Gå til innhold

Hvordan plasserer jeg en SSD med operativsystem i en ny maskin?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har gått til innkjøp av "PC i deler - Ryzen pro gamer 1600x" hvor det ikke følger med windows 10.

 

Har en bærbar pc fra før av som jeg oppgraderte med ny SSD. Da klonet jeg operativsystemet over til SSD-en fra harddisken. Dette fungerte knirkefritt da jeg da bootet pc-en etter oppgraderingen.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem for å montere denne i den nye builden? 

Får jeg samme resultat av å bare montere SSD-en på samme måte som sist? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke få samme resultat som sist, fordi den nye riggen ikke vil ha samme hardware, og derfor vil alt av drivere og slikt i praksis bli 'rot'. 

 

Derfor er det best med en fersk reinstall, som vil kreve en USB på 8GB eller mer, og lisensnøkkelen til Windows 10. Om du ikke har lisensnøkkelen på papir finnes det en del måter å hente den ut fra din eksisterende PC. Noen lisensnøkler er dog låst til spesifikk hardware og vil kreve at du kontakter microsoft for å få installert på et nytt system (ja, det er helt elendig).

Lenke til kommentar

Du vil ikke få samme resultat som sist, fordi den nye riggen ikke vil ha samme hardware, og derfor vil alt av drivere og slikt i praksis bli 'rot'.

 

Derfor er det best med en fersk reinstall, som vil kreve en USB på 8GB eller mer, og lisensnøkkelen til Windows 10. Om du ikke har lisensnøkkelen på papir finnes det en del måter å hente den ut fra din eksisterende PC. Noen lisensnøkler er dog låst til spesifikk hardware og vil kreve at du kontakter microsoft for å få installert på et nytt system (ja, det er helt elendig).

Okei takk for godt svar! Det gav mening, får prøve å finne nøkkelen! ☺️

Lenke til kommentar

 

Du vil ikke få samme resultat som sist, fordi den nye riggen ikke vil ha samme hardware, og derfor vil alt av drivere og slikt i praksis bli 'rot'.

 

Derfor er det best med en fersk reinstall, som vil kreve en USB på 8GB eller mer, og lisensnøkkelen til Windows 10. Om du ikke har lisensnøkkelen på papir finnes det en del måter å hente den ut fra din eksisterende PC. Noen lisensnøkler er dog låst til spesifikk hardware og vil kreve at du kontakter microsoft for å få installert på et nytt system (ja, det er helt elendig).

Okei takk for godt svar! Det gav mening, får prøve å finne nøkkelen! ☺️

 

 

Du vil kunne boote til disken om det er krise, men jeg vil ikke anbefale at du bare flytter over disken og fortsetter som før. 

Du kan prøve ProduKey for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har starta W10 som gikk på en disk i en gammel AMD maskin i en splitter ny m. Intel Kaby Lake CPU / z270 hovedkort uten problemer. Den brukte en del tid på å detektere ny HW og installere drivere men ellers var det ingen problemer. Lisensen vil nok ryke og du må betale ny når så mye HW endrer seg. Men fersk install er renest da, uten tvil. Om du vil prøve dette anbefaler jeg at du tar backup og image først :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...