Gå til innhold

Torsdag åpnet Statens Vegvesen for nye bilskilt. Men serverne tåler ikke den massive pågangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingen hensikt å dimensjonere disse serverne for "oh shit, jeg må være først"-rushet som man kan forvente når man lanserer noe slikt. Man kan fint akseptere at det går litt i stå i starten så lenge det klarer den jevne belastningen i daglig bruk når nyhetens interesse er borte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men vet noen om skiltene følger bilen eller personen i dette tilfellet?

For normaltsett følger den bilen til den blir vraket, og kan kun gjenbrukes igjen da.

Men når man får nummer+ tall spiller det liten rolle.

 

Ser problemet med veteranbiler som har kort levetid.

For når man betale 9000 kr for dette så er vel dette litt viktig?

Eller blir det feil å betale så mye for så å selge bilen etter noen år?

 

Så firmabiler får ikke navnet på sitt eget firma som skilt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men vet noen om skiltene følger bilen eller personen i dette tilfellet?

For normaltsett følger den bilen til den blir vraket, og kan kun gjenbrukes igjen da.

Men når man får nummer+ tall spiller det liten rolle.

 

Ser problemet med veteranbiler som har kort levetid.

For når man betale 9000 kr for dette så er vel dette litt viktig?

Eller blir det feil å betale så mye for så å selge bilen etter noen år?

 

Så firmabiler får ikke navnet på sitt eget firma som skilt?

 

Mener å ha lest at det følger person, og at bilen fortsatt "i det skjulte" har et ordinært registreringsnummer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vet noen om skiltene følger bilen eller personen i dette tilfellet?

For normaltsett følger den bilen til den blir vraket, og kan kun gjenbrukes igjen da.

Men når man får nummer+ tall spiller det liten rolle.

 

Ser problemet med veteranbiler som har kort levetid.

For når man betale 9000 kr for dette så er vel dette litt viktig?

Eller blir det feil å betale så mye for så å selge bilen etter noen år?

 

Så firmabiler får ikke navnet på sitt eget firma som skilt?

 

Informasjonen finn du (logisk nok) på vegvesenet sine nettsider: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/na-kan-du-soke-om-personlig-bilskilt

Lenke til kommentar

Men vet noen om skiltene følger bilen eller personen i dette tilfellet?

For normaltsett følger den bilen til den blir vraket, og kan kun gjenbrukes igjen da.

Men når man får nummer+ tall spiller det liten rolle.

 

Ser problemet med veteranbiler som har kort levetid.

For når man betale 9000 kr for dette så er vel dette litt viktig?

Eller blir det feil å betale så mye for så å selge bilen etter noen år?

 

Så firmabiler får ikke navnet på sitt eget firma som skilt?

 

Følger person - ikke bil. Kan brukes på ny bil av samme person. Rettigheten til skiltet gjelder i 10 år, etter det må man søke på nytt - og betale på nytt.

 

Og veteranbiler har da ikke kort levetid - om man da mener at levetid på 60 - 70 år er kort.

 

Og at det skal koste synes jeg er helt OK - det er ingen menneskerett å ha et spesielt skilt. Og firmabil kan ha navnet på eget firma som skilt - om det er mindre enn 7 tegn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det neste rushet kommer 15. juli kl 11:00 når folk skal inn for å se om det som ble reservert 30 dager tidligere faktisk ble kjøpt eller ikke. Jeg var innlogget kl 10:50 og trykket ivrig på F5. Da tjenesten endelig gikk live, ble jeg kastet ut og nettsidene gikk ned. Da jeg omsider kom jeg på igjen - ca 10-15 minutter senere - var alle alternativene mine reservert. FML.

Lenke til kommentar

 

Eller blir det feil å betale så mye for så å selge bilen etter noen år?

 

 

 

Og at det skal koste synes jeg er helt OK - det er ingen menneskerett å ha et spesielt skilt. Og firmabil kan ha navnet på eget firma som skilt - om det er mindre enn 7 tegn.

Så det er bare di rikes rett ? Har ikke bilister betalt nok når di allerede har betalt års avgift, vei avgift , avgift #3 4 OG 5 for å få lov av staten sin til å kjøre bilen sin di har betalt kilosvis med penger for ? Syns ikke vi skulle betale staten mer enn det di koster å få produsert. Forfengelighet selger tydligvis bra her i Norge. Trist.

Lenke til kommentar

 

 

Eller blir det feil å betale så mye for så å selge bilen etter noen år?

 

 

Og at det skal koste synes jeg er helt OK - det er ingen menneskerett å ha et spesielt skilt. Og firmabil kan ha navnet på eget firma som skilt - om det er mindre enn 7 tegn.

Så det er bare di rikes rett ? Har ikke bilister betalt nok når di allerede har betalt års avgift, vei avgift , avgift #3 4 OG 5 for å få lov av staten sin til å kjøre bilen sin di har betalt kilosvis med penger for ? Syns ikke vi skulle betale staten mer enn det di koster å få produsert. Forfengelighet selger tydligvis bra her i Norge. Trist.

 

 

Egentlig nei, de har ikke betalt nok, de betaler mindre en bilisme koster samfunnet. Uansett, vil du ikke betale mer, la være, du trenger ikke å være forfengelig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Eller blir det feil å betale så mye for så å selge bilen etter noen år?

 

 

Og at det skal koste synes jeg er helt OK - det er ingen menneskerett å ha et spesielt skilt. Og firmabil kan ha navnet på eget firma som skilt - om det er mindre enn 7 tegn.

Så det er bare di rikes rett ? Har ikke bilister betalt nok når di allerede har betalt års avgift, vei avgift , avgift #3 4 OG 5 for å få lov av staten sin til å kjøre bilen sin di har betalt kilosvis med penger for ? Syns ikke vi skulle betale staten mer enn det di koster å få produsert. Forfengelighet selger tydligvis bra her i Norge. Trist.

 

 

Egentlig nei, de har ikke betalt nok, de betaler mindre en bilisme koster samfunnet. Uansett, vil du ikke betale mer, la være, du trenger ikke å være forfengelig.

 

AtW

 

Tenkte siden det nettopp er blitt erklært folkelig og ikke reservert kongelige,

at prisen og var litt mer folkelig men, nei,  du er har nok rett.

Bare disse platene alene er sikkert laget av 99% giftig plastikk.

Det ER et faktum at jeg ser styggt på hver eneste bil som passerer meg når jeg er ute å går til fots.

Jo større bil jo lavere synker øyenbrynene mine.

(jeg fyrer meg lett opp:):)

Lenke til kommentar

 

Egentlig nei, de har ikke betalt nok, de betaler mindre en bilisme koster samfunnet.

En fin påstand, men hvordan samfunn hadde vi hatt uten all infrastruktur som har blitt bygget på grunn av bil (og lastebil).

 

Alternative modeller hadde nok vært minst like dyrt.

 

 

Jeg har ikke foreslått et samfunn uten bil og lastebil, men jeg ser stadig påstanden om at det tas inn mye mer avgifter enn det koster, og det er sånn jeg ser det ikke riktig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde man skulle kjøpt inn mer datautstyr for dette hadde litt av vinningen forsvunnet, bare for å unngå et lite problem som varte i kanskje en time.

 

Fint måte å samle inn penger til trafikksikring.

 

Og fint at det ikke går an å kjøpe og videreselge, sånn at ikke spekulanter stikker av med inntektene.

Lenke til kommentar

 

 

Egentlig nei, de har ikke betalt nok, de betaler mindre en bilisme koster samfunnet.

En fin påstand, men hvordan samfunn hadde vi hatt uten all infrastruktur som har blitt bygget på grunn av bil (og lastebil).

 

Alternative modeller hadde nok vært minst like dyrt.

 

 

Jeg har ikke foreslått et samfunn uten bil og lastebil, men jeg ser stadig påstanden om at det tas inn mye mer avgifter enn det koster, og det er sånn jeg ser det ikke riktig.

 

AtW

 

Kan du vise til noen kilder som bekrefter den påstanden?

 

Vaffel

Lenke til kommentar

 

 

 

Egentlig nei, de har ikke betalt nok, de betaler mindre en bilisme koster samfunnet.

En fin påstand, men hvordan samfunn hadde vi hatt uten all infrastruktur som har blitt bygget på grunn av bil (og lastebil).

 

Alternative modeller hadde nok vært minst like dyrt.

 

 

Jeg har ikke foreslått et samfunn uten bil og lastebil, men jeg ser stadig påstanden om at det tas inn mye mer avgifter enn det koster, og det er sånn jeg ser det ikke riktig.

 

AtW

 

Kan du vise til noen kilder som bekrefter den påstanden?

 

Vaffel

 

 

Legg sammen kostnadene i nasjonal transportplan, for fylkesveier, for kommunale veier, samt veivedlikehold, og så ser på på TØIs rapport om andre helsekostander av trafikken, så får man et tall som er litt over det som tas inn i avgifter. I tillegg kommer ting som arealbruk osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vegtrafikken kostet samfunnet 35 mrd i 2011. Bare avgifter på nybil var vel på rundt 20 mrd samme år. I tillegg har du avgift på 8-10 kr for drivstoff, bompenger osv. osv. Om vi et øyeblikk ser bort i fra det biltransport bidrar til samfunnet med, så tror jeg fortsatt at man vil se at direkte og indirekte avgifter som følge av bil og biltransport legger inn mer i statskassa enn de negative sidene koster oss. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...