Gå til innhold

Fra Bibelen - hvem er "kjempene" og "gudesønnene"


Anbefalte innlegg

 

Jeg starter tråden i denne delen av forumet siden jeg ser etter teologiske svar, ikke svar av typen "Hvem bryr seg, bibelen er en eventyrbok".

 

Det er en passasje i bibelen jeg alltid har lurt på:

 

1. Mosebok, kap. 6, vers 1-4:

 

"Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre.  2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha.  3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

     4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne."

 

Hvem er gudesønnene? Og hvem er disse kjempene? 

 

Det var en engel ( Lusifer ) som løy for Eva i Edens hage og ved denne handlingen gjorde han seg selv til den onde ånden Satan Djevelen. Deretter begynte han å prøve på å få andre engler til å vende seg mot Gud. Med tiden lyktes det ham å gjøre det. Noen engler sluttet å utføre det arbeidet Gud hadde gitt dem i himmelen og kom ned til jorden og laget seg slike kjødelige legemer som menneskene hadde. Hvilket urett ønske hadde Satan vakt hos dem for å få dem til å forlate den opphøyde stilling de hadde i himmelen. Bibelen gir oss svaret på dette: Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. ( pylogami ) mange koner )

 

Ja, disse englene ikledde seg kjødelige legemer og de kom til jorden for å ha seksuell omgang med vakre kvinner. Men det var galt av engler å innlede slike forhold. Det var en ulydighets handling. Bibelen stiller det de gjorde, i klasse med de homoseksuelle handlinger innbyggerne i Sodoma og Gomorra begikk. Hva førte disse englenes ulydighet til. Disse englene og deres koner fikk barn sammen. Men disse barna var annerledes enn andre. De vokste og vokste helt til de ble kjemper, ja, onde kjemper. De ble kalt også fellere. Disse kjempene prøvde å tvinge alle andre til å være like onde som de selv var. Bibelen forteller hva dette førte til: Menneskenes ondskap var stor på jorden. Alle tanker som rørte seg i deres hjerter, var onde dagen lang.

 

Så sendte Jehova vannflommen . Kjempene og alle de onde menneskene druknet. Men hva skjedde med de englene som hadde kommet til jorden. De drukner ikke. De la av sine kjødelige legemer og vendte tilbake til himmelen som ånder. Men de fikk ikke lov å bli en del av Guds organisasjon av hellige engler igjen.Bibelen sier: Gud skåner ikke de engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, hvor de holdes i varetekt i mørke huler inntil dommen. Disse ordene englene ble ikke styrtet ned til et bokstavelig sted. Men ordet avgrunnen siktes det til den fornedrede eller falne tilstand disse englene nå befinner seg i. De ble avskåret fra det åndelige lys i Guds organisasjon og det eneste de har i vente, er evig tilintetgjørelse.

 

Siden vannflommen har disse demonenglene ikke fått lov av Gud til å kle seg kjødelige legemer. De kan derfor ikke på en direkte måtte tilfredsstille sine unaturlige seksuelle lyster. Men de kan fremdeles øve en farlig innflytelse på menn og kvinner. Ja, det er ved hjelp av disse demonene Satan forfører hele verden ( Åp 12:9 ) Den store økningen i antall sedelighetsforbrytelser , voldshandlinger og andre ugjerninger i vår tid viser hvor viktig det er at vi er på vakt, så vi ikke blir forført av dem. Satan er denne verdens gud. ( 2.kor 4:4 )

 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Les Elizabeth Haich's Innvielse! Hun forteller om et tidligere liv hun hadde i Egypt for ca 10 000 år siden ,da det fantes en rase av mennesker som hadde stor innsikt og var høyt spirituelt utviklet, og som bygde pyramidene med sin avanserte teknologi. Samtidig bodde det en rase av mindre utviklede mennesker der som ikke kunne håndtere disse tingene og som ikke hadde denne innsikten.
Disse fikk barn sammen, eller om den rasen hun tilhørte faktisk var barn av noen enda mer avanserte som hadde blandet seg med menneskene og hun var en av dem....det er lenge siden jeg leste den så jeg husker ikke detaljene.

Hun forklarer hvorfor sønner og døtre blir brukt på den måten i Bibelen også, men jeg husker rett og slett ikke nå.
Ikke så lenge etter hun levde der forsvant disse "Gudesønnene", fordi ting endret seg på jorden og de var ikke ønsket mer.
Det finnes enorme monumenter etter dem over hele jorden, blant annet er det funnet en gigantisk pyramide i Bosnia de siste årene. Vi hører lite om disse pyramidene og andre byggverkene. Men det kan altså være sporene etter disse "Gudesønnene" som var høyere utviklet enn oss og som levde her for lenge siden.

Ordet "kjemper" blir brukt om dem fordi de var kjemper i ånden. De "navngjetne" henspiller også på dette, etter som jeg forstår det fra boken. Hun skriver også at noen ledet denne åndelige kraften inn i kroppen, og ble fysiske kjemper, så det kan ha levd både fysiske kjemper, spirituelt svært utviklede mennesker, og vanlige mennesker samtidig.

Jeg tenker også på "Gudene" i den norrøne litteraturen med dette, at de kan ha vært mennesker som kom vandrende fra øst, "æsene", og som besatt en større innsikt enn de som allerede bodde her, og derfor ble sett på som "Guder". Elizabeth Haich skriver at folket hennes måtte flykte fra Egypt fordi menneskene ble fiendtlige mot dem. Det kan ha skjedd andre steder også, kanskje det kom noen vandrende fra øst og inn i Norden på den tiden, hvem vet..
Det er mulig at de kontrollerte været i Egypt, så Tor med hammeren...? Og Odin med sine ravner hadde kanskje en spesiell forbindelse med dyr, kanskje de kunne skape seg om til dyr osv....hvem vet.

En ting er i alle fall sikkert, vi vet ikke noe som helst om hvem vi er eller hvor vi kommer fra, eller menneskehetens historie langt, langt bakover i tid.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Tabris skrev (På 2.6.2017 den 10.29):

Jeg starter tråden i denne delen av forumet siden jeg ser etter teologiske svar, ikke svar av typen "Hvem bryr seg, bibelen er en eventyrbok".

 

Det er en passasje i bibelen jeg alltid har lurt på:

 

1. Mosebok, kap. 6, vers 1-4:

 

"Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre.  2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha.  3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»
   
  4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne."

 

Hvem er gudesønnene? Og hvem er disse kjempene? 

Disse englene ikledde seg kjødelige legemer og de kom til jorden for å ha seksuelle omgang med vakre kvinner. Det var galt av engler å innlede slike forhold. Det var en ulydighetshandling. Bibelen stiller det de gjorde, i klasse med de homoseksuelle , Polygami, pedofil  handlinger innbyggerne i Sodoma og Gomorra begikk. ( Judas 6-7) 

Det ble ikke frambrakt engler som en frukt av disse ekteskap. Menneskenes døtre kunne bare føde menneskebarn, barn av sitt eget slag og da det er moren som gir avkommet dets legeme av (kjøtt og blod) , ble frukten av disse unaturlige ekteskap mennesker, men de var bastarder, mennesker av overnaturlig størrelse og vitalitet fordi de hadde engler til fedre. De er de veldige fra fordums tid, de navnkundige. De ble kalt nephilim som betyr fellere, det vil si de som får andre til å falle, fordi de var voldsomme og brutale og undertrykte den svakere, ufullkomme menneskeslekt. Men jorden ble fordervet for Jehova Guds åsyn og jorden ble full av urett og Gud så på jorden og se, den var fordervet for alt kjød hadde fordervet sin ferd på jorden. ( 1.Mosebok 6:11-12)

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tabris skrev (På 2.6.2017 den 10.29):

Jeg starter tråden i denne delen av forumet siden jeg ser etter teologiske svar, ikke svar av typen "Hvem bryr seg, bibelen er en eventyrbok".

 

Det er en passasje i bibelen jeg alltid har lurt på:

 

1. Mosebok, kap. 6, vers 1-4:

 

"Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre.  2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha.  3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»
   
  4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne."

 

Hvem er gudesønnene? Og hvem er disse kjempene? 

Hei!

Bibelen er lagt opp på en slik måte at man finner svarene på det du spør om ved å lete i gjennom hele Bibelen. Lukas 1.1 begynner med å forklare at skriften ikke er oppsatt i sammenheng, så løsningen er å bruke databibel og søkordregister. Gudesønnene finnes også i Job kap.2. Bruker du søkordet kjemper/ kjempene (alle bøyninger) går du omveien om gresshoppene (4.Mos.13.33/ (Åp.9.3) som viser til 5.Mos.9.2) osv. Goliat og Samson var jo en slik en. (1.Sam.17.23/ Dom.13./ Heb.11.32f.) Prøv søk på alle typer informasjon om gudesønnene - eks.: " de navngjetne"/" gresshoppene" - du vil nok komme til bunns i mysteriet da? (1.Kong.1.47 - Salomo)
Du kan bruke bibelsøk her:

Bibelselskapet | Nettbibelen

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei. 😀

Mulig en ide jeg har hatt om det med "Gudesønnene" er mer misvisende enn andre forklaringer. Men jeg har forestilt meg at det på en tid da de færreste mennesker hadde sett for seg at det fantes et stort univers med stjerner og planeter, kan ha kommet "Menneskeliknende" skapninger til jorden. Som for eksempel til Nevada - Ørkenen. At det for øvrig kan ha vært et tilfelle, (og kanskje det eneste), hvor sånne individer og mennesker kan ha lagt vekt på å pare seg med hverandre. For datidens mennesker kan de "utenomjordiske" ha fremstått som Engler, som Gudesønner e.l.

Så kan det deretter ha fortonet seg slik at selv om det vel i nyere tid er blitt konkludert med at jordiske mennesker ideelt sett bør være ekstra ulike genetisk når de parer seg og får barn, så kan det i sånne tilfeller uansett ha dreid seg om en type ulikheter, og som direkte resultat av at en av foreldrene da kom fra en annen planet med til dels svært andre forutsetninger for å overleve, ikke fungerte å lage avkom som både vokste opp, var nogetlunde sunne og friske eller som kunne leve omtrent like lenge som normalt blant andre jordiske individer som hørte til på vår planet. 

Men mulig en forklaring som dette er helt urealistisk. 

Mvh Audun Traagstad 

Lenke til kommentar
Utenomjordiske? skrev (På 27.11.2021 den 6.48):

Mulig en ide jeg har hatt om det med "Gudesønnene" er mer misvisende enn andre forklaringer. Men jeg har forestilt meg at det på en tid da de færreste mennesker hadde sett for seg at det fantes et stort univers med stjerner og planeter, kan ha kommet "Menneskeliknende" skapninger til jorden.

Mer om de utenomjordiske finnes i Esek.1.kap. Også i 2.Kong.2 8-12 kan man lese at Elia (i NT kalt døperen Johannes - i Matt.11.11-14) blir ført opp i himmelen av en ildvogn med ildhester som i en storm. 

Jeg har ikke lest om førerne av disse metalliske fremkomstmidlene (se Esek.1) men de skal visstnok ha en menneskelig opprinnelse etter hva jeg kan forstå? (Esek.1.10, 14, Dan.7.4, Hos.5,7, 4.Mos.23-24) 

Ellers står navnene på en rekke av de navngjetne menn oppført hos (1.Mos.6.4) Heb.11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...