Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan setter jeg vilkår og regler for nye bedriften


Gjest medlem-436265

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-436265

Jeg jobbe med oppstarten av en bedrift. Jeg kommer til å tilby spesielle tjenester relatert til personlig økonomi. Jeg må utvikle "Vilkår og regler" for tjenestene jeg tilbyr. Hvordan kan jeg finne ut av dette?

 

Det er flere ting jeg kommer på som bør være i vilkår og regler avtalen, men det er nok mer enn jeg tror som jeg bør ta rede for, så jeg slipper fremtidige juridiske problemer.
Jeg er ikke jusstudent og har ikke gjort dette før. Det eneste jeg kan gjør så langt jeg vet er å se på andre bedrifters vilkår og regler.

 

Jeg setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med alminnelige leveringsvilkår er for det første å presisere hva slags innhold tjenesten du tilbyr har, for det andre å etablere hvilke plikter tjenesteyter og tjenestekjøper har, for det tredje å etablere konsekvensene av at disse pliktene ikke oppfylles, og for det fjerde å etablere prinsipper for hvordan konflikter skal håndteres (lovvalg, verneting, mv).

Lenke til kommentar

Poenget med alminnelige leveringsvilkår er for det første å presisere hva slags innhold tjenesten du tilbyr har, for det andre å etablere hvilke plikter tjenesteyter og tjenestekjøper har, for det tredje å etablere konsekvensene av at disse pliktene ikke oppfylles, og for det fjerde å etablere prinsipper for hvordan konflikter skal håndteres (lovvalg, verneting, mv).

 

Hva er egentlig begrensningene når det kommer til adgangen til å avtale lovvalg? Er ikke denne noe begrenset?

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

Det er begrensninger i lovvalgsregler på visse saklige områder (som forbrukerkjøpslovens), men det er på andre felter enn "spesielle tjenester knyttet til personlig økonomi".

 

Hovedregelen er partsautonomi, se nærmere om dette Giuditta Cordero Moss i TfR 2007 s. 679 flg, så lenge det ikke er snakk om internasjonalt preseptoriske regler (som avtaleloven § 30 om svik) eller rettsanvendelse i strid med norsk rettsorden (ordre public).

 

Merk at Romaforordningen om lovvalg i internasjonale forhold i EU (gjelder ikke i Norge) bestemmer i artikkel 3 nr. 3 at hvis rettsforholdet kun har tilknytning til ett land kan man ikke unngå dette landets ufravikelige rettsregler ved å avtale at et annet lands rett skal benyttes. Så vidt jeg vet har vi ingen tilsvarende regel eller rettspraksis i Norge, men det er ikke utenkelig at norske domstoler vil legge tilsvarende betraktninger til grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...