Gå til innhold

Skal kjøpe meg Olympus kamera!


Anbefalte innlegg

Det står mellom Olympus pen e-pl7 og e-pl8 - hvilket burde jeg velge? E-pl7 er selvfølgelig billigere, men om e-pl8 er merkbart bedre vil jeg heller legge inn litt ekstra penger på det.

 

Hvilket objektiv burde jeg ha? Burde jeg ha standardlinsen 14-42 mm eller burde jeg velge et annet et istedenfor?

 

Hvis noen der ute har erfaring med Olympus, hadde jeg satt stooor pris på svar! :w00t:

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite igjen for å gå for e-pl8, så det er ikke noe spesielt fornuftig kjøp i et kost/nytte perspektiv

Det er greit med et nærobjektiv som det du nevner hvis det er sånne bilder du vil ta. Har ikke noe spesiell oversikt over kvalitetene på Olympus sine objektiver. Der må du grave litt.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å kjøpe seg heller en brukt Em5 eller EP5 med den gode bildstabilisering og mye bedre handling. EP5 har wifi mens EM 5 har søkeren men ingen Wifi.

En brukt EM10m1 vil også ha bedre handling enn EPl7 men bare det samme dårligere IBIS.

 

Objektiver: pancake zoom 14-42 EZ er veldig bra for sin pris og størrelse

Alternativ panasonic 12-32 pancake zoom hvis du vil ha der videre

25mm 1.8. Bra og rimelig Normalobjektiv

45mm 1.8 bra for portretter

45-150 bra og rimelig telezoom

 

Du får mye bra brukt på foto.no eller på finn.

 

Lykke til med ditt valg og fotohobby

Endret av RambaZamba
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å kjøpe seg heller en brukt Em5 eller EP5 med den gode bildstabilisering og mye bedre handling. EP5 har wifi mens EM 5 har søkeren men ingen Wifi.

En brukt EM10m1 vil også ha bedre handling enn EPl7 men bare det samme dårligere IBIS.

Objektiver: pancake zoom 14-42 EZ er veldig bra for sin pris og størrelse

Alternativ panasonic 12-32 pancake zoom hvis du vil ha der videre

25mm 1.8. Bra og rimelig Normalobjektiv

45mm 1.8 bra for portretter

45-150 bra og rimelig telezoom

Du får mye bra brukt på foto.no eller på finn.

Lykke til med ditt valg og fotohobby

Jeg har ikke råd til å kjøpe flere objektiver, men jeg trenger ett til allsidig bruk! Er derfor usikker på om jeg skal velge 14-42 mm eller den på 25 mm. Anyone?

 

Tusen takk for svar til dere andre!

Lenke til kommentar

En prime-linse er lettere for produsenten å tune optisk for best mulig skarphet, men det tilsier igjen at du blir låst optisk, og at du gjerne må være mer fleksibel med hvor du plasserer kamera for å få det utsnittet du vil ha. Zoom-objektiver er mer fleksible men har igjen ujevn skarphet over intervallet. Hvis du ikke helt vet hva du vil ha kan det som førstevalg være smart å velge en zoom-linse med stort zoom-intervall så du finner ut av hvor du trives best, så kan du heller kjøpe mer spesialisert optikk senere basert på dette.

Lenke til kommentar

Hvis du bare har råd til ett objekt i starten, er pancake zoom 14-42 EZ mye mer anvendelig enn 25 mm, det er meget kompakt og jeg syntes det var langt bedre enn jeg hadde forventet; du får mye for pengene.

Sant det du over sier! :)

Jorun: Hvilket olympus kamera har du? Er fortsatt usikker på hvilket jeg skal velge :s

Lenke til kommentar

Det er marginale forskjeller mellom E-PL7 og E-PL8. Gå for den rimeligste, eller gå opp til OM-D E-M10 (I eller II).

Ok? Jeg har tidligere sett litt på OM-D E-M10 også - jeg er jo ikke akkurat den som tar så masse selfies så selfie-skjerm er ingen must for meg.

Men; Er det vanskeligere å bruke enn f.eks. E-PL7?

Jeg har fint lite kunnskaper om fotografering, så jeg er redd for å bruke for mye penger på et kamera i tilfelle jeg ender opp med å ikke bruke det. Spesielt hvis E-M10 er vanskeligere å håndtere for en nybegynner som meg?

Lenke til kommentar

 

Jeg har EM10 MI og MII, bruker dem om hverandre.

Hva er forskjellen på disse to?

 

Ikke så veldig store, men f.eks.:

Knappene er plassert litt forskjellig, har ikke problem med noen av dem.

Litt bedre stabilisering på MII

Mulighet for ‘focus bracketing, antagelig ikke så aktuelt for deg, mest for de som er interessert i makrofoto (som for meg).

Litt kraftigere batteri, sies det, men de kan brukes om hverandre.

Noe forbedret video, noe jeg ikke bruker noe særlig, uansett.

 

For flere detaljer, sjekkf.eks. her: https://www.ephotozine.com/article/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-vs-olympus-om-d-e-m10-28012 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har EM10 MI og MII, bruker dem om hverandre.

Hva er forskjellen på disse to?

Ikke så veldig store, men f.eks.:

Knappene er plassert litt forskjellig, har ikke problem med noen av dem.

Litt bedre stabilisering på MII

Mulighet for ‘focus bracketing, antagelig ikke så aktuelt for deg, mest for de som er interessert i makrofoto (som for meg).

Litt kraftigere batteri, sies det, men de kan brukes om hverandre.

Noe forbedret video, noe jeg ikke bruker noe særlig, uansett.

 

For flere detaljer, sjekkf.eks. her: https://www.ephotozine.com/article/olympus-om-d-e-m10-mark-ii-vs-olympus-om-d-e-m10-28012

Ok, takktakk☺️

Lenke til kommentar

 

Jeg har fint lite kunnskaper om fotografering, så jeg er redd for å bruke for mye penger på et kamera i tilfelle jeg ender opp med å ikke bruke det.

Hvorfor ikke kjøpe et rimelig brukt kamera for å se hvor mye du kommer til å bruke det? Olympus E-PL1 er fortsatt et godt kamera for amatører https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=96398334

Det kan jeg såklart se etter, kanskje er det noen som selger et brukt E-PL7 der ute også?

Lenke til kommentar

 

Jeg vil anbefale å kjøpe seg heller en brukt Em5 eller EP5 med den gode bildstabilisering og mye bedre handling. EP5 har wifi mens EM 5 har søkeren men ingen Wifi.

En brukt EM10m1 vil også ha bedre handling enn EPl7 men bare det samme dårligere IBIS.

Objektiver: pancake zoom 14-42 EZ er veldig bra for sin pris og størrelse

Alternativ panasonic 12-32 pancake zoom hvis du vil ha der videre

25mm 1.8. Bra og rimelig Normalobjektiv

45mm 1.8 bra for portretter

45-150 bra og rimelig telezoom

Du får mye bra brukt på foto.no eller på finn.

Lykke til med ditt valg og fotohobby

Jeg har ikke råd til å kjøpe flere objektiver, men jeg trenger ett til allsidig bruk! Er derfor usikker på om jeg skal velge 14-42 mm eller den på 25 mm. Anyone?

 

Tusen takk for svar til dere andre!

 

 

Olympus sitt egne 17mm 1.8 er et glimrende all-round objektiv. Tegner helt fantastisk.

 

Jeg likte EPl7 veldig godt, faktisk bedre enn EM10MKII av en eller annen grunn. Men, søkeren var nyttig i blant når det er sagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Jeg vil anbefale å kjøpe seg heller en brukt Em5 eller EP5 med den gode bildstabilisering og mye bedre handling. EP5 har wifi mens EM 5 har søkeren men ingen Wifi.

En brukt EM10m1 vil også ha bedre handling enn EPl7 men bare det samme dårligere IBIS.

Objektiver: pancake zoom 14-42 EZ er veldig bra for sin pris og størrelse

Alternativ panasonic 12-32 pancake zoom hvis du vil ha der videre

25mm 1.8. Bra og rimelig Normalobjektiv

45mm 1.8 bra for portretter

45-150 bra og rimelig telezoom

Du får mye bra brukt på foto.no eller på finn.

Lykke til med ditt valg og fotohobby

Jeg har ikke råd til å kjøpe flere objektiver, men jeg trenger ett til allsidig bruk! Er derfor usikker på om jeg skal velge 14-42 mm eller den på 25 mm. Anyone?

 

Tusen takk for svar til dere andre!

Olympus sitt egne 17mm 1.8 er et glimrende all-round objektiv. Tegner helt fantastisk.

 

Jeg likte EPl7 veldig godt, faktisk bedre enn EM10MKII av en eller annen grunn. Men, søkeren var nyttig i blant når det er sagt.

Ja, men søkeren er vel en vanesak. Tror ikke det kommer til å bli noe problem, egentlig.

Har hørt andre steder også at 12mm linsen er bra, er den mye bedre enn standardlinsen 14-42mm?

Tenker at det kanskje kan være greit å ha mulighet til å zoome, men jeg vet ikke. Er jo uerfaren?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke hadde råd til mer enn ett objektiv i starten, vill jeg nok valgt et zoomobjektiv,, som sagt over er Olympus pancaken 14-42 mm EZ absolutt brukbart og rimelig, selv om det ikke er like lyssterkt som fastobjektivene. Min erfaring med zoom i det området at jeg stort sett bruker det mest i ytterkantene, og sjeldnere i nærheten av 25 mm, som tilsvarer 50 mm i fullformat. Dette har lenge vært regnet som normalobjjektiv, men om dette fortsatt er gyldig for folk flest, er jeg i tvil om. 25 mm er vldig bra, men jeg bruker det ikke så ofte, må jeg innrømme, det blir ofte enten for trangt eller for vidt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...