Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

plutselig for varmt vann i dusjen ...


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt riktig kategori, så jeg prøver her. 

 

Vi har et eldre hus, med eldre rør og varmtvannstanker. Vi har en på kjøkkenet og en på badet. 

 

Når vi dusjer, har vi over tid fått litt dårligere og dårligere trykk. Nå har det også skjedd at vannet ikke blir noe særlig kaldere selv om vi vrir knappen mot blå. I dag var det så varmt at jeg ikke klarte å dusje, selv om det ble noe kaldere vann ved å vri knappen over på det kaldeste. 

 

Hvorfor skjer dette? 

 

Jeg har kun teorier, og den ene er at det er en form for blokkering i rørene fra det kalde vannet? 

Teori to er at det en eller annen lås som skal holde igjen på det varme vannet som ikke gjør det lenger? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det åpenbare problemet her er at det ikkje blir iblanda nok kaldt vatn til å temperere dusj-vatnet.

 

Nøyaktig kvar kilda til problemet er må du nesten berre feilsøke. Men det åpenbare og enklaste er å sjekke blandebatteriet og koblinga til dette. Feilen kan også ligge andre stadar i røret i form av ei blokkering.

Andre kilder kan også være rørbrudd utanfor huset, stort vannforbruk i nabolaget som fører til lavare vanntrykk, eller liknande.

 

Men sjekk at blandebatteriet ditt i dusjen får nok kaldt vatn fyrst.

Lenke til kommentar

takker alle sammen. 

 

Vasken som står ved siden av fungerer fint. ok trykk, og man kan justere fint kald og varmt. 

Dusjen derimot har så dårlig trykk at om man tar ned dusjhodet og skal prøve å la strålen gå vannrett så vil den ikke det. 

 

Tipper som det blir sagt over her at det er problemer med kaldt vann inn til batteriet. Jeg skal feilsøke litt og oppdatere tråden med hva jeg fant ut. 

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Smultring77 skrev (På 19.6.2017 den 18.35):

takker alle sammen. 

 

Vasken som står ved siden av fungerer fint. ok trykk, og man kan justere fint kald og varmt. 

Dusjen derimot har så dårlig trykk at om man tar ned dusjhodet og skal prøve å la strålen gå vannrett så vil den ikke det. 

 

Tipper som det blir sagt over her at det er problemer med kaldt vann inn til batteriet. Jeg skal feilsøke litt og oppdatere tråden med hva jeg fant ut. 

Sorry for å vekke denne tråden igjen 🙈 og vet ikke om du husker problemet du hadde en gang.. men jeg har fått nøyaktig samme problem som du hadde med dusjen. Fant du ut hva som var galt hos deg?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Sibirkatten skrev (På 29.7.2022 den 17.24):

Sorry for å vekke denne tråden igjen 🙈 og vet ikke om du husker problemet du hadde en gang.. men jeg har fått nøyaktig samme problem som du hadde med dusjen. Fant du ut hva som var galt hos deg?

Yes. Har nettopp hatt det en gang til. 
 

har du kommunalt vann eller brønn borehull ?

Lenke til kommentar

Ville prøvd å stenge hovudkran i huset, og deretter demontert blandebatteriet og renska det for rusk.

Om det ikkje fungerer kan det vere at termostaten på varmepumpa ikkje fungerar som den skal, må vel evt få elektriker til å sjekke/bytte det.

Dersom problemet går på vask osv og, så kan det vere tette/rusta rør eller behov for ei pumpe for å få opp trykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...