Gå til innhold

Dette er en iMac ulik alle andre


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hva fikk du oppgradert? RAM går greit. CPU er litt mer tvilsomt (trenger reaktivering av Windows). Hovedkort må ha en reinstallasjon av Windows. SSD likeså. Skjermkort kan gå greit hvis det er mellom samme produsent, ellers ber du om driverrot.

 

EDIT: Og ved nykjøp av Mac kan en bare ha pakkelista fra Brew/Macports sant alle .-filer fra hjemmemappa klar, så har en ny maskin iløpet av 30 minutters manuelt arbeid og en natt med venting (avhengig av hvor mange pakker en trenger)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, jeg slettet mitt tidligere svar, så får skrive igjen.

 

Tesla vs Leaf sammenligningen fungerer 100% IKKE. Dette er ikke det samme. Teslaen er noe som gjør det litt raskere og bedre, men som i praksis sparer deg veldig lite spesielt i forhold til kostnaden. Det er IKKE sant for bedrifter.

 

Hvorfor tror du du har ECC RAM? ECC er jo for å korrigere feil som oppstår, fordi det skal kunne kjøre 24/7 i 10 år uten feil. Tilsvarende er alle Xeoner klokket lavere og umulige å overklokke. Hvorfor begrenser Intel ytelsen? Fordi ulikt forbrukere er de laget for 24/7 full last i 10 år. (Det med 10 år stemmer ikke helt, jeg bare skriver et år :p).

 

Den beste Samsung PCIe NVME SSDen kan bli slått av en SATA bedrifts SSD fra Samsung om du putter den i server workload med mange klienter. Er det sær bruk? Er det ikke det hele internet kjøres på? Denne dataen er fult mulig innom både ECC RAM, Xeon og bedrifts SSD. For å si det slik, alle server og workstation ville ikke brukt det uten grunn.

 

Det er enda mer ekstremt når du kommer til GPU. Har du sett prisene på Nvidia Tesla P100?

amazon sier dette:https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_1_10?url=search-alias%3Delectronics&field-keywords=nvidia+tesla+p100&sprefix=tesla+p100%2Celectronics%2C324&crid=15Z1LK9JM94M4

Fant dette hos noen svensker:

http://www.mullet.se/product.html?product_id=344222

 

Og vet du hva? Når disse kommer ut så står bedrifter, stater, ja hvem som helst i kø til månen for å kjøpe dem. De er latterlig dyre, men de er definitivt verdt det. Prøv å få en stat eller bedrift til å overbevise deg om bilen de gir deg for å kjøre til og fra jobb, til flyplass osv trenger å være en Tesla. Aldri i livet om de gjør det, fordi du trenger det ikke. Selv i Kina kuttet de ut å gi folk dyre biler. tror du de kuttet ut å kjøpe disse latterlig dyre Xeon og Tesla/Quadroene? Nei, de kjøper stadig mer.

 

Kilde for det jeg sier nedenfor:

http://www.anandtech.com/show/11367/nvidia-volta-unveiled-gv100-gpu-and-tesla-v100-accelerator-announced

 

Nvidias nye GPU kommer til å være et absolutt monster. Xeoner er større, men vanlig forbruker Intel er gjerne 100 mm^2. Samme med mobiler sine SoCer. AMDs Polaris er vel rundt 200 mm^2. Tesla P100 er litt over 600 mm^2. Nye Tesla blir over 800 mm^2. Det er grensen for hva de fysisk klarer å lage. Og jeg kan love deg at feilraten vil bli astronomisk. Ved større størrelser øker feilraten, og ikke linjert for å si det slik. Derfor to Xeoner kan bli billigere en 1. Derfor AMD lager Ryzen i blokker som de setter sammen for de virkelig store. Ofrer litt ytelse, men mye mer økonomisk. Hva blir prisen på denne, om du tar utgangspunkt i 82K for P100? Garantert over 100K, kanskje opp til 150K? Hvem vet. Og likevel kommer folk til å stille seg i kø. Hvorfor? Fordi det er ikke til sært bruk disse brukes. Og bedriftene virkelig virkelig trenger dem. Ellers ville ikke laget denne latterlig dyre GPUen. Gir virkelig ingen mening ytelse/pris. Det en må forstå derimot er at for noen har ikke prisen noe å si, de bare virkelig trenger den ytelsen. Og det er derfor bedrift er blitt Intel og Nvidias Nr.1 kategori. Prioritert over alt annet. Og denne "nisje" kategorien er enorm.

 

 

Tingen er at når du har oppgaver som er så avhengig av datakraften, datasystemet, da forsvinner ekstra HW kostnader RASKT opp i lav effektivitet blant ansatte. Folk som må vente pga beregninger, ting som tar lengre tid fordi det ikke er kraftig nok osv. Hvor fort og hvor mye arbeid du får gjort er sterk avhengig av hvor raskt kan PCen arbeide. Og feil i systemene kan være svært kostbare. Du vil IKKE være 10 timer inn i en beregning og så ødelegger en feil i RAM for beregningen f.eks. Forskjellen på en rimelig Nvidia og den raskeste kan være dager med utregninger. Dager der du har et team som egentlig venter på de resultatene og du må prøve å finne annet arbeid for dem. 

 

Ned på workstation nivå kan det være ting som at når du holder på i et CAD program så går ting generelt mye raskere. Du får gjort mye mer på en rask PC. Si du betaler noen 1 million i året, som gir dem gjerne 650K etter skatt. Hvis du med å kjøpe en 50K dyrere PC gjør at de kan jobbe 30% raskere. Si du kommer som "PC-fyr" og gir det til ledelsen. Det blir et lett ja. Det er verdt det. Det er ingenting som Tesla vs Leaf. Og det er definitivt ikke for spesielle brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, sammenlikningen mellom Tesla og Leaf var ikke den beste, men du sier mye rart her.

 

Det at du tar opp diskusjoner fra et "bedriftperspektiv" er kult det, men ikke spesielt nyttig for noen av oss. Jeg er fullstendig klar over at bedrifter kjøper mye rart av mange grunner, men det blir noe helt annet fra en privatkunde, som er det jeg snakker om. 

 

ECC minne er bra fordi det ikke gir så mye feil og passer til 24/7 operasjoner sier du? Ja, kult det, men hvem i huleste kjøper en iMac til 50.000 for å kjøre som en server???? Jeg tenker i alle fall at en typisk bruker av 8+ kjerner All In One er noen som bruker krevende programmer og såkalt "content production" (Hva ellers skal du med 5K skjermen?). Her har ECC og Xeon lite å si. 

 

De putt altså dyr maskinvare i et produkt som ikke (nødvendigvis) trenger slik dyr maskinvare. Så en 3100$ PC ER sammenliknbar til 5000$ iMac, gitt denne brukergruppen som jeg tror er målgruppen her (ekskludert bedriftsvariabler).

Lenke til kommentar

Hva fikk du oppgradert? RAM går greit. CPU er litt mer tvilsomt (trenger reaktivering av Windows). Hovedkort må ha en reinstallasjon av Windows. SSD likeså. Skjermkort kan gå greit hvis det er mellom samme produsent, ellers ber du om driverrot.

 

EDIT: Og ved nykjøp av Mac kan en bare ha pakkelista fra Brew/Macports sant alle .-filer fra hjemmemappa klar, så har en ny maskin iløpet av 30 minutters manuelt arbeid og en natt med venting (avhengig av hvor mange pakker en trenger)

 RAM+skjermkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

ECC minne er bra fordi det ikke gir så mye feil og passer til 24/7 operasjoner sier du? Ja, kult det, men hvem i huleste kjøper en iMac til 50.000 for å kjøre som en server???? Jeg tenker i alle fall at en typisk bruker av 8+ kjerner All In One er noen som bruker krevende programmer og såkalt "content production" (Hva ellers skal du med 5K skjermen?). Her har ECC og Xeon lite å si. 

 

De putt altså dyr maskinvare i et produkt som ikke (nødvendigvis) trenger slik dyr maskinvare. Så en 3100$ PC ER sammenliknbar til 5000$ iMac, gitt denne brukergruppen som jeg tror er målgruppen her (ekskludert bedriftsvariabler).

 

Det kan være aktuelt for folk som kjører "små" vitenskapelige simuleringer på PCen. Du vil ikke at den virtuelle broen du bygger faller sammen fordi det oppsto en minnefeil (det skjer!). I tillegg kan det være relevant for folk som driver med CAD (Computer Aided Design) siden man virkelig ikke vil at skjøter og liknende skal få "lekasjer" (altså fysiske lekasjer).

 

For bildeprosessering er det mindre relevant siden signalbehandlingsfolk ikke forstår nøyaktighet uansett! :p

 

Dette er uansett ikke en iMac de selger til hvermannsen, men til folk med spesielle behov. Hvis du har tenkt å kjøpe den som privat underholdningsmaskin er det bortkasta penger, men det er omtrent alle arbeidsstasjoner.

 

Såvidt jeg vet fortsetter Apple å selge forbruker-iMac-en sin, så hvis man vil ha en iMac som privatperson kan man heller kjøpe den.

Lenke til kommentar

Ja, denne iMac Pro er en workstation ikke en vanlig stasjonær PC. Det er på alle måter ment for bedrifter og ikke vanlige folk. For ikke-bedrifter så kjøper du heller en vanlig iMac. 

 

Alltid når du ser Xeon CPU, ECC RAM, Quadro/FirePro/Tesla så vet du at det er til bedrifter. For som du sier så gir det ikke mening for vanlige forbrukere med dette. En minnefeil vil eksempelvis ikke være kritisk. 

 

Og det finnes folk som sitter på kontoret og bruker Mac til profesjonelle formål. Jeg vet dessverre ikke nøyaktig oppgavene, hva som er støttet i OSX av programmer osv. Så at denne maskinen blir nisje er mulig. Workstations generelt er derimot ikke.

Her har du mange eksempler på workstations:

http://www.dell.com/en-us/work/shop/category/workstations?c=us&cs=04&l=en&s=bsd&~ck=mn

Og dette er servere:

http://www.dell.com/en-us/work/shop/category/servers

 

En siste kategori vil være High Performance Computing (superdatamaskiner).

 

Alle disse 3 kategoriene bruker slike komponenter. Og blant dem er iMac Pro definitivt en workstation. Og som workstation er vel egentlig eneste tiden du faktisk får bruk for en 5K skjerm med P3 fargerom.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i mye av det dere sier.

 

Men kombinasjonen med 5K skjerm og Xeon/ECC gir fremdeles ikke mening i mine øyne. Privat eller bedrift.

 

De selger den til folk med ALTFOR spesielle behov. Eller så valgte de Xeon så de kan selge den for mer, noe som nesten virker mer sansynlig. For filmredigering har de nesten puttet på 2000$ med ingenting, som er mye mer enn en vanlig Apple-skatt er. Det værste er at folk fremdeles kommer til å kjøpe det til videored...

 

"så hvis man vil ha en iMac som privatperson kan man heller kjøpe den." Ikke enig. Mange som liker iMac/Mac som vil ha mer kraft enn 4 kjerner og AMD 280(?), men som samtidig ikke trenger Xeon.

Lenke til kommentar

For å starte med det så synes jeg ikke iMac er godt kjøp uansett. Bedre != bra kjøp. Alt i ett for stasjonær når den ikke har touch engang er uforståelig for meg. 

 

Det er og godt mulig at akkurat denne workstationen selges til folk med for spesielle behov, noe jeg nevnte i min post over også. Det kommer litt an på det. Du kan f.eks ha en person som tegner kretser i et CAD program. Mulig 5K skjermen er bedre, da det er mulig å få et større bilde av det du driver med osv. Uansett er det dårligste her at du ikke har valgt med skjermen, fordi det kommer i et.

 

Jeg nevnte jo også det med at Xeoner egentlig er underklokket sammenlignet med forbruker-CPUer. Hva skjer med temperaturene under konstant last i en iMac mon tro? 

 

Du har sannsynligvis og rett i at siden dette er Mac så er det folk som vil kjøpe den til ting de ikke trenger, spesielt i mindre bedrifter, ved å overtale sjef om at de absolutt trenger den "fordi den er for profesjonelle". Selv om de egentlig ikke trenger det.

 

LinusTechTips har jo både egenlagd server og workstations til filmredigering. Og om jeg ikke husker feil så bruker workstationsene vanlige forbruker CPUer og GPUer. Serveren gjør derimot ikke. For workstations vil alltid linjen mellom forbruker og bedrift være mer uklar. 

Lenke til kommentar

For en proffmaskin er dette _ikke_ dyrt. Selskaper som har bruk for slik maskinvare betaler det det koster. Det er svindyrt for selskaper å leie inn eller ha folk der som fikser og skrur på datamaskiner og derfor er de mest interessert i noe som fungerer.

 

At HP, Dell etc leverer bedre produkter til en lavere pris er det ikke tvil om, men at iMac Pro er dyr i denne sammenhengen er tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en proffmaskin er dette _ikke_ dyrt. Selskaper som har bruk for slik maskinvare betaler det det koster. Det er svindyrt for selskaper å leie inn eller ha folk der som fikser og skrur på datamaskiner og derfor er de mest interessert i noe som fungerer.

 

At HP, Dell etc leverer bedre produkter til en lavere pris er det ikke tvil om, men at iMac Pro er dyr i denne sammenhengen er tull.

Jo, det er dyrt i forhold til andre (som du sier). Spesielt for de som ikke er bedrifter (som du ikke sier).

 

Synes det blir litt for mye forsvaring av dette produktet på basis at "det er verdt det for bedrifter". Hvis vi bruker det som argumentasjon hele tiden så blir ingenting dyrt lenger. 

Lenke til kommentar

?????

 

Vi kan ikke si at et produkt for bedrifter ikke er dyrt, fordi det er for bedrifter? Det gir ingen mening. Selvfølgelig blir ting dyrt. Det som ikke er for bedrifter. Og du kan selge ting dyrt til bedrifter også, men i forhold til lignende produkter bedrifter kjøper er ikke iMac Pro dyr. 

 

Jeg ville ellers heller sagt at folk angriper dette produktet for å være overpriset fordi: Det er fra Apple, det koster minst 50.000 kr. De vet derimot ikke egentlig prisen på et tilsvarende produkt. Likevel er det folk som mener det ikke er veldig dyrt som "forsvarer" produktet.

 

Du kan ikke si at hvis du som vanlig bruker kjøper dette produktet som har mye du ikke trenger så er det overpriset. Det er ikke. Det er bare ikke ment for deg. Og det har faktisk ingenting å si hvor mange som kjøper det. Prisen er fortsatt helt grei i forhold til hva du får for de som kjøper det til arbeidsoppgaver det er ment for.

Lenke til kommentar

 

 

Vi kan ikke si at et produkt for bedrifter ikke er dyrt, fordi det er for bedrifter? Det gir ingen mening. Selvfølgelig blir ting dyrt. Det som ikke er for bedrifter. Og du kan selge ting dyrt til bedrifter også, men i forhold til lignende produkter bedrifter kjøper er ikke iMac Pro dyr. 

 

Jeg ville ellers heller sagt at folk angriper dette produktet for å være overpriset fordi: Det er fra Apple, det koster minst 50.000 kr. De vet derimot ikke egentlig prisen på et tilsvarende produkt. Likevel er det folk som mener det ikke er veldig dyrt som "forsvarer" produktet.

 

Du kan ikke si at hvis du som vanlig bruker kjøper dette produktet som har mye du ikke trenger så er det overpriset. Det er ikke. Det er bare ikke ment for deg. Og det har faktisk ingenting å si hvor mange som kjøper det. Prisen er fortsatt helt grei i forhold til hva du får for de som kjøper det til arbeidsoppgaver det er ment for.

 

I forhold til helt like produkter, altså 5K skjerm, 8 core Xeon og Thunderbolt så er den ikke (veldig) dyr nei. Det har du helt rett i.

 

MEN! Poenget mitt var at det ikke passet NOEN, eller at det passer en veldig, veldig liten gruppe, og gruppen som jeg ser for meg ville trengt en slik maskin, videoredigeringsfolk og slikt, trenger ikke de dyre tingene som er stappet inn. Som jeg har nevnt, en 5K skjerm og en Xeon prosessor passer ikke bra sammen.

 

"Prisen er fortsatt helt grei i forhold til hva du får for de som kjøper det til arbeidsoppgaver det er ment for." Hva er det ment for? En Pentium prosessor og en GTX 1080 fungerer sammen de, men hva er poenget med det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Forsåvidt enig i mye av det dere sier.

 

Men kombinasjonen med 5K skjerm og Xeon/ECC gir fremdeles ikke mening i mine øyne. Privat eller bedrift.

For der første kan høyoppløselig skjerm være behagelig å se på selv om man ikke ha behov for det. Så ingeniører, som ikke driver med videoredigering, kan likevel få en mer behagelig opplevelse.

 

I tillegg kan den være praktisk for vitenskapelige yrkesgrupper som ofte ser på simuleringsresultater visualisert (i 3d eller 2d).

 

Jeg valgte selv høyoppløselig skjerm på laptopen selv om det gikk utover batteritid -- nettopp fordi det gjør kodingen så mye mer behagelig.

 

Høyoppløselig skjerm har vel blitt et varemerke til Apple, og noe man uansett ikke kommer unna uansett hvilken maskin man kjøper.

 

Xeon gir forresten Avx, som igjen kan gjøre videoredigering og andre oppgaver raskere.

 

 

 

De selger den til folk med ALTFOR spesielle behov. Eller så valgte de Xeon så de kan selge den for mer, noe som nesten virker mer sansynlig. For filmredigering har de nesten puttet på 2000$ med ingenting, som er mye mer enn en vanlig Apple-skatt er. Det værste er at folk fremdeles kommer til å kjøpe det til videored...

 

"så hvis man vil ha en iMac som privatperson kan man heller kjøpe den." Ikke enig. Mange som liker iMac/Mac som vil ha mer kraft enn 4 kjerner og AMD 280(?), men som samtidig ikke trenger Xeon.

Det er vel få privatpersoner som trenger særlig mer enn 4 kjerner, spesielt når de har en GPU de kan avlaste enkodinga til. Nyeste iMac har forresten 580. Apple tilbyr ingen god maskin til spillere på nåværende tidspunkt, det er sant.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

 

Vi kan ikke si at et produkt for bedrifter ikke er dyrt, fordi det er for bedrifter? Det gir ingen mening. Selvfølgelig blir ting dyrt. Det som ikke er for bedrifter. Og du kan selge ting dyrt til bedrifter også, men i forhold til lignende produkter bedrifter kjøper er ikke iMac Pro dyr. 

 

Jeg ville ellers heller sagt at folk angriper dette produktet for å være overpriset fordi: Det er fra Apple, det koster minst 50.000 kr. De vet derimot ikke egentlig prisen på et tilsvarende produkt. Likevel er det folk som mener det ikke er veldig dyrt som "forsvarer" produktet.

 

Du kan ikke si at hvis du som vanlig bruker kjøper dette produktet som har mye du ikke trenger så er det overpriset. Det er ikke. Det er bare ikke ment for deg. Og det har faktisk ingenting å si hvor mange som kjøper det. Prisen er fortsatt helt grei i forhold til hva du får for de som kjøper det til arbeidsoppgaver det er ment for.

 

I forhold til helt like produkter, altså 5K skjerm, 8 core Xeon og Thunderbolt så er den ikke (veldig) dyr nei. Det har du helt rett i.

 

MEN! Poenget mitt var at det ikke passet NOEN, eller at det passer en veldig, veldig liten gruppe, og gruppen som jeg ser for meg ville trengt en slik maskin, videoredigeringsfolk og slikt, trenger ikke de dyre tingene som er stappet inn. Som jeg har nevnt, en 5K skjerm og en Xeon prosessor passer ikke bra sammen.

 

"Prisen er fortsatt helt grei i forhold til hva du får for de som kjøper det til arbeidsoppgaver det er ment for." Hva er det ment for? En Pentium prosessor og en GTX 1080 fungerer sammen de, men hva er poenget med det?

Jeg er en Windows-bruker og HW-entusiast (med varme tanker om AMD), som i likhet med deg ville sett på hva jeg kunne fått til med tilsvarende komponenter, men uten at det trykkes sammen i en AIO-enhet.

 

Og ja, man kunne sikkert spart endel kroner her på å bygge selv, selv om jeg synes du bommer med sammenligningen din der du bruker en Ryzen 7. Du burde ihvertfall ha disket opp med en Ryzen 9 Pro med tilsvarende kraft. Dessuten glemte du særdeles viktig HW som RAM og GPU, slik at besparelsen blir langt mindre enn 20000.

 

Men etter å ha lest alle innleggene dine, så må jeg si jeg føler du gjør en veldig stor feil. Du tenker på dette som en maskin å bruke hjemme, med langt enklere bruk enn hva folk som er villige til å legge i 50K i en AIO-maskin ville brukt den til. Det er helt klart mange som ville ha behov for den kraften som denne gir, og som glatt betaler for dette. Også folk som stort sett jobber for seg selv. Dette er dog ikke et produkt for hjemmet.

 

Den største anken jeg har til et produkt som dette, går mer mot tilpasningsmuligheten. Som med gamle Mac Pro (den som så ut som en bøtte), er at den ikke har fleksibiliteten til å tilpasses flere forskjellige konfigurasjoner. Sikkert mange som har bruk for prosessorkraften og GPU-kreftene, men som kanskje trenger langt mere ram. Eller de kunne tenkt seg enda bedre GPU-kraft. Eller trenger langt mere disk, men ikke vil ha det i sky eller NAS-løsning fordi det ikke er kjapt nok og/eller det ikke er like lett å ta med seg dette om de ønsker/må flytte på utstyret av en eller annen grunn, eller de ikke ønsker dette på (hjemme)kontoret.

 

Men er som sagt ikke i tvil om at det er mange nok som har behov for en slik spekket maskin, fordi det de driver med er såpass krevende at en standard iMac rett og slett ikke duger for de. Denne er ikke ment for en entusiast, selv om det nok finnes noen av den typen som likevel "må" ha en slik maskin, men for profesjonelle som helt klart har behovene.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Ingen sa iMac Pro er for hvermansen. Må være lov å lage en PC som er nisjeprodukt også. Og ofte med slike produkter er det få utenfor den nisjen som ser hva den er bra til. Jeg tipper det f.eks jobber folk i Apple med ulike jobber som en iMac pro passer veldig bra for eksempel. 

 

Jeg vet ikke helt hva den er skikkelig god for, men jeg kommer ikke til å dømme en PC som at den er for dyr, bare fordi jeg ikke vet hva den skal brukes til når den objektivt sett utifra delene ikke er dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hele poenget er jo at du ikke kan sammenligne da. Det er jo som du sier ikke forbruker komponenter dette. Du vil alltid klare å finne priser på dem på nettsider, men de vil alltid være kunstig høye. En bedrift vil jo ha anbud og avtaler som ser helt andre priser enn det hvem som helst kan se på en nettside. Og så har du jo ting med skatter osv som spiller inn en del i Norge hvertfall. Drar du til Dustin f.eks oppgis priser på bedriftssiden uten moms.

 

Se på denne maskinen f.eks:

https://www.dustin.no/product/5010807605/workstation-z1-g2

 

Virker det som en rimelig pris når du med Apples innstegsmodell får 4 ganger mer SSD (og sikkert raskere), 4 gnager mer RAM, 2 ganger flere CPU kjerner, en faktisk GPU og en klart bedre skjerm til 15.000 kr - 20.000 kr mer? verdt å ta en titt på før en totalt latterliggjør Apples priser.

 

Jeg gikk på Newegg og fant denne:

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=9SIAAEE4G45995

Mangler både SSD og GPU. Xeonene er begge fra 2012 og end of life. De påstår at dette er nye? og at du kan få refurbished for 400 USD mindre. Uansett 3000 USD for dette refurbished.

 

Så jeg gikk til Dell.us:

http://www.dell.com/en-us/work/shop/productdetails/precision-t7910-workstation/cup7910w7p_2?selectionState=eyJGUHJpY2UiOjU0NjAuMDcsIk9DIjoiY3VwNzkxMHc3cF8yIiwiUXR5IjoxLCJNb2RzIjpbeyJJZCI6MTEsIk9wdHMiOlt7IklkIjoiVUJVTlQyIiwiUHJpY2UiOjE4LjYyfV19LHsiSWQiOjEwMDIsIk9wdHMiOlt7IklkIjoiTk9QU1cifV19LHsiSWQiOjYsIk9wdHMiOlt7IklkIjoiVzgxMDAiLCJQcmljZSI6MTAxNi45MX1dfSx7IklkIjozLCJPcHRzIjpbeyJJZCI6IjMyRzQyNFIiLCJQcmljZSI6OTQ1LjkxfV19LHsiSWQiOjIwMDI0MCwiT3B0cyI6W3siSWQiOiIxVEJaQjEiLCJQcmljZSI6OTcyLjIzfV19LHsiSWQiOjM4NywiT3B0cyI6W3siSWQiOiJHUFQzVEIifV19LHsiSWQiOjYwLCJPcHRzIjpbeyJJZCI6Ik5PVFNIIn1dfSx7IklkIjoxMDAzLCJPcHRzIjpbeyJJZCI6IkFQUE5TIn1dfSx7IklkIjo1MTEzLCJPcHRzIjpbeyJJZCI6IlAyNzE1UUNDIiwiUHJpY2UiOjY5OS45OSwiQ29Nb2RzIjpbXX1dfV19

 

Lang link, fordi det er en konfigurert workstation. Jeg har valgt lignende specs. Jeg tok 2. best AMD GPU, men hva prisen blir på den som Mac skal ha er åpenbart fortsatt uvisst. Ellers har den 1 TB ekstra HDD, den har RAID kontroller og diverse. Kommer med 3 år med onsite support neste dag fra Dell, og jeg valgte dere 4K skjerm i tilbehør også. Prisen er 5500 USD. 

 

Det var noe dritt

 

Så si meg, etter å ha sett alt dette, synes folk fortsatt at 5000 USD for innstegsmodellen virker urimelig? Apple bruker annen prisstrategi for bedriftsmarkedet. Ja, de er billige men noe folk må forstå når det kommer til slike workstations. Det ER veldig billig. Alt er. Og for workstations er faktisk ikke Apple urimelig billig.

 

Dårlig og kort link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...