Gå til innhold

Sykkelvask/rens


guy20

Anbefalte innlegg

Hei. Har gått i anskaffelse av en ny hybrid sykkel som jeg vil vedlikeholde. Noen som har gode råd og hva som bør brukes? Tenker å kjøpe en sånn kjederenser. Har sett en del videoer på YouTube om hvordan vaske sykkel osv. I dag brukte jeg zalovann og en oppvaskbørste til kransen osv. Sprayet på litt wd40 for å løsne opp skit (svært lite møkk, siden dette var sykkeltur nr 2 og bare 2,8 mil, tørr vei). Brukte børste og svamp på kjedet, men når jeg var ferdig så er kjedet veldig seigt. Skal det være sånn? Så lenge det er rent for smuss og skit!? Eller vil en avfetter/degreaser og kjederenser hjelpe? Fortell meg gjerne deres prosedyre på dette og hva dere bruker osv. Gjerne ideer om tilbehør jeg kan få fra g-sport - xxl - Biltema som er nødvendig. Ellers spylte jeg med svak stråle og svampet over hjul og ramme. Har kjede olje, zalo og børste. Thats it!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste måten å rense kjeden på er med ultralyd-vasker.

Har du ikke det kan du bruke en klut eller fille og holde rundt kjeden mens du spinner pedalene rundt.

Har du skivebremser bør du unngå alt av smøring og vaskemidler som gjør de glatte.

Degreaser og høytrykkspyler får vekk mesteparten av skiten, etterpå kan du bruke f.eks. wd-40 eller annen smøring :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at oppvasksåpe er noe av det værre man kan bruke på en sykkelkjede. En slik såpe er tydeligvis ikke laget for å fjerne slik møkk, men heller organisk. Flytende klessåpe er faktisk mye bedre til typisk "petroleumsskitt" men man må legge på litt tykt og ikke vanne ut for mye.

Først tar jeg å løser opp det værste med paraffin, diesel, lampeolje, grilltennvæske, hva nå enn jeg finner på tilbud, og dynker kjeden med denne væsken med en billig malerkost. Deretter heller jeg klessåpe ned i en fille og spinner kjeden mens jeg klemmer filla rundt den. Så skyller jeg med vann og repeterer innsåpingen en gang til. Hører jeg at det fremdeles knaser når jeg vrir litt på kjeden, gjør jeg det er tredje gang.

Allt det er sykkelspesifikke (også bil) vaskegreiene er så dyrt her i Norge at slikt holder jeg meg unna.

Endret av Chip Salte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at oppvasksåpe er noe av det værre man kan bruke på en sykkelkjede. En slik såpe er tydeligvis ikke laget for å fjerne slik møkk, men heller organisk. Flytende klessåpe er faktisk mye bedre til typisk "petroleumsskitt" men man må legge på litt tykt og ikke vanne ut for mye.

Først tar jeg å løser opp det værste med paraffin, diesel, lampeolje, grilltennvæske, hva nå enn jeg finner på tilbud, og dynker kjeden med denne væsken med en billig malerkost. Deretter heller jeg klessåpe ned i en fille og spinner kjeden mens jeg klemmer filla rundt den. Så skyller jeg med vann og repeterer innsåpingen en gang til. Hører jeg at det fremdeles knaser når jeg vrir litt på kjeden, gjør jeg det er tredje gang.

Allt det er sykkelspesifikke (også bil) vaskegreiene er så dyrt her i Norge at slikt holder jeg meg unna.

Kjøpte Citrus Degreaser fra XXL. Brukte så mye av den men så lite effektivt. Gikk i boden og fant tennvæske til grill. Virker som bare det! Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...