til noe.

 

Vil de ha opplysinger kan politiet snakke med teleleverandør, for de har alle ringte nr, sms og IP, og det har de hatt i snart 15 år, uten at de har fortalt mange om det, dog det lagres ikke spes lenge (bare noen år).

 

Jeg jobbet for Netcom en gang i tiden og hadde mye moro av å titte på trafikk loggene, kunne faktisk lese alle nr, sms ink innhold mm i klartekst. Men fant fort ut at jeg syns denne typpen snik titting var feil og sluttet med det, dog det hindret ingen andre i å tiite Så ja de logger mye mer enn det folk tror.

 

En lov som åpner for tvunget åpning er brudd på personvernloven så det griner og et stort skritt mot overformynderi og en politistat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan har de ikke kunnet det tidligere?

Kan ikke skjønne at "mistenkte" har kunnet nekte å åpne enheten sin for å skjule bevis frem til nå..

Jaja, må jo være idiot for å forstå jussen.

 

 

Dette gjelder, ironisk nok, ikke mistenkte. Er man mistenkt, har man beskyttelse mot å inkriminere seg selv, så de vil ikke kunne tvinges til dette her. Dette gjelder hvis kompisen din er mistenkt for noe, og politiet vil se på din telefon for å se hva dere to har snakket om.

 

Fortsatt like ivrig?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot at dette brukes i alvorlige straffesaker, men personvernet bør generelt veie tungt i tilfeldige søk ved høynet sikkerhet som f.eks. rundt terrortrusler eller nylig kriminell aktivitet. Jeg vil uansett tro at de tunge kriminelle som har noe å skjule har et ekstra lag med sikkerhet og kryptering på sine telefoner. Biometrisk sikkerhet er uansett så lite sikkert at jeg slår det av på mine telefoner og heller har pinkode og eller mønsterkode. Kryptering er selvsagt. På den måten kan myndighetene prøve så mye de vil men vil slite kraftig med å finne det jeg har på telefonen, uansett grunn.

Lenke til kommentar

Men nå har vel vertfall apple tidligligere uansett kunne lukke opp sine telefoner på forespørsel fra domstol, vet ikke om android/windows har samme mulighetene da men.

 

 

Gudene vet at jeg ikke er superfan av Apple, men akkurat det er en litt urettferdig påstand. De har flere ganger nektet å bistå både lokalt politi og FBI  med opplåsning av krypterte telefoner, og utkjempet kampen i rettsystemet (dog har ingen av sakene faktisk gått til dom såvidt jeg har fått med meg). Av dagens mobilprodusenter er også Apple helt i tet hva gjelder implementasjon, og nyere mobiler med egen hardware for kryptering gjør ufrivillig dekryptering nærmest umulig. 

 

Kilder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

pålegge enhver som har befatning med et datasystem som er gjenstand for ransaking eller beslag, å åpne datasystemet ved fingeravtrykk, irisgjenkjenning eller andre metoder.

Hmmm... skeptisk.

 

At politet etter eget forgodtbefinnede kan kreve data om tredjepersoner (F.eks vil alle SMS på en telefon alltid implisere en tredjeperson) virker lite gjennomtenkt.

 

Forteller du kameraten din på MMS at du hadde et eventyr med ei gift dame. Så blir kameraten ransaka fordi han var på feil sted til galt tidspunkt og politimanenen kjente tilfeldigvis til dama...

 

Dette bør i det minste være på linje med husransakelse, altså rettsordre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

KGB, Stasi og Gestapo ville elsket å eksistere under den blåblå regjeringen!

 

La oss bombe noen fler uskyldige land, drepe noen hundre tusner uskyldige sivle til, torturere noen titusner uskyldige for hyggens skyld, la Bin-Laden- og Bushfamilien (som sammen eier 80% av USA's våpenindustri), få noen milliarder ekstra på bok, så får vi til slutt mer mostand (terror), som gir myndighetene enda fler påskudd til å gjennomføre totalovervåkningen, bryte grunnloven og menneskerettighetene.

 

Og folk lurer på hvordan Hitler kom til makten.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Jeg er (som du?) svært kritisk til eple, men på dette punktet har de stått frem som et forbilde. Kanskje.

 

Det har kommet frem massevis av dokumentasjon på ulike aktørers, deriblandt eples, skjult sammarbeid med NSA, samt at NSA/CIA uansett har nok bakdører til å hente ut hva de ønsker, ref Vault7/Wikileaks/Snowden bl.a.

 

Så spørsmålet er strengt tatt hvor mye av eples innsynsnekt som er reelt, og hvor mye som går over markedsføringsbudsjettet.

 

Og det er ikke engang i nærheten av konspiatorisk. :D

Lenke til kommentar

 

Men nå har vel vertfall apple tidligligere uansett kunne lukke opp sine telefoner på forespørsel fra domstol, vet ikke om android/windows har samme mulighetene da men.

 

 

Gudene vet at jeg ikke er superfan av Apple, men akkurat det er en litt urettferdig påstand. De har flere ganger nektet å bistå både lokalt politi og FBI  med opplåsning av krypterte telefoner, og utkjempet kampen i rettsystemet (dog har ingen av sakene faktisk gått til dom såvidt jeg har fått med meg).

 

Apple kan ikke gi politiet eller andre tilgang til selve telefonen (dvs. "låse den opp"), men alt av backup og bilder fra telefonen som ligger på Apple's servere, det kan myndighetene få tak i med de rette rettskjennelsene.

Lenke til kommentar

Ingen forbrytere er dumme nok til å bruke fingeravtrykk som opplåsing! Hallo?

Touch-ID var aldri ment å være sikrere, men er en bekvemmelighets-funksjon for oss kjedelige vanlige. Det er jo MYE mindre sikkert enn 6 sifret kode!

Hvem som helst kan enten:

 

1. Tvinge fingen din nedpå knappen...

2. Kappe av deg fingen...

3. Trykke fingen din nedpå knappen mens du sover...

4. Drepe deg, og bruke fingen!

 

Mulighetene er mange!

 

 

Mens med kode, MÅ de beholde deg i live, og evt. true deg til å oppgi den.

Lenke til kommentar

Derfor er det et vanskelig tema om påtalemyndigheten kan tvinge folk til å låse opp sin telefon for dette rokker ved grunnprinsippene til en rettstat, nemlig at du er uskyldig til det motsatte er bevist og at det er politiets oppgave å skaffe beviser, ikke din.

 

Dette er vel ikke verre enn når politiet kommer med en vanlig ransakingsordre av en bolig? Du er selvsagt fortsatt uskyldig, med mindre politiet finner bevis på din mobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...