Gå til innhold

[Løst] Reklamasjon på PC fra CDON


Anbefalte innlegg

Jeg har en pc som ikke lenger virker som den skal. Ble opprettet egen tråd her. PC-en starter ikke i det hele tatt, og jeg har ikke gjort noe utenom normal bruk som kan ha forårsaket det. Den ble kjøpt på CDON i januar 2013, så jeg har ca. et halvt år igjen av reklamasjonsfristen. Tenkte det skulle være en grei reklamasjonssak, så jeg tok kontakt med CDONs kundeservice. Det jeg fikk til svar var:

 

"Vi beklager at produktet ditt ikke fungerer slik det skal. Garantitiden på ditt produkt har dessverre gått ut. Du kan selvfølgelig bruke reklamasjonsretten men etter 6 måneder ligger bevisbyrden på kjøperen.

 

Vennligst kom tilbake med en skriftlig uttalelse som sier at dette er et produksjonsfeil. Uttalelsen kan for eksempel være en rapport fra et verksted som har undersøkt produktet ditt. 

 

Når vi har fått uttalelsen vil vi lage en reklamasjonssak til deg."

 

Hvordan bør jeg gå frem nå? Er det bare å levere den inn til et lokalt verksted og få en skriftlig erklæring på at det ikke selvforskyldt (så sant det ikke finnes tegn på noe annet), og deretter ta kontakt med CDON igjen? Eller bør man insistere på at CDON skal ta seg av alt dette selv? Det er jo litt tungvint siden de holder til i Sverige, med tanke på fortolling og fraktkostnader. Det dreier seg om en maskin som kostet 3500 da den var ny.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er underlig at CDON ber deg gå inn til enn annet verksted for å "bevise" at problemet eksisterer. Lurer på hva kriterie de setter for verksted, siden det er meget få godkjente garantiverksted i Norge. 

 

Vil uansett anbefale deg å reklamere rett mot produsenten og ikke bry deg om CDON. Ting tar bare lengre tid når en nettbutikk uten ansatte skal motta din PC, videresende den til produsent, motta den fra produsent, videresende til deg igjen.

 

Å handle hos de billigste er sjeldent billig i lengden.

Lenke til kommentar

Prøvd å bytte CMOS batteri?

 

Nei, har mistanke om at det kan være det som skal til, men problemet er at hele pc-en må demonteres for å komme frem til cmos batteriet. Finner ingen instruksjoner for hvordan denne modellen demonteres/settes sammen igjen, så jeg er usikker på om jeg tør å ta sjansen på det.

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Frakten kommer til å bli dyrere enn verdien på PCn

 

Det er det jeg frykter, ja. Hvis man får godkjent reklamasjonen skal vel butikken dekke fraktkostnader, men man må jo legge ut selv og risikere å ikke få det refundert hvis de skulle nekte reklamasjon.

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

PC-en er designet slik at det er umulig å komme frem til batteriet uten å demontere hele PC-en. Er vel et typisk eksempel på "planned obsolecense". Å ta ut harddisk, RAM-brikke og dvd-stasjon er ganske lett, det står til og med beskrevet i brukermanualen hvordan man gjør det. Hvordan man kommer frem til batteriet står det derimot ingen instruksjoner om, og da er det urimelig å forvente at bruker både skal feilsøke seg fram til dette og bytte batteriet selv. Nå vet jeg heller ikke helt sikkert om det er ​batteriet som er problemet, det er bare en mistanke.

Lenke til kommentar

 

Har problemer med en maskin som konstant skrur seg av og på med 1-2 sekunders mellomrom. Den holder på slik helt til jeg drar ut kontakten. Med en gang jeg setter i kontakten igjen fortsetter den å skru seg av og på. Viften rekker akkurat å starte før pc-en skrur seg av igjen, kommer ikke noe bilde. Første gang det skjedde var jeg inne i Windows. Mens jeg så på en video frøs bildet i noen sekunder før maskinen skrudde seg av uten noe forvarsel, og den fortsatte så og skru seg av og på konstant. Aldri hatt noe problem før.

For meg virker vel heller sansynlig med defekt cpu\hovedkort eller ram.

At batteriet er død også bios batteriet pleier ofte kun å gi symtomer på klokken i bios går feil og bios ofte restartes, slik man ofte må stille inn hvilen harddisk man starter opp fra.

Kan jo være kortsluttning i PSU eller hovedkort en skrue som er løs etc.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal forsøke å kontakte produsenten slik noen foreslo, så får jeg høre hva de sier. Det er Fujitsu Siemens. Vet ikke om de har noen skikkelig support avdeling i Norge. Hvis PC-en må sendes til utlandet blir det jo veldig tungvint og potensielt dyrt. Da er det kanskje like greit å ta sjansen på å demontere PC-en selv og prøve å bytte CMOS-batteriet for å se om det løser problemet.

Lenke til kommentar

 

 

Har problemer med en maskin som konstant skrur seg av og på med 1-2 sekunders mellomrom. Den holder på slik helt til jeg drar ut kontakten. Med en gang jeg setter i kontakten igjen fortsetter den å skru seg av og på. Viften rekker akkurat å starte før pc-en skrur seg av igjen, kommer ikke noe bilde. Første gang det skjedde var jeg inne i Windows. Mens jeg så på en video frøs bildet i noen sekunder før maskinen skrudde seg av uten noe forvarsel, og den fortsatte så og skru seg av og på konstant. Aldri hatt noe problem før.

For meg virker vel heller sansynlig med defekt cpu\hovedkort eller ram.

At batteriet er død også bios batteriet pleier ofte kun å gi symtomer på klokken i bios går feil og bios ofte restartes, slik man ofte må stille inn hvilen harddisk man starter opp fra.

Kan jo være kortsluttning i PSU eller hovedkort en skrue som er løs etc.

 

Kan godt hende, ja. Men det kan iallfall være verd å prøve å bytte batteriet. Har hørt om mange som har hatt lignende problem som har blitt løst ved å bytte det. Hører også om mange som fortsatt kan bruke PC-en etter at batteriet tar kvelden. Kan virke som noen typer hovedkort reagerer forskjellig på dødt batteri.

Lenke til kommentar

Takk for forslaget, men har bare en RAM-bikke så det er litt vanskelig å få testet. Prøvde iallfall å flytte den over i ledige socketen, men det hadde ingen effekt. Måtte i så fall lånt en RAM-brikke fra en annen PC hvis jeg skulle utelukke at RAM er problemet, og er lite lysten på å begynne å åpne opp noen andre sin pc bare for å teste.

 

Nå har jeg i alle fall greid å demontere PC-en og byttet CMOS-batteriet, men det var ikke noe hjelp i. Får vel bare prøve å ta kontakt med Fujitsu og se hva som skjer.

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Kan CDON vri seg unna på en sånn måte? Legge bevisbyrden og undersøkelsen over på kjøper?

 

Selger er vel forpliktet til å ta i mot produktet, få det undersøkt, og så vurdere om det er brukerfeil eller ikke? Hvorvidt det er produksjonsfeil eller bare shait de selger er vel helt likegyldig, du som kjøper skal forholde deg til at enheten er solgt med 5 års reklamasjonsrett.

 

Jeg synes du har gjort en tabbe med å demontere og bytte batteri selv, og dette kan slå tilbake mot deg. Brøt du noen forseglinger da du åpnet maskinen? Noe synlig som kan vise dette? Jeg ville i alle fall ikke nevnt det for NOEN som senere skal undersøke maskinen.

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan CDON vri seg unna på en sånn måte? Legge bevisbyrden og undersøkelsen over på kjøper?

 

Selger er vel forpliktet til å ta i mot produktet, få det undersøkt, og så vurdere om det er brukerfeil eller ikke? Hvorvidt det er produksjonsfeil eller bare shait de selger er vel helt likegyldig, du som kjøper skal forholde deg til at enheten er solgt med 5 års reklamasjonsrett.

 

Jeg synes du har gjort en tabbe med å demontere og bytte batteri selv, og dette kan slå tilbake mot deg. Brøt du noen forseglinger da du åpnet maskinen? Noe synlig som kan vise dette? Jeg ville i alle fall ikke nevnt det for NOEN som senere skal undersøke maskinen.

Ofte merker verkstedet at ting er skrudd opp fra før også. Skal mye til for å sette sammen maskinen umerket igjen.

 

Men over til det med undersøkelsen av feilen. Forbrukerkjøpsloven § 30 så står det noe om dette:

 

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Lenke til kommentar

Kan CDON vri seg unna på en sånn måte? Legge bevisbyrden og undersøkelsen over på kjøper?

 

Selger er vel forpliktet til å ta i mot produktet, få det undersøkt, og så vurdere om det er brukerfeil eller ikke? Hvorvidt det er produksjonsfeil eller bare shait de selger er vel helt likegyldig, du som kjøper skal forholde deg til at enheten er solgt med 5 års reklamasjonsrett.

 

Jeg synes du har gjort en tabbe med å demontere og bytte batteri selv, og dette kan slå tilbake mot deg. Brøt du noen forseglinger da du åpnet maskinen? Noe synlig som kan vise dette? Jeg ville i alle fall ikke nevnt det for NOEN som senere skal undersøke maskinen.

Man kan vel teknisk sett forlange at CDON skal ta seg av hele prosessen, men da må man nok innstille seg på å krangle litt. De har sikkert en standard policy på å gjøre reklamasjoner så vanskelig som mulig for å slippe å bli påført ekstra tap. Hadde det vært en fysisk butikk hadde jeg ganske enkelt forlangt at de skulle ordne opp, men i og med at CDON holder til i Sverige blir det straks mer tungvint, tidkrevende, og potensielt dyrt med utlegg for frakt og fortolling, samt risikoen får at man ikke får refundert utlegg hvis de skulle nekte  å godta reklamasjonen.

 

Kanskje man ikke burde åpne en maskin man fortsatt har reklamasjonsrett på, men det er snakk om en maskin som ikke kostet all verden, ca 3500 ny. Hadde det f.eks vært en maskin til over 10 000 ville jeg aldri engang vurdert å demontere den. Det gikk faktisk veldig greit å demontere og sette den sammen igjen. Den ser fortsatt strøken ut, ingen spesielle tegn på at maskinen har vært åpnet. Det var ingen forseglinger. Med mindre de har en policy på å sjekke skruene for merker med forstørrelsesglass, og automatisk klandre brukeren hvis de ser at den har vært åpnet, så burde ikke det være noe problem. De ville jo uansett være nødt til å spesifisere hva som var feil hvis de skulle skylde på brukeren. Jeg er selvfølgelig enig i at man ikke bør nevne at den har vært åpnet, i tilfelle de ville prøve å bruke dette som en "innrømmelse".

 

Nå kan det uansett hende jeg greier å løse problemet selv likevel. Etter å ha feilsøkt litt mer kan det set ut som det er problemer med minnebrikken.

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Flott at du greier å fikse det selv. I dette tilfellet var det kanskje enklere enn å sende inn maskinen.

 

Men i tilfelle det ikke fungerer, eller andre har lignende problem:

Cdon har plikt å ta inn og undersøke maskinen. Evt legge opp til at du kan sende inn til en ekspert. Såframt det er en feil som du ikke har forårsaket gjennom f.eks uforsiktighet, feil bruk eller manglende vedlikehold, så skal cdon fikse feilen og dekke alle økonomiske kostnader du har.

 

Jeg var gjennom en prosess med dem for litt siden. De satte seg på bakbena med en gang. Men når jeg sendte dem relevante sitater fra lovdata, samt satte en frist for når jeg ville melde saken til forbrukerrådet, så gikk det seg til. Men jeg har aldri vært borti et firma før som har løyet så mye til meg angående reklamasjons-rettigheter før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott at du greier å fikse det selv. I dette tilfellet var det kanskje enklere enn å sende inn maskinen.

 

Men i tilfelle det ikke fungerer, eller andre har lignende problem:

Cdon har plikt å ta inn og undersøke maskinen. Evt legge opp til at du kan sende inn til en ekspert. Såframt det er en feil som du ikke har forårsaket gjennom f.eks uforsiktighet, feil bruk eller manglende vedlikehold, så skal cdon fikse feilen og dekke alle økonomiske kostnader du har.

 

Jeg var gjennom en prosess med dem for litt siden. De satte seg på bakbena med en gang. Men når jeg sendte dem relevante sitater fra lovdata, samt satte en frist for når jeg ville melde saken til forbrukerrådet, så gikk det seg til. Men jeg har aldri vært borti et firma før som har løyet så mye til meg angående reklamasjons-rettigheter før. 

 

Ser ut som CDON bevisst prøver å være vanskelige, ja. Veldig glad nå for at jeg slipper noe reklamasjonssak. Selv om det skal være mulig å vinne frem, er det kjedelig å bruke tid og energi på det. Men da vet man iallfall til en annen gang at man ikke skal kjøpe hardware fra CDON.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...