Gå til innhold

Flere jukser for å unngå toll på netthandel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Denne uken lovet Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum at om det blir regjeringsskifte til høsten, så vil han fjerne fribeløpet på 350 kroner.

Da vet vi hvem vi ikke skal stemme på.

Skal vi stemme han ut av SV?

 

Uansett det er ikke folkes feil kina  selgerne jokser med pakkene, de vil jo selge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når det gjelder feilmerking ("Gift") av varer fra Kina så er det sjelden kundene som har bedt om dette, det er selgerne som gjør dette mer eller mindre konsekvent. Slik feilmerking blir også gjort på varer med verdi under kr 100.

(Varer med verdi under kr 150 pleier å slippe gratis gjennom tollen i de fleste land, ofte blir tollgrensen satt slik at en enkelt CD slipper fortolling).

 

Den største fordelen med å bestille fra Kina er at frakten normalt er mye billigere enn fra EU-land eller USA, ulempen er at det tar lengre tid.

Endret av Frobe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet med denne saken er at ingenting tyder på at de skal fjerne eller sette et mer fornuftig nivå på fortollingsgebyret. Jeg hadde vært helt for MVA fra første krone dersom man kan tollbehandle online og slipper fortollingsgebyret. Sånn som det er nå, vil en blekkpatron til 20 kroner koste 20 kroner + gratis frakt + flere hundre kroner gebyr + MVA. Og det vil først og fremst ramme småvarer som ingen gidder ta inn engang.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Når det gjelder feilmerking ("Gift") av varer fra Kina så er det sjelden kundene som har bedt om dette, det er selgerne som gjør dette mer eller mindre konsekvent. Slik feilmerking blir også gjort på varer med verdi under kr 100.

(Varer med verdi under kr 150 pleier å slippe gratis gjennom tollen i de fleste land, ofte blir tollgrensen satt slik at en enkelt CD slipper fortolling).

 

Den største fordelen med å bestille fra Kina er at frakten normalt er mye billigere enn fra EU-land eller USA, ulempen er at det tar lengre tid.

 

Løsningen er evt å bestille 1 og 1 vare under 350,- Men det redder ikke miljøet akkurat....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Denne uken lovet Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum at om det blir regjeringsskifte til høsten, så vil han fjerne fribeløpet på 350 kroner.

 

For en idiot den uttalelsen er. Blir ikke populært det der ihvertfall.

 

De fleste handler jeg har gjort har vært under kr 350 kroners grensen og lovlige. Men det går jo an for en kjøper å prute også.

Jeg har også sett at noe blir merket som gaver når varen er betalt i full pris og er rimeligere enn kr 350, som jo da blir helt unødvendig.

 

Gratis frakt er et bra virkemiddel, spesiellt når frakten inkluderes i kr 350-beløpsgrensen. Hvordan de får til den frakten kan en jo spør seg om, er det subsidiering i fra kinesiske myndigheter.

 

Uansett så kan man jo også snu litt på flisa og tenke at "Er dette et særlig stort problem". Norske butikker er også avhengige av å handle fra kina for å ha noe å selge. Dessuten så kan man se på det litt som en alternativ måte å la "bistandspenger" omløpe på.

Lenke til kommentar

Når det gjelder feilmerking ("Gift") av varer fra Kina så er det sjelden kundene som har bedt om dette, det er selgerne som gjør dette mer eller mindre konsekvent. Slik feilmerking blir også gjort på varer med verdi under kr 100.

(Varer med verdi under kr 150 pleier å slippe gratis gjennom tollen i de fleste land, ofte blir tollgrensen satt slik at en enkelt CD slipper fortolling).

 

Den største fordelen med å bestille fra Kina er at frakten normalt er mye billigere enn fra EU-land eller USA, ulempen er at det tar lengre tid.

 

Er nesten helt enig med deg.

 

Det tar faktisk ofte ikke så fryktelig mye lengre tid fra Kina, selv om det kan være snakk om noen få dager ekstra. Selvsagt så finnes treg transport som unntak i fra Kina, men de fleste handler jeg gjorde i mai-april gikk utrolig hurtig med hensyn på at alt var fri frakt i fra Kina.

 

Selgerne vet dessuten å velge riktig varetransportør. Slik at mye av selgerne der har en enorm positiv endring i forhold til veldig positive omtaler som man som kjøper kan lese på f.eks. Ebay.

 

Ebay kommentarene bidrar altså til hurtig gratis frakt i fra Kina. Ellers så mister de noe av kundetilgangen. Så enkelt så enkelt.

 

Jeg tror også at Vedum Slagsvold skal passe seg for å strupe denne handelen med Kina. Ved å ha en slik grense så hjelper en altså varehandelen å få et større varesortement. Man hjelper å opprettholde en positiv kontakt med Kina, da bortfall av en slik handel kan gjøre at Kina prioriterer nordmenns storbusiness tilgang lavere.

 

Kina har et betydelig marked for norske bedrifter, og Trygve (SV) vil bare forkludre dette ved å stenge noe som allerede fungerer rimelig greit på småvarehandelen. Norge kan tape enormt mye investeringsmuligheter og salg til Kina på ting som virkelig betyr noe for Norges økonomi.

 

Se bare hvor mye uro Nobelkomiteen skapte for oss.

 

Småvarehandelen er sikkert en mygg for oss, men vil garantert bli lagt merke til hos kineserne.

Endret av G
Lenke til kommentar

Problemet med denne saken er at ingenting tyder på at de skal fjerne eller sette et mer fornuftig nivå på fortollingsgebyret. Jeg hadde vært helt for MVA fra første krone dersom man kan tollbehandle online og slipper fortollingsgebyret. Sånn som det er nå, vil en blekkpatron til 20 kroner koste 20 kroner + gratis frakt + flere hundre kroner gebyr + MVA. Og det vil først og fremst ramme småvarer som ingen gidder ta inn engang.

 

 

Godt poeng det med fortollingsgebyret. I utgangspunktet er jeg også for å bare fjerne hele frigrensa og ta MVA fra første krone. Tiltaket var jo i utgangspunktet for å slippe å bruke ressurser på småbeløp, men nå til dags har vi muligheten til å unngå den ressursbruken så da trenger vi heller ingen frigrense.

 

Fortollingsgebyret (ligger vel på 150 hos Posten i hvert fall) er dog en uting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns 25% er ekstremt høyt, og fortollingsgebyrene også er veldig dyre. Det føles litt som et "ran" å bestille en motorsykkeldel til 700 kroner, som du så må betale over 300 kroner på i MVA og gebyr. Spesielt når det er produkter som ikke er å finne i Norge. Jeg støtter gjerne norske butikker hvis det er mulig, men jeg må ofte ty til utlandet for å finne det jeg er ute etter.

 

Med slike gebyrer så har det ført til at jeg er en av de som bevisst jukser med tallene. Enten at jeg får det markert som gave (dette funker jo dog bare når selger sender som privatperson, og ikke firma), eller at jeg ber de sette verdien lavere.

 

Videre når det kommer til frakt, så unngår jeg DHL, UPS, og FedEx som pesten. Helt ekstreme gebyrer, og det at de prøver å levere på døra di klokken 11:00 på en onsdag gjør det jo enda mer latterlig.

Lenke til kommentar

Problemet med denne saken er at ingenting tyder på at de skal fjerne eller sette et mer fornuftig nivå på fortollingsgebyret. Jeg hadde vært helt for MVA fra første krone dersom man kan tollbehandle online og slipper fortollingsgebyret. Sånn som det er nå, vil en blekkpatron til 20 kroner koste 20 kroner + gratis frakt + flere hundre kroner gebyr + MVA. Og det vil først og fremst ramme småvarer som ingen gidder ta inn engang.

 

De fleste vet ikke hva fortollingsgebyret er, det har ingenting med staten/tollen å gjøre. Fortollingsgebyr er bare et navn som skaper forvirring fordi folk tror det er tollen som er ansvarlige. http://www.toll.no/no/netthandel/fortollingsgebyr/ Ekspedisjonsgebyr er mer riktig.

 

Det store problemet slik jeg ser det og har sett i forhold til andres reaksjoner og meninger er at det ikke blir opplyst om gebyret før man står på posten og må betale. Det er heller ikke mulig å fortolle selv i mange tilfeller.

 

Gode penger i gebyrer :wee:

 

Edit; Overskriften er feil da 350,- grensen er for MVA, ikke toll.

http://www.toll.no/no/netthandel/

Endret av 4 3
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nja. Ebay fungerer som reklamasjon så det holder. Da må selgerne skjerpe seg. Det lønner seg sannsynligvis ikke å returnere varer. Om du er misfornøyd med den, så legg den ut på Finn.no med ærlig informasjon om hva det er kjøper får av deg.

 

Så på Ebay får du kanskje ikke pengene der og da, men som community så passer en på hverandre og får skapt en tryggere handelsarena.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste vet ikke hva fortollingsgebyret er, det har ingenting med staten/tollen å gjøre. Fortollingsgebyr er bare et navn som skaper forvirring fordi folk tror det er tollen som er ansvarlige. http://www.toll.no/no/netthandel/fortollingsgebyr/ Ekspedisjonsgebyr er mer riktig.

 

Det store problemet slik jeg ser det og har sett i forhold til andres reaksjoner og meninger er at det ikke blir opplyst om gebyret før man står på posten og må betale. Det er heller ikke mulig å fortolle selv i mange tilfeller.

 

Gode penger i gebyrer :wee:

 

 

 

Spiller ingen rolle. Jeg skjønner jo at speditør vil ha penger for å fortolle ting for folk, men når man ikke har reelle muligheter til å velge det bort? Ønsker man å fortolle selv i stedet, endrer Posten navn på utgiften fra "fortollingsgebyr" til "oppbevaringsgebyr" - men det er fortsatt 150 kroner. Vennligst kutt ut med å ta betalt for tjenester jeg aldri har bedt om, takk.

 

Posten er ikke den største synderen her heller, den æren går til DHL eller UPS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Norske butikker "tilfører" ingenting som mellomledd uansett. Når alt er produsert i Kina, hvorfor ikke kjøpe det rett derfra?

 

Ingenting anna enn reklamasjon.

 

Den norske importøren står også ansvarlig for at gjenstandene tilfredsstiller alle krav om sikkerhet og miljøgifter. De skal også sørge for norsk dokumentasjon.

 

Summen av dette er ikke gratis.

Vi forbrukere merker mest muligheten for lokal garanti og reklamasjon, uten å måtte sende i retur til utlandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Spiller ingen rolle. Jeg skjønner jo at speditør vil ha penger for å fortolle ting for folk, men når man ikke har reelle muligheter til å velge det bort? Ønsker man å fortolle selv i stedet, endrer Posten navn på utgiften fra "fortollingsgebyr" til "oppbevaringsgebyr" - men det er fortsatt 150 kroner. Vennligst kutt ut med å ta betalt for tjenester jeg aldri har bedt om, takk.

Burde vel være slik man kan fortolle selv men ville det ikke vært lett å lure systemet?

Men burde vært enkelt å legge funksjon i ebay som fortoller automatisk.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/tax-cooperation-control/administrative-cooperation/tax-identification-numbers-tin_en

 

Eller blir jo samme å ha bil og be om slippe EU kontroll fordi du ikke kan velge å droppe å betale høy pris.

Men er enig man burde ha flere valgmulighet hvem som gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...