Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier skal plutselig selge leiligheten, kontraktspørsmål!


Stifi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå har det slik at jeg som leietaker har leid en leilighet for ca. i 4 måneder nå og får plutselig beskjed at leiligheten skal selges. I kontakten så står det at jeg har "Tidsbestemt avtale" (husleieloven, jf.punkt 3.B / 3.D) hvor det står blant annet at leieforholdet startet den 01.02.217 og opphører 01.02.2018

 

Betyr dette at huseier ikke kan kreve at det flyttes ut etter tre måneder (oppsigelsestiden) som står i kontakten, når det står klart og tydelig at avtalen opphører 01.02.2018?

 

Eventuelt, hvilke andre rettigheter har jeg som leietaker? 

 

Takker for alle juss-innspill og opplysninger/informasjon. 

 

-Steffen 

Endret av Stifi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at utleier ikke kan si opp "bare fordi han har lyst":

 

2.1 Oppsigelsen må være saklig begrunnet
I husleieloven § 9-5 er det gitt flere eksempler på hva som vil være tilstrekkelig.

2.1.1 Leier kan sies opp hvis leieobjektet skal brukes som bolig av utleier selv, eller andre i utleiers husstand, jf. husleieloven § 9-5 annet ledd bokstav a.

2.1.2 Utleier kan si opp leier hvis det foreligger konkrete planer om rivning eller ombygging som innebærer at det ikke vil gå an å bo i boligen i en periode, jf. husleieloven § 9-5 annet ledd bokstav b.

2.1.3 Utleier kan si opp leier hvis leier misligholder sine plikter, for eksempel knyttet til betaling, eller hvordan boligen behandles, jf. husleieloven § 9-5 annet ledd bokstav c.

De nevnte eksemplene er imidlertid ikke uttømmende. Det følger av loven at også annen saklig begrunnelse kan være lovlig oppsigelsesgrunn, jf. husleieloven § 9-5 annet ledd bokstav d.

 

Hvorvidt salg av leieobjekt er gyldig grunn til oppsigelse føler jeg de lærde strides litt om.

 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-leieboer-folger-med-boligkjopet/

Endret av toth
Lenke til kommentar

Husleietvistutvalget har i en del saker akseptert salg som saklig grunn der utleier har påberopt seg prisdempende effekt av å selge med leieboer. Dette er ikke nødvendigvis noe som gjør seg gjeldende i alle saker hvor man ønsker å selge. Men leietakers primærbeskyttelse ligger ikke i saklighetskravet, men i rimelighetsvurderingen leietaker har krav på at domstolene gjør.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...