Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ønsker å si opp jobben


Anbefalte innlegg

 

Jeg er midlertidig ansatt på en midlertidig kontrakt. I kontrakten står det at varigheten på ansettelsen vil vare frem til: "et vilkår er oppfylt" eller senest innen XX.XX. 201X. Videre står det: "Det gis ikke oppsigelse av avtalen utover dette".

 

Hva betyr siste setning? Er jeg bundet av avtalen inntil vilkår eller varighet er oppfylt? Ønsker å si opp avtalen og ansettelsesforholdet, men lurer på om bedriften kan nekte meg?

 

Anonymous poster hash: 9a405...21b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer om TS bare lar være å møte opp, og skriver under ny arbeidskontrakt et annet sted førstkommende Mandag? Hvilke konsekvenser får det/kan det få for han?

 

Vel, han burde ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse for fremtidige jobber hvis han bestemmer seg for å plutselig ikke møte opp.

 

Det normale er mellom 1 og 3 måneders oppsigelse, det enkleste er nok å snakke med sjefen din. Si at du ønsker å si opp og det var uklart i kontrakten hvor lang oppsigelsestid du har.

Lenke til kommentar

Hva skjer om TS bare lar være å møte opp, og skriver under ny arbeidskontrakt et annet sted førstkommende Mandag? Hvilke konsekvenser får det/kan det få for han?

Vi hadde en mann som prøvde på dette en gang. Han ble informert om at han isåfall ville bli belastet for kostnaden arbeidsgiver ville få ifbm å erstatte ham i oppsigelsestiden. Han prøvde da å få seg en sykemelding inntil han ble informert om at en sykemelding også utsatte oppsigelsestiden.

 

Attester er uansett gull verdt så det er verdt å opptre høflig og hyggelig selv om det er rent hat som ligger til grunn for oppsigelsen.

Lenke til kommentar

Har arbeidsgiver lov til å kreve penger på den måten, eller er det en tom trussel? Hva om en gjør det klart at man -ikke- vil ha lønn for tiden man uteblir? Har arbeidsgiver da lov til ikke å betale lønn? Jeg regnet jo med i begynnelsen at ved et slikt tilfelle så vil man jo ikke få lønn, men dét er kanskje noe en bør opplyse klart og tydelig om.

 

Og mtp sykemelding, greit, bare la sykemelding gå til man går over til AAP ^^ 2 år? Da regner jeg med at den regelen blir ugyldig og arbeidsgiver glemmer det? Litt humoristisk ment, og så klart unødvendig, men hvis man skal pirke?

 

Angående siste poeng, hvis det er en arbeidsplass med dårlig ledelse, så bryr jeg meg ikke om attest. Sier heller at jeg klarte å holde ut 2 år der, så det bør være bra nok "attest".

Lenke til kommentar

Det er jo et kontraktbrudd som har økonomiske konsekvenser så uten at jeg vet så regner jeg med at det er hold i en slik trussel.

 

At en arbeider isåfall ikke får lønn for tiden han ikke møter på jobb er jo opplagt, men den personen/byrået som må tre inn for ham i den tiden skal jo ha betalt og da er det i tillegg snakk om en person som må sette seg inn i det aktuelle prosjektet i tillegg.

 

I vårt eksempel var det stor arbeidsmengde som gjorde at det ikke lot seg gjøre å slippe gubben før tida.

 

Mht sykemelding så var det åpenbart at arbeideren fikk igjennom en bullshit sykemelding. Noen leger er veldig enkle sånt sett men for å få gjentatt langtidsvirkende sykemeldinger for en ikke-eksisterende lidelse regner jeg med at er vanskelig å få igjennom. (Oss medarbeidere var jo klar over at han løy på seg en sykemelding, det var han tydelig på ovenfor oss).

 

Nå er jo selvfølgelig enkelte yrker mer avhengig av skole og papirer enn andre men i mitt yrke som håndtverker så er det nesten utelukkende arbeidshistorie og attester som blir vektlagt.

Lenke til kommentar

Har arbeidsgiver lov til å kreve penger på den måten, eller er det en tom trussel? Hva om en gjør det klart at man -ikke- vil ha lønn for tiden man uteblir? Har arbeidsgiver da lov til ikke å betale lønn? Jeg regnet jo med i begynnelsen at ved et slikt tilfelle så vil man jo ikke få lønn, men dét er kanskje noe en bør opplyse klart og tydelig om.

 

Arbeidstaker kan ikkje einsidig endre dei avtalte forholda.

 

Arbeidstaker kan løyse arbeidsgiver frå lønningsplikta, men ein kan ikkje sjølv løyse seg frå arbeidsplikta.

Tilsvarande kan arbeidsgiver på sin side løyse arbeidstakaren frå arbeidsplikta, men ein kan ikkje stoppe den avtalte lønnsutbetalinga utan samtykke.

 

I praksis så løyses dette ved at partane inngår ny avtale der arbeidsgiver løyser arbeidstakaren frå arbeidsplikta dersom arbeidstakaren også løyser arbeidsgiver frå lønnsplikta.

 

 

Det som ofte gjer slike ting meir komplisert er at grunnen til at det er avtalt oppsigelsestid er at det ikkje er berre å avslutte arbeidsforholdet på kort varsel då dette vanligvis påfører arbeidsgiver ekstrakostnader i form av vikarar og nyansettelser.

Slike ekstrautgifter vil arbeidsgiver ha rett til å få dekt frå arbeidstakaren som bryt arbeidsavtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...