Gå til innhold

Problem med å slå sammen 2 partisjoner


Anbefalte innlegg

Hei

Disk: 1TB WD Blue som jeg tenkte å bruke til backup. Den står i en USB 3.0 dock. (Disk 5 på bildet)

OS: Windows 10 Versjon 1703

 

Det er 2 store partisjoner og 2 små (rester etter Windows 10?)

Jeg ønsker hele disken som 1 volum.

 

Jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner med sletting/formatering/utvid osv.

 

Problemet er muligens at jeg ikke får gjøre noe med den 500MB gjennopprettingspartisjonen. 

 

post-12146-0-98490300-1496956789_thumb.png

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Hvis du ikke får det til med Diskbehandling (les: også åpnet med adminrettigheter) er neste steg diskpart.

 

Gjør slik:

 

1. Før Windows booter, klikk på F8 et par ganger

2. Velg Repair Windows/Reparer Windows slik at du kan bruke command

3. Åpne command og skriv inn diskpart

 

Siden du sier du har prøvd å formatere harddisken, så kan framgangsmåten være slik:

 

1. diskpart

2. list disk

3. select disk x (x=ønsket disk) NB. Viktig at dette er riktig

4. clean disk

5. create partition assign=e

6. exit

 

Du kan følge framgangsmåten t.o.m. punkt 4 og gjøre resten på Diskbehandling. Se på dette som tips.

 

Helt til slutt: forskjellen på clean og clean all og hvorfor du velger å assigne bokstaven E:

 

all

 

Specifies that each and every sector on the disk is zeroed, which completely deletes all data contained on the disk.

Med andre ord holder det med clean. Det går også fortere.

 

Premisset for bokstaven E er ditt opplastede bilde og at du ønsker en partisjon og derfor forsvinner partisjon F.

Lenke til kommentar

Det tar lenger tid å få i stand GParted som live-cd/live-usb enn å benytte seg av diskpart.

 

Trådstarter kan forresten prøve å kjøre diskpart i command åpnet med adminrettigheter i Windows hvis man synes repair tools/Windows Repair er skummelt.

 

Og selvfølgelig do I need to state the obvious: ta backup før du begynner. Trådstarter har jo uansett prøvd å formatere, det har jeg tatt hensyn til i mitt innlegg.

 

Bare velg riktig disk med select disk og du vil ende opp som en lykkelig nice guy.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Har Windows noe verktøy for å utvide en partisjon og tilpasse filsystemet slik at det kan nyttiggjøre seg plassen ?

Oppfatter diskpart mer som et lowlevel verktøy for partisjonering heller enn noe man bruker for f.eks utvidelse av et filsystem.

 

Gparted er et verktøy som både kan repartisjonere og forandre størrelse på filsystem i.o.m at det skjønner filsystemet partisjonen er formatert med. Sluttresultatet blir at hele disken blir en stor partisjon hvor hele filsystemet kan bruke hele disken under en bokstav-mapping. Diskpart er mer en utvidet fdisk.

 

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766465(v=ws.10).aspx

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Siden det ikke var data på disken brukte jeg Onyx sin løsning, men med en litt annen vri. (jeg var litt nervøs for å slette feil)

 

Jeg koblet fra oppstartsdisken og byttet den ut med den som skulle fikses.

Satte inn en Windows 10 installasjons USB stick og kjørte installasjon av Windows. Før selve installasjonen slettet jeg alle partisjoner på disken ved hjelp av installasjonsprogrammet og bare avbrøt uten å gå videre.

Det resulterte i at disken ble helt tom.

 

Jeg gjorde en tabbe: Jeg glemte å koble bort Storage Space raid'et og det ble en 129 MB utildelt plass der, men det kan jeg leve med :-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...