Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 Betyr det at jeg ikke kan benytte 3000 - 3400MHz minnebrikker? 

 

Klart du kan det, men du har ingen garanti for at det blir 100% stabilt, iallefall ikke uten tweaking i BIOS. Skal du ha plug & play, så kjøper du 3200 CL14 brikker, og velger XMP i BIOS :)

 

Hmm. Jeg bestilte 32GB 3000MHz C15 Corsair Vengeance (4x8). Tror dere den vil fungere sammen med ASUS Prime X299-A ? 

Lenke til kommentar

 

 

 Betyr det at jeg ikke kan benytte 3000 - 3400MHz minnebrikker? 

 

Klart du kan det, men du har ingen garanti for at det blir 100% stabilt, iallefall ikke uten tweaking i BIOS. Skal du ha plug & play, så kjøper du 3200 CL14 brikker, og velger XMP i BIOS :)

 

Hmm. Jeg bestilte 32GB 3000MHz C15 Corsair Vengeance (4x8). Tror dere den vil fungere sammen med ASUS Prime X299-A ? 

 

Alt funker med Intel ;)

 

Det er bare AMD som ikkje får til det med minnebrikker  :wee:   :tease:

 

Edit: De fikk det til med 939 plattformen og DFI hovedkort + OCZ VX ram :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Er det noen hovedkort som skiller seg ut som mye bedre valg enn andre til 7900x? Mulig mild overklokking men ellers ganske gjennomsnittlig bruk.

Tja, vi venter alle på toppkorta : rampage Vi, Apex, OC formula, gigabyte 7...

 

Selv venter jeg på Oc formula og Apex

 

 

Gigabyte Gaming 7 og 9 ser ut som greie kort, tilsvarende Asus Rampage Extreme. Apex blir nok best for RAM OC da som du vet. Ingen av korta er direkte billig... :p

Lenke til kommentar

I have my system running with the Gaming 7 since Friday. A few things I'd like to mention:

  • I never was able to overheat the VRMs. They usually stayed below 70C.
  • The auto settings don't seem to apply the AVX and AVX512 offsets when they are needed the most. Putting a single-threaded AVX512 task on the system will crash it when it schedules it on the weaker of the "preferred cores" and turbos up to 4.5 GHz. But they are consistent once you manually set them. It's just the auto settings that are messed up.
  • When overclocked, the board has major "phantom throttling" issues where the performance and IPC drops drastically without a drop in clock speed. Some of the throttling is due to power limits and maxing out the power limits helps a little bit. But it's not possible to completely avoid the phantom throttling. Silicon Lottery has noticed the same thing and for this reason alone, he cannot use the gigabyte boards to do his binning.

In fact, the phantom throttling is so severe that I found it very difficult to overheat my chip. It kicks in long before the chip gets too hot.

I've only noticed the phantom throttling with AVX512 code and it starts at around 3.9 GHz. I haven't tried pushing the clocks on normal code. But Silicon Lottery (among others) is noticing it at the 4.7+ GHz range for normal applications/benchmarks as well.

 

Because of this "phantom throttling", it's very easy to get your chip to run at 5.0 GHz on air and have it pass a stress test and not overheat. While CPUz shows it as 5.0 GHz the whole time, in reality, the chip is throttling the IPC and is running at less than half speed. For example: http://forum.hwbot.org/showpost.php?p=490856&postcount=7

 

To summarize: You will be very happy if you don't pay attention to the actual performance you are getting. And you will be mad if you do.

 

I hope all of this can be fixed with a BIOS update. Throttling is ok as long as:

  1. I know when it happens.
  2. I can control it. (disable it)

Currently #1 is not met on any X299 motherboards. The current Gigabyte boards don't satisfy #2.

 

Fra overclock.net. Håper ikke det gjelder for Asus korta også.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er det noen hovedkort som skiller seg ut som mye bedre valg enn andre til 7900x? Mulig mild overklokking men ellers ganske gjennomsnittlig bruk.

 

Ser du på der8auer på YouTube, proff-klokker, anbefaler han hovedkort med 8-pin og 8-pin, eller 8-pin og 4-pin til CPU. Kanskje ikke så viktig ved mild overklokk som du nevner.

 

Han har et par videoer om X299 VRM disaster, overoppheting, og andre innstillinger som får CPU til å throttle ved overklokk på de første hovedkortene han testet.

 

Endret av C64C
Lenke til kommentar

 

 

 
  • Unrelated note, I have had two motherboards die on me so far (MSI Gaming pro carbon fiorst, and just now an Asus Strix) and I'm not sure what to think of that. First motherboards I've had die on me over the three years we've been doing this. Both randomly died during stress tests, simply won't post now. Not making it any easier for me to get these things tested!

 

 
Fra siliconlottery
Endret av ultraaa
Lenke til kommentar

 

Er det noen hovedkort som skiller seg ut som mye bedre valg enn andre til 7900x? Mulig mild overklokking men ellers ganske gjennomsnittlig bruk.

 

Ser du på der8auer på YouTube, proff-klokker, anbefaler han hovedkort med 8-pin og 8-pin, eller 8-pin og 4-pin til CPU. Kanskje ikke så viktig ved mild overklokk som du nevner.

 

Han har et par videoer om X299 VRM disaster, overoppheting, og andre innstillinger som får CPU til å throttle ved overklokk på de første hovedkortene han testet.

 

 

Det er BARE et problem om man kjører PRIME. Hvem spiller prime, eller jobber prime? Ingen ;)

 

Hvis noen gidder å se :p

fra ca 20 min

 

Har jo x299 selv nå, og VRM blir ikkje for var i verken spill eller under rendering.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Quote:

Originally Posted by GXTCHA go_quote.gif

 

What kind of setup are you using for cooling and what temps are you getting with 4.9 @ 1.25? Have you passed any stability tests and if so, what were max thermals? Is the chip delidded?

 

Thanks!

Cooling is 5 x 360mm rads. The CPU is not delidded yet. I have not stress tested 4.9 GHz because I know better than to call that a daily usable clock speed (at least until delidded). 4.8 GHz will run RealBench stress test in the low 80's on package temps.

 

Helt sykt at med den heftige kjølingen, så blir den fortsatt så varm  :confused:

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet om at Prime95 gir en urealistisk load kan jeg skjønne, men det er jo teit da at en viss kode man kan kjøre igjennom CPU ikke kan brukes (AVX)... Spør du meg er det ikke noe galt med Prime95 i seg selv.

 

Tenk hvis dere skulle spille et spill, og dere måtte sette shadow quality ned til medium fordi skjermkortet ble overopphetet hvis man hadde shadow quality på ultra... :p

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Deminishing returns, han kunne lagt på 17 radiatorer til og enda fått det samme resultatet :p

 

Ja, fordi varmeoverføringen fra CPU cores til IHS ikke er optimal = crappy TIM. Men selv om Skylake-X hadde vært lodda, så trekker 7900X sykt mye strøm fordet.

 

 

Om jeg hadde tatt av en av mine 480er, så er det ikke sikkert tempen hadde godt opp nevneverdig. Men ja, TIM under IHS er ikke optimalt, men flere radiatorer trenger ikke å være noen løsning for akkurat dette, det er ikke sikkert varmen blir overført til vannet skikkelig en gang. Tror jeg, verdt å nevne det også :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...