Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskin skrur seg av og på konstant


Anbefalte innlegg

Har problemer med en maskin som konstant skrur seg av og på med 1-2 sekunders mellomrom. Den holder på slik helt til jeg drar ut kontakten. Med en gang jeg setter i kontakten igjen fortsetter den å skru seg av og på. Viften rekker akkurat å starte før pc-en skrur seg av igjen, kommer ikke noe bilde. Første gang det skjedde var jeg inne i Windows. Mens jeg så på en video frøs bildet i noen sekunder før maskinen skrudde seg av uten noe forvarsel, og den fortsatte så og skru seg av og på konstant. Aldri hatt noe problem før.

Har selvfølgelig prøvd å koble fra alt av usb og kabler. Har også åpnet opp maskinen og tatt ut ram-brikken og satt den i igjen i tilfelle det skulle være dårlig kontakt. Vet ikke om det var tilfeldig men etter at jeg gjorde det greide maskinen å starte, men nå kom 5 pipelyder før maskinen kom seg gjennom oppstartsprosedyren. Etterpå startet windows som normalt, men det gikk bare ca 10 minutter før maskinen skrudde seg av igjen. Så fortsatte den bare å skru seg av og på igjen helt til jeg dro ut kontakten. Har greid å få maskinen i gang og starte windows et par ganger til, men den har skrudd seg av igjen nesten med en gang. Ene gangen kom det opp et skjernbilde i Windows om at noe har gått galt og PC-en slår seg nå av.

Vet ikke hva det kan være, men regner med det må være noe hardware relatert siden maskinen som regel ikke greier å starte i det hele tatt. Det er en sånn fabrikkbygd kompakt stasjonær pc. Går greit nok å ta ut harddisk, dvd-stsjon og ram, men det er litt verre å komme frem til hovedkortet. Noen forslag til hva 5 pipelyder kan bety? Vet ikke hva slags hovdekort maskinen har. Prøvd å google meg frem til det, men finner veldig lite info. PC-en er en Fujitsu Siemens Esprimo Q510. Har hørt at det kan hjelpe å bytte CMOS batteriet. Kan det være det som er problemet her? Hvis det er PSU som er problemet, er det jo lite å gjøre siden den er innebygd i hovedkortet.

Kjøpte den på cdon for ca 4 og et halvt år siden, så det er vel bare å bruke reklamasjonsretten. Men hvis det kan være noe så enkelt som et batteri som må byttes, så er det jo litt kjipt å sende den inn. Spørs bare om det er verd å ta sjansen på å skru hele pc-en fra hverandre for å komme frem til hovedkortet. Litt redd for at reklamsjonsretten skal ryke hvis de ser noen tegn på at pc-en har vært åpnet.

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse selger hovedkortet til den.

post-35394-0-81901500-1497692596_thumb.jpg

https://www.pcbitz.com/products/160-motherboards/fujitsu-esprimo-q510-d3173-a12-gs-3-lga-1155-mini-itx-motherboard-no-bp/

 

Det er bare en fornuftig ting å gjøre mener nå jeg.

Reklamasjon (send til reparasjon).

Klart du kan jo forsøke med nytt cmos batteri av samme type CR-xxxx (de har vel en levetid rundt 4-5 år)

 

Er memory slots på andre siden eller ?

Kan ikke se de på avbildet side.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kunne du listet opp hvilken hardware som står i maskinen?

 

Når du tok ut RAM-brikken, satte du den inn igjen i samme RAM-slot, eller flyttet du den?

 

Vet ikke så mye om hvilken hardware det er. Det er en ferdigbygd fabrikk PC, ikke noe hjemmebygg altså. Kompakt pc med samme type innmat som brukes i laptoper, tror jeg. Vet bare at det er i3-2120T prosessor, 4GB RAM, 320GB HDD. Fujitsu Siemens Esprimo Q510 er navnet på modellen.

 

Ja, satte RAM-brikken tilbake der den sto. Det finnes også en ekstra slot som ikke er i bruk. Prøvde en gang å sette RAM-brikken i den andre slot'en, men det hjalp ikke. Satte den tilbake der den sto etterpå.

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Har gravd frem litt mer detaljerte specs

 

Intel® Core™ i3-2120T processor (2 Cores / 4 Threads, 2.60 GHz, 3 MB, Intel® HD Graphics 2000)

4 GB (1 module(s) 4 GB) DDR3, non-ECC, 1600 MHz, PC3-12800, SO DIMM

HDD SATA II, 7200 rpm, 320 GB, 2.5-inch

BD Triple Writer SATA Slot-in slim

Mainboard type  D3173

Windows 10 64bit Home (oppgradert fra W7)

 

Mer info om denne modellen her:

http://www.greenit-monaco.com/pdf/ds-esprimo-q510.pdf

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Hadde AKKURAT samme problem på PC'n min idag, trodde PSU'n eller hovedkortet hadde tatt kvelden. Kjøpte ny PSU men slo seg fortsatt av.

 

Byttet da CMOS batteri (2032) å nå er PCn oppe å går igjen! Verdt et forsøk. PC.n funket uten batteri også om du ikke har et liggende nå.

Lenke til kommentar

Da har jeg demontert hele pc-en og byttet CMOS-batteriet, men det var ikke noe hjelp i. Slår seg bare av og på med par sekunders mellomrom, ingen forandring. La forresten merke til at viften ikke startet. Jeg tok feil da jeg første trodde jeg hørte viften starte, men det viste seg at det var lyden av harddisken som begynner så vidt å spinne før maskinen slår seg av igjen. Kanskje det er viften som er problemet, men vet ikke om viften vanligvis skal starte umiddelbart, eller om det har pleid å ta noen flere sekunder. Var ikke noe særlig støv inne i pc-en heller, så det er ingenting som blokkerer viften.

 

Tok kontakt med CDON også, men de var ikke mye samarbeidsvillige. Krever at jeg ordner ut selv og får en skriftlig uttalelse fra et verksted på feil/mangel før de vil lage noen reklamasjonssak. Får vel bare prøve å ta kontakt med Fujitsu da.

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Hvis den slår seg av og på hele tiden så er det antagelig denne som er huket av.

 "start på nytt automatisk"

 

attachicon.gifstart.jpg

 

Greit å ikke ha den  huket av.

 

Det kan være en hardisk som er feil på. Prøv å koble fra den og start igjen.

Kan være noe annet da.

Tror jeg kan utelukke harddisken. Den tok jeg ut og satte inn i et usb-kabinett for å kopiere over og fjerne div private ting i tilfelle maskinen skal sendes inn på rep. Harddisken fungerte som den skulle. Før jeg satte den inn igjen, prøvde jeg også å starte maskinen uten harddisken for se om jeg kom inn i BIOS, men det var ikke noe hjelp i. Slår seg bare av og på konstant når jeg setter i kontakten.

Lenke til kommentar

Oppdatering. Etter å feilsøkt litt mer så kan det se ut som RAM er problemet.

 

I går kveld prøvde jeg å starte maskinen etter at jeg tok ut RAM-brikken bare for å se hva som skjer. Dette hadde jeg ikke tenkt på å prøve før. Det som skjedde var at maskinen startet opp, og skrudde seg ikke lenger av. Naturligvis skjedde det ingenting siden RAM-brikken var tatt ut, men maskinen holdt seg i gang og viften startet opp. Ser iallfall ut som PSU-en og viften fungerer som de skal. Etterpå prøvde jeg å sette tilbake RAM-brikken, og da begynte maskinen å skru seg av og på da jeg startet den, akkurat som før. Har bare en brikke. Det samme skjer når jeg flytter den over i slot B, den skrur seg av og på, men den holder seg i gang et par sekunder lenger før den skrur seg av.

 

Så det kan se ut som det er noe med selve brikken. Kontaktpunktene ser rene og fine ut, men kanskje jeg skal prøve å rense litt med q-tip og alkohol. Har fått liv i flere gamle spillkassetter på den måten. Får kanskje kjøpe en ny hvis det ikke hjelper, men vil helst være sikker først så jeg ikke kaster bort penger. Jeg forstått det slik at det er ganske sjelden at RAM feiler, og PC-en er heller ikke spesielt mye brukt de 4 årene jeg har hatt den.

Endret av Tyrannus
Lenke til kommentar

Et annet triks er å gå over minnebrikkene med viskelær med granulat/slipepartikler for å få bort ting som spriten ikke fjerner. Dette er ofte et problem i selve minneslotten, men jo bedre du renser, jo bedre kontakt. Det bør helst være gullbelagt på slot og brikke, men det litt random. Legg gjerne ut lydopptak av bios under oppstart hvis minne ikke er problemet.

 

Edit: Memtest86+ er fin til å teste om du har fått løst alle kontaktproblemene.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du om det er huket av i "Start på nytt automatisk" ved systemfeil?

For hvis du tar den bort og den ikke slår seg av og på, kan du kanskje feilsøke.

 

Edit: Nei det går vel ikk når du ikke kommer innpå windows.

 

Kommer ikke inn i hverken BIOS eller Windows. Har utelukket at det er Windows som er problemet siden det samme skjer når jeg starter maskinen uten harddisk. Kommer ikke inn i BIOS. Ting kan tyde på at det er RAM som er problemet.

Lenke til kommentar

Et annet triks er å gå over minnebrikkene med viskelær med granulat/slipepartikler for å få bort ting som spriten ikke fjerner. Dette er ofte et problem i selve minneslotten, men jo bedre du renser, jo bedre kontakt. Det bør helst være gullbelagt på slot og brikke, men det litt random. Legg gjerne ut lydopptak av bios under oppstart hvis minne ikke er problemet.

 

Edit: Memtest86+ er fin til å teste om du har fått løst alle kontaktproblemene.

 

Takker for tipset

Lenke til kommentar

Oppdatering: Det var ​RAM-brikken som var problemet. Hjalp ikke å rense den, men jeg lånte en RAM-brikke fra en annen PC og da våknet maskinen til live igjen. Testet også minnebrikken min i laptop-en som jeg lånte, og det var null respons. Så da får jeg bare bestille en ny en, og det koster heldigvis ikke så mye. En stor lettelse å slippe verksted og reklamasjonsoppgjør. :) Man kunne vel også reklamert en defekt RAM-brikke, men da vil de sikkert ha hele maskinen til undersøkelse og det gidder jeg ikke bare for å spare 300 kr.

Lenke til kommentar

Har du prøvd viskelær på kontaktene. Sånn for blekk.

Kan være minnebrikkene integrerte kretser har "kokt" grunnet varme. Er det tilfelle kommer du sikkert ingen vei med reklamasjon uansett da de kan påberope seg utrilstrekkelig kjøling og vedlikehold.

Bra du fant ut av det :thumbs:

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har du prøvd viskelær på kontaktene. Sånn for blekk.

Kan være minnebrikkene integrerte kretser har "kokt" grunnet varme. Er det tilfelle kommer du sikkert ingen vei med reklamasjon uansett da de kan påberope seg utrilstrekkelig kjøling og vedlikehold.

Bra du fant ut av det :thumbs:

WEB_Image%20Viskel%C3%A6r%20FABER%20CAST

Er det denne typen du mener? Har ikke prøvd noe viskelær, nei. Renset med Q-tip og isopropanol. Kontaktflatene på chipen så uansett helt rene og fine ut både før og etter rens. Kan egentlig ikke helt se hvordan minnebrikken skulle blitt skitten. Det er en stasjonær mini pc-en som har stått i et rom helt skjermet for luftforurensing som f.eks sigarettrøyk, matlaging, vedfyring, stearinlys og lignende, så det virker usannsynlig at det skal kommet noe skitt på kontaktpunktene. Var ikke noe særlig støv inne i maskinen heller. Men jeg kan jo like gjerne gjøre et forsøk med viskelær.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...