Gå til innhold

KOMMENTAR: Kan et spill ødelegges av skaperen verdisyn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er det "rette å gjøre", men personlig påvirkes jeg at skaperens verdisyn og uttalelser, og jeg prøver derfor i stor grad å unngå å forholde meg til skapere (artister, skuespillere osv), da jeg ikke ønsker å la meg påvirke av om feks artisten er en gjøk. Jeg liker generelt best å konsumere kultur med minst mulig forhåndsinformasjon.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det blir trangsynt og på grensen til barnslig å avskrive et spill (eller noe annet kreativt verk) på bakgrunn av verdisynet til skaperen. Det som er interessant er hvorvidt man klarer å bruke mediet på en god måte til å formidle sin visjon. Hvis denne personen har klart å skape et spill som (først og fremst) fungerer godt gameplay-messig så er det bare et pluss i boka hvis man i tillegg har klart å veve dette sammen med et budskap. Så kan man godt sitte der og være uenig med budskapet, men det er ikke det samme som at produktet er dårlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han støttet gamergat. Tøft gjort av han., man risikerte mye fra media og "sjw" med å gjøre akkurat det, ettersom de ble besatte "og fremdeles er" av å la det handle om kvinnehets istedenfor å ta et oppgjør med seg selv

 

Ikke så rart, da "hele bevegelsen" angrep noen andre enn journalisten i den opprinnelige saken, og når de i tillegg blander inn vas som "SJW" så er det tydelig for de fleste at journlisme er sekundert i kritikken.

 

AtW

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det blir trangsynt og på grensen til barnslig å avskrive et spill (eller noe annet kreativt verk) på bakgrunn av verdisynet til skaperen. Det som er interessant er hvorvidt man klarer å bruke mediet på en god måte til å formidle sin visjon. Hvis denne personen har klart å skape et spill som (først og fremst) fungerer godt gameplay-messig så er det bare et pluss i boka hvis man i tillegg har klart å veve dette sammen med et budskap. Så kan man godt sitte der og være uenig med budskapet, men det er ikke det samme som at produktet er dårlig.

 

Det er ikke det samme som, men du mener vel heller ikke at budskapet er irrelevant for kvaliteten på verket?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er bra at noen i bransjen tør å ta avstand fra SJW, moderne feminisme og andre former for sammfunnskreft som virker til å gjennomsyre mye av mainstream media og spillindustrien nå til dags. Modig gjort av han.

Håper det kan gi flere som tier mot til å følge i hans fotspor sånn at vi kan få banket denne ukulturen ned et par hakk igjen.

 

Enig. Dessverre er mange av spilljournalister i Norge en del av denne tankegangen. De vil ha flere kvinner men ikke en eneste er villig til å si ifra seg sin jobb for å gjøre plass til en kvinne. Kun andre menn uten jobb som skal ofres

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Syns det er bra at noen i bransjen tør å ta avstand fra SJW, moderne feminisme og andre former for sammfunnskreft som virker til å gjennomsyre mye av mainstream media og spillindustrien nå til dags. Modig gjort av han.

Håper det kan gi flere som tier mot til å følge i hans fotspor sånn at vi kan få banket denne ukulturen ned et par hakk igjen.

 

Enig. Dessverre er mange av spilljournalister i Norge en del av denne tankegangen. De vil ha flere kvinner men ikke en eneste er villig til å si ifra seg sin jobb for å gjøre plass til en kvinne. Kun andre menn uten jobb som skal ofres

Kva i all verda er det du snakkar om? Dette må vere ein av dei meir spesielle konspirasjonsteoriane eg har kome over...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Syns det er bra at noen i bransjen tør å ta avstand fra SJW, moderne feminisme og andre former for sammfunnskreft som virker til å gjennomsyre mye av mainstream media og spillindustrien nå til dags. Modig gjort av han.

Håper det kan gi flere som tier mot til å følge i hans fotspor sånn at vi kan få banket denne ukulturen ned et par hakk igjen.

 

Enig. Dessverre er mange av spilljournalister i Norge en del av denne tankegangen. De vil ha flere kvinner men ikke en eneste er villig til å si ifra seg sin jobb for å gjøre plass til en kvinne. Kun andre menn uten jobb som skal ofres

Kva i all verda er det du snakkar om? Dette må vere ein av dei meir spesielle konspirasjonsteoriane eg har kome over...

Ikke noe konspirasjon.. Flere spillsider (Level Up f.eks) har åpent sagt at de kun søker kvinner, men Rune eller han andre var aldri villig til å si ifra seg sin jobb for å gi en kvinne en jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det blir trangsynt og på grensen til barnslig å avskrive et spill (eller noe annet kreativt verk) på bakgrunn av verdisynet til skaperen. Det som er interessant er hvorvidt man klarer å bruke mediet på en god måte til å formidle sin visjon. Hvis denne personen har klart å skape et spill som (først og fremst) fungerer godt gameplay-messig så er det bare et pluss i boka hvis man i tillegg har klart å veve dette sammen med et budskap. Så kan man godt sitte der og være uenig med budskapet, men det er ikke det samme som at produktet er dårlig.

 

Det er ikke det samme som, men du mener vel heller ikke at budskapet er irrelevant for kvaliteten på verket?

 

AtW

 

 

Det er et interessant spørsmål, men jeg vil si nei, med mindre man 100% sidestiller kvalitet med sin egen opplevelse av verket. Jeg vil si at man bør ha evnen til å gjenkjenne kvalitet også i verk som har et annet verdisyn enn sitt eget, eller i verk som man rett og slett bare er likegyldig til.

 

Et godt eksempel er eldre romaner, som ofte har et helt annet verdisyn når det kommer til f.eks. kjønn og rase enn moderne romaner, men som på tross av det fortsatt regnes som klassikere og som mange fortsatt kan nyte å lese. De fleste vil i dag være uenig med verdisynet i mange av disse romanene, men jeg er konservativ nok til å mene at man ikke kan si at et kunstverk som har holdt stand i hundrevis av år ikke er av god kvalitet - i så fall må jeg virkelig spørre hvilke kriterier man legger til grunn.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

 

 

Det blir trangsynt og på grensen til barnslig å avskrive et spill (eller noe annet kreativt verk) på bakgrunn av verdisynet til skaperen. Det som er interessant er hvorvidt man klarer å bruke mediet på en god måte til å formidle sin visjon. Hvis denne personen har klart å skape et spill som (først og fremst) fungerer godt gameplay-messig så er det bare et pluss i boka hvis man i tillegg har klart å veve dette sammen med et budskap. Så kan man godt sitte der og være uenig med budskapet, men det er ikke det samme som at produktet er dårlig.

 

Det er ikke det samme som, men du mener vel heller ikke at budskapet er irrelevant for kvaliteten på verket?

 

AtW

 

 

Det er et interessant spørsmål, men jeg vil si nei, med mindre man 100% sidestiller kvalitet med sin egen opplevelse av verket. Jeg vil si at man bør ha evnen til å gjenkjenne kvalitet også i verk som har et annet verdisyn enn sitt eget, eller i verk som man rett og slett bare er likegyldig til.

 

Et godt eksempel er eldre romaner, som ofte har et helt annet verdisyn når det kommer til f.eks. kjønn og rase enn moderne romaner, men som på tross av det fortsatt regnes som klassikere og som mange fortsatt kan nyte å lese. De fleste vil i dag være uenig med verdisynet i mange av disse romanene, men jeg er konservativ nok til å mene at man ikke kan si at et kunstverk som har holdt stand i hundrevis av år ikke er av god kvalitet - i så fall må jeg virkelig spørre hvilke kriterier man legger til grunn.

 

 

Bare for å være sikker på at jeg forstår deg her. Du mener egentlig Ja? Altså at budskapet faktisk er irrelevant for verkets kvalitet?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Syns det er bra at noen i bransjen tør å ta avstand fra SJW, moderne feminisme og andre former for sammfunnskreft som virker til å gjennomsyre mye av mainstream media og spillindustrien nå til dags. Modig gjort av han.

Håper det kan gi flere som tier mot til å følge i hans fotspor sånn at vi kan få banket denne ukulturen ned et par hakk igjen.

 

Enig. Dessverre er mange av spilljournalister i Norge en del av denne tankegangen. De vil ha flere kvinner men ikke en eneste er villig til å si ifra seg sin jobb for å gjøre plass til en kvinne. Kun andre menn uten jobb som skal ofres

Kva i all verda er det du snakkar om? Dette må vere ein av dei meir spesielle konspirasjonsteoriane eg har kome over...

Ikke noe konspirasjon.. Flere spillsider (Level Up f.eks) har åpent sagt at de kun søker kvinner, men Rune eller han andre var aldri villig til å si ifra seg sin jobb for å gi en kvinne en jobb.

Det ville ha vært en veldig merkelig ting å gjøre, uansett yrke eller livssituasjon. Å få inn flere kvinner er absolutt noe som mange har fokus på i yrker der mannsdominansen er stor, men det må skje ved nye ansettelser – ikke ved at menn med jobb gjennomfører seppuku.

 

Vil gjerne ha en kilde på at Level Up og andre aktører i spillmedia KUN har vil ansette kvinnelige bidragsytere, fremfor å si at de oppfordrer særlig kvinner til å søke. Jeg vet at noen få internasjonale nisjesteder har sagt at de vil basere seg på en redaksjon med andre stemmer enn dem som typisk dominerer feltet, og dermed tar imot bidrag kun fra kvinner, LGBT-miljøet eller andre som vi vanligvis ser lite til i spillmediene, men det hører sjeldenhetene til. Og vi kan ikke late som om spillmedia ikke er veldig homogent allerede.

Men hvorfor er det menn som vil gjerne begynne i spillbransjen som må betale for denne prisen ved at kjønnet sitt blir en negativ faktor ved ansøgning?

 

De som har den meningen om at kvinner i seg selv er en kvalifikasjon er også dem som bør være prinsipielle og stå til rådighet for "diversity".

Lenke til kommentar

Dette var en bra artikkel.

 

For å svare på spørsmålene:

 

Kan et spill ødelegges av skaperen verdisyn?

 

Tja, kan jo det indirekte om det gjør at spillet blir dårlig. Men det kan jo like gjerne skje om man er helt enig i verdisynet til skaperen.

 

Bør opplevelsen av et spill påvirkes av skaperens holdninger?

Absolutt ikke. Man må ta ballen, ikke mannen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er naturlig at det oppstår noen konflikter når spillbransjen går fra å være en bransje av og for menn til å bli mer kjønnsnøytral. Da vil det nødvendigvis også bli flere kvinnelige spilljournalister og de vil konkurrere - og i blant vinne - over de mannlige. Jeg ville imidlertid vært veldig forsiktig med å forklare egne nederlag med at kvinner også er med i konkurransen, da det egentlig sier mest om ens egen kompetanse. At spillmedia ønsker å ha noen kvinnelige journalister blant de utallige mannlige er ikke så merkelig i en tid der det blir flere og flere kvinner som spiller, og det er høyst tvilsomt at den lille minoriteten med kvinnelige spilljournalister er grunnen til at man selv ikke nådde opp med sin jobbsøknad.

 

 

 

Bare for å være sikker på at jeg forstår deg her. Du mener egentlig Ja? Altså at budskapet faktisk er irrelevant for verkets kvalitet?

 

AtW

 

 

Ja, men det forutsetter at kvalitet ikke er noe som utelukkende skal måles utfra ens egen opplevelse. Hvis kvalitet = "hva jeg liker" så vil budskapet være avgjørende, men jeg synes det blir for trangsynt. Så har man selvfølgelig den leiren som vil si at det er meningsløst å snakke om kvalitet som noe annet enn en rent subjektiv størrelse - der er jeg ikke. Jeg mener at selv en kommunist må kunne sette pris på Animal Farm, selv om man åpenbart er uenig med budskapet.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Syns det er bra at noen i bransjen tør å ta avstand fra SJW, moderne feminisme og andre former for sammfunnskreft som virker til å gjennomsyre mye av mainstream media og spillindustrien nå til dags. Modig gjort av han.

Håper det kan gi flere som tier mot til å følge i hans fotspor sånn at vi kan få banket denne ukulturen ned et par hakk igjen.

Enig. Dessverre er mange av spilljournalister i Norge en del av denne tankegangen. De vil ha flere kvinner men ikke en eneste er villig til å si ifra seg sin jobb for å gjøre plass til en kvinne. Kun andre menn uten jobb som skal ofres
Kva i all verda er det du snakkar om? Dette må vere ein av dei meir spesielle konspirasjonsteoriane eg har kome over...
Ikke noe konspirasjon.. Flere spillsider (Level Up f.eks) har åpent sagt at de kun søker kvinner, men Rune eller han andre var aldri villig til å si ifra seg sin jobb for å gi en kvinne en jobb.
Det ville ha vært en veldig merkelig ting å gjøre, uansett yrke eller livssituasjon. Å få inn flere kvinner er absolutt noe som mange har fokus på i yrker der mannsdominansen er stor, men det må skje ved nye ansettelser – ikke ved at menn med jobb gjennomfører seppuku.

 

Vil gjerne ha en kilde på at Level Up og andre aktører i spillmedia KUN har vil ansette kvinnelige bidragsytere, fremfor å si at de oppfordrer særlig kvinner til å søke. Jeg vet at noen få internasjonale nisjesteder har sagt at de vil basere seg på en redaksjon med andre stemmer enn dem som typisk dominerer feltet, og dermed tar imot bidrag kun fra kvinner, LGBT-miljøet eller andre som vi vanligvis ser lite til i spillmediene, men det hører sjeldenhetene til. Og vi kan ikke late som om spillmedia ikke er veldig homogent allerede.

Men hvorfor er det menn som vil gjerne begynne i spillbransjen som må betale for denne prisen ved at kjønnet sitt blir en negativ faktor ved ansøgning?

 

De som har den meningen om at kvinner i seg selv er en kvalifikasjon er også dem som bør være prinsipielle og stå til rådighet for "diversity".

Vel, det er godt mogleg Level-Up har oppfordra kvinner til å søke (og la meg seie at det er farleg å generalisere frå eit døme). Det er ikkje negativt i seg sjølv, på ingen måte. Grunnen er at det er eit STORT fleirtal av menn i norsk spelpresse, og dei kanskje vil vere med på å gjere ein bitteliten endring i det. Men her kjem problemet i argumentasjonen din. Sikkert 90 prosent av dei som jobbar i spelmedia i Noreg er menn. Då kan du ikkje seie at det er menn som får problem her, eller betalar noko "pris".

 

Det er heller ingenting som tilseier at dei kjem til å tilsette folk berre på grunn av kjønn. Overraskande nok er det mogleg å skrive godt om spel sjølv om ein er kvinne. Merkeleg verden, eh? Eg er faktisk ganske sikker på at det finst tusenvis av kvinner rundt i landet som kunne gjort ein betre jobb enn meg med å anmelde spel. Berre fordi ein YouTube-kanal oppfordrar til at kvinner skal søke, betyr ikkje det at dei vil ansette ei kvinne. Det er likevel ein verdi i å oppfordre kvinner til å søke, rett og slett fordi det er veldig få som gjer det.

Endret av iR' BR34K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personally I think this specific discussion is rather boring. It fails to address either the moral issues, if you believe there are any (I do, by the way), or the artistic issues. The whole thing falls between these two chairs. Thus it serves to be an argument about whether one should or should not judge a work of art by the opinions held by its creator or not; and that's it. Who cares? I am not saying we separate the two, but we should be able to isolate the issues before we debate them. Let art be art. If he lets it shine through he has a problem with women defining their own, and you don't like it, the solution is simple: Do not buy or play the game. However, take the debate about the morals away from the game. Your impression of another individual's expression should be whatever you want it to be. Although it must never be that you deny his expression to be, to exist. I want to play this game as it looks like great art to me. I also want to harangue anyone who has these opinions into oblivion. I choose however to let the two be separate.

Lenke til kommentar

Det er naturlig at det oppstår noen konflikter når spillbransjen går fra å være en bransje av og for menn til å bli mer kjønnsnøytral. Da vil det nødvendigvis også bli flere kvinnelige spilljournalister og de vil konkurrere - og i blant vinne - over de mannlige. Jeg ville imidlertid vært veldig forsiktig med å forklare egne nederlag med at kvinner også er med i konkurransen, da det egentlig sier mest om ens egen kompetanse. At spillmedia ønsker å ha noen kvinnelige journalister blant de utallige mannlige er ikke så merkelig i en tid der det blir flere og flere kvinner som spiller, og det er høyst tvilsomt at den lille minoriteten med kvinnelige spilljournalister er grunnen til at man selv ikke nådde opp med sin jobbsøknad.

 

 

 

Bare for å være sikker på at jeg forstår deg her. Du mener egentlig Ja? Altså at budskapet faktisk er irrelevant for verkets kvalitet?

 

AtW

 

 

Ja, men det forutsetter at kvalitet ikke er noe som utelukkende skal måles utfra ens egen opplevelse. Hvis kvalitet = "hva jeg liker" så vil budskapet være avgjørende, men jeg synes det blir for trangsynt. Så har man selvfølgelig den leiren som vil si at det er meningsløst å snakke om kvalitet som noe annet enn en rent subjektiv størrelse - der er jeg ikke. Jeg mener at selv en kommunist må kunne sette pris på Animal Farm, selv om man åpenbart er uenig med budskapet.

 

Vil ikke isåfall all kunst med et politisk bakteppe være meningsløst? Er ikke budskapet helt sentralt i mye kunst? Det er jo ihvertfall det for mange som lager kunst, jeg synes det er underlig å mene at det er irrelevant for mottakeren når det er en så sentral del for mange som lager kunst og kultur.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...