Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har utleier lov til dette?


kom_igjen

Anbefalte innlegg

Jeg har fått nye utleiere, etter huset ble solgt, og de begynner virkelig å gå meg på nervene.

 

Inni leien jeg betaler har jeg egen parkeringsplass og uteområde, og her driver utleier og pusser opp på utsiden av huset. Med det driver han og drar med seg folk for å vise hva han har gjort, og alt han gjør. Dette fører til at uvedkommende driver og ser inn i stua mi, og det syns jeg er ubehagelig. Jeg syns også det er ekkelt at barna deres på 1.5 og 4 år går ned hit og ser gjennom vinduene (jeg har fugler de vil se), og ellers går rundt på plassen, pluss tar med seg ting jeg har stående utenfor som tilhører mine egne barn.

 

Skal sies at jeg ikke går på deres side av huset, med mindre jeg skal opp og spørre om noe.

 

Spørsmålet er om utleier har lov til å gå på uteplassen, og ta med seg folk her når det -ikke- dreier seg om oppussing?

 

For øvrig skal de også inn i leiligheten og se på ting som ikke er istand. Da får jeg ikke varsel, men de bare banker på døra. Sist var de her kl 23.30. De bråker også mye, som feks driver de med banking og hamring til 22.00, og ungene deres løper ofte rundt i stua til 21.30, hvilket også er noe irriterende, men vet ikke om dette er noe jeg bare må tåle siden de har småbarn.

 

Føler nesten de prøver å få meg vekk herfra....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inni leien jeg betaler har jeg egen parkeringsplass og uteområde, og her driver utleier og pusser opp på utsiden av huset. Med det driver han og drar med seg folk for å vise hva han har gjort, og alt han gjør. Dette fører til at uvedkommende driver og ser inn i stua mi, og det syns jeg er ubehagelig. Jeg syns også det er ekkelt at barna deres på 1.5 og 4 år går ned hit og ser gjennom vinduene (jeg har fugler de vil se), og ellers går rundt på plassen, pluss tar med seg ting jeg har stående utenfor som tilhører mine egne barn.

Hvis de står utenfor, og ser inn, så er det vell ikke verre enn å skaffe seg noen gardiner?

Hvis huset delt på midten, må du nesten tåle at folk går utenfor. (Spesielt hvis de driver med oppussing der)

 

For øvrig skal de også inn i leiligheten og se på ting som ikke er istand. Da får jeg ikke varsel, men de bare banker på døra. Sist var de her kl 23.30. 

Du har rett på varsel i rimelig tid (rundt 1 uke) før vedlikehold / tilsyn.

Det vil være lettere for utleier å bare banke på, og høre om det passer, men du har full rett til å nekte der og da.

 

Dette gjelder ikke hvis det er fare for skade på husrommet / eiendommen.

 

De bråker også mye, som feks driver de med banking og hamring til 22.00, og ungene deres løper ofte rundt i stua til 21.30, hvilket også er noe irriterende, men vet ikke om dette er noe jeg bare må tåle siden de har småbarn.

Normal støy fra unger (som å løpe på gulvet) må du nesten tåle, og det skal ellers være stille mellom 23 og 07

Endret av stelar7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder støy fra barn så er nok det noe du "må" tåle i den forstand at det selvfølgelig må være lov til å ta dette opp på en høflig måte med naboen.

 

Siden du selv har barn så har du sikkert forståelse for at unger ikke alltid er like samarbeidsvillige som en skulle ønske.

 

Guttungen min har var et mareritt i sitt første leveår. Han sov ikke og spiste ikke. Han hylte og skrek hele natten og vi fikk nesten null søvn. Leieboeren under oss ble såklart også noe plaget av dette men det var lite vi kunne gjøre med det.

Heldigvis har vi god tone og det ble aldri en issue. (Han er dessuten onkelen :p)

Lenke til kommentar

1) Ta det opp med dem på en positiv måte, si at et utleieforhold som det her ikke er normalt. Du vil ha ditt sted i fred, ha dine ting i fred, be de holde barna sine på deres side av huset. Si at heretter hvis de skal inn og sjekke ting i din leilighet, som du jo betaler for å bo i, så skal du ha minst 2 dagers varsel på melding, som jeg -tror- er lovfestet regel. På en positiv måte.

 

2) Flytte til fredeligere trakter. Ingen vil finne seg i å bo i slike kår, så ved å flytte, så vil de fortsette å få problemer med nye leieboere helt til de skjerper seg. Helt til det kommer noen som ikke finner seg i dritten deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si at heretter hvis de skal inn og sjekke ting i din leilighet, som du jo betaler for å bo i, så skal du ha minst 2 dagers varsel på melding, som jeg -tror- er lovfestet regel. På en positiv måte.

 

 

Det var ikke snakk om å gå inn, men "synfaring" på utvendig arbeide.

Lenke til kommentar

 

Si at heretter hvis de skal inn og sjekke ting i din leilighet, som du jo betaler for å bo i, så skal du ha minst 2 dagers varsel på melding, som jeg -tror- er lovfestet regel. På en positiv måte.

 

 

Det var ikke snakk om å gå inn, men "synfaring" på utvendig arbeide.

 

Nei, de kommer inn i leiligheten.

Jeg har og hørt det på kvelden når jeg har lagt meg at de kommer ned til min side (de bor i de to øverste etasjene, og inngangen deres er på motsatt siden av min), og så går opp igjen. Jeg har skjønt at dette er for å sjekke om lysene mine er på eller ikke, og dersom de er på, så banker de på for å si noe, eller sjekke noe. Da er klokka som regel 23.30 eller senere.

 

Sist banket de altså på, buste inn (de spurte ikke om de kunne komme inn), og sa de bare skulle se om jeg hadde en vifte på badet mitt.

Lenke til kommentar

 

Inni leien jeg betaler har jeg egen parkeringsplass og uteområde, og her driver utleier og pusser opp på utsiden av huset. Med det driver han og drar med seg folk for å vise hva han har gjort, og alt han gjør. Dette fører til at uvedkommende driver og ser inn i stua mi, og det syns jeg er ubehagelig. Jeg syns også det er ekkelt at barna deres på 1.5 og 4 år går ned hit og ser gjennom vinduene (jeg har fugler de vil se), og ellers går rundt på plassen, pluss tar med seg ting jeg har stående utenfor som tilhører mine egne barn.

Hvis de står utenfor, og ser inn, så er det vell ikke verre enn å skaffe seg noen gardiner?

Hvis huset delt på midten, må du nesten tåle at folk går utenfor. (Spesielt hvis de driver med oppussing der)

 

For øvrig skal de også inn i leiligheten og se på ting som ikke er istand. Da får jeg ikke varsel, men de bare banker på døra. Sist var de her kl 23.30. 

Du har rett på varsel i rimelig tid (rundt 1 uke) før vedlikehold / tilsyn.

Det vil være lettere for utleier å bare banke på, og høre om det passer, men du har full rett til å nekte der og da.

 

Dette gjelder ikke hvis det er fare for skade på husrommet / eiendommen.

 

De bråker også mye, som feks driver de med banking og hamring til 22.00, og ungene deres løper ofte rundt i stua til 21.30, hvilket også er noe irriterende, men vet ikke om dette er noe jeg bare må tåle siden de har småbarn.

Normal støy fra unger (som å løpe på gulvet) må du nesten tåle, og det skal ellers være stille mellom 23 og 07

 

  Takk for svar.

Av helsemessige årsaker bruker jeg ikke gardiner. Jeg bor allikevel på en øy, og utsikten min går rett ut mot havet. Jeg har ingen gjenboere, så med andre ord, er det kun når de kommer ned på min side at de kan se inn, og det er ubehagelig.

 

Huset er delt slik at jeg bor i kjelleren, og de bor i de to øverste etasjene. Vi har inngangen på hver vår side av huset.

Lenke til kommentar

1) Ta det opp med dem på en positiv måte, si at et utleieforhold som det her ikke er normalt. Du vil ha ditt sted i fred, ha dine ting i fred, be de holde barna sine på deres side av huset. Si at heretter hvis de skal inn og sjekke ting i din leilighet, som du jo betaler for å bo i, så skal du ha minst 2 dagers varsel på melding, som jeg -tror- er lovfestet regel. På en positiv måte.

 

2) Flytte til fredeligere trakter. Ingen vil finne seg i å bo i slike kår, så ved å flytte, så vil de fortsette å få problemer med nye leieboere helt til de skjerper seg. Helt til det kommer noen som ikke finner seg i dritten deres.

Jeg skal flytte med en gang jeg finner noe annet, men dessverre bor jeg på en øy, og her er det ikke mye å velge mellom. Har leita etter en annen plass å bo i 2 år. Mest fordi jeg ønsker å bo i noe større, men etter de nye utleierne overtok i april, så kjenner jeg at de går meg på nervene.

Lenke til kommentar

Barn er ikke små voksne, og du kan ikke forvente at barn på 1,5 og 4 år kan forklares at "den slemme mannen nede må dere ikke se inn hos".

 

 

Dessverre er det også slik, etter min erfaring, at voksne bare er store barn og man kan ikke nødvendigvis forvente at huseier på 45 kan forklares at han ikke bare kan gjøre som han vil han heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje de oppfører seg slik i håp om at du flytter ut?

Ja, det har jeg også tenkt over. De har sagt at de gjerne vil at jeg skal flytte, men at det ikke haster, og at jeg må ta den tiden jeg trenger for å finne en ny plass. Det begrunnes med at utleier har en bror de gjerne vil huse.

Lenke til kommentar

Barn er ikke små voksne, og du kan ikke forvente at barn på 1,5 og 4 år kan forklares at "den slemme mannen nede må dere ikke se inn hos".

1: Sist jeg sjekket i speilet var det en dame som så tilbake på meg.

2: Kona til utleier og jeg har sittet her nede og drukket (min)vin og hatt jenteprat et par ganger, så veldig slem tviler jeg på at de oppfatter meg. Men man vet aldri.

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg også tenkt over. De har sagt at de gjerne vil at jeg skal flytte, men at det ikke haster, og at jeg må ta den tiden jeg trenger for å finne en ny plass. Det begrunnes med at utleier har en bror de gjerne vil huse.

 

Tja, enten så har de dårlig med sosiale antenner,

eller så har kanskje broren har begynt å mase / trenger leilighet asap?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...