Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er informasjon?

 

Er det noe vi oppdager eller utvikler?   Er informasjonen fysisk, psykologisk, dynamisk?   Er informasjonen materialet alle tanker og drømmer og spørsmål er laget av?  

 

Hva er forholdet mellom informasjonens struktur, og den psykologiske meningen mennesker tillegger informasjonen, og det øvrige hendelsesforløpet, i situasjonen da informasjonen brukes og vurderes og oppleves?

 

Dette er noen spørsmål som kommer til meg angående informasjon. Det er et utrolig spennende tema siden det på en måte angår alt samtidig. Jeg har laget noen videoer om dette også og kanskje det passer å diskutere noen av dem i tråden. Alle tanker eller refleksjoner om disse spørsmålene blir satt pris på :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er informasjon?

 

Kort oppsummert så er informasjon innhentet kunnskap fra en informasjonskilde til en kognitiv observatør, denne kunnskapen benyttes videre til å skape, forme og besvare spørsmål og problemstillinger.

Det er utallige måter å tolke informasjonen, og kan derfor føre til kunnskap som er feil.

Siden de fleste av oss ønsker å sitte på så mange korrekte meninger og så få feilaktige meninger som overhode mulig så prøver de fleste å skape seg ett system for å tilegne seg så lite feiltolket kunnskap som overhode mulig.

 

 

 

Er informasjonen materialet alle tanker og drømmer og spørsmål er laget av?  

 

Den grå og hvite substansen i hjernen din er nok materialet som alle dine tanker, drømmer og spørsmål er laget av ;)

Lenke til kommentar

 

 

Hva er informasjon?

 

Kort oppsummert så er informasjon innhentet kunnskap fra en informasjonskilde til en kognitiv observatør, denne kunnskapen benyttes videre til å skape, forme og besvare spørsmål og problemstillinger.

Det er utallige måter å tolke informasjonen, og kan derfor føre til kunnskap som er feil.

Siden de fleste av oss ønsker å sitte på så mange korrekte meninger og så få feilaktige meninger som overhode mulig så prøver de fleste å skape seg ett system for å tilegne seg så lite feiltolket kunnskap som overhode mulig.

 

 

 

Er informasjonen materialet alle tanker og drømmer og spørsmål er laget av?  

 

Den grå og hvite substansen i hjernen din er nok materialet som alle dine tanker, drømmer og spørsmål er laget av ;)

 

 

 

Det jeg får ut av dette er: Informasjon er et slags mønster som danner et psykologisk inntrykk og får ting til å skje. Jeg liker også godt definisjonen til Daniel Dennett: "Information is design worth stealing". Det han snakker om i forbindelse med den siste boka er noe av det mest interessante jeg har hørt innenfor informasjonsteori: 

 

 

En annen definisjon jeg liker er: "Patterns of events in the world". Dette har jeg tenkt på selv. Poenget er at alt er hendelser. Og alt er i bevegelse. Inkludert psykologiske inntrykk. Det vil si at alle mønstre som eksisterer, siden de er del av en verden der alt beveger seg, er bevegelsesmønstre. Tilog med det vi kaller "objekter" er i virkeligheten bevegelsesmønstre av dansende atomskyer. Bare at de relativt sett beveger seg i et veldig langsomt tempo sammenlignet med fenomener rundt omkring. Altså, innenfor sin sfære, oppleves de av oss som "stabile".

 

En annen nyttig innfallsvinkel er et uttrykk jeg har hørt stamme fra filosofen Wittgenstein angående meningen til ord, "the meaning of the word is in its use". Altså hvordan ordet brukes, hvem som bruker det, når, hvilke hensyn og motiver og intensjoner som ligger bak, hvem som er mottaker av ordene, og hva som generelt skjer i situasjonen der overføringen finner sted. Et annet sitat fra Wittgenstein etter humkommelse: "Å si et ord er som å trykke på en tangent på forestillingenes piano". Vi kan også si at det er som å trykke på en knapp. Når vi sier ordet, iverksettes umiddelbart en serie psykologiske assosiasjoner, som baserer seg på tidligere inntrykk lagret i hukommelsen. Altså minner av tidligere erfaringer. Og disse erfaringene skjedde i form av sanseinntrykk som ble subjektivt tolket og opplevd osv...

 

Derfor ser vi at bevissthet og subjektiv opplevelse er en avgjørende del av ordets bruk og dermed ordets mening. Vi ser også at ord skifter meningen hele tiden mellom situasjoner. Og at disse forskjellene i mening ofte er usynlige for ordets brukere ( siden de ikke har tilgang til minnene og erfaringene til de andre folka de kommuniserer med ) og her ser vi grunnlaget for mange misforståelser. For eksempel i politiske debatter så kan vi legge merke til at folk bruker grunnleggende begreper som "frihet" og "rettferdighet" og "sikkerhet" og "demokrati" oppfattes helt forskjellig av personer med ulike psykologiske orienteringer og politiske perspektiver. SAMTIDIG er det relative likheter i hvordan ordene oppfattes som baserer seg på det at folks erfaringer til en viss grad samstemmer. Selv om vi har forskjellige minner knyttet til ordet "sola" så er likhetene klare nok til at ordet kan funke helt fint i flere sammenhenger. Filosofen John Searle snakker om noe lignende som han kaller "language acts".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Virkeligheten er objektivt oppdagbar, alt har en objektiv identitet. Kunnskap er enten virkelighetsnær eller virkelighetsfjern. Mennesket kan trene på å tenke virkelighetsnært eller virkelighetsfjernt. Følelsesbearbeideren er ofte motsetningen til den kognitive informasjonsbearbeideren. Man kan trene følelser til å være mer i samsvar med den rasjonelle delen av oss, men normalt vil psyken/følelsene være fjernere fra virkeligheten enn det kognitive.

 

Det er nokså vanskelig å skille språk fra kunnskap. Kunnskap får en merkelapp - et vilkårlig symbol, men det uttømmende innholdet kan samles under begrepet - den opplevelsen du abstraherer inne i hodet ditt. Definisjonen er kortversjonen av begrepet: "Man is a rational animal". Mennesket er mer enn et rasjonelt dyr, men man har bare med det esensielle i definisjonen.

 

Ulike ideologier har ulikt startpunkt for det metafysiske. Sosialisme starter i Cogito Ergo Sum=Jeg tenker altså er jeg. Fordi sosialisme starter i denne tankefeilen vil den aldri kunne fungere. Rett metafysisk utgangspunkt er: Eksistensen eksisterer(og er objektivt oppdagbar". Virkeligheten er ufeilbarlig, mennesket kan tenke feil. Man må starte, bevege seg i og aldri forlate virkeligheten. Sosialisme er konsekvensen av Marx elendige analyseresultat: Klassekamp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...