Gå til innhold

TEST: Lønner det seg å bruke Telenor SWAP eller Telia Svitsj?


Anbefalte innlegg

Hvorfor snakker ingen om miljøaspektet ved denne typen abonnement? Et abonnement som faktisk oppfordrer folk til å bytte mobil etter 365 dager. Skjønner at det er kult å alltid ha nyeste mobilen men miljøvennlig er det ikke. Bruk og kast mentalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snip.

 

I så godt som ingen tilfeller blir det det dobbelte beløpet, eller mer, som du sier. Skulle gjerne sett ett! I tillegg er skjermbytte av telefoner som regel så dyrt at hele opplegget lønne seg bare man knuser telefonen sin én gang i løpet av et år. Ja, prisen stiger, i rekkefølgen 500, 1500, 2500. Men ta f.eks skjermbytte på en S7 Edge, koster 4000 kr hvis du vil at Samsung skal gjøre det for deg. iPhone 7 får du (av Apple) kun bytta skjermen på gjennom Eplehuset (så vidt jeg vet) og da med bortimot 4 ukers ventetid, går du til Elkjøp / Expert / Lefdal, som sender denne til et Apple-sertifisert verksted, får du en bytteenhet til den nette sum av 4000 +/- kr. 

 

De fleste som takker ja til en sånn avtale burde sette seg inn i avtalevilkårene. Hvorvidt de gidder å skifte tilbake til en annen operatør eller ei er opp til dem. Ikke alle bryr seg om å få telefonen til billigst mulig sum. Noen liker kanskje gratis nettskylagring hos Telenor eller andre tjenester de store operatørene tilbyr dem. Som noen nevnte over her, muligheten til å gå i en butikk og snakke med ansatte, få simkort på dagen.. Du ser gjerne ikke verdien av dette, men det finnes sikkert hundretusenvis av nordmenn som gjør det. 

 

Og for moro skyld, her er et regnestykke med SWAP og Telio-abonnementet de valgte å vise i testen her på Tek.no, ila 24 måneder.

S8 med Swap (359x24 = 8616 + (258*24) = 14808 

S8 fra billigste nettbutikk = 7074 + (258*24) = 13266

 

Dette er ikke engang inkludert det faktum at Telenor har en "prøv oss"-kampanje (som de har hatt i ett år nå og kommer til å beholde fremover) som lar deg "angre" Telenor som operatør og få tilbake månedsprisen for to måneder dersom du ikke ønsker å beholde Telenor-abonnement. Så faktisk kan du i praksis få de to første månedene i SWAP-avtalen helt gratis. Da kan du vel i snitt trekke fra en 500-600 kr på Telenor-regnestykket der over, så er det knappe 1000 kr som skiller de to regnestykkene i løpet av 24 måneder. Altså i underkant rundt 40 kr ekstra i måneden. :)

 

Hvorfor snakker ingen om miljøaspektet ved denne typen abonnement? Et abonnement som faktisk oppfordrer folk til å bytte mobil etter 365 dager. Skjønner at det er kult å alltid ha nyeste mobilen men miljøvennlig er det ikke. Bruk og kast mentalitet.

 

 

Har du lest skikkelig? Både Telenor og Telia "refurbisher" telefonen din og selger den i utviklingsland til redusert pris..

Endret av Klatt3n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det dere kanskje ikke skjønner er at fler tallet vet ikke om og bryr seg ikke om at du eventuelt kan bytte operatør dagen etterpå, ingen av dere som tenkte på det?

Ikke det?

Ikke overraskende egentlig.

 

Men må også si det er litt morsomt å lese om folk som heller betaler 300kr i måneden i det vide og breie som blir på mange flere hundre og tusener kroner enn om du bare sparte opp/tok litt av spare pengene å punger ut 6k med en gang.

Ja, 6k på en gang er mye, men bedre enn å betale det dobbelte om ikke mer over lengre tid, det er jo strengt tatt seigpining.

Ikke rart luksusfellen fins når folk er så lettlurte og har utrolig liten kontroll på egen økonomi at kreditt kjøp, som dette strengt tatt er, er beste løsningen for å få seg ny tlf, burde kanskje ringe en bjelle da om at du enten burde klare deg med den du har eller ta noe som er billigere men fortsatt funker.

Men er man avhengig så er man avhenging og da MÅ man jo bare ha, er jo slik med de fleste avhengigheter, må ha, koste hva det vil.

Og ja, som det står i artikkelen så knuser du skjermen så betaler du litt for å bytte, men knuser den flere ganger blir det dyrere og dyrere og folk som mister tlf i bakken flere ganger, gud hvor irritert jeg blir over slike, du burde vel da kanskje ikke gå får en 6k++ tlf om du ikke har bedre grep i fingrene enn at alt bare detter ut av hendene dine.

 

Herre min hatt, sett deg inn i hva det koster i hvert fall da. Det er ikke snakk om en mer enn 500-1000 kr. mer enn hvis man hadde kjøpt den ut kontant. Det er ikke mer enn hva det hadde vært med vanlige abonnementer.

Lenke til kommentar

Det dere kanskje ikke skjønner er at fler tallet vet ikke om og bryr seg ikke om at du eventuelt kan bytte operatør dagen etterpå, ingen av dere som tenkte på det?

Ikke det?

Ikke overraskende egentlig.

 

Men må også si det er litt morsomt å lese om folk som heller betaler 300kr i måneden i det vide og breie som blir på mange flere hundre og tusener kroner enn om du bare sparte opp/tok litt av spare pengene å punger ut 6k med en gang.

Ja, 6k på en gang er mye, men bedre enn å betale det dobbelte om ikke mer over lengre tid, det er jo strengt tatt seigpining.

Ikke rart luksusfellen fins når folk er så lettlurte og har utrolig liten kontroll på egen økonomi at kreditt kjøp, som dette strengt tatt er, er beste løsningen for å få seg ny tlf, burde kanskje ringe en bjelle da om at du enten burde klare deg med den du har eller ta noe som er billigere men fortsatt funker.

Men er man avhengig så er man avhenging og da MÅ man jo bare ha, er jo slik med de fleste avhengigheter, må ha, koste hva det vil.

Og ja, som det står i artikkelen så knuser du skjermen så betaler du litt for å bytte, men knuser den flere ganger blir det dyrere og dyrere og folk som mister tlf i bakken flere ganger, gud hvor irritert jeg blir over slike, du burde vel da kanskje ikke gå får en 6k++ tlf om du ikke har bedre grep i fingrene enn at alt bare detter ut av hendene dine.

 

Det er vel der du tar feil, mer eller mindre samtlige telefoner på markedet blir billigere om du kjøper den subsidiert med binding. Det er faktisk dyrere å kjøpe ut telefonen cash. Det gjelder både bedriftskunder og privatkunder når det kommer til SWAP/Svitsj så er dette en høyere totalkostnad enn om du kjøper telefonen subsidiert. Fordelen er dog at du enkelt kan bytte telefon hver 12 måned samtidig som du slipper å måtte selge din da gamle telefon på finn.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at Tek.no har noe i mot Telenor. Alt Telenor lanserer er ræva og romerske tall for denne redaksjonen... Det er svært mange Ola og Kari Normann som har tatt i bruk swap. Sikkert mange som kommer til å ta i bruk Svitsj også. Nå i disse tider har Telenor hatt denne løsningen i ca 1 år, og det byttes telefoner i søkk og kav... Nå skal også Eøkjøp, Lefdal og Power begynner å selge Swap. Hva betyr dette... betyr det at en stor del av det norske folk er mindre smarte... nei! De som har swap er fornøyd med den. De fleste jeg kjenner bytter etter 12 mnd. Hvem andre tilbyr en forsikring som gjør det mulig å få en NY mobil dagen etter at den er blitt for eksempel stjelt på ferie i syden.... jeg vet ikke om noen andre som har ett så bra forsikringstilbud. Det beste av alt (til dere i Tek som er kun opptatt av pris), forsikringen koster kun 59 kroner i mnd! Det er en egen andel på 500 kroner om du trenger ny mobil dagen etter... om jeg ikke husker helt feil.

Jeg vil si at dette er å ta vare på kundene og ikke flå de som dere så steike hardt prøver og få frem i artikkelen.

Jeg har selv swap. Er strålende fornøyd med det. Straks er min mobil 12 mnd. Da tusler jeg til en forhandler og leverer inn den jeg har nå og får en peis ny til 0 kroner, mot at jeg selvfølgelig betaler 300-400 kroner i mnd.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det fungerer med Svitsj men med Swap så trenger du kun å levere inn mobilen og ikke noe medfølgende tilbehør alá lader, usb-kabel osv.

 

En bekjent av meg swappet sin Samsung S7 Edge nylig og med den fulgte det med både en trådløs ladeplate og batteribank da han inngikk Swap-avtalen i fjor i tillegg til standard tilbehør, noe som han selvsagt får beholde etter å ha byttet til ny mobil.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det fungerer med Svitsj men med Swap så trenger du kun å levere inn mobilen og ikke noe medfølgende tilbehør alá lader, usb-kabel osv.

 

En bekjent av meg swappet sin Samsung S7 Edge nylig og med den fulgte det med både en trådløs ladeplate og batteribank da han inngikk Swap-avtalen i fjor i tillegg til standard tilbehør, noe som han selvsagt får beholde etter å ha byttet til ny mobil.

 

Regner med det er det samme for svitsj, for de bruker i prinsippet mobilpant systemet de har hatt fra før som kun krever mobil.

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt... Svært mangelfull artikkel som antar alt for mye.

1. Det er ingen bindingstid på hverken abonnement eller SWAP-avtalen

2. Skjermforsikringen er svært verdifull og noe de aller fleste har bruk for

3. For 59,- ekstra i måneden kan man få den beste forsikringen jeg noengang har hørt om (les mer om plussforsikringene deres!)

4. De som benytter seg av disse avtalene vil etter all sannsynlighet bytte mobil etter 1 år, og da essensielt ha betalt halv pris for mobilen (da svært mange ikke selger de i etterkant uansett)

5. Det er en selvfølge at det koster mer å betale telefonen over lengre tid, men dette er en mye mer behagelig situasjon for svært mange mennesker, og det er ikke en så astronomisk prisøkning som dere får det til å se ut.

 

Er vanligvis en stor fan av artiklene deres, men dette var virkelig dårlig arbeid... Her er det bare å rett opp i feilen deres, og faktisk vise de positive sidene med disse ordningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet her? Det ser ut som om matestykkene er på feil premisser, på et vis?

 

Det tas ikke med at man faktisk bytter til en ny mobil hvert år, og det er jo helt sentralt...

 

I praksis betyr dette, at så lenge du bytter hvert år, betaler du i praksis bare den prisen du må betale ekstra for swapen/svitsjen, om det er 300 kr mnd, koster mobilen deg 3600 kr. Om det er 400 kr mnd koster den deg 4800 kr. Og så får du en helt ny toppmodell til samme prisen.

 

Det er først når du avslutter denne avtalen, og ikke lenger vil ha swap eller svitsj, at dette blir dyrere. Om jeg har swap i 4 år, og betaler 300 kr mnd, har jeg da fått en S7 til 3600 kr, en S8 til 3600, en S9 til 3600, og en SX til 3600 og så bestemmer jeg meg for at jeg ikke vil ha SWAP, lenger. Så den siste mobilen må jeg da altså betale ut, eller fortsette å betale i et år til på. Så det blir 3600 til. Dersom jeg kan selge den for 3600 et år seinere, har jeg altså betalt 3600 per toppmodell. Om jeg skulle velge å beholde min siste modell og enten betale den rett ut eller la avtalen løpe, koster det meg ytterligere 3600. Man kan velge å si at den siste kosta meg 7200 (som strengt tatt ikke er en spinnvill, om enn ikke god, pris for en toppmodell, men det betyr også at du bare betalte 3600 for de tre foregående), eller man kan velge å anse det som å spre ut over alle mobilene: 3600 til sammen for alle de fire mobilene, og totalprisen på hver mobil blir altså 4500 kr, og denne totalprisen per mobil vil bli lavere for hvert år man fortsetter med SWAP.

 

Abonnementsprisen ved siden av er irrelevant, fordi den kan byttes, men til og med om man faktisk bare har telenor hele tiden, og "taper" 150 kr i måneden, kan man legge dette til i mattestykket, totalprisen per mobil går da fra 4500 per mobil i fire år til 6300 per mobil i fire år. Igjen, da sitter vi på en helt vanlig toppmodellpris... Hvordan dette kan være "STYR UNNA!", fatter jeg ikke?

 

Det er riktig at man da sitter igjen med kun én mobil å selge, istedenfor fire, som betyr at man kan selge tre mobiler for å sammenligne dette. Så om du ikke bytter abonnement, og sammenligner med dagens pris på en S8, som er 7000 på det minste, "sparer" man 700 per mobil på det, og har dermed 2 800 "til gode". Si at man får solgt en et år gammel pent brukt mobil for 3000, sparer man altså hele 6200 på fire år om man selger vekk hver eneste mobil.

 

Det er hele 130 kr mnd (som altså er det man kan tjene inn på å bytte abonnement). Så konklusjonen burde være: Bytt abonnement, så er det faktisk en god deal, hvor du ikke taper penger på å betale spredt utover året, istedenfor å betale alt med en gang. Det er strengt tatt uvanlig og ikke forventa, så jeg vil si det faktisk er en ganske bra deal, selv når man regner med å selge hver eneste mobil (og altså ikke beholde noen som backup, eller noe), og dette er sett helt bort ifra skjermforsikringa også, som teller i favør SWAP...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Flott at dere kommer med en sånn artikkel! :-) Disse løsningene fra Telenor og Telia er nesten å regne som svindel.

 

Jeg vil si at det er rein svindel, er ikke dette en sak for forbrukerrådet og evt politiet?

Det er helt klart innafor "loven" på alle mulige måter, ingen tvil om det :-) Men synes de godt kunne skrevet tydelig på sidene sine at dette selvfølgelig et er dyrere alternativ enn å cashe mobilen med en gang. Tror kanskje de til og med hadde tjent på det også :-)

Lenke til kommentar

Det har vært nevnt flere ganger her, men siden tek ikke reagerer så påpeker jeg det en gang til.

 

Testen bygger på gale premisser og er i beste fall fullstendig misvisende. Du kan når som helst bytte abonnement til hvilken som helst annen operatør. Regnestykket blir da veldig annerledes. Hos Telenor er det også skjermforsikring inkludert. Denne har i alle fall en viss verdi for de fleste.

 

I praksis ender du, i løpet av 24 måneder, å betale 1 måned med høyere mobilabonnementsregning samt prisforskjellen mellom avbetaling og kontant. Dette varierer svært fra modell til modell over tid. Da jeg "kjøpte" min var det 3-400,- forskjell til rimeligste nettbutikk og INGEN forskjell til fysiske butikker her hvor jeg bor. Og så ser jeg, etter en del dyre uhell, stor verdi av skjermforsikringen i tillegg. Jeg synes dette er en relativt grei deal for å kjøpe telefon på nedbetaling, uten inskudd.

 

Det som er litt kjedelig med denne type avtaler er selvsagt at om du ødelegger telefonen din før den er nedbetalt, så føles det (totalt sett blir det jo det samme, ødelagt er ødelagt uavhengig av hvordan den er tenkt betalt) fort dyrt når man trenger en ny en. Det gjelder forsåvidt om man har et typisk abonnement med binding som man har kjøpt en subsidiert telefon med på avbetaling, men da er det snakk om 12 måneder. På den andre siden er man bundet til abonnementet også i denne tiden og totalprisen (og i alle fall startprisen) er avhengig av om du valgte et rimelig eller et dyrere abonnement - noe som får mange til å velge et dyrere abonnement enn man kanskje ellers ville valgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Snip.

 

I så godt som ingen tilfeller blir det det dobbelte beløpet, eller mer, som du sier. Skulle gjerne sett ett! I tillegg er skjermbytte av telefoner som regel så dyrt at hele opplegget lønne seg bare man knuser telefonen sin én gang i løpet av et år. Ja, prisen stiger, i rekkefølgen 500, 1500, 2500. Men ta f.eks skjermbytte på en S7 Edge, koster 4000 kr hvis du vil at Samsung skal gjøre det for deg. iPhone 7 får du (av Apple) kun bytta skjermen på gjennom Eplehuset (så vidt jeg vet) og da med bortimot 4 ukers ventetid, går du til Elkjøp / Expert / Lefdal, som sender denne til et Apple-sertifisert verksted, får du en bytteenhet til den nette sum av 4000 +/- kr. 

 

De fleste som takker ja til en sånn avtale burde sette seg inn i avtalevilkårene. Hvorvidt de gidder å skifte tilbake til en annen operatør eller ei er opp til dem. Ikke alle bryr seg om å få telefonen til billigst mulig sum. Noen liker kanskje gratis nettskylagring hos Telenor eller andre tjenester de store operatørene tilbyr dem. Som noen nevnte over her, muligheten til å gå i en butikk og snakke med ansatte, få simkort på dagen.. Du ser gjerne ikke verdien av dette, men det finnes sikkert hundretusenvis av nordmenn som gjør det. 

 

Og for moro skyld, her er et regnestykke med SWAP og Telio-abonnementet de valgte å vise i testen her på Tek.no, ila 24 måneder.

S8 med Swap (359x24 = 8616 + (258*24) = 14808 

S8 fra billigste nettbutikk = 7074 + (258*24) = 13266

 

Dette er ikke engang inkludert det faktum at Telenor har en "prøv oss"-kampanje (som de har hatt i ett år nå og kommer til å beholde fremover) som lar deg "angre" Telenor som operatør og få tilbake månedsprisen for to måneder dersom du ikke ønsker å beholde Telenor-abonnement. Så faktisk kan du i praksis få de to første månedene i SWAP-avtalen helt gratis. Da kan du vel i snitt trekke fra en 500-600 kr på Telenor-regnestykket der over, så er det knappe 1000 kr som skiller de to regnestykkene i løpet av 24 måneder. Altså i underkant rundt 40 kr ekstra i måneden. :)

 

Hvorfor snakker ingen om miljøaspektet ved denne typen abonnement? Et abonnement som faktisk oppfordrer folk til å bytte mobil etter 365 dager. Skjønner at det er kult å alltid ha nyeste mobilen men miljøvennlig er det ikke. Bruk og kast mentalitet.

 

 

Har du lest skikkelig? Både Telenor og Telia "refurbisher" telefonen din og selger den i utviklingsland til redusert pris..

Budskapet er fortsatt at en mobil skal byttes etter et år. Kun i utviklingsland man bruker noe som ikke er absolutt siste model. Resten av oss må ha splitter nye telefoner.

Lenke til kommentar

Synes også det er litt merkelig at denne forsikringen ikke blir ørlite grann mer vektlagt i artikkelen. Er en del som opplever at telefonene sine knuser, og skjermbytter på alt fra iPhone til Samsung koster mellom 2000 og 4000 kr gjennom offisielle verksteder. Å ha en skjermforsikring inkludert i Swap-månedsprisen (som ordinært sett koster 99 kr om man skulle betalt for den utenom) vil være en ganske ålreit deal for ganske mange - ikke alle, selvfølgelig, men ganske mange. Gjerne de som er SWAP i aller største grad er myntet på, ungdom og unge voksne.

Ei utfordring med at det er inkludert forsikring med egenandel er jo også at telenor/telia sin terskel for å kreve at du bytter skjermen blir lavare.

 

Med forbehold om at eg ikkje veit korleis praksisen er så er det nærliggande å tenke at telefonselskapet vil presse på for at kunden skal bytte til ein heilt ny skjerm så lenge den ikkje er 100 % ripefri.

 

Slik er det alt for dei som leaser bil, det blir krevd at kunden skal fikse alt av handlevognbulker og striper, heilt uavhengig av om en slik bagatellmessig skade reduserer den reelle verdien eller ikkje.

Lenke til kommentar

 

Synes også det er litt merkelig at denne forsikringen ikke blir ørlite grann mer vektlagt i artikkelen. Er en del som opplever at telefonene sine knuser, og skjermbytter på alt fra iPhone til Samsung koster mellom 2000 og 4000 kr gjennom offisielle verksteder. Å ha en skjermforsikring inkludert i Swap-månedsprisen (som ordinært sett koster 99 kr om man skulle betalt for den utenom) vil være en ganske ålreit deal for ganske mange - ikke alle, selvfølgelig, men ganske mange. Gjerne de som er SWAP i aller største grad er myntet på, ungdom og unge voksne.

Ei utfordring med at det er inkludert forsikring med egenandel er jo også at telenor/telia sin terskel for å kreve at du bytter skjermen blir lavare.

 

Med forbehold om at eg ikkje veit korleis praksisen er så er det nærliggande å tenke at telefonselskapet vil presse på for at kunden skal bytte til ein heilt ny skjerm så lenge den ikkje er 100 % ripefri.

 

Slik er det alt for dei som leaser bil, det blir krevd at kunden skal fikse alt av handlevognbulker og striper, heilt uavhengig av om en slik bagatellmessig skade reduserer den reelle verdien eller ikkje.

Mener du ved innbytting eller hva? Normal slitasje er i dette tilfelle helt ok. Men en sprekk i glasset eller lignende er nok til at telefonen må repareres (på forsikring) før man kan levere den inn og få ny.
Lenke til kommentar

 

 

Flott at dere kommer med en sånn artikkel! :-) Disse løsningene fra Telenor og Telia er nesten å regne som svindel.

 

Jeg vil si at det er rein svindel, er ikke dette en sak for forbrukerrådet og evt politiet?

Det er helt klart innafor "loven" på alle mulige måter, ingen tvil om det :-) Men synes de godt kunne skrevet tydelig på sidene sine at dette selvfølgelig et er dyrere alternativ enn å cashe mobilen med en gang. Tror kanskje de til og med hadde tjent på det også :-)

De skriver jo totalprisen på nettsiden sin....

Lenke til kommentar

 

Flott at dere kommer med en sånn artikkel! :-) Disse løsningene fra Telenor og Telia er nesten å regne som svindel.

Jeg vil si at det er rein svindel, er ikke dette en sak for forbrukerrådet og evt politiet?

 

 

 

Har du ikke råd til eller klare å spare 5-6000 på et år så kanskje ta hintet (da har du mest sannsynlig ikke godt av å betale dobbelt opp over 2 år). Ikke lur deg selv til å tro at dette er et økonomisk valg.

Hvis dere virkelig mener dette så forstår dere ikke hvordan dette fungerer, det gjør ei heller tek.no så det er jo ikke så rart i.

 

Jeg gidder dog ikke skrive det en gang til, så sjekk heller både mine og andres kommentarer her som redegjør for både reell prisforskjell og gode grunner til hvorfor man ønsker en slik avtale.

Endret av ZweiNor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...