Gå til innhold

[Løst] Suzuki DF60 Båtmotor - Fusker på turtall, stopper når tilt brukes


Anbefalte innlegg

eyyy

 

Jeg har to merkelige problemer med båtmotoren, men aner ikke om de kan ha en sammenheng.

 

Dette er en Suzuki DF60 (60hk) som har vært lagret utendørs hele vinter, tildekt så klart.

Båten ble startet første gang i går.

 

1. Når båten ble startet og jeg kjørte på 3/10 av toppfart, tenkte jeg å tilte motoren litt ned. Når jeg gjorde dette startet motoren, akkurat som om den ble helt koblet av batteriet. Jeg fikk ikke startet den i det hele tatt, starteren gikk ikke i det hele tatt og startlyden (En pipelyd som kommer når tenningen skrus på) var ikke der. Etter kanskje 15-20 sekunder startet den igjen.

Jeg prøvde samme greie, litt mer fart, tilt -> stopp. Jeg prøvde å skru til batteripolene litt bedre, og da startet den igjen, men jeg tror dette er tilfeldig. Etter litt kjøring fungerte det fint å tilte noen ganger, andre ganger ikke. En av gangene den stoppet (tenning sto forstatt "på"), kom pipelyden av seg selv, og jeg kunne starte motoren som vanlig.

 

2. Motoren fusker også på turtall når den kjøres på mer enn 5/10 av toppfarten.

Kan dette være pga kondens/vann i bensin/motor? Olje?

Bensintanken var halvfull når den ble lagret, så det er vel ikke umulig at det kan ha dannet seg litt kondens der..?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en overledning ett eller annet sted med det som har med tenning, stopp og tilt. Sjekk ledninger og kontakter i motor og frem til gass spake.

 

Det maritime miljøet er hardt for ledningssystemet

 

Kjenner ikke dette merket, Evinrude har diagnose dioder.

 

Det er varsel-lamper med "check engine", "oil", og to til, men det eneste som skjer er at alle lyser opp før den stopper.

 

Da tar jeg en sjekk på ledninger, det kan faktisk høres ut som det er noe sånn når du sier det. 

 

Takk for svar !

Lenke til kommentar

Om det er av interesse:

 

Jeg har ladet batteriet, dette løste tilt-buggen i høy fart (Inntil videre). Kan jo også være at jeg ikke hadde strammet til polene skikkelig.

 

Når det gjelder lugging på høyere turtall, byttet jeg rett og slett ut bensinen.

Denne fylte jeg på en eldre bil, fylte ny, startet motoren UTEN å koble til bensinslange, slik at den fikk kjørt seg helt tom. Startet den til den stoppet 3-4 ganger, hvor jeg også pumpet blæra for å være sikker på at slange og motor var helt tom for bensin.

Koblet til tank, startet motoren, og alt later til å fungere som det skal nå.

 

Takk for tips og innspill, Luske_Ludvig!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...