Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Cryptomining på aap/ufør


Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne svar, men finner egentlig ingen ting på dette.

Dersom en person som enten går på aap eller er ufør og bruker datakraft for å grave etter kryptovaluta, påvirker eller hvordan påvirker dette utbetaling?

Kan man få avkorting eller er det bare å grave for alle penga?

 

Anonymous poster hash: fc56e...1e2

 

Anonymous poster hash: fc56e...1e2

 

Anonymous poster hash: fc56e...1e2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For den gjengse innbygger på trygd har det nok lite å si, i beste fall kan man vel tjene en tier eller to på slikt i dag.

 

Har man derimot dedikerte farmer med asics-prossesorer og den slags, så blir vel heller spørsmålet hvorvidt det er å regne som næring, ikke "hobbyvirksomhet".

Lenke til kommentar

Betydninga for NAV utbetalinga er knytta opp mot kva inntekter du skaffer deg utanom.

Om du cryptominer, selger vafler, jobber på lager, speler poker, osv har mindre betydning.

 

Det er meininga at det skal lønne seg å jobbe, men utbetalingane dine blir litt nedjusterte etterkvart som du skaffar seg inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan stiller det seg straks du spiller Norsk Tipping, Rikstoto, kjøper Norsk Tipping sine skrapelodd etc.? Alt dette er skattefrie gevinster all den tid en kjøper et spilleprodukt som staten selv tjener penger fra deg på. Les: melke de fattige.

 

Tenker på gevinsten. Den skal vel NAV drite en lang i, eller?

Endret av G
Lenke til kommentar

Har prøvd å finne svar, men finner egentlig ingen ting på dette.

Dersom en person som enten går på aap eller er ufør og bruker datakraft for å grave etter kryptovaluta, påvirker eller hvordan påvirker dette utbetaling?

Kan man få avkorting eller er det bare å grave for alle penga?

 

Anonymous poster hash: fc56e...1e2

 

Anonymous poster hash: fc56e...1e2

 

Anonymous poster hash: fc56e...1e2

 

Du skal rapportere gevinst og tap til Skatteetaten ja. Så det er et helvetes papirarbeid ikke minst. Selv om utbytte og tapene er bittesmå. Blir som å eie aksjer, og alt arbeide som det medfører seg.

 

Om du det finnes pengegrenser, får du spør Skatteetaten om hva disse er pr. i dag. Om du kan tjene inntil en viss sum før det utløser innrapporteringsplikt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men hvordan stiller det seg straks du spiller Norsk Tipping, Rikstoto, kjøper Norsk Tipping sine skrapelodd etc.? 

 

Gevinster og kapitalinntekt har som hovedregel ingen betydning for utbetalinger fra NAV.

 

Når man er på AAP eller er uføretrygdet, så er det arbeidsevnen, og derfor arbeidsinntekt, som er vesentlig.

Kryptomining er kanskje noe på grensen, ettersom det er maskinen som gjør arbeidet, men du må jo fremdeles sette opp å passe på maskinen, slik at egentlig gjør du et stykke arbeid, å tjener penger på det, å det skal rapporteres som inntekt til NAV.

Lenke til kommentar

@Skandinav:

Jo, men man skatter jo ved å bli melket, om man først er så dum å kaste uførepenger, arbeidsledighetspenger, minstepensjonistpenger, inntekt fra redelig og uredelig arbeid, eventuellt hvitvaskede penger inn i statskassen. Staten og befolkningen burde jo være stolte av at vi i det hele tatt har denne sikkerhetsventilen til å rake inn millioner på dumme individers spilletrang.

 

Spillene er jo i hovedtrekk rigget for at folk skal kunne tape mye. En får jo ofte bedre betalt hos utenlandske bookies, og det forsøker selvsagt staten å strupe inn så langt de behersker.

 

Et virkemiddel i så måte er at en må skatte for inntekt fra bookiesgevinster, mens de få gevinstene som staten deler ut, de er helt skattefrie. Noe må man vel kunne forvente tilbake når man først vinner, når staten lopper folk for penger?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha blitt motargumentert på at jeg føler meg provosert av at man fremdeles kan løfte uføretrøgd fra det offentlige selv om man vinner 274 miljoner på Eurojackpot neste fredag.

 

Hvor mye penger du har på konto, hvor store kapitalinntekter du har, hvorvidt du vinner i lotto og så videre, har ingenting med nedsatt arbeidsevne å gjøre.

 

Er arbeidsevnen nedsatt i en slik grad at man har rett på uføretrygd, så har man faktisk rett på uføretrygd som alle andre i Norge, uansett om man er lottomillionær eller aksjemilliardær, noe annet ville være forskjellsbehandling.

 

 

Cryptomining gir så liten inntekt at det er nesten ingen vits. Kanskje en tier om dagen.

 

Med mindre man har spesialisert utstyr og legger store summer i det, så bruker man sannsynligvis mer på strøm enn man tjener, så det er helt riktig, det er neppe noen reell problemstilling.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange i Norge gjelder dette problemet?

 

I skrivende stund: Sikkert ingen. Men det er ikke det kvantifiserte jeg blir provosert av, det er det kvalitative, altså prinsippet.

 

Et virkemiddel i så måte er at en må skatte for inntekt fra bookiesgevinster, mens de få gevinstene som staten deler ut, de er helt skattefrie. Noe må man vel kunne forvente tilbake når man først vinner, når staten lopper folk for penger?

 

Jeg ser den, men for meg er det ikke en god nok grunn for å endre mitt prinsipielle standpunkt.

 

 

 

 

Er arbeidsevnen nedsatt i en slik grad at man har rett på uføretrygd, så har man faktisk rett på uføretrygd som alle andre i Norge, uansett om man er lottomillionær eller aksjemilliardær, noe annet ville være forskjellsbehandling.

 

 

 

 

 

 

Det har du rett i. Men det er jo rom for lovendring som ville fjerne forskjellsbehandlingen. 

 

Siden kom jeg å tenke på at det skal mye til for å bruke opp 274 miljoner. Noen form for skattbar kapitalinntekt ville det jo bli i kjølvannet av en slik formue. På slik måte ville jo inntekten overstige 60000 kr år slik at man ville få en avkortning i trøgda uansett.

Lenke til kommentar

Men man må ikke glemme at disse trygdete bidrar til at Norge sviver rundt de også. De er jo ikke fritatt for å betale MVA. ved varekjøp eksempelvis. Har de bil, så må de betale veiavgift og drivstoffavgifter. med mere..

 

Staten vet å få det tilbake i kassen sin. Så jeg synes det er en litt stygg tankegang at en skal være etter de uføretrygdete som om de var noen svin. Noe veldig mange av dem ikke er.

 

Da er det viktig å utruste NAV slik at det ikke bare blir gitt uføretrygd her og der, fordi de har kommet til veis ende i saksbehandlingstiden. Stortinget har vel i den senere tid gjort det litt viktigere med et inkluderende arbeidsliv også. Uten at jeg kan for mye om resultatene der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...